مطالبات جامعه قرآنی چهارمحال‌وبختیاری در نامه‌ای به رئیس‌جمهور
کد خبر: 4055301
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۰

مطالبات جامعه قرآنی چهارمحال‌وبختیاری در نامه‌ای به رئیس‌جمهور

دغدغه مسئولان در سفر رئیس‌جمهور به چهارمحال‌وبختیاری از صفر تا صد اقتصادی بوده که البته جدی و مهم است اما هیچ اشاره‌ای به موضوعات فرهنگی و قرآنی استان وجود ندارد، لذا مطالبه عمومی فرادستگاهی در حوزه فعالیت‌های قرآنی استان از ضرورت‌هاست و به همین منظور نامه جامعه قرآنی استان خطاب به رئیس‌جمهور تنظیم و نیازهای ضروری مطالبه شده است.

ابوذر کارگر رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان

با قوت گرفتن احتمال سفر رئیس جمهور به چهارمحال‌وبختیاری در اواخر پاییز سال گذشته، کمیته تخصصی قرآن استان در جلسه مورخه ۲۵ آذرماه ۱۴۰۰ مصوب کرد که هر چه زودتر نامه‌ای از مطالبات و دغدغه‌ها خطاب به رئیس‌جمهور و با امضای اعضا تهیه شود تا از طریق ستاد سفر این نامه به دست رئیس‌جمهور و متولیان امر برسد.

در این جلسه همچنین مطرح شد که به نظر می‌رسد دغدغه مسئولان در سفر رئیس‌جمهور به استان از صفر تا صد اقتصادی بوده که البته جدی و مهم است اما هیچ اشاره‌ای به موضوعات و مطالبات فرهنگی و قرآنی وجود ندارد، لذا بر ضرورت مطالبه عمومی فرادستگاهی در حوزه قرآنی تأکید شد. با توجه به تعویق سفر رئیس‌جمهور در آن زمان و قوت گرفتن دوباره احتمال این سفر طی روزهای آتی، گفت‌وگویی با رئیس اداره امور قرآنی امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری انجام و این پرسش مطرح شد که محتوای نامه تنظیم شده به رئیس‌جمهور شامل چه مواردی است؟

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری، در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه این نامه تنظیم و به شور قرآنیان نیز گذاشته شد که متأسفانه با وجود نظرخواهی‌ها، پاسخی مبنی بر موافقت یا مخالفت با مفاد نامه دریافت نکردیم، اظهار کرد: با توجه به تعویق سفر رئیس‌جمهور به استان، این نامه تنظیم شده نیز مسکوت ماند اما محتوا و موارد مطالبات و ضرورت‌های قرآنی چهارمحال‌وبختیاری در این نامه مورد اشاره و تأکید واقع شده است.

وی تصریح کرد: چند موضوع به عنوان اولویت‌های ضروری حوزه فعالیت‌های قرآنی استان در این نامه مورد اشاره و مطالبه برای حمایت واقع شده است که حمایت از مناطق محروم چهارمحال‌وبختیاری یکی از مطالبات است.

کارگر افزود: بخش‌هایی از استان نیازمند کارهای جهادی و ایجاد زیرساخت‌ها برای فعالیت‌های قرآنی است، مثلاً در منطقه محروم مشایخ به دلیل نبود مربی امکان دایر کردن کلاس قرآن وجود ندارد و تعداد قابل توجه نوجوانان و جوانان این مناطق به‌ دور از مفاهیم قرآنی و رها هستند. در پشتکوه لردگان با حدود ۵۳ روستا هیچ کار قرآنی انجام نمی‌شود. همچنین در شهرستان کوهرنگ با جمعیت روستایی قابل توجه هیچ زیرساختی برای فعالیت‌های قرآنی وجود ندارد.

