کد خبر: 4233875
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۶:۳۴
به بهانه هفته دولت تبیین شد

چگونه رضایت شغلی کارمندان را افزایش دهیم

یک مشاور و روانشناس با اشاره به اینکه رضایت‌مندی یک احساس شدید قلبی و هر انسانی در هر جایگاه و شغل به‌دنبال کسب رضایت از زندگی است، به برخی مؤلفه‌های افزایش رضایت شغلی در کارمندان پرداخت.

سوگل فعال، مشاور و روانشناس

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، سوگل فعال، روانشناس و مدرس دانشگاه روز گذشته، ششم شهریورماه در کارگاه سلامت روان که به‌مناسبت هفته دولت و روز کارمند، با حضور کارمندان جهاددانشگاهی چهارمحال‌وبختیاری در سالن اجتماعات این نهاد برگزار شد با اشاره به اینکه آدمی در هر جایگاه و شغلی به‌دنبال کسب رضایت از زندگی است، اظهار کرد: رضایت‌مندی یک احساس شدید قلبی است و انسان راضی شاید در ظاهر هم نشان ندهد اما در درون خود این حس و حال خوب را تجربه می‌کند. بنابراین رضایت صرفاً مساوی با شادی و شادکامی نیست بلکه شادی نیز بخشی از حس رضایت‌مندی می‌تواند باشد. 

وی با ذکر اینکه انسان راضی حس بهتری نسبت به همه چیز دارد، ادامه داد: احساس رضایت در زندگی پیوسته نیاز به تغذیه دارد درست مانند طفلی که دائماً باید رسیدگی شود تا رشد و نمو یابد و بالنده شود. شادی یکی از مؤلفه‌های تغذیه حس رضایت است بنابراین هر کاری که انسان برای افزایش شادی و نشاط و هیجان انجام دهد منجر به ایجاد حس رضایت در او خواهد شد. 

داشتن حس پیشرفت در شغل

فعال بیان کرد: داشتن حس پیشرفت یکی از عوامل شادی و در نتیجه رضایت هر انسان است، یک فرد شاغل اگر احساس کند که در کارش پیشرفت داشته و حرکت رو به جلو دارد یقیناً شادی و رضایت در او تقویت می‌شود. حال فرد شاغلی را در نظر بگیرید که این حس پیشرفت را ندارد بنابراین از درجا زدن یا عقب‌گرد در شغلش راضی نیست.

این مدرس مشاوره و روانشناسی در دانشگاه شهرکرد با تأکید بر اینکه هر فرد برای رهایی از گرفتاری در روزمرگی‌های شغلش باید دست به ابتکار و خلاقیت بزند، توضیح داد: فردی که دچار کارهای روزمره در شغلش شده و هیچ پیشرفتی را تجربه نمی‌کند باید کاری کند که از این کسالت و رخوت نجات یابد تا به حس رضایت برسد. حس پیشرفت در شغل باعث ارتقای اعتماد به نفس در فرد می‌شود و وقتی اعتماد به نفس بالا باشد، شادی و رضایت در محیط کار نیز در فرد بیشتر می‌شود.

فعال حس تعلق به جمع را از دیگر عوامل شادی و رضایت فرد در محیط کار دانست و ادامه داد: ایجاد اختلاف و فضای مسموم بین دو کارمند در محیط کار خوب نیست و باعث می‌شد هر دو طرف احساس تعلق به جمع را به‌صورت کامل و سالم تجربه نکنند که همین امر باعث از بین رفتن شادی و نشاط و حس رضایت خواهد شد. کارمندی که با همه همکارانش ارتباط و تعامل مطلوبی دارد و خود را متعلق به جمع می‌داند از شرایط رضایت دارد.

وی افزود: حس کنترل، اختیار و استقلال از مؤلفه‌های لازم ایجاد رضایت در محیط کار است با این توضیح که کارمندانی که بر اوضاع در محیط کار مسلط‌ترند، حال بهتری دارند یعنی حالت ماشینی داشتن و الزام و محدودیت به انجام دادن یا انجام ندادن این یا آن کار، خوشایند نیست. البته این به معنی زیر پا گذاشتن قوانین و مقررات محیط کار و یا انجام مسئولیت نیست بلکه فرد می‌تواند کار و وظیفه خود را با خلاقیت و نوآوری و پرهیز از روش‌های تکراری و یکنواخت به نحو احسن انجام دهد. 

فعال با بیان اینکه حس مورد توجه قرار گرفتن و دیده‌شدن نیز باعث ایجاد رضایت در فرد می‌شود، تصریح کرد: به‌ویژه بانوان با یک هدیه کوچک خوشحال می‌شوند البته انتظارات هر کسی با دیگری متفاوت است اما عموماً افراد از دریافت هر هدیه‌ای ولو در حد یک پیام یا یک شاخه گل حس شادی و رضایت دارند. تکرار رفتار حسنه هدیه دادن به‌ویژه در زندگی مشترک باعث ارتقای رضایت و شادکامی زوجین و بهبود کیفیت زندگی می‌شود.

