مؤسسات قرآنی چهارمحال‌وبختیاری برای دریافت تسهیلات اقدام کنند
کد خبر: 3935906
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۷

مؤسسات قرآنی چهارمحال‌وبختیاری برای دریافت تسهیلات اقدام کنند

رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به دستورالعمل ابلاغی جدید مربوط به صندوق کارآفرینی امید، بیان کرد: بر این اساس‌، مؤسسات قرآنی واجد شرایط می‌توانند به دریافت تسهیلات از این صندوق اقدام کنند.

علی امینی، رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، با اشاره به اینکه برگزاری انتخابات اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان به‌دلیل شدت گرفتن شیوع کروناویروس فعلاً منتفی است، اظهار کرد: در وبیناری که چند هفته قبل با مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی و مسئولان اتحادیه‌های استان‌ها برگزار شد‌، راهکارهایی برای این مشکل پیشنهاد شد، از جمله اینکه انتخابات استان‌ها به‌صورت مجازی انجام شود و یا اینکه اتحادیه‌ها با ترکیب هیئت مدیره فعلی تا بهبود شرایط به کار خود ادامه دهند که این پیشنهادات مطرح شده موافقان و مخالفانی دارد، بنابراین فعلاً برگزاری انتخابات اتحادیه‌های استانی منتفی شده است و باید منتظر دستورالعمل کشوری باشیم.

وی با اشاره به حمایت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از مؤسسات و مراکز قرآنی تحت پوشش این نهاد، گفت: ۲۰ مؤسسه قرآنی مشمول دریافت کمک بلاعوض یک و نیم میلیون تومانی بودند و مؤسساتی که شماره شبا به نام خود مؤسسه ارائه داده‌ بودند، اين اعتبار را دریافت کردند. همچنین کمک بلاعوض یک میلیون تومانی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی که از زمان پیش از شیوع کرونا تصویب شده بود، پس از معطلی چندین ماهه به 48 مؤسسه و خانه‌ قرآن شهری و روستایی تحت پوشش ارشاد، تبلیغات اسلامی و اوقاف و امور خیریه استان اختصاص یافت.

تسهیلات صندوق کارآفرینی امید به مؤسسات قرآنی استان

امینی با اشاره به دستورالعمل ابلاغی جدید مربوط به صندوق کارآفرینی امید، بیان کرد: بر این اساس‌، مؤسسات قرآنی واجد شرایط می‌توانند به دریافت تسهیلات از این صندوق اقدام کنند. کمیسیون تخصصی این صندوق با حضور مسئولان قرآنی اداره‌کل ارشاد استان‌، تبلیغات اسلامی استان و هیئت مدیره اتحادیه قرآنی استان تشکیل شد و معیار و ملاک‌های تعیین شده در دستورالعمل مورد بازبینی قرار گرفت.

رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: پس از اطلاع‌رسانی به مؤسسات و مراکز قرآنی استان جهت بهره‌مندی از تسهیلات صندوق کارآفرینی امید، درخواست‌ها باید در کاربرگ مخصوصی که به این مراکز ارسال شده است درج شوند. مؤسسات واجد شرایط در جلسه کمیسیون تخصصی که هشتم آذرماه تشکیل خواهد شد، برای دریافت تسهیلات از ۱۰ تا ۶۰ میلیون تومان به صندوق کارآفرینی امید معرفی می‌شوند.

اجرای طرح پالایش بیمه فعالان قرآنی

امینی با اشاره به طرح پالایش بیمه فعالان قرآنی استان برای اولین‌بار در استان، گفت: بیمه‌شدگان قرآنی استان در دو دسته قرار دارند، گروه اول فعالان تبلیغ و ترویج که شامل قاریان، حافظان قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، مبتهلان و اعضای گروه‌های تواشیح، طراحان نرم‌افزارهای قرآنی و داوران هستند و گروه دوم فعالان آموزش و پژوهش شامل مربیان، مدرسان و اساتید و پژوهشگران قرآنی هستند. تا پیش از اجرای طرح پالایش بیمه‌شدگان، در مجموع ۴۱ فعال قرآنی استان در دو گروه یادشده از خدمات بیمه برخوردار بودند.

وی تصریح کرد: در مبحث پالایش بیمه‌شدگان، تک‌تک بیمه‌شدگان قرآنی استان مدارک و رزومه کاری خود را به اعضای کمیسیون بیمه هنرمندان که متولی بیمه فعالان قرآنی نیز هست، ارائه دادند و طی جلساتی که با این کمیسیون داشتیم مدارک فعالان به کمیسیون ارائه و با در نظر داشتن دستورالعمل ابلاغی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، درخصوص ادامه برقراری بیمه فعالان قرآنی رایزنی شد؛ در نهایت شش نفر نتوانستند مدارک لازم و محکم منطبق بر دستورالعمل را ارائه دهند و ۳۵ قرآنی استان همچنان از بیمه برخوردار خواهند بود.

امینی گفت: امیدواریم با مساعدت مسئولان در سطح کلان و پیگیری و رایزنی از طریق صندوق بیمه هنرمندان، شرایطی ایجاد شود که دیگر فعالان قرآنی و قرآنیان استان نیز بتوانند از تسهیلات و خدمات بیمه برخوردار شوند و نام آنان نیز در فهرست بیمه‌شدگان قرآنی استان وارد شود؛ در حال حاضر، ۱۲۷ قرآنی استان در نوبت انتظار و اولویت بیمه قرار دارند.

اجرای هشت طرح با محوریت نماز در هشت شهرستان

رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، بیان کرد: برای اولین‌بار، طرح‌‌هایی با موضوع نماز به هشت شهرستان استان ابلاغ شده است تا هر شهرستان با توجه به امکانات و ظرفیت‌های خود یکی از این طرح‌ها را انتخاب و اجرا کند؛ اعتبارات لازم برای اجرای طرح به هر شهرستان تخصیص خواهد یافت.

امینی ادامه داد: بر این اساس، شهرستان اردل مسابقه خوشنویسی و عکاسی نماز، شهرستان بروجن مسابقه خوشنویسی با رویکرد نماز و آیات قرآن کریم، شهرستان بن جشنواره مجازی نماز با عنوان «درمسیر آسمان»، شهرستان سامان جشنواره استانی شعر نماز، شهرستان همایش مقاله‌نویسی نماز، شهرستان کیار انشانویسی و ساخت کلیپ با موضوع نماز، شهرستان کوهرنگ مسابقه داستان‌نویسی نماز با عنوان «از فرش تا عرش» و شهرستان لردگان تولید کلیپ با موضوع نماز را در دستور کار قرار داده‌اند و اختتامیه این برنامه‌ها در آذر ماه و دی‌ماه سال جاری در این شهرستان‌ها برگزار خواهد شد.

وی اظهار کرد: این هشت طرح با محوریت نماز در هشت شهرستان مذکور برنامه‌ریزی و نهایی شده است و اعتبار اجرای طرح‌ها به ادارات شهرستان تخصیص خواهد یافت، همچنين اختتامیه غالب این برنامه‌ها در ایام‌الله ۹ دی سال جارى با حضور مسئولان استان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha