فقر فعالیت‌های قرآنی در مناطق محروم چهارمحال‌وبختیاری / مؤسسات قرآنی ورود کنند
کد خبر: 3995927
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۰
در محضر استاد/ ۳

فقر فعالیت‌های قرآنی در مناطق محروم چهارمحال‌وبختیاری / مؤسسات قرآنی ورود کنند

فعال پیشکسوت قرآن در چهارمحال‌وبختیاری گفت: مناطق محرومی در شهرستان‌های کوهرنگ، اردل و لردگان وجود دارد که از حیث فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی فقیر هستند؛ می‌طلبد با یک حرکت جهادی، قرآنیان و مؤسسات قرآنی در این مناطق حضور پیدا کنند و به ارائه آموزش‌ قرآن و معارف الهی بپردازند.

ایکنای چهارمحال‌وبختیاری در راستای پاسداشت اساتید و فعالان پیشکسوت قرآنی استان و بهره‌مندی از نظرات و تجربیات آنان در حوزه فعالیت‌های قرآنی، در سلسله گفت‌وگوهایی با عنوان «در محضر استاد» پای صحبت‌های آنان نشسته است؛ در همین راستا، گفت‌وگوی ایکنا با حیدرقلی صدقی، مؤسس دو مؤسسه قرآنی فعال در شهرکرد و فعال با سابقه قرآن در استان را با هم می‌خوانیم.

وی فعال خوشنام در عرصه آموزش و ترویج فعالیت‌های قرآنی استان و شهر شهرکرد است که خدمات بسیاری را به‌ویژه در زمان تصدی مدیرعاملی اتحادیه مؤسسات و مراکز قرآنی استان انجام داده است؛ این فعال قرآنی نام‌آشنای استان ۱۶ سال پیش با ثبت مؤسسه قرآنی الرحمن در اداره تبلیغات اسلامی استان و با توصیه و همکاری مجدانه همسرش‌، روح‌انگیز بهرامی خدمات قرآنی خود و همسرش را وارد مرحله جدیدی کرد. خانم بهرامی که مدیریت این مؤسسه قرآنی را بر عهده دارد، توانسته است سالانه چندصد قرآن‌آموز از سراسر استان را در این مرکز تربیت کند که هر یک از این افراد امروز در کسوت مربیان قرآن سفیرانی برای آموزش و ترویج قرآن کریم در رشته‌های گوناگون در روستاها و مناطق سکونت خودشان هستند. مؤسسه قرآنی الرحمن همچنین مبتکر یا مجری بسیاری از طرح‌های قرآنی ملی و استانی بوده و این مؤسسه به‌مدد همکاری این زوج پیشکسوت قرآنی توانسته با شایستگی و در سطحی بسیار مطلوب و استاندارد این طرح‌ها و دوره‌ها را عملیاتی و اجرا کند.


بیشتر بخوانید:


صدقی در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به مشکلات و موانع تأسیس مؤسسه قرآنی الرحمن و نور، اظهار کرد: در ابتدا که همسرم این پیشنهاد را داد به‌نظرم کار دشواری می‌آمد اما با تأسیس این مؤسسه و به‌دنبال آن، مؤسسه قرآنی نور، این دشواری‌ها یکی پس از دیگری رفع می‌شد و برکات کار قرآنی در زندگی ما مشهود بود.

وی ادامه داد: با تأسیس مؤسسه قرآنی الرحمن، یک واحد از منزل خودمان را به فعالیت‌های قرآنی اختصاص دادیم و کار را آغاز کردیم؛ در سال ۸۹ به دلیل استقبال خوب مردم از آموزش‌های مؤسسه الرحمن، با همکاری همسر و فرزندانم مؤسسه قرآنی نور را با مجوز فرهنگ و ارشاد اسلامی در واحد دیگری از منزل دایر کردیم که از آن زمان تا کنون در حوزه آموزش قرآن و ارائه دوره‌های متنوع قرآنی مشغول به کار در این دو مؤسسه هستیم.

صدقی با ذکر اینکه فعالیت‌های گسترده‌ای با همکاری ادارات تبلیغات اسلامی و ارشاد در این دو مؤسسه قرآنی انجام شده است، تصریح کرد: در کنار آموزش قرآن در رشته‌های گوناگون قرآنی مانند روخوانی و روانخوانی، قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ قرآن، مفاهیم، ترجمه، تفسیر، تدبر در قرآن، برنامه‌های قرآنی متعددی نیز در این دو مؤسسه اجرا شده است که از جمله می‌توان به برگزاری دوره‌های متنوع قرآنی در حوزه تربیت مربی، برپایی جزء‌خوانی قرآن در مصلای شهرکرد در ماه مبارک رمضان به مدت 8 سال پیاپی، همکاری با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در برپایی نمایشگاه قرآن استان و اجرای طرح‌های قرآنی ملی اشاره کرد.

