«صحیفه سجادیه» آهنگ پرطراوت هستی است/ ضرورت انس تدبری با قرآن کریم
کد خبر: 3863805
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱

«صحیفه سجادیه» آهنگ پرطراوت هستی است/ ضرورت انس تدبری با قرآن کریم

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ دانشجوی برگزیده سی‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن و عترت دانشجویان کشور گفت: صحیفه سجادیه آهنگ پرطراوت هستی، نغمه پرصلابت نشاط، زمزمه دلنواز عاشقان و نوای دلنشین ساجدان درگاه الهی است.

«صحیفه سجادیه» آهنگ پر طراوت هستی است/ضرورت انس تدبری با قرآن کریم

آصفه یوسفی، دانشجوی نخبه قرآنی و دارنده رتبه برگزیده سی‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن و عترت دانشجویان کشور، زاده روستای کوران‌آباد شهرستان اردل است که اکنون در سال سوم رشته آموزش ابتدایی در پردیس شهید باهنر دانشگاه فرهنگیان چهارمحال‌وبختیاری مشغول به تحصیل است.

این جوان نخبه و تلاش‌گر کودکی و نوجوانی را با انس با قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه گذرانده است و از برکات این موهبت علاوه بر بهره‌های معنوی با حضور فعال و موفقش در مسابقات مختلف بهره‌مند شده است.

این فعال قرآنی با وجود کسب ده‌ها رتبه برتر استانی، کشوری و ملی هیچ گاه به دنبال کسب رتبه نبوده است چرا که انس و پرداختن به کتاب آسمانی قرآن و کتب اهل‌بیت(ع) اصل مطلب است. او می‌گوید که انس با این کتاب‌های مقدس و معنویتی که با خواندن آن‌ها به انسان دست می‌دهد، با هزاران رتبه برتر قابل مقایسه نیست.

در ادامه، گفت‌وگوی ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری را با این دانشجوی نخبه قرآنی می‌خوانید.

آصفه یوسفی، رتبه برگزیده سی‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن و عترت دانشجویان کشور با اشاره به آغاز آشنایی با کتاب ارزشمند «صحیفه سجادیه»، اظهار کرد: در دوران راهنمایی، در مسابقات قرآن دانش‌آموزی رشته نهج‌البلاغه حضور پررنگ داشتم و رتبه‌های استانی نیز کسب می‌کردم، اما از دوران اول دبیرستان، رشته «صحیفه سجادیه» به مسابقات قرآن دانش‌آموزی اضافه شد و بنده که با این کتاب آشنایی چندانی نداشتم، تصمیم گرفتم آن‌را به بهانه شرکت در مسابقه، بخوانم و با محتوای آن آشنا شوم.

وی تصریح کرد: در سه ساله دوران دبیرستان، سه بار در مسابقات قرآنی این رشته شرکت کردم که یک مقام چهارمی، یک مقام دومی و یک مقام اول کشور را در این سه سال کسب کردم.

تشریح فرایند مسابقه صحیفه سجادیه دانش‌آموزی

این دانشجوی ممتاز قرآنی ساختار و فرآیند مسابقات دانش‌آموزی را در رشته صحیفه سجادیه به مراتب دشوارتر از مسابقات دانشجویی دانست و گفت: این مسابقات در بخش دانش‌آموزی شامل دو امتحان شفاهی، با ۶۰ درصد نمره کل و کتبی با ۴۰ درصد نمره کل، بود که برای آزمون کتبی یک کتابچه در اختیار ما قرار داشت.

یوسفی ادامه داد: پس از آزمون کتبی، در یک فرصت 10 دقیقه‌ای در حضور سایر متسابقان به پرسش‌های داوران پاسخ می‌دادیم و با توجه به معیارهایی نظیر روانی صحبت، تپق نزدن، نحوه بیان، تسلط، و به ویژه آغاز و پایان کلام، محتوای سخن، میزان تأثیر بر مخاطب، حالت بدن، حالت صدا و لحن کلام، سنجیده می‌شدیم.

