به گزارش ایکنا از چهارمحالوبختیاری، عصر روز گذشته، ۱۳ خردادماه، نشست تخصصی با عنوان «در مکتب روحالله» در شهرکرد برگزار شد و اساتید حوزه و دانشگاه استان به بازخوانی مهمترین شاخصههای مکتب امام خمینی(ره) از منظر امام خامنهای پرداختند.
حجتالاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با اشاره به نکاتی که چند سال پیش مقام معظم رهبری در مراسم ارتحال امام خمینی(ره) خطاب به ملت و دولت فرمودند، اظهار کرد: اگر دولت و ملت از مکتب امام(ره) فاصله بگیرد، سیلی خورده است، لذا باید دید هویت مکتب امام(ره) چیست که از نگاه مقام معظم رهبری اگر همگان به آن متصل شوند نجات مییابند و اگر جدا شوند سیلی میخورند.
اهمیت شناخت مکتب روحالله
وی با تاکید بر اهمیت شناخت مکتب امام(ره) در کنار چرایی بحث در عصر حاضر، افزود: برای بررسی هویت مکتب امام(ره)، بهترین کار شناخت و تحلیل شخصیت ایشان است و باید بدانیم که ایشان را چگونه تحلیل کنیم و چگونه بشناسیم.
حجتالاسلام طاهری یکی از راههای شناخت شخصیت امام(ره)، آشنایی با پیشینه فضای بزرگان تاریخ تشیع دانست و بیان کرد: این افراد جایگاه مهمی نزد امام زمان خویش داشتند که نمونه آن ابان این تغلب، از شاگردان امام صادق(ع) است که وقتی از دنیا رفت آن حضرت فرمود قلبم از رفتنش جریحهدار شد، دوست دارم مانند او را در جامعه ببینم.
وی با طرح این پرسش که ابان ابن تغلب مگر چه خصوصیتی داشت که چنین جایگاهی نزد امام معصوم(ع) کسب کرد، گفت: در پاسخ باید گفت که ابان فقیه و محدثی مورد احترام امام صادق(ع) و رابط میان امام(ع) و مکتب اهلبیت(ع) با امت است و امام خمینی( ره) نیز به عنوان یک شخصیت متمایز تاریخی، حائز این ویژگیها است.
حجتالاسلام طاهری با بیان اینکه شخصیت امام(ره) یک شخصیت عصری یعنی مربوط به برهه زمانی خاص نیست، ادامه داد: شخصیت ایشان یک شخصیت تاریخی با ویژگیهای خاص و دارای مکتب است حال آنکه بزرگان و شاگردان ائمه معصومین(ع) عارف و راوی و فقیه هستند اما صاحب مکتب نیستند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان به نقل جملهای از حسن هیکل پس از گفتوگو با امام خمینی پرداخت و گفت: این روزنامهنگار مینویسد: «گویا امام خمینی از یاران آزموده شده صدر اسلام بود که با معجزهای در این عصر ظاهر شد تا پس از شهادت یاران اهلبیت(ع)، لشگر علی(ع) را در عصر حاضر رهبری کند».
حجتالاسلام طاهری تصریح کرد: حتی از دیدگاه دیگران در خارج نیز شخصیت امام(ره) را یک شخصیت فراعصری و قطعا فراملی میدانستند و این موضوع را از نوشتههایی که با رخداد انقلاب اسلامی در غرب به رشته تحریر درآمدند میتوان مشاهده کرد.
وی به کتاب «ایران روح یک جهان بیروح» به قلم میشل فوکو اشاره و تصریح کرد: با نگاهی به این اثر میتوان دریافت که قاعدتا اتفاقی در دنیا افتاده بود که جهان از دیدگاه اندیشمندان غربی بیروح بود و آنچه به جهان روح بخشید، مکتب امام خمینی(ره) بود.
حجتالاسلام طاهری با استناد به دیدگاه رابرت کالستون، اندیشمند کانادایی، تصریح کرد: وی در همان دوران مینویسد که «انقلاب اسلامی بدون شک از جانب خدا یاری میشود، یک انقلاب ساکت در حال وقوع است و خدا دارد بر میگردد».
