صداوسیما و قرآنیانی که دیده نمی‌شوند
کد خبر: 3923691
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۹

صداوسیما و قرآنیانی که دیده نمی‌شوند

صداوسیمای چهارمحال‌وبختیاری به ‌عنوان یک رسانه پرمخاطب زمینه بسیار خوبی برای «دیده شدن» قرآنیان به‌ ویژه قاریان نوجوان استان است تا ضمن تشویق این قاریان و مؤذنان، تبلیغی برای جذب دیگر کودکان و نوجوانان به سوی فعالیت‌های قرآنی باشد.

ماه گذشته مدیرکل صداوسیمای چهارمحال‌وبختیاری طی گفت‌وگویی با ایکنا با اشاره به اینکه در سال ۹۸، ۵۶ تلاوت از قاریان استان ضبط و برای تأیید به شورای عالی قرآن سازمان ارسال شد، از اعلام آمادگی این سازمان برای ضبط تلاوت کل قرآن کریم توسط قاریان برجسته استان خبر داد.

با گذشت یکسال از این اقدام صداوسیمای استان، هنوز شاهدیم که از تلاوت و اذان قاریان و مؤذنان غیر هم‌استانی در این رسانه استفاده می‌شود؛ حال آنکه به ‌نظر می‌رسد این رسانه پرمخاطب می‌تواند زمینه بسیار خوبی برای «دیده شدن» قرآنیان به‌ویژه قاریان نوجوان استان باشد تا ضمن تشویق این قاریان و مؤذنان، تبلیغی برای جذب دیگر کودکان و نوجوانان هم‌استانی به‌سوی فعالیت‌های قرآنی باشد.

از سال ۱۳۷۰ با تأسیس شورای عالی قرآن کشور، مسئولیت هدایت و پشتیبانی تولیدات قرآنی مورد نیاز برای اوقات شرعی و دیگر زمان‌ها از شبکه‌های استانی و ملی صداوسیما و نظارت بر پخش برنامه‌های قرآنی تمامی شبکه‌های سراسری، استانی و برون‌مرزی رادیو و تلویزیون در کنار چندین کار مهم دیگر به این شورا سپرده شد؛ لذا این نهاد مهم که با تدبیر مقام معظم رهبری ایجاد شد، نظارت مستمر و پویا بر تولید و پخش برنامه‌های قرآنی و نغمه‌های الهی در صداوسیما و ساماندهی این عرصه را از بدو تأسیس تاکنون بر عهده دارد. حال جای این پرسش وجود دارد که چرا با وجود قاریان و مؤذنان و دعاخوانان برجسته در استان، کمتر شاهد استفاده از آثار قرآنی و تلاوت قرآنیان استان به‌ویژه در اوقات شرعی هستیم. علت را از دو فعال قرآنی استان که اقدامات و پیگیری‌هایی در این خصوص داشته‌اند، جویا شدیم.

مهدی پرتویی، فعال با سابقه قرآن و رئیس سابق اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه پخش تولیدات قرآنی در رادیو و تلویزیون استان باید با تایید و تصویب در شورای عالی قرآن صداوسیما باشد، اظهار کرد: فرایند تایید و اعطای مجوز برای تولیدات قرآنی استان‌ها با حساسیت‌ و دقت فراوانی در این شورا که متشکل از اساتید برجسته کشور است، دنبال می‌شود و زمان‌بر است.

صدا و سیمای قرآنیانی که دیده نمی‌شوند

ضرورت تعامل بیشتر قرآنیان با صداوسیمای استان

وی با اشاره به اقدامات استان برای بهره‌گیری از قاریان و مؤذنان استان در صداوسیمای استان، گفت: در طی سال‌های ۹۲ تا ۹۶ و طی سه سال متوالی، تلاوت ترتیل قاریان استان جهت پخش در ایام ماه مبارک رمضان تهیه و جهت تایید به شورای عالی قرآن صداوسیما ارسال می‌شد.

پرتوی در پاسخ به اینکه چرا شاهد پخش تلاوت قاریان و مؤذنان استان در لحظات اوقات شرعی نیستیم، تصریح کرد: اشکال کار، فنی است و تولیدات ارسالی هم از حیث کیفیت ضبط و هم رعایت موارد تجوید و صوت و لحن باید مطلوب و قابل قبول باشد. پیشنهاد می‌شود که در کنار ارتقای سطح کیفی قرائت باید به استعدادهای نوجوان استان نیز توجه شود، ضمن اینکه نهادهای متولی فرهنگی و قرآنی پیگیر تعامل بیش از پیش با صداوسیمای استان باشند تا شاهد اتفاقات خوب باشیم.