این نخبه قرآنی در خصوص اولین حضورش در مرحله کشوری مسابقات قرآن دانش‌آموزی در رشته صحیفه سجادیه، گفت: در سال ۹۳، پیش از آغاز مسابقات در یک دوره یک و نیم روزه در بروجن شرکت کردیم که بسیار مفید و مؤثر اما ناکافی بود، ضمن اینکه در روستا دسترسی به مربی برای رسیدن به سطح قابل قبول غیر ممکن بود از این رو با تلاش و همت خودم، برای مرحله کشوری در مشهد آماده شدم.

وی تصریح کرد: در سال ۹۳ در مشهد رتبه دوم کشوری و سال بعدی در شیراز، مقام‌ اول کشور را کسب کردم، ضمن اینکه در دوران پیش‌دانشگاهی به دلیل کسب رتبه اول در سال قبل، اجازه حضور در مسابقات و در رشته صحیفه سجادیه نداشتم.

حضور در مسابقات قرآن دانشجویی

یوسفی در پاسخ به پرسشی در خصوص حضور در مسابقات دانشجویی قرآن کریم، بیان کرد: در سال اول از شرکت در مسابقات بازماندم اما سال گذشته که مسابقات کتبی به صورت آنلاین برگزار شد، در رشته صحیفه سجادیه مقام چهارم کشوری را کسب کردم و در سال جاری، به لطف خداوند، حائز رتبه نخست کشور و رتبه دوم ملی شدم که با حضور برگزیدگان کشوری تمام دانشگاه‌های کشور، تحت نظارت وزارت علوم و وزارت بهداشت، در آبان‌ماه سال جاری در اصفهان برگزار شد.

یوسفی در خصوص شیوه مسابقه در رشته صحیفه سجادیه، تصریح کرد: مسابقات دانشجویی در این رشته صرفاً کتبی است اما باید گفت که سطح سؤالات بسیار دشوار و حاوی مبانی سنگین فلسفی بود که درک و فهم آن‌ها نیاز به سال‌ها تلاش دارد، لذا به نظرم، برگزاری آزمون با این سطح لزومی ندارد چرا که متسابقان را سردرگم می‌کند و به زحمت می‌اندازد.

صحیفه سجادیه؛ کتابی برای تمام انسان‌ها

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص برداشت شخصی‌اش از کتاب شریف صحیفه سجادیه، بیان کرد: صحیفه سجادیه حاوی ۵۴ دعا و هر دعا در بر دارنده جنبه‌های گوناگون و کاربردی زندگی انسان است، گویی امام زین‌العابدین(ع) این کتاب را در زمان ما و برای مردمان این عصر نگاشته باشند، لذا نباید این کتاب ارزشمند را متعلق به چهارده قرن قبل دانست. همین ویژگی در خصوص کتاب آسمانی قرآن و سایر کتب مربوط به شیعیان و عترت(ع) وجود دارد که کتاب همه انسان‌ها و تمام دوران‌ها هستند.

وی ابراز کرد: برای نمونه دعای اول صحیفه سجادیه که دعا و نیایش و تضرع بنده گناهکار به درگاه خداوند است، نیاز بشر به آرامش است که حلقه مفقوده زندگی بشر امروز به شمار می‌رود، ضمن اینکه در سایر موضوعات از احترام فرزندان به والدین، حقوق زن و شوهر، حقوق فرزندان، اخلاق و صدها موضوع دیگر را می‌توان در خلال دعاها فرا گرفت، لذا این کتاب در قالب دعا به تمام ابعاد زندگی انسان امروز می‌پردازد و چیزی از قلم نیفتاده است.

این قرآنی برگزیده استان در خصوص لزوم آشنایی جوانان به ویژه دانشجویان با صحیفه سجادیه، تأکید کرد: باید بتوان با محتوای این کتاب انس و الفت گرفت چرا که صحیفه سجادیه آهنگ پر طراوت هستی، نغمه پر صلابت نشاط، زمزمه دلنواز عاشقان و نوای دلنشین ساجدان درگاه الهی است.