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با طرح این پرسش که امام(ره) چکار کرد؟ گفت: اسلام امام(ره) یک بازخوانی از اسلام است که ایشان نام آنرا اسلام ناب میگذارد و ماهیت این انقلاب با انقلابهای متعددی مانند فرانسه و روسیه و ... متفاوت است و از جانب خدا هدایت شده است.
تجلی اعتقاد کامل به خدا در شخصیت امام(ره)
در ادامه این نشست، عبدالله علیمحمدی، تحلیلگر مسائل سیاسی و مدرس دانشگاه در استان با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری ویژگیهای امام(ره) را در دو لایه اثباتی و نفیی مورد بررسی قرار دادهاند، اظهار کرد: مواردی مانند اسلام ناب، اعتقاد به قدرت الهی، اعتقاد به مردم، حمایت از مستضعفان، استقلال کشور و وحدت در لایه اثباتی و مخالفت اسلام آمریکایی، مقابله با خوی کاخنشینی، در لایه نفیی قرار میگیرند.
وی در تبیین مبحث اعتقاد به قدرت الهی از سوی امام راحل(ره)، گفت: برای اینکه بدانیم چگونه میشود اعتقاد به خدا و بیاعتنایی به مستکبران را پیشه راه کرد باید مراحل مختلف نقش انسان را بشناسیم و ببینیم امام(ره) در کدامیک از این مراحل قرار داشتند.
مدرس دانشگاه در استان تصریح کرد: مرحله اول، مرحله جمادی و مرحله دوم مرحله گیاهی و رشد و نمو و تغذیه است، در مرحله سوم با کمال حیوانی برخورد میکنیم که شهوت و قدرت و پذیرش تعهدات و مسئولیتها را شامل میشود.
علیمحمدی ادامه داد: مرحله بعدی که کمال عقل و هوش و ذکاوت است، نمایانگر فرشتهخویی میباشد و در خلق و نگارش و ... نمود مییابد اما امام(ره) در هیچکدام از چهار مراحل مذکور پابند نشدند و به مرتبه بالاتر صعود کردند.
این تحلیلگر مسائل سیاسی در استان بیان کرد: امام(ره) را باید در مرحله کمال انسانی و همشان با بینهایت جستجو کرد و یافت، ایشان از تمام تعلقات دل بریده بودند و به خداوند اعتقاد کامل داشتند.
علیمحمدی در این خصوص به سخنی از امام(ره) استناد کرد و گفت: ایشان فرمودند: «آنگاه که روح انسان از سردرگمیها و اشتغالات دور بماند میتواند حقایق الهی را درک کند، انسان میتواند دیدنیها را ببیند و از گذشته و آینده تود با خبر شود که این فراغت در صورت اصول انقطاع در انسان ایجاد میشود».
وی به سخنی از مقام معظم رهبری در مورد امام خمینی(ره) اشاره و بیان کرد: از دیدگاه مقام معظم رهبری، شخصیت امام(ره) در آیه شریفه «حسبنا الله و نعم الوکیل» خلاصه میشود و سه باور یعنی باور به خدا، باور به مردم و باور به خود، به معنای واقعی کلمه در تفکر امام موج میزند.
استقلال ملی و نفی سلطه در اندیشه امام(ره)
الهام شریفی، مدیر مدرسه معارف اسلامی استان نیز در تبیین اعتقاد به استقلال ملی و نفی سلطهپذیری در اندیشه انقلاب اسلامی امام خمینی(ره)، اظهار کرد: استقلال مورد توجه امام(ره)، استقلال در مقیاس یک ملت است و فردی نیست و این اصل یکی از اصول هفتگانه تفکر امام(ره) بود که تساهل و تسامح و تخطی از آن امکانپذیر نیست.
