مأموریت‌های نیروی هوایی ارتش در دفاع مقدس
کد خبر: 3927257
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۳

مأموریت‌های نیروی هوایی ارتش در دفاع مقدس

امیر سرتیپ دوم خلبان عباس رمضانی گفت: یکی از مأموریت‌های نیروی هوایی در جنگ پشتیبانی نیروهای خودی و بمباران نیروهای دشمن بود تا نیروهای زمینی بتوانند به اهداف عملیات برسند. همچنین، بمباران مواضع حساس دشمن نظیر پالایشگاه‌ها و فرودگاه‌ها از دیگر مأموریت‌های نیروی هوایی ارتش بود که بسیار دقیق انجام می‌شد.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، امیر سرتیپ دوم خلبان عباس رمضانی، رزمنده و جانباز دوران دفاع مقدس در دومین همایش مجازی «طریق جاوید» که شامگاه روز گذشته، 13 مهرماه به ‌همت سازمان دانشجویان جهاد‌دانشگاهی چهارمحال‌وبختیاری و مرکز فرهنگی ـ دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب سلامی جهاد‌دانشگاهی برگزار شد، با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی نهال نوپایی بود که دشمنان تلاش زیادی برای به سرانجام نرسیدن آن کردند، گفت: یکی از دسیسه‌های دشمن در اوایل انقلاب، اقدامات خرابکارانه در غرب کشور بود که غائله‌ها را ارتش و سپاه خنثی کردند. سپس در ۳۱ شهریور ۵۹ جنگ تحمیلی آغاز شد و هشت سال به طول انجامید.

وی ادامه داد: در ۳۱ شهریورماه سال ۵۹ عراق با حمله گسترده و دسته‌جمعی به پایگاه‌ها و اماکن حساس کشور فکر می‌کرد که برنده است. حال آنکه قدرت نیروی هوایی ایران را دست‌کم گرفته بود. در ابتدای شکل‌گیری انقلاب اسلامی پاکسازی‌هایی در ارتش اتفاق افتاد. در این پاکسازی‌ها رده‌های بالاتر از بدنه ارتش خارج شدند. در زمان آغاز جنگ تحمیلی، ارتش با رده ششم وارد جنگ شد. به همین دلیل در عملیات اچ-۳ قهرمانی چون فرج‌الله برات‌پور که از خلبانان حاضر در این عملیات در منطقه الولید بود پست مدیریتی را نیز در ارتش برعهده گرفت، زیرا رده‌بالاتر از او برای احراز مدیریت وجود نداشت.

امیر رمضانی با بیان اینکه در ابتدای عمر انقلاب برخی منافقان در قالب خدمت خیانت می‌کردند، افزود: این اقدامات از صلابت ارتش می‌کاست، از جمله اینکه پیشنهاد دادند که مدت سربازی به یک سال تقلیل یابد، در آن زمان ۵۰ درصد پیکره نیروی زمینی از سربازان بود؛ لذا پادگان‌ها خالی شد و ارتش تحلیل رفت. طرح دیگر این بود که هر سرباز در هر نقطه کشور که مایل باشد می‌تواند خدمت کند و همین امر باعث شد تا در زمان آغاز جنگ تحمیلی، بسیاری از نفرات سر جای خود نباشند و ابزار و ادوات و تانک‌ها بدون نیرو بمانند. به صدام گفته بودند که نیروهای زمینی ارتش ایران پاکسازی شده است. ضمن اینکه کودتای نقاب را ترتیب داده بودند که به جایی نرسید اما منجر به دستگیری خلبانان نیروی هوایی و شکاری شد. در نظر دشمن، ارتش دیگر صلابتی نداشت و نیروی هوایی کارایی خود را از دست داده بود، به این ترتیب صدام که در ابتدا حاضر به حمله نبود، با در نظر داشتن این شرایط جلو آمد.

