شعارهای انقلاب اسلامی کهنه نمی‌شوند / قدرت اجتماعی؛ رکن انقلاب
کد خبر: 3927248
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۱

شعارهای انقلاب اسلامی کهنه نمی‌شوند / قدرت اجتماعی؛ رکن انقلاب

رئیس مرکز دانشجویی - فرهنگی امام، ولایت‌فقیه و انقلاب اسلامی جهاد دانشگاهی نکته مهم بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را که مقام معظم رهبری بر آن تأکید کرده‌اند برخاستن شعارها از فطرت بشری عنوان و تصریح کرد: این شعارها کهنه نمی‌شوند، مفاهیمی نظیر آزادی، اخلاق، برادری، برابری، عزت و معنویت به نسل خاصی تعلق ندارد و در دوره محدودی نمی‌درخشد بلکه متعلق به همه اعصار و دوران‌ها و همواره زنده است.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، سیدمحمد هاشمی تروجنی، رئیس مرکز دانشجویی - فرهنگی امام، ولایت‌فقیه و انقلاب اسلامی جهاد دانشگاهی در نخستین جلسه از همایش مجازی «طریق جاوید» که عصر امروز 13 مهرماه به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی چهارمحال‌وبختیاری و مرکز فرهنگی - دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب سلامی جهاد دانشگاهی برگزار شد، با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی سال ۵۷ تجربه‌ای بود که مجموعه‌ای جدید را خلق کرد، اظهار کرد: هیچ الگویی برای انقلاب اسلامی در انقلاب‌های کوچک و بزرگ جهان از جمله انقلاب روسیه یا فرانسه وجود نداشت، البته جنبش‌های زیادی در تاریخ سیاسی ایران اتفاق افتاده اما انقلاب اسلامی با تمامی این اتفاقات متفاوت است.

وی با بیان اینکه نخستین شعار امام خمینی(ره) این بود که مردم جایگاه ویژه‌ای دارند، ادامه داد: ایشان چه پیش از انقلاب و چه پس از شکل‌گیری آن، باور داشتند که بدون کمک مردم هیچ تحولی به پیروزی نمی‌رسد و در کتاب «کشف‌الاسرار» خود نیز یکی از دلایل عدم پیروزی جنبش‌های متعدد سیاسی را عدم همراهی و همکاری مردم می‌دانند.

قدرت اجتماعی مردم؛ رکن انقلاب اسلامی

هاشمی تروجنی با طرح این پرسش که امام(ره) چگونه مردم را با انقلاب اسلامی همراه کردند، گفت: ایشان توانستند میان انقلاب اسلامی و مردم هماهنگی ایجاد کنند و معتقد بودند قدرت اجتماعی یکی از ارکان مهم انقلاب اسلامی است لذا توجه و باور ویژه‌ای به قدرت اجتماعی و مردم در تغییر اوضاع داشتند چرا که باور داشتند بر اساس آیه ۱۱ سوره مبارکه رعد، «إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ».

امام(ره) مردمی را که سال‌ها توسط قدرت‌های سیاسی به استضعاف کشیده شده بودند به صحنه فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... بازگرداند و تلاش کرد تا از طریق گفتمان دینی و دعوت همگان به خدا، بیداری را در جامعه ایجاد کند.

گام‌های دعوت جامعه به بیداری

وی تصریح کرد: نخستین حرکت در دعوت جامعه به بیداری این بود که مردم سلطه‌پذیری طاغوت را نفی کنند تا در مسیر شکوفایی قدم بردارند، امام(ره) در گام دوم یک ایدئولوژی حقیقی را ایجاد کردند تا جامعه با آگاهی خود قدرت دفاع و حمایت از دستاوردهای تحول و حکومت را داشته باشد و اسلام راستین به رخ جهانیان کشیده شود. سومین حرکت در این مسیر، نفی سلطه درونی در وجود انسان‌ها بود، مردم «من نمی‌توانم» را باور کرده بودند و امام(ره) این باور را حذف و حرکتی ایجاد کرد که از مردم عادی جامعه انسان‌های بزرگ و از جوانان کوچه و خیابان، رزمندگان رشید اسلام و عارفان و زاهدان دوران دفاع مقدس ساخته شوند و به حفاظت از انقلاب و ارزش‌های آن بپردازند.

هاشمی تروجنی گام چهارم امام(ره) در جهت بیداری جامعه را ایجاد اعتماد به نفس و خودباوری دانست و ادامه داد: بیداری و اراده جامعه سبب ایجاد اتحاد ملی شد و عزم و تصمیمی را ایجاد کرد تا حرکت مردم به انقلاب تبدیل شود که حاصل آن شکل‌گیری انقلاب اسلامی بود. پس از انقلاب نیز امام(ره) مردم را رها نکردند و در هر حرکت سیاسی مشارکت و حضور مردم را ضامن انقلاب می‌دانستند. از جمله می‌توان به برگزاری همه‌پرسی و مشارکت دادن نظر مردم در تاریخ ۱۵ بهمن ۵۷ برای مشروعیت‌بخشی به انتخاب بازرگان به‌عنوان رئیس دولت موقت و سپس همه‌پرسی برای اصل موجودیت انقلاب در دوازدهم فروردین سال ۵۸ که در تاریخ سیاسی دنیا بی‌نظیر است. پس از آن نیز، پیش‌نویس قانون اساسی توسط خبرگان قانون تهیه و تدوین و به رفراندوم عمومی گذاشته شد. همچنین می‌توان از برگزاری انتخابات در برهه‌های گوناگون عمر انقلاب اسلامی یاد کرد که گواهی بر مشارکت نظر مردم به‌عنوان قدرت اجتماعی در نظام سیاسی کشور بوده است.