در ادامه، ذوالفقار علیخانی، قاری ممتاز استان و معلم قرآن دوره متوسطه در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایکنا که کمیت و کیفیت برنامه‌های قرآنی شبکه استانی را چگونه ارزیابی می‌کنید، اظهار کرد: طی چند جلسه گفت‌وگو با مسئولان صداوسیمای استان، خوشبختانه پیگیری‌های خوبی برای تولیدات قرآنی و انعکاس اخبار و پوشش مسابقات و رویدادهای قرآنی و نیز برنامه‌های مستند قرآنی وجود داشته که کم و بیش شاهد خروجی آن از صداوسیما هستیم.

صدا و سیمای قرآنیانی که دیده نمی‌شوند

شورای قرآنی در صداوسیمای استان تشکیل شود

وی ادامه داد: با در نظر گرفتن این اصل مهم که فعالیت‌های قرآنی و قرآنیان باید در جامعه پررنگ و دیده شوند، صداوسیما زمینه بسیار خوبی برای نیل به این خواسته است؛ لذا باید تمهیدی اندیشیده شود که در ضمن رعایت قانون، شاهد تولید و پخش برنامه‌های آموزشی، تشویقی، ترویجی، خبری و ... با موضوع قرآن در این زمینه رسانه‌ای باشیم.

این فعال قرآنی استان تصریح کرد: یک بسته پیشنهادی قرآنی تهیه و در جلسه‌ دو ماه پیش با مدیرکل صداوسیمای استان مطرح شد که امیدواریم با اجرای طرح بتوان شاهد ارتقای برنامه‌های قرآنی در شبکه استانی جهانبین باشیم. در این طرح پیشنهاد شد که با لحاظ کردن تمامی چارچوب‌های قانونی، یک شورای مشورتی قرآنی متشکل از اساتید برجسته استان در صداوسیمای استان تشکیل شود تا تولیدات قرآنی صداوسیما با نظارت این شورا انجام گیرد و در صورت تایید از سوی شورا، سایر مراحل قانونی را برای پخش طی کند. این شورای تخصصی تمامی فعالیت‌های برنامه‌سازی را تحت نظارت قرار می‌دهد تا شاهد ارتقای کیفیت و کمیت تولیدات قرآنی استان باشیم. در حال حاضر این طرح مسکوت مانده و پاسخ مشخصی از سوی مسئولان دریافت نشده است.

این قاری ممتاز استان با تأکید بر اینکه اعطای مجوز به تولیدات قرآنی استان‌ها به‌ویژه تلاوت‌ها و اذان‌های ارسالی با حساسیت ویژه‌ای از سوی شورای عالی قرآن اتفاق می‌افتد، گفت: انتظار می‌رود که این فرایند با سهولت بیشتری طی شود تا شاهد ارتقای کمی و کیفی پخش تلاوت و اذان قرآنیان استان در رادیو و تلویزیون استان باشیم که قطعا آثار و برکات فراوانی در پی خواهد داشت.

تردیدی وجود ندارد که صداوسیمای هر استان یک شبکه عمومی با رویکردهای گوناگون فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... است که مخاطبان فراوانی در داخل و خارج استان دارد. همچنین خوشبختانه در دهه‌های اخیر شاهد رشد کمی و کیفی قاریان و حافظان و مرتلان قرآن کریم هستیم؛ لذا شبکه‌ استانی می‌تواند ضمن در نظر داشتن چارچوب‌های قانونی تعریف شده با تکیه بر ظرفیت قرآنی استان تولید آثار و برنامه‌های فاخر قرآنی را بیش از پیش در دستور کار قرار دهد تا شاهد دیده شدن و تشویق قرآنیان و نیز تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه باشیم. قرآنیان نیز ضمن توجه به ارتقای سطح دانش و مهارت و تعامل بیشتر با صداوسیما، با پیگیری و تلاش می‌توانند این راه را بیش از پیش هموار کنند.

انتهای پیام
captcha