«اولین همایش ملی قرآن و انسان مدرن» در شهرکرد برگزار می‌شود
کد خبر: 3892797
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۸
اواخر مهرماه سال جارى؛

«اولین همایش ملی قرآن و انسان مدرن» در شهرکرد برگزار می‌شود

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد و رئیس «اولین همایش ملى قرآن و انسان مدرن» از برگزاری این همایش طبق زمان‌بندی قبلی، در تاریخ ۳۰ مهرماه سال جاری در دانشگاه شهرکرد خبر داد.

«اولین همایش ملی قرآن و انسان مدرن» در شهرکرد برگزار می‌شود

جهانگیر صفری، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد و رئیس اولین همایش قرآن و انسان مدرن، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری در تشریح ضرورت‌ها و اهداف برگزاری «اولین همایش ملی قرآن و انسان مدرن» که مهرماه سال جاری در دانشگاه شهرکرد برگزار می‌شود، اظهار کرد: در راستای رسالتی که دانشکده ادبیات و علوم انسانی در خصوص مسائل اجتماعی و فرهنگی جامعه بر عهده دارد، همکاران طی جلسات متعدد بر ضرورت پرداختن به ارتباط دغدغه‌‌ها و مسائل اجتماعی و فرهنگیِ امروز با قرآن کریم، در قالب یک همایش ملی اتفاق نظر یافتند.

وی با بیان اینکه امروزه قرائت‌های گوناگون از قرآن کریم به اَشکال مختلف و در فِرق گوناگون رایج شده است، ادامه داد: با در نظر گرفتن این موضوع و با توجه به اینکه گروه‌های مختلف آموزشی در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد مشغول فعالیت علمی هستند، با همفکری این همکاران مقرر شد به شیوه مبسوط و در سطح ملی به موضوع پرداخته شود.

استاد گروه ادبیات داستانی دانشگاه شهرکرد با تاکید بر ضرورت تلاش برای تقلیل دغدغه‌های انسان مدرن با بهره‌گیری از آموزه‌های قرآن، تصریح کرد: قرآن به عنوان کتاب الهی و دستورالعمل زندگی بشر به‌ویژه برای ما مسلمانان، یقیناً به تمام ابعاد حيات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و ... پرداخته است هرچند افکار و سلایق مختلف در خصوص این اشارات اتفاق نظر نداشته باشند.

صفری بیان کرد: در طول تاریخ، تفسیرها و خوانش‌های متنوع و متفاوتی از آیات و سُور قرآن وجود داشته و هر انسان به فراخور احوالات زمان خود برداشت‌های متفاوتی را از قرآن کریم ارائه داده است، همچنان که امروزه نیز همین گوناگونی برداشت‌ها وجود دارد.

عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهرکرد به گروه‌های افراطی مانند داعش و طالبان اشاره کرد و گفت: این گروه‌ها ذیل نام پیروی از قرآن دست به جنایات گوناگون می‌زنند یا برخی دیگر به دنبال سکولار کردن جامعه هستند تا دین را مانند جوامع غربی به امری فردی تبدیل کنند، حال آنکه این دیدگاه‌ها مورد قبول اسلام و قرآن نیست.

صفری با بیان اینکه ما به عنوان قشر دانشگاهی به دنبال کسب نتیجه صد در صدی از پرداختن به موضوع قرآن و انسان مدرن و حل مشکلات نیستیم، افزود: هدف ما مطرح ساختن این دغدغه‌ها و به بحث گذاشتن دیدگاه‌ها در راستای رسالت علمی، فرهنگی و اجتماعی دانشگاه است.

وی تأکید کرد: در آیات و سور قرآن کریم اشارات فراوانی در قالب تلویحات، داستان‌ها، حکایات، تمثیل‌ها و ... وجود دارد که می‌تواند به عنوان الگوی انسان مدرن مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس همایش ملی قرآن و انسان مدرن گفت: در مجموع به دنبال این هستیم که ارتباط مسائل روز‌، انسان مدرن و جامعه امروزی با قرآن به بحث گذاشته شود و در این راستا از همکاران فرهیخته دانشگاهی دعوت می‌شود تا با مشارکت در این رویداد علمی، دیدگاه‌ها و عقاید خود را مطرح کنند.

صفری با بیان اینکه در حوزه علوم انسانی نمی‌توان به یک نتیجه قطعی دست یافت‌، اضافه کرد: با اینحال به بحث و چالش گذاشتن موضوعات سبب روشنگری می‌‌شود، لذا همایش قرآن و انسان مدرن فرصتی است تا به ابهامات موجود در جامعه و تبلیغات سوء که جوانان را تحت تأثیر قرار داده است، با کمک قرآن کریم پاسخ داده شود.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: در واقع پیر و جوان باید بدانند که قرآن کریم در چه زمینه‌‌هایی به کمک «من» امروزی آمده است، همچنین باید بررسی شود که این کتاب آسمانی رفع چه چالش‌ها و معضلاتی را به عقل و علم بشری واگذار کرده تا مسلمان پایبند به اخلاق اسلامی با قوه عقل و ایمان به دنبال پاسخ مشکلات باشد.