رئیس مرکز دانشجویی فرهنگی امام، ولایت فقیه و انقلاب جهاد دانشگاهی بیان کرد: امام خمینی(ره) در بیانات خود همواره بر لزوم توجه به قدرت اجتماعی به عنوان اصل و پایه انقلاب تاکید کرده‌اند و حکومت و مردم را جدا نمی‌دانند چرا که مشارکت مردم سبب قوام حکومت می‌شود و دولت به‌تنهایی نمی‌تواند بار سنگین مدیریت را بر دوش بکشد.

نكات محورى بيانيه گام دوم انقلاب اسلامى

هاشمی تروجنی با اشاره به تدوین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در چهل‌سالگی انقلاب از سوی مقام معظم رهبری، گفت: چند نکته در این بیانیه حائز اهمیت است، نخست آنکه اساس این بیانیه توجه دادن نسل جوان برای بهره‌مندی از تجارب گذشته است. انقلاب اسلامی تجربه‌ای را در تمام زمینه‌ها ایجاد و نسلی تلاش کرد تا تحول سیاسی را در جامعه رقم بزند و امروز این تحول در بلوغ خود قرار دارد. مقام معظم رهبری در مقدمه بیانیه ضمن توصیف شرایط و بی‌بدیل خواندن حرکت انقلاب، جوانان را به بهره‌گیری از تجربیات انقلاب دعوت می‌کنند.

وی نکته دوم بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را که مقام معظم رهبری بر آن تأکید کرده‌اند برخاستن شعارها از فطرت بشری عنوان و تصریح کرد: این شعارها کهنه نمی‌شوند، مفاهیمی نظیر آزادی، اخلاق، برادری، برابری، عزت و معنویت به نسل خاصی تعلق ندارد و در دوره محدودی نمی‌درخشد بلکه متعلق به همه اعصار و دوران‌ها و همواره زنده است. مدیریت کشور به دست اراده ملی و در دوران بعد از طاغوت تجربه و نکته مهم دیگری است که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم به آن می‌پردازند. در واقع ایجاد حکومت مردمی و همراهی مردم در ایجاد قوای سه‌گانه و نهادهای مردمی، خدماتی، آموزشی و ... و نیز نقش مردم در ایجاد امنیت و مبارزه با منافقان و چریک‌های خلق یا دشمنان غربی، همه و همه نشان از همراهی و مشارکت مردم دارد.

هاشمی تروجنی رشد و پیشرفت در عرصه‌های گوناگون را محور بعدی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی برشمرد و تصریح کرد: این پیشرفت در دوران پس از انقلاب قابل قیاس با گذشته نیست، در تعداد مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز علمی، مجلات و کتاب‌ها، همایش‌ها، اقتصاد، صنعت، کشاورزی، خدمات، مشارکت مردم در مسائل اقتصادی، سیاسی و ... شاهد پیشرفت‌های زیادی هستیم. نکته بعدی بیانیه گام دوم، توجه دادن به مبارزه با بی‌عدالتی و ایجاد عدالت اجتماعی در جامعه است. انقلاب اسلامی نهادهایی را ایجاد کرد که سطح عدالت اجتماعی را ارتقا دادند، در زمان پیش از انقلاب بسیاری از مناطقی که نام شهر را یدک می‌کشیدند در واقع مناطق روستایی با جمعیت انبوه را تشکیل می‌دادند و تقسیمات بر اساس تراکم جمعیت بود و نه مدنیت، که مردم نیز به‌دلیل عدم آگاهی به همین وضعیت راضی بودند. انقلاب اسلامی پنجره‌ای رو به آگاهی بود که توقعات را بالا برد و دولت اسلامی نیز با وجود تمام مشکلات تلاش کرد امکانات را به دورترین نقاط نیز برساند.

وی گفت: گسترش اخلاق و معنویت از دیگر تجربیات مورد اشاره در بیانیه گام دوم انقلاب است، سطح معنویت در دوران پس از انقلاب ارتقا یافت و جوانان به سمت مطالعات معنوی و اخلاقی متمایل شدند. تحقیقات میدانی نشان‌ می‌دهد که معنویتِ امروز با آگاهی و بینش همراه است و چه بسیار جوانانی که با اقناع فکری و فرهنگی به معنویت سوق می‌یابند و به دفاع از معنویت می‌پردازند. چنین جوانانی امسال به دلیل جا ماندن از پیاده‌روی اربعین ناراحت می‌شوند و در ایام عاشورا خانه‌ها را به حسینیه تبدیل می‌کنند تا شعار معنویت و ایستادگی در برابر قلدران و مستکبران را حفظ کنند. چنین جوانانی در برابر تحریم ایستادگی و از انقلاب اسلامی دفاع می‌کنند.