وی با اشاره به گوشزدهای مقام معظم رهبری مبنی بر تخریبهایی که در این اصل انجام میشود، گفت: در جامعه دم از آزادیهای فردی زده میشود اما از استقلال کشور سخنی به میان نمیآید، حال آنکه این استقلال بسیار مهمتر است.
کارشناس مسائل سیاسی در استان تصریح کرد: این نظریهسازی قابل پذیرش نیست که بگوییم در جامعه جهانی که در حال تبدیل شدن به یک واحد و دهکده جهانی است نمیتوان از استقلال کشورها سخن گفت، این نظریه تحریف از خط امام است.
شریفی در بیان اهمیت دیدگاه نفی سلطه در تفکر امام(ره)، توضیح داد: فقط در وصیتنامه ایشان ۱۳ مورد اشاره مستقیم به نفی سلطه و ۴۰ مورد اشاره به مفاهیم زیرمجموعه این موضوع مانند خودکفایی، نفی وابستگی، نفی سلطه شرق و غرب، نفی شرقزدگی و غربزدگی و ... وجود دارد.
مدیر مدرسه معارف اسلامی استان گفت: یکی از دلایل مهم مبارزه امام(ره) با رژیم طاغوت، وابستگی شاه و پذیرش سلطه بیگانگان بود و اتفاقا، دلیل مخالفت شاه با امام و علما نیز همین بود که نمیتوانست بپذیرد که کشور از سلطه بیگانگان پاک شود. امام(ره) در هر جا ردپایی از تسلط سلطه مشاهده میکردند، خونشان به جوش میآمد که نمونه بارز آن ماجرای کاپیتولاسیون است.
شریفی با بیان اینکه استقلال ملی و نفی سلطله در شخصیت مقام معظم رهبری نیز بارز است، افزود: این جمله ایشان که فرمودند «تا جان در بدن دارم از حرکت علمی کشور دفاع میکنم»، موید همین مطلب است، زیرا اگر پیشرفت در علم محقق شود، غلبه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، نظامی و ... نیز به دنبال آن عینیت مییابد.
وی گفت: تجربه حیات انقلاب اسلامی نشان میدهد که هر جا از حیث علمی خودکفا شدیم، اعتلا پیدا کردیم که خودکفایی و نفی نظام سلطه در صنایع نظامی نمونه مهم این موضوع است.
تقوای امام خمینی(ره)
در ادامه، سید مصطفی هاشمی، مدرس حوزه علمیه ولایت شهرکرد با اشاره به تقوای امام خمینی(ع) در اجتماع و نه در زهد و انزوا، گفت: فاصله ما از محکمات و اصول امام خمینی(ره) باید مورد بررسی قرار بگیرد و معیار در این خصوص، کف جامعه است که آیا اصول و آرمانهای امام(ره) در آن ساری یا جاری است یا از آن فاصله دارد.
اندیشه امام(ره) به مثابه امانت الهی
محمدحسین فتاحیان، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه شهرکرد در ادامه این نشست با اشاره به ضرورت بازخوانی اندیشه و مکتب امام خمینی(ره) اظهار کرد: اصول هفتگانهای که مقام معظم رهبری در سال ۹۴ از شخصیت امام راحل(ره) به دست میدهند ذیل یک موضوع کلی یعنی تحریف اندیشه امام طرح شده است.
وی ادامه داد: امروزه سوالاتی نظیر اینکه چرا انقلاب شد و اینکه آیا انقلاب اسلامی در مسیر خود قرار دارد یا خیر، مطرح میشود و باید دید آیا شاخصهای امروز انقلاب با شاخص اصلی یعنی اندیشه و مکتب امام(ره) همخوانی دارد؟
فتاحیان به دغدغه جدی مقام معظم رهبری در زمینه تحریف اندیشه امام راحل(ره) اشاره و بیان کرد: ایشان در این خصوص میفرمایند: «امام بزرگوار پیش از آنکه دیگران بخواهند او را در زمان خودش محصور کنند، مظهر عظیم و تاریخساز ملت ایران است و طبعا تحریف شخصیت ایشان زیانهای فراوانی را در استقلال این حرکت به جا میگذارد. لذا باید نقشه فکری و سیاسی مکتب امام(ره) نقشه راه برای رسیدن به اهداف بزرگ همچون عدالت باشد».