توانمندسازی تخصصی مجموعه فعالان قرآنی

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان توانمندسازی تخصصی مجموعه فعالان قرآنی را از دیگر ضرورت‌های جامعه قرآنی استان برشمرد و توضیح داد: برای آموزش و ارتقای سطح قاریان، حافظان، مربیان، داوران و اساتید نیازمند حمایت ویژه هستیم چرا که این افراد برای رسیدن به بالاترین سطح توانمندی و به‌روز شدن باید دوره‌های تخصصی را بگذرانند اما به دلیل محدودیت اعتبارات این امکان برای ما وجود ندارد.

وی تأکید کرد: با رصد وضعیت دیروز و امروز رشد قاریان استان به این نتیجه رسیدیم که اگر سیستم آموزش و تربیت استعدادهای قرائت به همین منوال با این امکانات آموزشی و توانمندسازی پیش برود، در یک افق ده‌ساله هیچ چهره جدیدی در حوزه قرائت پرورش نخواهد یافت مگر آنکه کسی به‌صورت خودجوش در پی کسب آموزش‌های تخصصی باشد و خود را توانمند کند. همچنین حافظان مستعدی وجود دارند که مثلاً در مسابقات سراسری تا مراحل خوبی پیش می‌روند اما به دلیل نبود دوره‌ها و کارگاه‌های تخصصی در استان از ادامه مسیر باز می‌مانند و متوقف می‌شوند.

کارگر ضرورت گفتمان‌سازی قرآنی در جامعه را دیگر نیاز استان دانست و گفت: برای این مهم نیاز داریم از بدنه نخبگانی جامعه استفاده کنیم و مسائل و موضوعات مبتلابه جامعه امروزی در خانواده‌ها مثلاً ترویج مباحث کاربردی قرآنی در لایه‌های زندگی مردم و بهبود کیفیت زندگی خانواده‌ها با بهره‌گیری از نخبگان استان و کشور برای مردم تبیین و به گفتمان غالب جامعه تبدیل شود. این کار می‌تواند در قالب گفت‌وگوهای تلویزیونی و رادیویی، گفت‌وگوهای چهره به چهره، نشست با فعالان قرآنی و مدیران مؤسسات و مراکز قرآنی و غیره صورت گیرد.

حمایت از استعدادهای قرآنی 

وی بیان کرد: مورد بعدی که نیازمند حمایت ویژه است و قصد داریم در سفر رئیس‌جمهور به استان مطرح کنیم، استعدادهای قرآنی است؛ نوجوانان مستعد فراوانی در استان وجود دارند که اگر امروز آموزش‌های تخصصی را دریافت کنند در آینده این چهره‌های قرآنی مایه افتخار استان خواهند بود و یک فضای خوب قرآنی را رقم خواهند زد. این دختران و پسران مستعد در حفظ و قرائت قرآن کریم نیازمند استاد و طی کردن دوره‌های تخصصی هستند. با یک رصد می‌توان دریافت که قاریان نسل قبلی مانند اسماعیلی‌ها و پرتوی‌ها و بحرینی‌ها پرشمارتر از قاریان نسل دهه هفتاد مانند مولوی و صادقی و خدیبی هستند و امروز قاریان نوجوان مانند طادی و کبیری به مراتب کمتر از قاریان نسل قبلی هستند، پیداست کهبا این سیر نزولی اگر امروز کاری برای قاریان نوجوان نشود و آموزش و توانمندسازی آنان در دستور کار قرار نگیرد، در آینده شاهد بحران در حوزه قرائت استان خواهیم بود.

کارگر با بیان اینکه در حوزه و دانشگاه‌های استان بستر ایجاد رشته‌های قرآنی وجود ندارد، ادامه داد: دانشگاه شهرکرد تنها مرکز علمی استان است که رشته علوم قرآن و حدیث در آن دایر است و به دلیل عدم توانایی در جذب هیئت علمی‌، امکان دایر کردن مقاطع بالاتر این رشته در دانشگاه شهرکرد وجود ندارد که این مهم نیز یک حمایت ویژه می‌طلبد.