این مشاور و روانشناس با تأکید بر اینکه انسان‌ها گاه در روابط خود شادی را گم می‌کنند، توضیح داد: استفاده از جادوی کلام در ارتقای سطح کیفی روابط بین فردی تأثیرگذار است بنابراین افراد در محیط کار یا خانه و هر جمعی به‌جای استفاده از جملات منفی از تعابیر و جملات مثبت، امیدآفرین و انگیزه‌بخش استفاده کنند و باعث افزایش صمیمیت‌ها شوند تا هم حال خودشان و هم حال اطرافیانشان خوب باشد و شادکامی‌‌ها در روابط اجتماعی ارتقا یابد.

فضاسازی محل کار برای افزایش رضایت‌مندی 

فعال با یادآوری اینکه نباید عوامل نشاط و رضایت را به ساخته‌ها و فانتزی‌های ذهنی خودمان محدود کنیم، افزود: هدیه حتماً نباید قیمت مادی یا مناسبت خاص داشته باشد بلکه با هر کاری که بتوانیم عاطفه و مهرورزی و توجه را به طرف مقابل انتقال داده و نشان دهیم که به یادش بودیم می‌تواند ثمربخش باشد و سطح رضایت را ارتقا دهد. زن یا مردی که این حس رضایت را در خانواده داشته باشد، در سطح اجتماع و در محل کار نیز انسانی بانشاط و کارآمد خواهند بود. سپاسگزاری و قدردانی از زحمات کارمندان از سوی مدیر یا نهادهای بالادستی نیز از عوامل ایجاد نشاط و رضایت در این قشر است.‌

این مدرس دانشگاه برخورداری کارمند از منابع و وسایل مناسب برای کارش در محل کار را در افزایش انگیزه و نشاط شغلی مؤثر برشمرد و گفت: هر کارمند تقریباً نیمی از روز را در اداره سپری می‌کند بنابراین باید ملزومات کاری به حد کافی و مطلوب مهیا باشد تا در شرایط خوبی بتواند وظایفش را انجام دهد. در برخی موارد که ساز و کارهای اداری اجازه دهد، هیچ اشکالی ندارد که کارمند برای راحتی خودش برخی لوازم اولیه کاری را با هزینه شخصی فراهم و در محیط کار استفاده کند. 

فعال افزود: شفاف‌سازی در حیطه انتظارات مدیر از کارکنان باعث مشخص شدن وظیفه هر کارمند و شفاف شدن سیر انجام کارها در اداره می‌شود و هیچ‌کس نمی‌تواند از مسئولیت خود شانه خالی کند. شفاف‌سازی همچنین مانع ایجاد سوءتفاهم می‌شود و همه این موارد اگر رعایت شود، رضایت مدیر و کارکنان در محیط کار محقق می‌شود. ایجاد روابط دوستانه بین کارکنان اداره ضمن اینکه باید مرزها و چارچوب‌های آن رعایت شود، از دیگر عوامل ایجاد رضایت است. 

وی تأکید کرد: توجه به پوشش و ظاهر و استفاده از لباس‌های مناسب در محل کار باید به‌گونه‌ای باشد که کارمند دچار چرخه کسالت‌بار و تکراری نشود. معمولاً خانواده‌ها هزینه‌های هنگفتی را صرف تهیه لباس‌های میهمانی می‌کنند در حالی که دفعات استفاده از این لباس‌ها در طول سال شاید به سه بار هم نرسد. این در حالی است که همین افراد برای محل کار خود از لباس‌های تکراری و یکنواخت استفاده و به مرور دچار کسالت در خود و همکاران می‌شوند بنابراین تنوع‌بخشی به پوشش در محل کار، رعایت نظافت و بهداشت یا چینش زیبا و با سلیقه وسایل در اتاق کار و روی میز کار در راستای فضاسازی مطلوب، می‌تواند در افزایش حس رضایت کمک کند. 

فعال در پایان گفت: انسان همواره باید نگاه و حس مثبت نسبت به زندگی داشته باشد و خودش را خوب بشناسد یعنی بداند چه چیزهایی او را خوشحال می‌کند و از چه چیزهایی ناراحت می‌شود تا از آنها دور شود و حال بهتری داشته باشد. افزایش سواد رابطه و هوش هیجانی از دیگر بایسته‌های رفتاری هر فرد است تا در تعامل با دیگران دچار سوءتفاهم نشود و حس و حال خوب و رضایت‌مندی را کسب کند. 

انتهای پیام
captcha