هاشمی تروجنی با اشاره به قسمت دیگری از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، بیان کرد: مقام معظم رهبری بر ظرفیت نیروی اجتماعی و جوانان متدین تأکید دارند که می‌توانند پرچم مدیریت را دست گیرند، برای این مهم باید بتوانند نسبت به مسائل جامعه آگاهی و شناخت کافی داشته باشند. ۱۴ میلیون جوان تحصیلکرده عالیه، ذخایر معدنی و زیرزمینی، موقعیت‌های استثنائی جغرافیایی، سیاسی، اجتماعی، قرار داشتن کشور در کریدور شرق و غرب دنیا، هم‌مرز بودن با ۱۵ کشور و ارتباط مستقیم با جمعیت ۶۰۰ میلیونی همسایگان از جمله ظرفیت‌های کشور هستند.

امید؛ شرط اول حرکت انقلابی

وی با بیان اینکه بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب، شرط اول هر حرکتی امید است، ادامه داد: دشمنان انقلاب یکی از ابزارهایی که برای به شکست کشاندن انقلاب در زمینه‌های گوناگون به‌کار گرفتند ایجاد ناامیدی از طریق القای اطلاعات غلط و دروغ‌پراکنی و تحریف واقعیات بود لذا ایشان تأکید دارند که هر فردی در هر جایگاهی باید امیدوار باشد و از مشکلات نترسند. همچنان که در اوایل انقلاب در حوزه سیاسی و دانشگاهی نیروهای زیادی در اختیار نداشتیم اما دانشجویان با امید و انگیزه توانستند در زمینه‌های گوناگون بدرخشند و امروز در صدر بسیاری از ساحت‌های علمی قرار دارند.

رئیس مرکز دانشجویی فرهنگی امام، ولایت فقیه و انقلاب با استناد به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، تأکید کرد: از دیدگاه مقام معظم رهبری، گام اول پیشرفت هر جامعه علم است. اتفاقی که پس از رنسانس در غرب افتاد و با خیز به سمت علم و پژوهش و چند صد سال تلاش در این مسیر سبب جبران عقب‌ماندگی آنان شد. البته از آنجا که هدفی در پیشرفت علمی برای خود تعریف نکرده بودند این تلاش‌ها منجر به استعمار شد لذا استعمار غرب زاییده پیشرفت علمی است که برای رسیدن به رفاه و دستیابی به منافع بر مناطق غنی جهان مسلط شدند و به چپاول ثروت پرداختند. اما ما در کسب علم به‌جای استعمار به دنبال عزت و قدرت کشور هستیم تا نیازمند دیگر کشورها نباشیم، امروز شکوفایی علم ما را از بسیاری آسیب‌های تحریم‌ حفظ کرده است.

هاشمی تروجنی محور دیگر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را معنویت و اخلاق دانست و توضیح داد: برای اداره کشور تنها نمی‌توان به قانون اکتفا کرد بلکه معنویت، اخلاق، همدلی و همفکری نیز باید برجسته شود تا با قدرت ایمان بتوان امور را پیش برد. اقتصاد نیز مسئله مهمی است که اگر قوی نباشد کشور تحت سلطه قدرت‌های دیگر قرار می‌گیرد، هر جا اقتصاد ضعیف باشد باید شاهد آسیب‌پذیری و سوء استفاده بیگانگان باشیم. همچنین توجه به عدالت فردی و اجتماعی و مبارزه با فساد دارای اهمیت است و فساد سبب خدشه‌دار شدن عدالت می‌شود.

وی با اشاره به استقلال و آزادی به عنوان محورهای مطرح شده در بیانیه گام دوم، گفت: باید بتوانیم استقلال و آزادی را درک و از آن‌ها پاسداری کنیم. عزت، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن سه اصل اساسی نظام در راستای عزت‌مندی كشور هستند که اگر محقق شوند، مقاومت و دفاع از آن اتفاق خواهد افتاد.

هاشمی تروجنی با اشاره به اینکه از دیدگاه امام خمینی(ره) مبارزه انقلاب اسلامی مبارزه پارلمانی یا سیاسی و نظامی نبود، ادامه داد: مبارزه ما مبارزه فرهنگی بود و امام(ره) با کشاندن مذهب به جایگاه قدرت سیاسی، به دنبال تغییر باورها و بینش‌ها بودند. مقام معظم رهبری نیز بر حفظ فرهنگ تاکید دارند که متأسفانه کمتر به این مهم توجه می‌شود و چه بسا کمترین اعتبارات و امکانات مربوط به بخش فرهنگ است. اگر قدرت فرهنگی ضعیف شود، قدرت دفاع از بین می‌رود.

انتهای پیام
captcha