بحران کرونا و خطراتی که حیات مؤسسات قرآنی را تهدید می‌کند
کد خبر: 3925821
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۱

بحران کرونا و خطراتی که حیات مؤسسات قرآنی را تهدید می‌کند

شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مؤسسات و مراکز قرآنی این مجموعه‌ها را، که قبل از کرونا نیز با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کردند، دچار گرفتاری‌های بسیاری کرده است. اگر حمایت فوری و جدی از این مراکز صورت نگیرد، به‌ زودی سونامی غیرفعال شدن بسیاری از مراکز و مؤسسات قرآنی را شاهد خواهیم بود.

شیوع ویروس کرونا سبب شد که مؤسسات و مراکز قرآنی که قبل از آن با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کردند دچار گرفتاری‌های بسیاری شوند. اگر حمایت فوری و جدی از این مراکز صورت نگیرد، باید به ‌زودی سونامی غیرفعال شدن بسیاری از مراکز و مؤسسات قرآنی را شاهد باشیم. در این راستا فراخوان ثبت‌نام تسهیلات کرونایی برای مراکز و مؤسسات و مدیران و مربیان قرآنی این مجموعه‌ها، پرداخت سه ماه از حق بیمه‌های قرآنی، اعطای حمایت مالی یک و نیم میلیون تومانی و ... از اقدامات دولت در راستای حمایت و جلوگیری از به تعطیلی کشیده شدن مجموعه‌های قرآنی بوده است.

معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخیراً ضمن اعلام حمایت مالی یک و نیم میلیون تومانی از ۸۳۹ مؤسسه قرآنی سراسر کشور، از ابلاغ دستورالعمل اعطای تسهیلات ویژه برای مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت فعال کشور در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

بر اساس اعلام اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری، از زمان فعال شدن سامانه کارا وابسته به وزارت کار تاکنون از مجموع ۶۹۵ پرونده ارجاع شده به این اداره که مؤسسات و مراکز قرآنی نیز در رسته فرهنگی این درخواست‌ها جا دارند، ۲۹۶ پرونده موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند. بر این اساس، از بیش از ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبارات درخواست شده، ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار در قالب تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده است. ثبت‌‌نام از متقاضیان در سامانه کارا برای دریافت تسهیلات تا پایان مهرماه سال جاری ادامه دارد.

اینکه چه تعداد از پرونده‌های ارجاعی برای دریافت تسهیلات را مؤسسات و مراکز قرآنی تشکیل می‌دهند مشخص و اعلام نشده اما مسلم است که روند دشوار و طولانی دریافت تسهیلات و حمایت‌های این یا آن نهاد مشکلی بر مشکلات مجموعه‌های متضرر از کرونا افزوده است. برای اطلاع از وضعیت مؤسسات قرآنی استان در پی شیوع کرونا و مشکلات این مجموعه‌ها، با مدیران دو مجموعه قرآنی در شهرستان‌های بروجن و فارسان به گفت‌وگو نشستیم. سپس نظرات رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان را در خصوص حمایت‌های این نهاد از قرآنیان و مراکز قرآنی استان در ایام کرونایی جویا شدیم.

زینب واحدی، مدیر جامعة‌القرآن واحد خواهران بروجن به خبرنگار ایکنا از چهارمحال و بختیاری، گفت: در سه ماهه بهار چندین بار برای ثبت‌نام در سامانه کارا برای دریافت تسهیلات اقدام شد که هر بار با خطا مواجه شدیم و هنوز موفق به ثبت‌نام در این سامانه نشده‌ایم.

پرداخت اجاره‌بهای ساختمان خالی از قرآن‌آموزان

وی ادامه داد: از زمان شیوع کرونا ساختمان جامعة‌القرآن عملاً خالی از قرآن‌آموز است؛ اما ناچار به پرداخت اجاره‌بها هستیم، ضمن اینکه پرداخت حق‌الزحمه مربیان که در فضای مجازی امر آموزش را پیگیری می‌کنند، یکی از دغدغه‌های اصلی ماست.

