تربیت معلم تراز انقلاب اسلامی؛ هدف آرمانی دانشگاه فرهنگیان چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 3865889
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۹
نظری‌فرد تأکید کرد:

تربیت معلم تراز انقلاب اسلامی؛ هدف آرمانی دانشگاه فرهنگیان چهارمحال‌وبختیاری

گروه فرهنگی ـ رئیس دانشگاه فرهنگیان چهارمحال‌وبختیاری گفت: هدف آرمانی دانشگاه فرهنگیان، تربیت معلم تراز انقلاب اسلامی بر اساس اسناد بالادستی، سند تحول بنیادین و اساس‌نامه دانشگاه است.

تیمور نظری‌فرد، رئیس دانشگاه فرهنگیان چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری در تشریح فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی این دانشگاه و با ببان اینکه در حال حاضر یک‌هزار و 100 دانشجو در دوره کارشناسی پیوسته در رشته‌های آموزش ابتدایی و زبان و ادبیات فارسی مشغول تحصیل هستند، بیان کرد: این آمار از زمان تآسیس دانش‌سراها، مراکز تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان بی‌سابقه بوده است و رکورد ثبت‌نام دانشگاه فرهنگیان در سال جاری شکسته شد.

وی ادامه داد: از آنجا که دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان همگی به استخدام آموزش و پرورش در خواهند آمد، ضرورت دارد که در مسائل تربیتی و پرورشی فعالیت کنند لذا می‌طلبد برنامه‌هایی با این محور در پردیس‌ها اجرا شود.

نظری‌فرد با اشاره به اینکه در این مرکز مباحث تربیتی بر مباحث آموزشی در اولویت قرار دارد به تبیین برنامه‌های انجام شده از آغاز سال تحصیلی جاری پرداخت و گفت: برگزاری محافل انس با قرآن در قالب برنامه هفتگی «دوشنبه‌های قرآنی»، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و مناظرات دانشجویی که در همین راستا دانشجومعلمان این دانشگاه سال گذشته رتبه سوم را در مرحله کشوری کسب کردند، همچنین برنامه‌های مناسبتی دینی و مذهبی که به همت حوزه فرهنگی دانشگاه و دفتر نهاد مقام معظم رهبری به صورت مستمر برگزار می‌شود، نیز از جمله این برنامه‌ها است.

وی به برنامه‌های مناسبتی که طی دو ماه اخیر به مناسبت هفته دفاع مقدس و هفته بسیج در دانشگاه برپا شد اشاره کرد و افزود: تجدید پیمان با آرمان‌های شهدای انقلاب اسلامی، گلباران قبور مطهر شهدا، حضور در یادمان شهدای گمنام، دیدار با خانواده شهدای دانشجومعلم نیز از جمله برنامه‌های فرهنگی است که در همین راستا با همراهی مدیر مرکز، کارکنان، اساتید و دانشجویان به اجرا در آمد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان با بیان اینکه در راستای ارتقای سطح اعتقادی و معرفتی دانشجویان نیز دو اردو ویژه دختران و پسران به مقصد قم و جمکران با همکاری مؤسسه یاوران مهدی برگزار شد، گفت: همچنین دانشجویانی برای شرکت در دوره آموزشی کانون مهدویت اعزام شدند، اعزام نزدیک به 80 نفر از دانشجومعلمان به صورت گروهی و انفرادی به مراسم پیاده‌روی اربعین و حضور دانشجویان و کارکنان در منطقه کریم‌آباد صمصامی به منظور تأمین اقلام مورد نیاز دانش‌آموزان از جمله لوازم‌التحریر و البسه در آستانه مهرماه که به همت جمعیت هلال‌احمر استان برپا شد و برگزاری دوره دانشجو متدبر قرآن با حضور 80 درصدی دانشجومعلمان در پردیس شهید باهنر، از جمله دیگر برنامه‌های فرهنگی قرآنی این دانشگاه به شمار می‌آیند.