پاسخ گسترده هوایی ایران در ساعات اولیه حمله عراق

امیر رمضانی در تشریح واکنش نیروی هوایی ارتش به تجاوز ناجوانمردانه دشمن‌ گفت: چهار ساعت از آغاز تجاوز عراق نمی‌گذشت که عملیات گسترده هوایی ایران در پاسخ به حمله عراق از پایگاه‌های بوشهر، همدان و ... با پرواز ۲۰۰ هواپیمای جنگی آغاز شد که با نام عملیات کمان ۹۹ یا سایه البرز در تاریخ جنگ می‌درخشد. از ۲۰۰ هواپیمای به پرواز در‌آمده، ۱۴۰ فروند وارد خاک عراق شدند و مواضع نظامی و پایگاه‌های عراق در شهرهای گوناگون را بمباران کردند، ۶۰ هواپیما نیز پشتیبانی عملیات را برعهده داشتند. به این ترتیب با این کار بزرگ قهرمانان نیروی هوایی، برتری هوایی ایران بر عراق در ماه‌های ابتدایی جنگ با این عملیات تضمین شد.

وی با اشاره به اینکه صدام در زمان حمله به ایران قصد داشت سه روزه خوزستان را تصاحب کند و سپس به تهران برسد، تصریح کرد: دیدیم که ۳۵ روز در دروازه‌های خرمشهر معطل شد. نیروی هوایی در آغاز جنگ سرعت عمل را به دست گرفت و هدف‌هایی را در داخل خاک عراق منهدم کرد. نیروی دریایی، بسیج، سپاه و مردم نیز با عراق متجاوز جنگ کردند و صدام و ژنرال‌هایش متوجه شده بودند که اشتباه کرده‌اند.

این جانباز هشت سال دفاع مقدس با پرداختن به مأموریت‌‌های نیروی هوایی در دفاع مقدس، بیان کرد: نیروی هوایی در تمامی عملیات‌های دفاع مقدس حضور داشت؛ چرا که در کنار تأمین امنیت آسمان کشور، پشتیبانی عملیات‌ها، عملیات شناسایی و ... را بر عهده داشت. ما سه نوع هواپیمای شکاری داشتیم که ستون فقرات شکاری‌ها بودند و با این سه هواپیما مأموریت حفظ امنیت آسمان انجام می‌شد. چه قهرمانانی که با هواپیمای اف-‌۱۴، ۱۴ ساعت را در آسمان می‌ماندند تا هواپیمای جایگزین که دچار نقص فنی بود خود را به آسمان برساند، و از این ایثارها در تأمین امنیت هواپیماها در آسمان کم نداریم. یکی دیگر از مأموریت‌های نیروی هوایی در جنگ پشتیبانی نیروهای خودی، شناسایی جایگاه دشمن و بمباران نیروهای دشمن بود تا نیروهای زمینی بتوانند به اهداف عملیات برسند. بمباران مواضع حساس دشمن نظیر پالایشگاه‌ها، فرودگاه‌ها، نیروگاه‌ها، مواضع اقتصادی از دیگر مأموریت‌های نیروی هوایی ارتش بود که بسیار خوب انجام ‌شد.

مأموریت‌های نیروی هوایی در دفاع مقدس

وی با اشاره به جنگ نفتکش‌ها در طول دفاع مقدس، بیان کرد: هدف از این جنگ جلوگیری از صادرات نفت ایران بود، در طول دفاع مقدس، خارک بیش از ۲۸۰۰ بار بمباران شد اما مشاهده می‌کنیم که به مدد قهرمانی خلبانان هوانیروز ایران، صادرات نفت عراق به صفر رسید اما فروش نفت ما قطع نشد.