واحدی در خصوص آموزش‌های مجازی جامعة‌القرآن گفت: خوشبختانه آموزش در این مرکز تعطیل نشده و به‌ صورت مجازی دایر است و اکنون نیز آموزش مجازی با قوت و کارایی بیشتری ادامه دارد. ضمن اینکه بنا بر شرایط موجود، گاه کلاس‌ها به ‌صورت حضوری در فضاهای باز و پارک‌ها با رعایت ضوابط بهداشتی تشکیل شده است.

این مربی قرآن تصریح کرد: در شرایط کرونایی بسیاری از خانواده‌ها از حیث اقتصادی در شرایط دشواری قرار گرفته‌اند و تأمین شرایط کلاس‌های مجازی قرآن فرزندان در اولویت آنان نیست؛ چراکه تأمین هزینه اینترنت، تلفن و ابزار و امکانات برای آنان مقدور نیست؛ لذا شاهد ریزش‌هایی در تعداد قرآن‌آموزان هستیم. ضمن اینکه فضای مجازی این امکان را ایجاد کرده که قرآن‌آموزان هم‌استانی مقیم دیگر شهرها در سراسر کشور و یا قرآن‌آموزان غیر هم‌استانی نیز به کلاس‌های مجازی راه یابند‌؛ لذا آموزش مجازی در کنار معایبش، حُسن‌هایی نیز دارد.

فعالیت‌های جامعة‌القرآن در ایام کرونایی

مدیر جامعة‌القرآن واحد خواهران بروجن در تشریح فعالیت‌های این مرکز در ایام کرونایی، گفت: برگزاری کلاس‌های آموزشی در رشته‌ها و سطوح مختلف در فضای مجازی و حضوری به ‌صورت توأمان و بر اساس اعلام ستاد کرونا، آغاز برگزاری دوره حفظ تخصصی یک ساله به‌صورت آزمایشی از ابتدای مردادماه، برگزاری جلسات مباحثه و پرسش‌وپاسخ در کلاس‌های قرآن، برگزاری عزاداری مجازی ایام محرم، برگزاری مسابقه حفظ دعای هفتم صحیفه سجادیه و ... از مهم‌ترین فعالیت‌های این مرکز در ایام کرونایی بوده است.

واحدی با اشاره به اعطای هدایا به قرآن‌آموزانی که به حفظ قرآن پرداخته و پیشرفت کرده‌اند، بیان کرد: در این طرح که از سوی جامعة‌القرآن قم اجرا شد، افراد با خوداظهاری در سامانه تعیین‌شده اعلام کردند که پیشرفتی در حفظ داشته‌اند و در پایان بدون برگزاری آزمون به تعدادی از این افراد به قید قرعه جوایزی اهدا شد.

وی به پیگیری‌های خوب و حمایت‌های معنوی جامعة‌القرآن قم برای پیشبرد آموزش در مراکز سراسر کشور اشاره کرد و گفت: بر این اساس یک گروه در فضای مجازی با حضور مدیران تمامی مراکز جامعة‌القرآن در سراسر کشور تشکیل شد که هر مدیر به ارائه گزارشی از فعالیت‌های مجموعه خود در ایام کرونایی می‌پردازد.

ناتوانایی در تهیه ابزار آموزش مجازی

در ادامه، افسانه قاسمی، مدیر مؤسسه شفاء ده‌چشمه فارسان در گفت‌وگو با ایکنا، با پرداختن به شرایط خطرناک شیوع ویروس کرونا در استان و شهرستان فارسان، اظهار کرد: شرایط و زیرساخت‌ها چه در مؤسسه و چه در خانواده‌ها برای تشکیل کلاس‌های مجازی قرآن برای همه فراهم نیست. از سوی دیگر از ابتدای شیوع کرونا، خانواده‌ها از حضور فرزندان در کلاس‌ها جلوگیری کرده‌اند و می‌توان گفت که آموزش تقریباً متوقف شده است. در رشته حفظ‌ حدود ۷۰ قرآن‌آموز این مرکز تا حفظ جزء‌های ۵ و ۴ پیش رفته بودند که با شیوع کرونا روند پیشرفت متوقف شد و طی این مدت فقط به تثبیت محفوظات اکتفا شده است.

