پایه‌های عفاف در خانواده محکم می‌شود / چند تبصره در احکام حجاب
کد خبر: 3912273
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۴
حجت‌الاسلام پورفلاح تبیین کرد:

پایه‌های عفاف در خانواده محکم می‌شود / چند تبصره در احکام حجاب

مدرس مؤسسه تدبر در کلام وحی قم بیان کرد: بر اساس آیات سوره مبارکه نور، اگر جامعه‌ای بخواهد نورانی و با عفت باشد، پایه‌های عفاف باید در خانواده تحکیم شود، رفت‌وآمدها به خانه طراحی شده باشد تا تمایل به فساد در خانه‌ها ایجاد نشود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا پورفلاح، مدرس مؤسسه تدبر در کلام وحی قم در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، در ادامه تشریح مبانی سوره مبارکه نور با پرداختن به فصل دوم این سوره‌، اظهار کرد: در این گام خداوند نور خود را به‌عنوان عامل هدایت انسان‌ها معرفی، می‌کند، خدا اراده کرده است که به نور خود مردم را هدایت کند، نوری که از خدا ساطع شده در خانه‌هایی قرار می‌گیرد که اهالی آن اهل تسبیح پروردگار باشند.

وی ادامه داد: این افراد نماز و زکات را به جا می‌آورند لذا نور الهی چنین خانه‌هایی را نورانی می‌کند و صاحبان این خانه‌ها از نور الهی بهره‌مند و هدایت می‌شوند، اما عده‌ای دیگر از این نور بی‌بهره و در ظلمت هستند.

حجت‌الاسلام پورفلاح تاکید کرد: این تعبیر از نور و ظلمت در سوره نور به این نکته اشاره دارد که آیات پیشین این سوره مبارکه نازل شده‌اند تا انسان‌ها را از ظلمت فساد و فحشا خارج کنند و به فضای روشن عفاف و حجاب رهنمون سازد.

نور الهی مشمول چه کسانی است؟

این مدرس تدبر در قرآن کریم با طرح این پرسش که چه کسانی از این نور بهره‌مند می‌شوند، گفت: کسانی که تسبیح‌گوی خدا هستند و او را از نقص و نیاز مبرا می‌دانند، می‌دانند که دستورات الهی مانند دستور به عفاف و حجاب نفعش به خودمان می‌رسد و از نور آن بهره می‌بریم، خداوند محتاج انجام این دستورات نیست.

حجت‌الاسلام پورفلاح تصریح کرد: کسانی تسبیح خدا را می‌گویند که امور دنیوی مانند تجارت و رفت‌وآمدها و ... آنان را با خود نبرده باشد، از یاد خدا غافل نباشند، اهل نماز و زکات باشند، چنین انسان‌هایی آماده شنیدن حرف حق تعالی هستند.

وی با اشاره به دسته‌بندی مردم در گام دوم سوره مبارکه نور به دو گروه، بیان کرد: گروهی از مردم کسانی هستند که به واقعیت نور الهی ایمان می‌آورند و از دستورات خدا اطاعت محض دارند و هدایت می‌شوند، دسته دوم کسانی هستند که ادعای دروغین ایمان دارند، منافع خود را بر حق ترجیح می‌دهند و به‌دلیل منافع خودشان از احکام الهی سرپیچی می‌کنند لذا از نور الهی بی‌بهره می‌مانند.

حجت‌الاسلام پورفلاح با بیان اینکه فصل دوم سوره مبارکه نور دعوت به نور الهی است، افزود: در این بخش خداوند از مطالب فصل پیشین پشتیبانی می‌کند و آن‌ها را مصداق نور الهی می‌داند، لذا کسانی که از احکام خدا و پیامبرش رویگردان باشند، در تاریکی و ظلمت فساد باقی خواهند ماند چرا که منافع خود را بر اطاعت از رسول خدا ارجح می‌دانند.

وی در تبیین مبانی فصل سوم سوره مبارکه نور، این فصل را جمع‌بندی و تکمیل قوانین و احکام حجاب دانست و تصریح کرد: در این بخش، برخی احکام گفته شده قبلی تکمیل و تبصره‌هایی به برخی آن‌ها اضافه می‌شود تا زحمات و موانع احتمالی ناشی از اجرای قوانین اصلاح مفاسد اخلاقی از پیش رو برداشته شود و مشکلی برای اجرای طرح‌های مبارزاتی وجود نداشته باشد.

شکل‌گیری پایه‌های عفت در خانه

مدرس مؤسسه تدبر در کلام وحی قم بیان کرد: در این بخش، خداوند از خانه و خانواده آغاز می‌کند، اگر جامعه‌ای بخواهد نورانی و با عفت باشد، پایه‌های عفاف باید در خانواده تحکیم شود. اصول رفت‌وآمد به خانه طراحی شده باشد تا تمایل به فساد در خانه‌ها ایجاد نشود.

حجت‌الاسلام پورفلاح در خصوص اقداماتی که باید در جهت تحکیم حیا و عفاف در خانه شکل گیرد، گفت: نخستین اقدام آن است که پدر و مادر باید فرزندان را پیش از بلوغ آموزش دهند تا بدانند در چه زمان‌هایی باید برای ورود به حریم خصوصی پدر و مادر اجازه بگیرند. در فصل پیشین بیان شد که فرد غریبه باید برای ورود به خانه دیگری اجازه بگیرد، در اینجا نیز فرزندان باید برای ورود به حریم شخصی پدر و مادر با اجازه وارد شوند.