این فعال باسابقه قرآنی در خصوص ارزیابی خود از وضعیت قرآنی استان، بیان کرد: نمی‌توان منکر کارهای خوب انجام شده بود همچنین نمی‌توان منکر شد که تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله بسیاری وجود دارد و کارهای فراوانی باید انجام شود. در استان ما مناطق محرومی از جمله در شهرستان‌های کوهرنگ، اردل و لردگان وجود دارد که از حیث فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی نیز فقیر هستند. می‌طلبد با یک حرکت جهادی، قرآنیان و مؤسسات قرآنی در این مناطق حضور پیدا کنند و به ارائه آموزش‌های قرآنی بپردازند.

نیاز به کار قرآنی جهادی در مناطق محروم استان

صدقی تصریح کرد: در مراکز شهرستان‌ها و اکثر مناطق شهری شرایط خوبی از حیث آموزش و ترویج قرآن کریم در دست انجام است و امکانات این مهم موجود است اما در خصوص مناطق محروم، دستگاه‌های متولی قرآنی با کمک مؤسسات و مراکز قرآنی استان می‌توانند مربیان قرآنی را برای دوره‌های ۱۰ روزه یا بیشتر به این مناطق اعزام کنند و حرکتی جهادی شبیه آنچه بسیج سازندگی و گروه‌های جهادی در مناطق محروم در حوزه عمرانی انجام می‌دهند در حوزه قرآنی نیز رقم بخورد.

این فعال پیشکسوت قرآن با اشاره به تشکیل کمیته قرآن شورای فرهنگ عمومی استان، گفت: دبیری این کمیته به اداره تبلیغات اسلامی استان سپرده شده که تمامی ادارات در این کمیته یک دبیر قرآنی دارند؛ نخستین جلسه این کمیته نیز به تازگی تشکیل شد و از جمله اقدامات کمیته قرآن، رقم زدن این کار قرآنی جهادی در مناطق محروم است که با حمایت دستگاه‌های مرتبط اجرایی می‌شود. از مؤسسات و مربیان قرآنی نیز انتظار می‌رود که در این حرکت قرآنی داوطلبانه مشارکت داشته باشند و اقدام محسوسی در حوزه آموزش قرآن در این مناطق انجام شود.

انسجام فعالیت‌های قرآنی با اجرای سند راهبردی قرآن استان

صدقی با تصریح اینکه فعالیت‌های قرآنی باید انسجام و نظم داشته باشد، توضیح داد: بدون نقشه راه نمی‌توان در بلندمدت به نتیجه خوبی دست یافت؛ این نقشه راه تحت عنوان سند راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی استان حدود ۴ سال پیش با همکاری اساتید و کاربلدان حوزه قرآن استان ذیل شورای فرهنگ عمومی استان تدوین شد و در نوع خود در کشور بی‌نظیر بود تا جایی که دیگر استان‌ها از این سند الگوبرداری کردند؛ با انحلال شورای توسعه فرهنگ قرآنی این سند مسکوت ماند که خوشبختانه اکنون ذیل کمیته جدیدالتاسیس قرآن در شورای فرهنگ عمومی پیگیری می‌شود که اگر اجرایی شود، تحول خوبی را در استان شاهد خواهیم بود.

پیشکسوت قرآن استان با ذکر اینکه کار قرآنی با نیت کسب رضای الهی آثار و برکات فراوانی به دنبال دارد، ادامه داد: در طی چندین سال فعالیت قرآنی در قالب دو مؤسسه بارها این حقیقت برای ما اثبات شده است که اسباب و لوازم کار برای قرآن فراهم می‌شود و موانع پیش رو یکی پس از دیگری رفع می‌شوند؛ کار قرآنی با منیت پیش نمی‌رود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و مراکز قرآنی استان در خصوص برگزاری انتخابات، بیان کرد: تمامی کارها مانند تعیین و تأیید صلاحیت کاندیداها و تعیین مکان و شیوه برگزاری و هماهنگی با مؤسسات قرآنی برای حضور در انتخابات انجام شده است و به‌محض اجازه ستاد کرونا، انتخابات در طی یک روز انجام خواهد شد.

انتهای پیام
captcha