پیروزی‌های جبهه مقاومت مرهون اندیشه‌های سیاسی امام(ره) است
کد خبر: 3902442
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۳
روحانی اهل‌ سنت لبنان در گفت‌وگو با ایکنا:

پیروزی‌های جبهه مقاومت مرهون اندیشه‌های سیاسی امام(ره) است

«شیخ احمد قطان» با اشاره به اینکه اقتدار جبهه مقاومت اسلامی معاصر مرهون اندیشه‌های راهبردی ـ سیاسی امام خمینی(ره) بوده و این امر در پیروزی‌های جبهه مقاومت قابل مشاهده است، تصریح کرد: کشورهای محور مقاومت همچنان به آرمان‌های امام راحل در راستای ایستادگی علیه صهیونیسم و استکبار جهانی پایبندند.

پیروزی‌های جبهه مقاومت مرهون اندیشه‌های سیاسی امام(ره) است
شیخ «احمد قطان»، روحانی اهل‌ سنت لبنان و رئیس جمعیت «قولنا و العمل» این کشور، در گفت‌و‌گو با ایکنا، به مناسبت سی و یکمین سالگرد رحلت امام خمینی(ره) تصریح کرد: امام راحل(ره) شخصیتی منحصر به فرد داشت و تمامی ویژگی‌های لازم برای یک رهبر فرزانه را دارا بود. ایشان یک رهبر و مصلحی متمایز از تمام رهبران به ویژه رهبران کاریزماتیک بود و توانست اصول عرفانی،‌ جهادی و دینی را با سخنرانی‌های خود در بین مستضعفان جهان تحکیم بخشد. مشروح گفت‌وگو با شیخ احمد قطان از نظر می‌گذرد:
 

ایکنا ـ منطق مقاومت در اندیشه سیاسی امام راحل(ره) چه جایگاهی داشت؟ 

بدون‌ شک مقاومت و پایداری جایگاه وسیعی در اندیشه امام خمینی(ره) داشت و ایستادگی در برابر هرگونه استکبار، استعمار و تهاجم از سوی دشمنان را تیزبینانه و به شكل منحصر به فردی درک می‌کرد. امام راحل(ره) یقیناً می‌دانست که رویارویی با هر دشمن به ‌ویژه رژیم صهیونیستی تنها از راه و منطق مقاومت و قوه قهريه امکان‌پذیر است. متأسفانه امروزه دشمن با راهبرد نظامی و به راه انداختن جنگ در پی افزایش تنش و آشوب در کشورهای اسلامی است، بنابراین امت اسلام باید در راستای مقابله با این دشمن آماده باشد. «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ وَ آخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ؛ و براى (آمادگى مقابله با) دشمنان، هرچه مى‌توانيد از نيرو و از اسبان سوارى فراهم كنيد تا دشمن خدا و دشمن خودتان به وسيله آن بترسانيد»(آیه ۶۰ سوره انفال). امام خمینی(ره) کاملاً دریافته بود که امت اسلامی باید بر اساس منطق جهاد و مقاومت با این دشمن خبیث مقابله، و پیروزی موعود را از آن خود کند. بدین ترتیب امام راحل(ره) انقلابی علیه زورمندان و مستکبران بپا و از مظلومان و مستضعفان جهان حمایت کرد. اندیشه روشن و نورانی ایشان هنوز زنده است و همچنان امام خامنه‌ای(حفظه الله، رهبر جمهوری اسلامی ایران، این دکترین را حمایت می‌کند. مطمئناً اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) سبب اصلی پیروزی‌ها و عزت جبهه مقاومت تا به امروز بوده‌ است.

ایکنا ـ از نظر شما چرا اصول مدیریتی این رهبر فرزانه در تمام دنیا امتداد یافته است و راز این جاذبه در چیست؟ 

تلاش‌های مذبوحانه استکبار و استعمار جهانی برای کمرنگ شدن یاد، نام و حقیقت نورانی این امام بزرگ ناکام مانده است. سبب اصلی توفیق و کامیابی امام(ره) و مأیوس شدن دشمنان وی راستگویی و صداقت امام خمینی(ره) در سلوک ایشان بود. امام راحل هنگامی که خواست برای انقلاب اسلامی قیام کند شعار «نه شرقی و نه غربی» سر داد و این نهضت را انقلابی اسلامی علیه مستکبران، طاغوت‌ها و ستمگران جهانی نامید. پیروان خط امام(ره)، مستضعفان، مظلومان جهان و جنبش‌های جهادی و مقاومت در جهان باید اندیشه و اصول حکیمانه ایشان را در نظر گرفته و از آن بهره بگیرند. امام برای محقق ساختن اهداف گرانقدر خود که توانست بسیاری از آنها را محقق سازد، همت و تلاش بی‌وقفه‌ای داشتند و این راز موفقیت ایشان بود. پیروی مستضعفان و مجاهدان جهان از مکتب و اصول ایشان هنوز باقی است و این امر قابل انکار نیست.