وی با بیان اینکه حریم شخصی پدر و مادر، اتاق و محل استراحت آنان است، تصریح کرد: خدا در این سوره به پدر و مادرها می‌آموزد که در زمان‌های خاص باید برای وارد شدن به این حریم‌، اجازه بگیرند که این زمان‌ها سه وقت شبانه‌روز را یعنی قبل از اذان صبح، بعد از نماز ظهر و بعد از نماز عشاء شامل می‌شود که پدر و مادر به استراحت می‌پردازند.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: فرزندانی که پیش از بلوغ اجازه گرفتن را تمرین کنند و یاد بگیرند که در این سه وقت از شبانه‌روز برای ورود به حریم خصوصی پدر و مادر اجازه بگیرند، پس از بلوغ نیز همیشه رعایت خواهند کرد و یاد خواهند گرفت که در هر موقع از شبانه‌روز باید با اجازه پدر و مادر وارد حریم آنان شوند.

چند تبصره برای افراد خاص

حجت‌الاسلام پورفلاح در ادامه به تبصره‌ای در خصوص زنان سالخورده اشاره و تاکید کرد: بر اساس سوره نور، نیازی نیست که زنان سالخورده حجاب را به اندازه زنان جوان رعایت کنند، به شرط آنکه زینت‌های آنان سبب تمایل در دیگران نشود. لذا اگر زن سالخورده به‌دلیل کهولت سن مورد تمایل و توجه قرار نگرفت و کسی به او نگاه نمی‌کند، نیازی نیست که حجاب را رعایت کند چرا که در این سن و سال نگهداری و رعایت برای آنان دشوار است.

وی تبصره مربوط به داخل شدن به خانه دیگران را نیز یادآور شد و گفت: خدا می‌فرماید اگر در خانه خودتان یا پدر و مادر، خواهر، برادر، عمو، عمه، دایی و خاله و یا خانه‌ای که کلیدش در اختیار شما قرار دارد و می‌دانید کسی در خانه حضور ندارد، وارد شدید لازم نیست اجازه بگیرید چون کسی در خانه نیست تا اجازه بگیرید پس به‌جای سلام به اهل خانه به خودتان سلام کنید. لذا لازم نیست زنگ بزنیم اما اگر کلید انداختیم و خواستیم وارد خانه شویم، به خودمان سلام کنیم که تحیتی از جانب خدا است.

حجت‌الاسلام پورفلاح تصریح کرد: خدا اجرای احکام را برای افراد نابینا، بیمار و ... بدون سختگیری در نظر گرفته است تا دچار سختی نشوند. لذا اگر شخصی نابینا یا بیمار باشد تا حدی که نتواند از خود نگهداری و قوانین را اجرا کند، به‌شرطی که قصد خودنمایی نداشته باشد می‌تواند احکام حجاب را رعایت نکند اما این نباید سبب شود که دیگران به او نگاه کنند.

ضرورت همراهی مؤمنان با فراخوان اجتماعی پیامبر(ص)

مدرس مؤسسه تدبر در کلام وحی قم تاکید کرد: خداوند در انتهای این فصل می‌فرماید که مردم باید حواسشان جمع باشد تا وقتی که رسول خدا(ص) برای امری اجتماعی مانند حجاب و عفاف فراخوان می‌دهد، او را همراهی کنند و بدون اجازه صحنه را خالی نگذارند. اگر کسی این فراخوان را نادیده بگیرد، دچار فتنه‌ای خطرناک به نام فحشا و بی‌حیایی می‌شود که جامعه و همه انسان‌ها را درگیر می‌کند.

حجت‌الاسلام پورفلاح توجه دادن انسان‌ها به علم خدا را یادآور شد و گفت: در این بخش، خداوند انسان‌ها را به علم خودش توجه می‌دهد و هیچکس از دایره علم الهی خارج نیست. اگر کسانی ادعا می‌کنند که در پشت صحنه اجتماع علیه پیامبر خدا سنگ‌اندازی می‌کنند تا مسئولیت اجتماعی روی زمین بماند چنین افرادی از زیر بار مسئولیت اجتماعی شانه خالی می‌کنند و باید منتظر گرفتار شدن در فتنه بی‌عفتی و پس از آن عذاب الهی باشند، مگر آنکه دستور پیامبر خدا را اجابت کنند تا پیامبر بر آنان استغفار کند و مورد ملاطفت و رحمت قرار گیرند.

وی در جمع‌بندی مبانی سوره مبارکه نور، توضیح داد: که در این سوره مبارکه، خدا راهبردها و راهکارهای لازم برای مقابله با فحشا و منکرات را تبیین و فرهنگ عفاف و حجاب را در جامعه اسلامی تثبیت می‌کند. مؤمنان به اطاعت مطلق از رسول خدا برای پیشبرد فرآیند مبارزه با بی‌بند و باری و تثبیت فرهنگ عفاف و حجاب دعوت می‌شوند.

حجت‌الاسلام پورفلاح در پایان مصادیق مبارزه با فحشا را یادآور شد و گفت: در مورد افراد زناکار و تهمت‌زننده باید حد الهی جاری شود، تهمت‌های بی‌پایه و اساس بازگو نشود، به جای بازگویی تهمت‌ها، از فقرا دستگیری شود، حریم شخصی دیگران حفظ شود، مردان و زنان نگاه و عفاف و زنان حجاب را رعایت کنند، امر ازدواج افراد مجرد تسهیل شود، برای دیدن نور الهی از کسانی الگوگیری شود که تسبیح‌گوی خدا هستند، دنیا آنان را از یاد خدا غافل نساخته است و اهل نماز و ایتای زکات باشند، اطاعت مطلق از رسول خدا رعایت شود تا شاهد تحقق وعده خلافت مؤمنان بر روی زمین باشیم.

انتهای پیام
captcha