آمادگی صدا و سیمای چهارمحال‌وبختیاری برای تعامل با قرآنیان استان
کد خبر: 3913009
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۹

آمادگی صدا و سیمای چهارمحال‌وبختیاری برای تعامل با قرآنیان استان

مدیرکل صدا و سیمای چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه سال گذشته ۵۶ تلاوت از قاریان استان ضبط و برای تأیید به شورای عالی قرآن سازمان ارسال شد، گفت: این آمادگی وجود دارد که تلاوت کل قرآن کریم توسط قاریان برجسته استان را ضبط کنیم و در اختیار سازمان صدا و سیما و مؤسسات قرآنی قرار دهیم.

یوسف افشارنیا، مدیرکل صدا و سیمای چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه اصول برنامه‌سازی و تولید محتوا در صدا و سیما بر مبنای پنج محور اصلی دین، اخلاق، امید، آگاهی‌بخشی و ترویج سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی است، اظهار کرد: همانطور که از سیاست‌های رسانه ملی مشخص است نخستین و اساسی‌ترین شاخص حول محور دین و ترویج معارف دینی قرار دارد که در صدا و سیمای استان نیز به این رویکرد در برنامه‌ها به‌صورت جدی توجه می‌شود.

وی ادامه داد: در سیمای «جهان‌بین» علاوه بر اینکه در لحظات معنوی اذان، آیات قرآن کریم با ترجمه پخش می‌شود، در برنامه‌های مختلف نیز با استناد به آیات و روایات قرآنی و ترویج فرهنگ و معارف اسلامی تلاش می‌شود که بینندگان به‌ویژه جوانان را با کلام وحی بیشتر آشنا و مأنوس کرد.

ترویج قرآن در برنامه‌های تلویزیونی

افشارنیا به برخی برنامه‌های تلویزیونی که در راستای ترویج قرآن تولید و تهیه می‌شوند اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه، در متن برنامه‌هایی مانند «زیر یک سقف»، برنامه ويژه خانواده، «مثبت ده»، برنامه ویژه نوجوانان، و «جوونی سلام»، برنامه ویژه جوانان، از آیات قرآنی متناسب با موضوع برنامه استفاده می‌شود.

مدیرکل صدا و سیمای استان بیان کرد: در شبکه استانی صدای مرکز چهارمحال‌وبختیاری نیز در متن بیشتر برنامه‌های اجتماعی، با توجه به موضوعات مختلف مطرح شده در برنامه‌ها از آیات قرآن مجید و تفاسیر آیات استفاده می‌شود، ازجمله در برنامه «در حریم نور» هر روز به تفسیر و تبیین یکی از آیات قرآن پرداخته می‌شود و همچنین هر روز قبل از اذان مغرب برنامه «آیه‌های نور» که تفسیر قرآن کریم به کارشناسی حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی است، پخش می‌شود.

پوشش اخبار قرآنی استان

افشارنیا در خصوص پوشش اخبار قرآنی استان در صدا و سیما، گفت: در معاونت خبر رسانه استانی، با تولید و پخش گزارش‌های قرآنی با محوریت معرفی چهره‌های قرآنی، نشر قرآن و معارف کلام وحی و مراکز قرآنی فعال در بخش‌های خبری رادیویی و تلویزیونی، پایگاه اینترنتی خبرگزاری صدا و سیما و کانال‌های مرتبط در فضای مجازی و پوشش معمول خبری برنامه‌های قرآنی اجرایی در سطح استان در ماه مبارک رمضان و سایر ماه‌های سال به انعکاس و نشر فرهنگ قرآنی، پرداخته می‌شود.

وی تصریح کرد: صدا و سیمای استان در برنامه‌سازی، تلاش برای تولید پیام و محتوای اثربخش و ایجاد انگیزه بین مخاطبان را از اهداف اصلی خود قرار داده و برای ایجاد انگیزه در میان فعالان فرهنگی و قرآنی برای تبلیغ و ترویج فرهنگ و آموزه‌های ناب معارفی و اخلاقی، برنامه‌های مختلفی تولید کرده است که از آن جمله می‌توان به برنامه‌های ماه مبارک رمضان و سایر مناسبت‌های مذهبی اشاره کرد.

مدیرکل صدا و سیمای استان تأکید کرد: در برنامه‌های «ماه عاشقی» ویژه افطارهای ماه مبارک رمضان و برنامه «شبانه» سیمای جهان بین با دعوت از مداحان و قاریان قرآن و مؤسسات قرآنی فعال در استان، بینندگان با موفقیت‌ها، تجربیات و نحوه فعالیت آن‌ها بیشتر آشنا می‌شوند.

وی به برنامه‌های قرآنی رادیویی در ماه مبارک رمضان اشاره و بیان کرد: در برنامه‌های افطار ماه مبارک رمضان در رادیو جهان‌بین هر روز یکی از مؤسسات قرآنی استان معرفی می‌شوند، ترتیل‌خوانی قاریان برجسته هم‌استانی در ایام این ماه مبارک به روی آنتن می‌رود و در برنامه اذان‌گاهی «در حریم نور» هر روز یکی از فعالان قرآنی استان معرفی می‌شود.

افشارنیا بیان کرد: در معاونت فضای مجازی رسانه استانی، استفاده از ظرفیت پویش‌های مردمی در قالب مسابقات مفهومی قرآن کریم و تولید محتوا با موضوع سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی و با پرداخت هنرمندانه به مفاهیم دینی و قرآنی از جمله برنامه‌هایی است که در دستور کار این معاونت قرار دارد.

استفاده از ظرفیت نخبگان قرآنی استان

مدیرکل صدا و سیمای استان به بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان، قاریان و مؤذنان استانی در صدا و سیما اشاره و تصریح کرد: در سیمای جهان‌بین برای پخش اذان، دعا و تلاوت قرآن بر اساس هماهنگی‌های انجام شده با شورای عالی قرآن رسانه ملی، فهرستی از اذان‌ها و قرائت‌های قاریان آماده و در حال پخش است. همچنین از ظرفیت نخبگان و قاریان استانی در برنامه‌های ویژه طرح ملی قرآنی 1454و نیز برنامه‌های معارفی و اذان‌گاهی استفاده می‌شود. برنامه «گلدسته‌های دعا» به‌صورت روزانه قبل از اذان ظهر با حضور کارشناسان مذهبی و علمای استان پخش می‌شود.

افشارنیا گفت: سال گذشته، در شبکه استانی صدای مرکز استان، 56 تلاوت از قاریان استان ضبط و برای تأیید به شورای عالی قرآن سازمان ارسال شد که برخی از آن‌ها مورد تأیید و در اختیار همکاران برنامه‌ساز قرار گرفت. همچنان این آمادگی وجود دارد که ترتیل کامل قرآن کریم توسط قاریان برجسته استان را به‌صورت استودیویی ضبط کنیم و در اختیار سازمان صدا و سیما و مؤسسات قرآنی قرار دهیم.

انتهای پیام
captcha