وی ادامه داد: در حوزه علمیه استان نیز سطح سه تفسیر دایر است اما نیازمند سطح سه تخصصی علوم قرآن و حدیث نیز هستیم، ضمن اینکه در رشته تفسیر گاه با مشکل جذب طلبه و تامین اعتبارات مواجه هستند، لذا بسترسازی برای جذب اساتید قرآنی در حوزه و دانشگاه یک نیاز مهم استان است.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان با اشاره به اینکه نیمی از جمعیت استان را بانوان تشکیل می‌دهند اما از حیث اثربخشی بیش از نیمی از جمعیت هستند، بیان کرد: برای مأنوس کردن مادران و همسران جامعه با قرآن کریم باید حمایت‌های ویژه صورت گیرد تا شاهد رفتن قرآن به میان خانواده‌ها و منازل باشیم و آموزه‌های نورانی این کتاب آسمانی مبنا و محور تربیت فرزندان قرار گیرد.

گسترش جلسات خانگی قرآن

کارگر حمایت از جلسات خانگی قرآن را دیگر مطالبه مهم جامعه قرآنی استان عنوان کرد و توضیح داد: با همت جامعه قرآنی عصر اتفاقات خوبی را در حوزه جلسات خانگی قرآن شاهدیم و این حرکت در سال گذشته نیز تقویت شد؛ در این مقوله نیازمند تربیت مربی و توانمندسازی مربیان جلسات خانگی و نیز تامین محتوا هستیم که با حمایت ویژه می‌توان این کارها را به سرانجام مقصود رساند.

وی با تأکید بر اینکه اغلب مطالبات مطرح شده با رئیس‌جمهور با حمایت نرم‌افزاری و محتوایی قابل حل و فصل هستند، تصریح کرد: البته درصد کمی از مطالبات نیز نیازمند حمایت‌های سخت‌افزاری است، مثلاً راه‌اندازی دوره‌های آموزشی قرآن در مناطق محروم نیازمند زیرساخت‌ها و امکانات است.

کارگر گفت: متن اولیه نامه جامعه قرآنی استان خطاب به رئیس‌جمهور با این موارد ذکر شده تنظیم شده است که اگر سفر انجام شود با تحویل نامه و اگر انجام نشود به‌ صورت رسانه‌ای به اطلاع رئیس‌جمهور خواهد رسید.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان در پاسخ به این پرسش که موارد ذکر شده در نامه با چه فرایندی جمع‌بندی و به عنوان مطالبات جامعه قرآنی استان در نامه گنجانده شده است، گفت: سفرها و بازدیدهای میدانی مستمر از تمام نقاط استان و گفت‌وگو با اهالی، مسئولان و فعالان قرآنی این مناطق یکی از منابع و مراجع مهم برای اطلاع یافتن از وضعیت، نیازها و ضرورت‌های قرآنی مناطق مختلف استان است. این مطالبات و ضرورت‌ها همچنین از دل جلسات با اقشار مختلف از مسئول و مدیر گرفته تا اساتید حوزه و دانشگاه و فعالان قرآنی در مناطق مختلف، گفت‌وگوها، رصد وضعیت موجود، گزارش‌های شهرستان‌ها و غیره احصا و جمع‌بندی شده است. ضمن اینکه دسترسی به بایدها و نبایدهای مناطق مختلف استان به دلیل وسعت اندک، کار چندان سختی نیست و افرادی که در این حوزه کار می‌کنند با یک کنکاش خیلی زود به ظرفیت‌ها و ضرورت‌های قرآنی استان پی می‌برند.

وی تأکید کرد: در موارد نامبرده نیازمند یک حمایت فوری و سریع هستیم تا بتوان اتفاقات مبارکی را رقم زد؛ با حرکت روی ریل فعلی و گرفتن اعتبارات در ازای انجام برنامه نمی‌توان اتفاق متفاوت و تکان‌‌‌دهنده‌ای را شاهد بود. با اعتبارات موجود هیچ کاری جز اجرای برنامه‌های ابلاغی نمی‌توان انجام داد، ضمن اینکه بعد از جلسه استاندار با فعالان قرآنی در ماه مبارک رمضان، نامه‌ای برای استاندار ارسال و درخواست‌هایی مطرح شد.

انتهای پیام
captcha