پیروزی‌های جبهه مقاومت مرهون اندیشه‌های سیاسی امام(ره) است

ایکنا ـ راه امام خمینی(ره) حاکمیت دین خدا بر جامعه مسلمین بود. جوامع مختلف اسلامی تا چه اندازه با این ایده فاصله دارند؟ 

بالطبع هدف تمامی علمای دین اسلام تطبیق دستورات خداوند است. یقیناً امت اسلامی برای محقق ساختن پیروزی‌های متوالی باید دستورات قرآن کریم را قانون اساسی خود قرار دهد. امام خمینی(ره) برای تثبیت آموزه‌های الهی در جوامع مسلمان تلاش می‌کردند و متأسفانه فقدان این امر در بین مسلمانان قابل مشاهده است. اغلب مردم کشورهای عربی و اسلامی از تطبیق دستورات و احکام الهی در امور داخلی و خارجی خود غافل شده‌اند. جوامع اسلامی اگر احکام و دستورات الهی را در زندگی پیاده می‌کردند بدون شک پیروزی از آن امت اسلامی می‌بود؛ بنابراین دوری جوامع اسلامی از احکام شرعی، تعالیم الهی و قرآنی قابل انکار نبوده و متأسفانه ذلت و ناتوانی بر برخی کشورهای اسلامی و عربی چیره شده است. کشورهای اسلامی باید به تثبیت احکام شرعی و الهی و قرآنی بازگردند؛ «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! اگر خدا را يارى كنيد، شما را يارى مى‌كند و گام‌هايتان را استوار مى‌سازد»(آیه ۷ سوره محمد).

ایکنا ـ کدام یک از صفات وجودی را در شخصیت امام خمینی(ره) پررنگ و برجسته می‌بینید؟

امام راحل(ره) شخصیت منحصر به فردی داشت و تمامی ویژگی‌های لازم برای یک رهبر فرزانه را دارا بود. امام خمینی، رهبر و مصلحی متمایز از تمام رهبران بود. ایشان توانست اصول عرفانی، جهادی و دینی را از طریق سخنرانی‌های خود در بین مستضعفان جهان تحکیم بخشد. صفات اخلاقی، علوم دینی و همچنین صداقت امام(ره) باعث شد که ایشان از جذابیت خاصی برخوردار شود و مستضعفان جهان ایشان را رهبری متمایز بدانند. امام خمینی(ره) با چنین ویژگی‌هایی توانست آزادگان و آزادی‌خواهان جهان را با خود همراه کند و پیروزی‌های تاریخی بسیاری از جمله انقلاب اسلامی را به ثمر برساند.

تتت

ایکنا ـ علت اقبال ملت‌های مظلوم به راه امام خمینی(ره) را در چه چیزی می‌دانید؟ 

ملت‌های مظلوم و تحت جور حکام مستبد، امام خمینی‌(ره) را یک منجی می‌دانند؛ به عبارتی دیگر ملت‌ها دریافتند که این امام بزرگ از رهیافت‌های اسلامی، نبوی و قرآنی بهره می‌گیرد. امام‌(ره) علیه ستمگران جهانی و علیه شاه ملعون که با رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی هم‌دست بود و از آن‌ها برای سرکوب ملت ایران یاری می‌گرفت، قیام اسلامی و به تعبیری دیگر قیام مستضعفان علیه ستمگران را اقامه کرد؛ به همین دلیل ملت‌ها برای تحقق آزادی به ایشان روی آوردند. تمامی آزادی‌خواهان جهان به‌منظور تحقق اهداف خود به فرمایش و رهیافت‌های امام خمینی(ره) ارادت پیدا کردند. امام(ره) توانست پیروزی بزرگی به ثمر رسانده و حکومت اسلامی را در ایران تشکیل دهد. حکومتشان بر اساس رهیافت نبوی و برای تثبیت حاکمیت الهی بود و پایه‌های این نظام الهی پایدار و مستحکم باقی مانده است.

ملت‌های مظلوم و تحت جور حکام مستبد، امام خمینی‌(ره) را یک منجی می‌دانند؛ به عبارتی دیگر ملت‌ها دریافتند که این امام بزرگ از رهیافت‌های اسلامی، نبوی و قرآنی بهره می‌گیرد

ایکنا ـ در پایان بفرمایید اقتدار جبهه مقاومت اسلامی تا چه اندازه مرهون اندیشه و منطق امام خمینی(ره) است؟

بدون شک اقتدار جبهه مقاومت اسلامی معاصر به‌طور گسترده‌ای مرهون اندیشه و منطق امام خمینی بوده و این امر در پیروزی‌هایی که جبهه مقاومت به ثمر رسانید، قابل مشاهده است. اگر اندیشه‌های راهبردی سیاسی امام خمینی(ره) نبود، جبهه مقاومت موفقیتی كسب نمى‌كرد و به همین دلیل کشورهای محور مقاومت همچون فلسطین، سوریه، لبنان، عراق و یمن هنوز پایبندی خود به آرمان‌های امام راحل(ره) را در راستای ایستادگی علیه صهیونیسم و استکبار جهانی حفظ کرده‌اند و به آن اصرار دارند.   

ایکنا ـ و سخن آخر؟

امام راحل(ره) به رهنمودهای قرآن کریم و به سنت نبوی کاملاً متعهد بودند. از این رو توانستند پیروزی انقلاب اسلامی را محقق سازند. انقلاب اسلامی در ایران به دست ایشان رقم خورد و به ‌راستى امام در تمام ابعاد وجودی خود پیشوایی تمام‌عیار برای هدایت آزادی‌خواهان جهان بوده است و این شخصیت بر آیندگان نیز اثرگذار خواهد بود.

گفت‌وگو از مجید عبیداوی

انتهای پیام
captcha