سازوکار اجرای طرح اعطای مدرک عمومی حفظ در چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 4009549
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۱
حجت‌الاسلام کارگر تشریح کرد:

سازوکار اجرای طرح اعطای مدرک عمومی حفظ در چهارمحال‌وبختیاری

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری ساز و کار اجرای طرح ارزیابی و اعطای مدرک عمومی حفظ قرآن در استان را تشریح کرد.

ابوذر کارگر رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه دبیرخانه شورای راهبردی حفظ زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی تشکیل شده است، اظهار کرد: نهادهای گوناگونی در این دبیرخانه عضو هستند که از جمله در فرآیند اعطای مدرک‌های رسمی و قابل ارتقای حفظ عمومی به حافظان قرآن استان‌ها همکاری می‌کنند.

وی ادامه داد: شورای راهبردی حفظ با هدف ارتقای حفظ در راستای توسعه و ترویج فرهنگ حفظ قرآن کریم و کیفی‌سازی فرآیند حفظ و نیز اقدام در راستای تحقق مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ برای زمینه‌سازی در تدبر قرآن، تشکیل دبیرخانه طرح ارزیابی و اعطای مدرک حفظ عمومی به حافظان قرآن را به استان‌ها ابلاغ کرد که این طرح در چهارمحال‌وبختیاری نیز همزمان با سراسر کشور در حال پیگیری و انجام است.

کارگر با تصریح اینکه طرح اعطای مدرک عمومی حفظ قرآن قالب گسترش یافته ارزیابی و آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان است که از حدود دو دهه پیش اجرا می‌شود، افزود: در این طرح، سطح قرائت حفاظ در مقایسه با حدنصاب سطح قرائت در آزمون اعطای مدرک تخصصی پایین‌تر و راحت‌تر دیده شده و لذا همه حافظان قرآن امکان حضور در این طرح را دارند تا از مدرک حفظ عمومی قرآن بهره‌مند شوند؛ ضمن اینکه ایجاد وحدت رویه در ارزیابی و سطح‌بندی حافظان قرآن در سطح عمومی از دیگر اهداف طرح است.

وی با ذکر اینکه پیشروی تدریجی حافظ قرآن در ۱۰ مقطع شامل جزء‌های ۱، ۲، ۳، ۵، ۷، ۱۰، ۱۵، ۲۰، ۲۵ و حفظ کل از جمله مزایای طرح اعطای مدرک عمومی حفظ قرآن است، تصریح کرد: این آزمون در سه بخش حُسن حفظ، فصاحت و درک معنا برگزار می‌شود و حافظان قرآن این امکان را دارند که با شرکت در این آزمون که چهار بار در سال برگزار می‌شود، سطح خود را ارتقا دهند و پس از مدتی، با آمادگی کامل در آزمون اعطای مدرک تخصصی حفظ قرآن شرکت کنند.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان با تصریح اینکه فعلاً در حال شکل‌دهی ساز و کار اولیه و فراهم ساختن بستر اجرای طرح در استان هستیم، بیان کرد: در هر یک از شهرستان‌های ده‌گانه استان یک مرکز مجاز مشخص و معرفی می‌شود و این مراکز که از میان تمامی مؤسسات قرآنی تحت پوشش ادارات تبلیغات اسلامی و ارشاد انتخاب می‌شوند، امکان ورود به سامانه و ثبت عملیات قابل رصد را دارند، همچنین مدرسان و ممتحنان مورد تأیید باید معرفی شوند که این افراد در دوره‌های آموزشی و توجیهی شرکت داده می‌شوند. این فرآیند تا پایان آبان‌ماه باید تکمیل شود تا بتوانیم به مراحل بعدی بسترسازی برای اجرایی کردن طرح بر اساس تقویم کشوری وارد بشویم.

کارگر گفت: وحدت رویه‌ای که با طرح اعطای مدرک عمومی حفظ قرآن کریم ایجاد می‌شود باعث خواهد شد که فرآیند اعطا یا پذیرش مدرک حفظ در نهادهای گوناگون تنها از این مسیر و با نظارت سازمان تبلیغات اسلامی امکان‌پذیر شود.

انتهای پیام
captcha