رزمنده دفاع مقدس یکی دیگر از مأموریت‌های نیروی هوایی را ترابری دانست و تصریح کرد: در زمان انجام عملیات، هواپیماهای نیروی هوایی، مسئول ترابری مهمات و تجهیزات از قبیل موشک، تانک و نیز جابجایی نیروها و مجروحان و شهدا و تزریق نفرات تازه‌نفس به عملیات‌ها بودند. در یکی از عملیات‌ها در مدت کوتاهی، تا ۶ هزار رزمنده تازه‌نفس به عملیات تزریق شد. در یک عملیات دیگر، صندلی‌های یک هواپیمای ۷۴۷ که مأموریت ترابری را داشت، کنده بودیم و در هر پرواز هزار رزمنده جابه‌جا می‌شد. سوخت‌رسانی به هواپیماهای در حال پرواز مأموریت مهم دیگری بود که خلبانان تانکر و قهرمانان نیروی هوایی طی جنگ تحمیلی بر عهده داشتند.

تشريح عمليات اچ-‌۳

امیر رمضانی در تشریح عملیات اچ-‌۳ بیان کرد: افتخار داشتم که در ۱۵ فروردین‌ سال ۶۰ اولین پرواز عملیات را انجام دهم. در آن برهه مأموریت داشتم وضعیت هوا را چک کنم، درواقع برای طراحی عملیات، اطلاعاتی که خلبان با چشم می‌بیند و گزارش می‌کند بسیار مهم و قابل استناد است و با توجه به تجربه ناکامی قبلی در عملیات اچ-۳ در سال ۵۹ به دلیل شرایط بد آب و هوایی، در این عملیات از همان ابتدا وضعیت آب و هوایی بررسی شد که این مأموریت را انجام دادم و وضعیت هوا گزارش شد؛ البته بعدها متوجه شدیم این مأموریت درواقع، مرحله اول عملیات اچ-۳ بوده است. در عملیات اچ-۳، ۱۰ فانتوم نیروی هوایی ارتش طی چهار مرحله سوختگیری در کف زمین، سه پایگاه اچ-۳ عراق و حدود ۵۰ هواپیمای نو مستقر در این پایگاه را بمباران کردند و سالم به ایران بازگشتند. این عملیات از حیث فنی بسیار پیچیده است و یک شاهکار عملیات هوایی به ‌شمار می‌رود که هنوز هم در آموزش‌های دنیا تدریس می‌شود.

این رزمنده و جانباز دوران دفاع مقدس، عملیات کنفرانس غیرمتعهدها موسوم به عملیات بغداد را برگ زرین دیگری در کارنامه نیروی هوایی در طول جنگ تحمیلی دانست و افزود: در سال ۶۱ صدام مدعی بود که آسمان بغداد با وجود جنگ با ایران امن است و نیروهای ایرانی نمی‌توانند به آسمان عراق راه یابند؛ لذا بنا بود کنفرانس کشورهای غیرمتعهد در بغداد برگزار شود. تلاش دیپلماتیک ایران برای لغو این کنفرانس به جایی نرسید و مقرر شد با یک عملیات هوایی و ناامن‌سازی آسمان بغداد این مهم صورت گیرد. در همان برهه زمانی، خبرنگاران در هتل الرشید، محل برگزاری کنفرانس، مستقر بودند و از امن بودن آسمان بغداد خبر مخابره می‌کند. دو فانتوم نیروی هوایی ارتش هر کدام با دو سرنشین به‌سوی بغداد به پرواز در‌آمدند و پالایشگاه الدوره را بمباران کردند که یکی از فانتوم‌ها آسیب دید اما توانست خود را به ایران برساند. هواپیمای دوم که شهید عباس دوران و منصور کاظمیان آن‌ را هدایت می‌کردند، هدف موشک قرار گرفت و آسیب دید که منصور کاظمیان با چتر نجات از هواپیما بیرون پرید و شهید عباس دوران هواپیما را به سمت میدانی نزدیک هتل الرشید رساند و سقوط کرد تا خبرنگاران خبر ناامنی آسمان بغداد را به دنیا مخابره کنند؛ لذا محل برگزاری کنفرانس سران به دهلی‌نو منتقل شد.

انتهای پیام
captcha