تأمین مکان؛ مهم‌ترین مشکل جامعة‌القرآن شهرکرد / پیگیری‌ها نتیجه‌بخش نبود
کد خبر: 3984994
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۱

تأمین مکان؛ مهم‌ترین مشکل جامعة‌القرآن شهرکرد / پیگیری‌ها نتیجه‌بخش نبود

مدیر جامعة‌القرآن بانوان و خردسالان شهرکرد مهم‌ترین مشکل این مرکز را تهیه مکان فعالیت دانست و بیان کرد: جامعة‌القرآن به‌صورت خودگردان اداره می‌شود و با شیوع کرونا فعالیت آموزشی با خلل مواجه شد، به‌دنبال آن شاهد تقلیل درآمد و افزایش مشکلات مالی بودیم تا جایی که ناچار به تعطیلی شعبه دوم جامعة‌القرآن در شهرکرد شدیم و اکنون در تأمین اجاره‌بهای ساختمان اصلی نیز دچار مشکل هستیم.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، کرونا همچنان مسبب مشکلات اقتصادی فراوانی در حوزه فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی است و یکی از مراکز قرآنی آسیب‌دیده در جریان این بلیه، مجموعه مراکز جامعة‌القرآن هستند که تا پیش از کرونا نیز مانند سایر مؤسسات و مراکز قرآنی با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کردند‌‌ اما امروز با چالش‌های جدی مالی و اقتصادی مواجه هستند. اگرچه این مراکز از حیث امکانات و سابقه فعالیت در حوزه آموزش مجازی وضعیت مطلوب‌تری در مقایسه با مؤسسات قرآنی و خانه‌های قرآن روستایی و شهری دارند اما شیوع کرونا سبب افت تعداد قرآن‌آموزان و کاهش درآمد این مراکز شد ضمن اینکه در استان مبحث جذب کمک‌های خیران در حوزه قرآن و عترت چندان قوی و امیدبخش نیست. ایکنا چهارمحال‌وبختیاری نخست گفت‌وگویی با مدیر واحد بانوان و خردسالان جامعة‌القرآن شهرکرد انجام داده است و در ادامه، پاسخ چند مسئول را به مشکلات مطرح شده از سوی این فعال قرآنی با هم می‌خوانیم.


بیشتر بخوانید:


اعظم صابری، مدیر جامعة‌القرآن واحد بانوان و خردسالان شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، با تشریح وضعیت این مجموعه، اظهار کرد: مؤسسات و مجموعه‌های قرآنی از جمله مؤسسه جامعة‌القرآن عموماً حمایت مؤثری که مشکلاتشان را برای طولانی‌مدت حل کند از سوی نهادهای متولی دریافت نکرده‌اند و نقش این دست نهادها تنها در حوزه نظارت و دریافت گزارش کار و عملکرد و... مشهود است.

وی ادامه داد: اگر چه فعالیت مؤسسات قرآنی خودگردان است اما این دست مراکز برای دوام و بقا به حمایت‌های حداقلی نیز نیازمند هستند تا لااقل بتوان ارائه خدمت به قرآن‌آموزان بی‌بضاعت را رایگان کرد؛ چه بسا علاقه‌مندان یادگیری قرآن که به‌دلیل عدم توانایی در تأمین شهریه امکان حضور در کلاس‌های آموزشی قرآن را ندارند و این در یک جامعه اسلامی نقیصه و معضل بزرگی است.

این فعال با سابقه قرآن در استان با بیان اینکه بُعد خودگردانی در شرایط عادی شاید پاسخگو باشد، افزود: در مواقع عادی پیش از شیوع کرونا نیز مؤسسات خودگردان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کردند با اینحال احتمال تعطیلی کامل و توقف فعالیتشان کمتر بود، اما پس از کرونا درآمد این مجموعه‌ها به‌میزان قابل توجهی کاهش یافت حال آنکه هزینه‌های معمول و چه بسا اضافه‌تر همچنان پابرجا بود و همین امر باعث شد بسیاری از مؤسسات و مراکز فعال قرآنی به تعطیلی کشانده شوند.

صابری با ذکر اینکه جامعة‌القرآن بانوان و خردسالان شهرکرد باوجود مشکلات مالی جدی از فعالیت باز نمانده است، ادامه داد: با وجود خالی شدن این مجموعه از قرآن‌آموزان که البته امر فراگیری را در بستر فضای مجازی پی گرفته‌اند، هزینه‌هایی مانند اجاره‌بها، آبونمان، هزینه آب، برق، گاز و... پابرجا بود بنابراین با اخذ وام مجموعه را سر پا نگه داشته‌ایم البته برای بازپرداخت اقساط وام هر ماهه با معضل روبرو هستیم.