این مدرس دانشگاه در استان با اشاره به عدالت به عنوان دغدغه مهم دیگر رهبری، گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب نیز بر این موضوع تاکید شده است، مشکل امروز ما بیمهری به عدالت و مشاهده نابرابریها است.
فتاحیان تاکید کرد: بدون شناخت صحیح و تحریف نشده اندیشه امام(ره)، امکان تداوم نقشه راه وجود ندارد، لذا مقام معظم رهبری تاکید دارند که اندیشه امام خمینی(ره) را به مثابه امانت الهی محفوظ و محترم بداریم.
ما اول راهیم؛ کلید واژه کلام امام خمینی(ره)
مجتبی نوروزی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد و کارشناس مسائل سیاسی در این نشست اظهار کرد: تعبیر «پایان کسوف خداوند» مارتین بوبر، از دیدگاه برخی از اندیشمندان اشاره به وقوع انقلاب اسلامی و ظهور اندیشههای امام خمینی(ره) است که پایانی بر کسوف خداوند بر روی زمین بود.
وی حمایت از مستضعفان و مقابله با خوی کاخنشینی را یکی از مباحث مهم اندیشه امام(ره) دانست و گفت: در مورد بخش دوم یعنی خوی کاخنشینی که از تاکیدات مقام معظم رهبری نیز است، باید به دنبال علت باشیم.
نوروزی «ما در اول راه هستیم» را کلید واژه پرتکرار کلام امام خمینی(ره) دانست و بیان کرد: باید دید اگر تصور کنیم که به آخر راه رسیدهایم چه اتفاقاتی برای اندیشه امام پیش میآید و چه مضراتی متوجه انقلاب اسلامی خواهد شد.
وی با طرح این پرسش که چرا نباید تصور کنیم که در پایان راه هستیم، تاکید کرد: بخشی از کارگزاران پس از پیروزی انقلاب اسلامی تصور کردند کار تمام شده است لذا به اشرافیت روی آوردند، درست مانند داستان جنگ احد در صدر اسلام که پیامبر به یارانشان فرمودند میدان را ترک نکنید حال آنکه آنان به تصور پیروزی مشغول جمعآوری غنایم بودند.
کارشناس مسائل سیاسی در استان با بیان اینکه احساس پیروزی سبب کاهش روحیه مبارزه و پیشروندگی میشود، تصریح کرد: یکی از پیامدهای احساس پیروزی، سستی و فروپاشی وحدت است.
نوروزی بیان کرد: همگان برای پیروزی انقلاب اسلامی حوائج شخصی خود را کنار گذاشتند و آماده جهاد و فدا شدن برای امام(ره) شدند، وقتی انقلاب به پیروزی رسید احساس کردند کار تمام شده است و به سمت مناصب و حوائج شخصی و اشرافیت سوق یافتند که همین امر وحدت میان مردم را از بین برد و اختلاف به وجود آمد.
مدرس دانشگاه شهرکرد با اشاره به سخن امام(ره) که فرمود تا فتح قلههای اسلام درههای عمیقی پیش رو داریم، افزود: با وجود توطئهها و خصومتورزی دشمنان نباید تصور کنیم که کار تمام شده است ما در حوزههای گوناگون از جمله زمینههای اقتصادی و صدور رویکرد انقلاب اسلامی و حمله به مواضع آفندی نظام سلطه هنوز راهی طولانی در پیش داریم و تا زمانی که حس پیروزی داریم، صدور انقلاب نیز فراموش میشود.
نوروزی با استناد به سخنی از مقام معظم رهبری در مورد اشرافیت، گفت: ایشان معتقدند اشرافیت دو عارضه دارد اسراف و الگوسازی که عارضه دوم بدتر از عارضه اول است.
انتهای پیام