وی با اشاره به ناتوانی مؤسسه شفاء در تأمین یک دستگاه رایانه، ادامه داد: در حال حاضر تهیه رایانه برای پیگیری آموزش مجازی نیاز اصلی ماست که به دلیل بالا بودن قیمت‌ها از تهیه آن عاجز هستیم. محل استقرار مؤسسه قرآنی شفاء در طبقه دوم حسينيه مسجدالنبی روستای ده‌چشمه قرار دارد و به‌صورت خیریه در اختیار فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی قرار گرفته است؛ لذا مشکلی از حیث اجاره‌بها وجود ندارد.

قاسمی با پرداختن به آغاز به کار مؤسسه با مجوز اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال ۹۰، افزود: از سال ۹۲ تا ۹۸ با وجود دریافت نکردن هیچ اعتباری از سوی نهادهای متولی فعالیت‌های آموزشی و قرآنی گسترده‌ای به ‌صورت رایگان در روستا انجام شد و تنها دریافتی ما در این مدت، دو میلیون تومان بود که سال گذشته به تمامی مؤسسات تحت پوشش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اختصاص یافت.

مدیر مؤسسه قرآنی شفاء روستای ده‌چشمه فارسان تصریح کرد: از زمان شیوع ویروس کرونا، پیگیری آموزش قرآن‌آموزان به ‌صورت تلفنی در دستور کار قرار گرفته است و افرادی که پرسش یا اشکالی دارند از طریق تلفن راهنمایی می‌شوند. پیگیری‌هایی برای دریافت تسهیلات برای رفع نیازهای ضروری مؤسسه انجام شده و تنها دریافتی یک و نیم میلیون تومان است که متأسفانه پاسخگوی نیازها نیست.

حمایت‌های کرونایی از مؤسسات قرآنی

در ادامه گزارش، علی امینی، رئیس اداره قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، در گفت‌وگو با ایکنا، در تشریح حمایت این اداره از مؤسسات قرآنی در ایام کرونایی، اظهار کرد: در طرحی که از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد اجرا شد، در راستای حمایت هدفمند از فعالیت‌های مؤسسات قرآنی در فضای مجازی، چهار مؤسسه قرآنی استان که طرح‌های خود را ارائه داده بودند، در مجموع مبلغ ۱۵ میلیون تومان برای اجرای این طرح‌ها دریافت کردند.

وی افزود: تمامی مؤسسات دارای مجوز رسمی از ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان که شماره شبای حقوقی داشتند از کمک بلاعوض یک و نیم میلیون تومانی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بهره‌مند شدند که در استان، از مجموع ۲۰ مؤسسه قرآنی، ۱۳ مؤسسه حائز شرایط دریافت این کمک شدند. بر اساس اعلام مسئولان، تلاش می‌شود این کمک بلاعوض در یک نوبت دیگر نیز به مؤسسات قرآنی تزریق شود.

امینی با اشاره به مشکلات ثبت‌نام در سامانه کارا جهت دریافت تسهیلات کرونایی، بیان کرد: ثبت‌نام در این سامانه که به وزارت کار وابسته است، به ‌صورت مستقیم از جانب خود متقاضیان انجام می‌شود که پس از بررسی و احراز شرایط لازم، به بانک معرفی می‌شوند. در راستای حمایت کرونایی از بیمه‌شدگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صندوق اعتباری هنر، حق بیمه‌های هنری سه ماهه بهار را که بیمه‌های قرآنی را نیز شامل می‌شود، پرداخت کرد. رایزنی‌ها و مکاتباتی با تهران برای حمایت و اعطای تسهیلات به مربیان قرآن انجام شده است که امیدواریم به نتایج مطلوبی منجر شود.

شیوع ویروس کرونا، فعالیت‌های مؤسسات قرآنی را به شدت متأثر کرده و متولیان این مؤسسات که بخش زیادی از درآمدشان از دریافت شهریه‌های ماهانه قرآن‌آموزان تأمین می‌شد دچار آسیب جدی شده‌اند. بسیاری از این مجموعه‌ها در ادامه مسیر با چالش جدی مواجه شده‌اند و حتی از پرداخت اجاره‌بها بازمانده‌اند؛ لذا حمایت‌های فوری و به دور از سازوکارهای وقت‌گیر اداری شاید آبی بر آتش رنج‌ها و مشکلات مراکز فعال قرآنی باشد.

انتهای پیام
captcha