پیگیری‌های مستمر بی‌نتیجه مانده‌اند

وی با اشاره به مراجعه‌اش به استانداری و سایر نهادهای ذیربط برای پیگیری مشکلات، توضیح داد: متأسفانه هیچ حمایتی از هیچیک از نهادها دریافت نشد و تنها حمایت، اعطای یک وام با سود شبهه‌دار ۱۸ درصد بود که برای دریافتش اقدام نکردیم. اما با کمک اولیای یکی از قرآن‌آموزان از امتیاز وامش استفاده کردیم و وامی با بهره اندک دریافت شد که البته در بازپرداخت اقساط وام دچار مشکل هستیم.

صابری گفت: ۱۵ مربی با جامعة‌القرآن شهرکرد همکاری متعهدانه و دلی دارند که در حال حاضر به‌دلیل کاهش تعداد قرآن‌آموزان، فقط با ۹ مربی امور آموزش پیگیری می‌شود؛ این افراد در هر مجموعه دیگری قطعاً موقعیت شغلی بهتری داشتند اما به‌دلیل تعهد و علاقه به‌ کارهای قرآنی و آموزش و تربیت نیروهای قرآنی، با دریافت حقوق ناچیز و بدون مزایا و بیمه پای کار ماندند.

این فعال با سابقه قرآن در استان با ذکر اینکه از زمان شیوع کرونا فعالیت جامعة‌القرآن تابع قوانین ستاد کرونا بوده است، تصریح کرد: در ایام کرونایی آموزش‌های حضوری بر اساس رنگ‌بندی و با تعداد اندک قرآن‌آموزان برگزار می‌شد اگرچه مکان و فضای نسبتاً وسیعی در ساختمان جامعة‌القرآن وجود دارد، بنابراین با رضایت و اصرار والدین و بر اساس رنگ‌بندی کرونایی کلاس‌های حضوری برای علاقه‌مندان برپا بود اما عمده فعالیت‌ها در بستر فضای مجازی ادامه دارد.

صابری در پاسخ به این پرسش که آیا از ظرفیت خیران برای امور جامعة‌القرآن بهره می‌گیرید؟ گفت: حوزه خیران قرآنی در استان کمتر مورد توجه قرار گرفته است و با وجود مرکزی با نام مجمع خیرین قرآنی، اقدام قابل توجهی در این حوزه، با وجود مراجعات، مشاهده نکرده‌ایم. در سال گذشته فقط چند مورد کمک خیری از سوی خیران و والدین قرآن‌آموزان با مبالغ اندک دریافت شد. متأسفانه مسئله وقف قرآنی نیز که در بسیاری از استان‌ها با قوت پیگیری می‌شود در استان ما ضعیف است.

مدیر جامعة‌القرآن بانوان و خردسالان شهرکرد مهم‌ترین مشکل این مرکز را تهیه مکان فعالیت دانست و ادامه داد: جامعة‌القرآن به‌صورت خودگردان اداره می‌شود و زمانی که فعالیت آموزشی با خلل مواجه شد، به‌دنبال آن شاهد تقلیل درآمد و افزایش مشکلات مالی بودیم تا جایی که ناچار شدیم شعبه دوم جامعة‌القرآن در شهرکرد را تعطیل کنیم و اکنون در تأمین اجاره‌بهای ساختمان اصلی نیز دچار مشکل هستیم. در این خصوص پیگیری‌های فراوانی صورت گرفته که بی‌نتیجه مانده‌اند، در اینجا نقش رسانه‌ها در بازتاب مشکلات و مطالبه‌گری مشکلات جامعه قرآنی می‌تواند کارگشا باشد.

صابری با اشاره به توفیقات جامعة‌القرآن در حوزه مباحث آموزشی به‌ویژه آموزش دانش‌آموزان، بیان کرد: نگاهی به خروجی کار جامعة‌القرآن گویای کارآمدی و بازدهی آموزش‌های این مجموعه است، تا پیش از کرونا سالانه حدود ۵۰۰ قرآن‌آموز در جامعة‌القرآن بانوان و خردسالان شهرکرد تربیت می‌شدند و اکنون این آموزش در بستر فضای مجازی جریان دارد؛ همچنین غالب دانش‌آموزان رتبه‌آور در مسابقات قرآنی در مراحل کشوری و ملی از قرآن‌آموزان این مجموعه هستند.

مشکلات جامعة‌القرآن از مجرای دستگاه متولی پیگیری شود

در ادامه، شهرام مقدس، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بیان کرد: استانداری وظیفه نظارتی و حاکمیتی دارد و ماموریت اجرایی بر عهده دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی است، لذا پیگیری مشکلات جامعة‌القرآن و ارائه راهکار و رفع مشکلات باید از مجرای دستگاهی باشد که به استناد ماموریت قانونی، وظایف ذاتی یا تفاهم‌نامه عهده‌دار امور اجرایی جامعة‌القرآن است.