برگزیده کشوری مسابقات دانشجویی قرآن و عترت(ع) در خصوص انسش با قرآن کریم، گفت: تمام کتب دینی ذیل قرآن کریم قرار دارند و اگر کسی به دنبال آموختن کتب دینی می‌رود، باید همه آن‌ها را ذیل قرآن کریم که کلام خداوند و کتاب جامع زندگی است، فرا بگیرد.

یوسفی ادامه داد: بنده در کنار انس و بهره‌گیری معنوی و کاربردی از مبانی قرآن، هر گاه به دنبال فراگیری حکمتی برای زندگی باشم به سراغ نهج‌البلاغه می‌روم و در لحظات اضطراب و تشویش، دعاهای این کتاب ارزشمند را که از زبان معصوم(ع) و گویی از درون همه ما برخاسته است، زمزمه می‌کنم، لذا هر کتاب جایگاه ویژه و خاصی دارد و قرآن بر تمام کتاب‌ها ارجح است.

ضرورت انس تدبری با قرآن کریم

این دانشجوی قرآنی با اشاره به حضورش در طرح «دانشجومتدبر قرآن کریم»، بیان کرد: اکثر ما قرائت صحیح را از قرآن کریم نداریم چرا که تلاوت بدون فهم و تدبر، درک درستی را از آموزه‌های قرآن به دست ما نمی‌دهد. باید پرسید ضرورت و فلسفه وجودی علم تفسیر قرآن و خلق آثار متعدد، چیست و پاسخ این است که بشر از درک معنای قرآن با قرائت معمولی عاجز است، لذا بدون تفسیر و تدبر نمی‌توان به درک قرآن و برداشت امروزی از آن نایل شد.

وی به ضرورت انس تدبری با قرآن با استناد به دیدگاه مقام معظم رهبری اشاره و تصریح کرد: خواندن آیت‌الکرسی یا چهارقُل در مواقع سختی یا برای در امان ماندن از شر انسان‌های شرور به ما توصیه شده است اما پرسش اینجاست که تا چه اندازه با فلسفه و معنای این آیات و سُور آشنا هستیم و آیا قرائت ما جز تکرار تقلیدی چند عبارت، می‌تواند نام دیگری بگیرد.

یوسفی با توصیه دانشجویان به تدبر در قرآن کریم، بیان کرد: قرائت صحیح قرآن یعنی قرائت این کتاب آسمانی به همراه تدبر و فهم آیات، دانستن تاریخ سوره و آیات، شأن نزول و ...، پس قرائت بدون تدبر نمی‌تواند ما را به اهداف، برکات و آثار انس با قرآن کریم برساند.

آرزو برای آینده

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص اهداف و آرزوها برای آینده، بیان کرد: بنده به عنوان آموزگار آینده فرزندان این مرز و بوم، قصد دارم دانش‌آموزانم را با کتاب آسمانی قرآن و کتب اهل‌بیت(ع) آشنا کنم و کلاس قرآن بنده فقط به آموزش اِعراب‌ و تجوید نگذرد بلکه کودکان را با معنا و اهداف و خواسته‌های قرآن آشنا کنم.

وی اظهار کرد: دوم اینکه دوست دارم فرصتی بیابم و آموزه‌های ارزشمند و کاربردی قرآن کریم را به افراد کم‌سواد یا محروم از سواد آموزش بدهم تا آن‌ها نیز با این مفاهیم شیرین و ارزشمند و در عین حال، ضروری آشنا شوند.

این نخبه قرآنی در پایان گفت: آرزویی نیز برای آینده دوردست دارم که بتوانم یک مؤسسه قرآنی جامع دایر کنم و آموزه‌های کتاب‌های مهم مسلمانان و شیعیان را به تمام اقشار جامعه آموزش دهم و سهمی در ترویج و توسعه این آموزه‌های ارزشمند در جامعه داشته باشم.

انتهای پیام
captcha