محورهای اصلی و تخصصی رویداد

رئیس اولین همایش ملی قرآن و انسان مدرن در تشریح محورهای این رویداد علمی‌، گفت: پرداختن به حوزه‌های انتزاعی مانند مکاتب انسانی و ارتباط آن‌ها با قرآن یکی از محورهای تخصصی است، پرسش این است که اومانیسم امروزی چقدر با آموزه‌های قرآنی فاصله دارد؟

صفری افزود: معنویت و عرفان نیز یکی دیگر از محورها است، امروزه شاهد پا گرفتن عرفان‌های کاذب و فرق گوناگون هستیم که با انتساب خود به قرآن در پی سوء استفاده هستند، لذا باید دید دیدگاه و نظر قرآن در این خصوص چیست.

وی روانشناسی و سلامت روان را یکی دیگر از موضوعات همایش دانست و گفت: انسان امروز منزوی و تنها است و نیاز به یار و یاور دارد و قرآن کریم در این راستا می‌تواند به کمک انسان مدرن بیاید.

صفری تصریح کرد: پرداختن به ارتباط قرآن با اخلاق حرفه‌ای، سبک زندگی، امنیت و رفاه، قانون، تعلیم و تربیت، خانواده، اقتصاد، سیاست، نظم اجتماعی، عدالت و آزادی مشروع، تکنولوژی روز و ... از دیگر محورهای این همایش است.

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد کمک قرآن به حرکت تمدن‌سازی را یکی دیگر از موضوعات همایش برشمرد و تصریح کرد: ما ادعای تمدن‌سازی داریم اما باید دید دستمایه‌‌ها و ملزومات این حرکت چیست و چگونه می‌توانیم از کتاب آسمانی در راستای تحقق این آرمان بهره بجوییم.

صفری با اشاره به یکی دیگر از موضوعات، بیان کرد: بسیاری از آثار ادبی و هنری از دیرباز ملهم و متأثر از قرآن کریم بوده است و امروز نیز باید بتوان از آموزه‌های این کتاب الهی در حوزه ادبی و فرهنگی و هنری به ویژه برای کودکان و نوجوانان بهره جست و کاستی‌های موجود را رفع کرد.

وی پرداختن به شخصیت زن و مطالعات زنان از منظر قرآن کریم را نیز موضوع دیگر همایش معرفی و اضافه کرد: از دوران مشروطه تا به امروز، بحث‌ها و چالش‌های فراوانی در حوزه شخصیت زن از سوی علما مطرح شده است و پرداختن بیش از پیش به نظر قرآن در خصوص جایگاه اجتماعی زن حائز اهمیت است.

صفری گفت: گفت‌وگوی ادیان و تعامل پیروان ادیان دیگر بر اساس آموزه‌های قرآنی نیز در این همایش به بحث گذاشته خواهد شد چرا که ما باید خط و رسم‌های لازم در این خصوص را از قرآن بگیریم و از افراط و تفریط که به ضرر جامعه می‌شود، بپرهیزیم.

رئیس همایش ملی قرآن و انسان مدرن با بیان اینکه از حدود یکسال پیش برنامه‌ریزی برای این همایش با تشکیل دبیرخانه در دانشکده ادبیات و علوم انسانی آغاز شد، افزود: ثبت‌نام از علاقمندان و ارسال مقالات از آذرماه سال ۹۸ شروع شده و تا ۳۰ شهریورماه سال جاری ادامه دارد، تا کنون مقالاتی از اقصی نقاط کشور به دبیرخانه این همایش رسیده است و پیش‌بینی می‌شود با توجه به فراغ بال همکاران دانشگاهی در ایام تابستان، تعداد مقالات بیشتری را دریافت کنیم.

صفری تصریح کرد: با وجود شیوع بیماری کووید-۱۹ و مشکلاتی که در فعالیت دانشگاه‌ها ايجاد شده است، امیدواریم بتوانیم این همایش ملی را در زمان تعیین‌شده یعنی ۳۰ مهرماه سال جاری برگزار کنیم.

یادآوری می‌شود، علاقمندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال مقالات به اولین همایش ملی قرآن و انسان مدرن به آدرس http://conf.sku.ac.ir/quran مراجعه کنند، همچنین شماره تلفن ۰۳۸۳۲۳۲۴۴۱۱ برای این منظور اعلام شده است.

انتهای پیام
captcha