وی ادامه داد: اگر پیگیری‌های اجرایی از دستگاه مربوط انجام نشود، مسئول جامعة‌القرآن می‌تواند به‌صورت مکتوب استانداری را در جریان امر قرار دهد تا در دستور کار قرار گیرد و پیگیری و نظارت لازم انجام و اجرای کار از طریق دستگاه مربوط به سرانجام برسد.

مقدس در خصوص مشکل جامعة‌القرآن در زمینه مکان، بیان کرد: استانداری نمی‌تواند به طور مستقل مکانی در اختیار این یا آن نهاد یا تشکل قرار دهد اما دستگاه متولی را ملزم می‌کند که این مشکل پیگیری شود.

هر اقدامی در استان تابع تصمیمات در سطح کلان است

علی امینی، رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بیان کرد: هر اقدامی در استان باید تابع و دنباله تصمیمات کشوری در سطح کلان باشد لذا اداره ارشاد استان نمی‌تواند در زمینه تامین مکان برای مراکز جامعة‌القرآن که با مشکل مکان مواجه هستند اقدامی داشته باشد.

وی در خصوص حمایت‌ها و بیمه‌ها، توضیح داد: مراکز جامعة‌القرآن مانند سایر مراکز فعال برای برخورداری از حمایت‌ها باید اقدام به ثبت‌نام در سامانه‌های مربوط و روند اداری را طی کنند اما این مراکز مشمول دریافت حمایت‌های بلاعوض و تسهیلات با کارمزد چهار درصد نبودند؛ البته مراکز قرآنی خارج از پوشش ادارات تبلیغات و ارشاد اسلامی می‌توانند در سامانه کارا ثبت‌نام کنند که وام با کارمزد ۱۲ درصد به آنان تعلق می‌گیرد.

امینی گفت: در استان ما مراکز جامعة‌القرآن پرونده‌ای در اداره ارشاد ندارند و آمار و اطلاعاتی و شناختی از این مراکز در دست نیست؛ مؤسسان این مراکز در استان باید زمانی که شعبه جدید یا نمایندگی تأسیس می‌‌کنند برای تکمیل پرونده به اداره ارشاد اسلامی مراجعه کنند اما تا کنون این اتفاق نیفتاده است لذا نمی‌توانند از حمایت‌های این اداره بهره‌مند شوند.

ورود مستقیم به امور جامعة‌القرآن نداریم

حجت‌الاسلام ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان با بیان اینکه مجوز فعالیت جامعة‌القرآن تحت نظارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود، گفت: البته مواردی هست که تبلیغات اسلامی نیز به‌صورت موردی مشکلی را پیگیری کرده یا همکاری دوسویه رخ داده باشد. اگر مراجعه‌ای از سوی این مراکز به اداره امور قرآنی باشد در حد توان کمک می‌شود اما ورود مستقیم به امور جامعة‌القرآن نداریم.

وی ادامه داد: نگاه اداره تبلیغات اسلامی این است که اگر در جایی در نقاط مختلف استان مراکز جامعة‌القرآن بتوانند برنامه‌های این اداره را اجرایی کنند تعامل و همکاری وجود داشته باشد، از جمله می‌توان به برگزاری دوره‌های آموزشی اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی در شهرستان بن اشاره کرد که در یک دوره زمانی توسط جامعة‌القرآن به علاقه‌مندان ارائه شد.

کارگر گفت: مشکل جامعة‌القرآن استان این است که مدیریت مشخصی ندارد تا بتوان برای تعامل بیشتر برنامه‌ریزی کرد و بی‌آنکه مشکلی بر مشکلات افزوده شود به مشکلات این مجموعه ورود کرد. بنای اداره تبلیغات اسلامی بر تعامل با تمام مجموعه‌‌های قرآنی و تسهیل‌گری و روان‌سازی در فعالیت‌های قرآنی استان است.

شیوع ویروس کرونا فعالیت‌های مراکز قرآنی استان از جمله مراکز جامعة‌القرآن را به شدت متأثر کرده و متولیان این مراکز که بخش بسیاری از درآمدشان از دریافت شهریه‌های ماهانه قرآن‌آموزان تأمین می‌شد دچار آسیب جدی شده‌اند. بسیاری از این مجموعه‌ها در ادامه مسیر با چالش جدی مواجه شده‌ و حتی از پرداخت اجاره‌بها بازمانده‌اند و در تأمین مکان فعالیت دچار مشکل هستند؛ اگر اقدام حمایتی جدی از سوی متولیان امر صورت نگیرد، زنگ هشدار تعطیلی یکایک مراکز فعال قرآنی استان رفته‌رفته بلندتر خواهد شد.

انتهای پیام
captcha