نظری‌فرد افزود: با توجه به مأموریت‌گرا بودن دانشگاه فرهنگیان و اینکه تمام دانشجویان به عنوان معلم وارد جامعه خواهند شد لذا تمام تلاش صورت می‌گیرد تا استقبال حداکثری توسط دانشجویان از این برنامه‌ها صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه در این مرکز تزکیه مقدم بر تعلیم است، بیان کرد: اعتقاد ما بر این است که اگر معلمی از نظر آموزشی مسلط باشد اما از تربیتی متناسب با شرایط جامعه اسلامی تربیت نشود، اثرگذاری لازم را نخواهد داشت بر این اساس برنامه‌های فرهنگی که در این دانشگاه برگزار می‌شود اثرات خود را بر روی معلمان خواهد داشت.

مدرس دانشگاه فرهنگیان استان افزود: هدف آرمانی در دانشگاه فرهنگیان تربیت معلم تراز جمهوری اسلامی بر اساس اسناد بالادستی، سند تحول بنیادین و اساس‌نامه دانشگاه است.

نظام‌نامه فرهنگی دانشگاه فرهنگیان

وی با اشاره به اینکه برنامه منحصربه‌فردی در راستای جهت‌بخشی به برنامه‌های فرهنگی تحت عنوان «نظام‌نامه فرهنگی» در دانشگاه پیاده می‌شود، ادامه داد: هر دانشجو ملزم است که در طی هشت نیم‌سال تحصیل در این دانشگاه هشت مهارت اجباری و هشت مهارت اختیاری کسب کند و موفق به اخذ گواهی در این دوره‌ها شود که برگزاری دوره‌های مختلف اعتقادی و توانمندسازی فردی در این نظام‌نامه پیش‌بینی لازم انجام شده است.

نظری فرد گفت: در سال تحصیلی گذشته نیز دانشگاه فرهنگیان استان در حوزه‌های مختلف دانشجویی با از رتبه 25 به جایگاه 10 استانِ برتر ارتقای جایگاه یافت و مورد تجلیل واقع شد که این امر بیان‌گر همت بالای همکاران در مجموعه دانشگاه برای اجرای برنامه‌های فرهنگی است.

وی با بیان اینکه دانشجویان این دانشگاه به صورت شبانه‌روزی پذیرش می‌شوند و الزام به سکونت در خوابگاه دارند، اظهار کرد: همین الزام به سکونت برنامه را سنگین‌تر می‌کند تا علاوه بر مسائل آموزشی به مسائل فرهنگی نیز تمرکز داشته باشیم که در این راستا کارشناسان فرهنگی پردیس‌ها و دفاتر نهادهای مقام معظم رهبری برنامه‌ها مناسبی را برای دانشجویان تدارک دیده‌اند.

مسابقات قرآنی دانشگاه فرهنگیان استان

 رئیس دانشگاه فرهنگیان استان در رابطه با مسابقات قرآنی دانشگاه، تصریح کرد: جشنواره فرهنگی هنری قرآن و عترت سالانه با استقبال بالای دانشجویان در این دانشگاه برپا می‌شود که ثبت‌نام سی‌امین دوره این مسابقات از دی‌ماه سال جاری آغاز می‌شود و مرحله استانی آن نیز در نیمه دوم اسفندماه و نیمه دوم فرردین برگزار خواهد شد، همچنین دانشگاه فرهنگیان استان در سال گذشته حائز 10 رتبه برگزیده کشوری شد که مهم‌ترین آن در حوزه قرآن و عترت بود.

نظری‌فرد در ادامه افزود: همچنین برگزیدگان مرحله استانی به مرحله‌ منطقه‌ای که در اردیبهشت‌ماه برپا می‌شود و بعد از آن نیز به مرحله کشوری راه خواهند یافت، طبق تجارب قبلی پیش‌بینی می‌شود استقبال بالای دانشجویان را در مرحله استانی مسابقات قرآن داشته باشیم، ضمن اینکه برپایی کلاس‌های آموزشی و رفع اشکال در رشته‌های مختلف قرآنی نیز از جمله برنامه‌هایی است که برای آماده کردن دانشجویان برای شرکت در این مسابقات انجام می‌شود.

وی در پایان گفت: در مسابقات فرهنگی هنری و قرآنی سراسر کشور سه نفر از دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان استان موفق به راه‌یابی به مسابقات کشوری و یک دانشجومعلم حائز عنوان برتر ملی مسابقات قرآن و عترت دانشجویان شدند.

انتهای پیام
captcha