آیا فقط قرآنیان مخاطبان «ایکنا» هستند
کد خبر: 4180901
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۲
در میزگردی به انگیزه بیست و یکمین سالگی ایکنا بررسی شد

آیا فقط قرآنیان مخاطبان «ایکنا» هستند

جمعی از مدیران و فعالان قرآنی چهارمحال‌وبختیاری در میزگردی بر اهمیت تقویت تأثیرگذاری خبرگزاری ایکنا در بین آحاد جامعه تأکید کردند و حاضران راهکارهایی مانند گسترش تبلیغات مجازی در کانال‌های پرمخاطب عمومی و در سطح شهر، جذب مخاطبان بیشتر با انعکاس اخبار مناطق محروم و ایجاد دغدغه برای اطلاع‌رسانی اخبار را ارائه دادند.

چهره های قرآنی چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، در آستانه سالگرد تأسیس خبرگزاری قرآنی ایکنا، میزگرد ارزیابی و راهکارهای ارتقای فعالیت این رسانه قرآنی با حضور حجت‌الاسلام ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان، یونس اروجی، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره‌کل آموزش و پرورش، حیدرقلی صدقی، فعال قرآنی و مدیر اجرایی مؤسسات قرآنی نور و الرحمن شهرکرد، روح‌انگیز بهرامی، مدیر مؤسسات قرآنی نور و الرحمن شهرکرد، مرتضی رفیعی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان، محسن مولوی، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه و اعظم صابری، مدیر جامعة‌القرآن خردسالان شهرکرد در دفتر خبرگزاری ایکنا برگزار شد.

بخش اول میزگرد ایکنا تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

 افزایش ضریب نفوذ ایکنا

یونس اروجی، رئیس اداره قرآن، عترت(ع) و نماز اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به تأثیر اجتناب‌ناپذیر رسانه در دنیای امروز، اظهار کرد: در جریان حمله غاصبانه و جنایاتی که در غزه اتفاق می‌افتد رژیم منحوس صهیونیستی تاکنون چندین بار از بابت تأثیر رسانه‌ای فعالان مجازی ابراز نگرانی کرده است لذا فعالیت و تکاپوی فعالان رسانه‌ای دنیا که منجر به بیداری جهانیان شده بیشتر از موشک‌های القسام، سردمداران صهیونیستی را اذیت و نگران می‌کند. 

یونس اروجی، رئیس اداره قرآن آموزش و پرورش

وی با ذکر اینکه بخشی از علت نبود فضای گرم و پر جنب و جوش قرآنی در استان مربوط به رسانه‌ها است، ادامه داد: ایکنا تقریباً تمام بار اطلاع‌رسانی قرآنی را در استان بر دوش می‌کشد و اصل کار در این حوزه ایکناست. 

این چهره قرآنی استان بحث تأثیرگذاری در حوزه اطلاع‌رسانی و کار خبری را بسیار مهم دانست و توضیح داد: رسانه باید بتواند کاری کند که اخبارش دیده شود البته ایکنا یک رسانه قرآنی است که مخاطبان خاص خود را دارد اما این رسانه باید حرکتی انجام دهد که همین مخاطبان قرآنی اعم از مدیران و مسئولان، اساتید، مدیران مؤسسات و مراکز، فراگیران و قرآن‌آموزان و... پیگیر اخبار ایکنا باشند و آنها را دنبال کنند.

بازتاب فعالیت‌های قرآنی مناطق محروم 

اروجی بیان کرد: در استان فعالان قرآنی در مناطق محروم داریم که مهجورانه در حال خدمت به قرآن هستند و جا دارد ایکنا به معرفی این افراد و فعالیت‌ها بپردازد؛ چهره‌های قرآنی در استان داریم که سالانه در ایکنا با آنها مصاحبه می‌شود اما چه اشکال دارد با فعالان قرآنی یا مربیان پرورشی گفت‌وگو شود که با کمترین امکانات و با هزینه شخصی در مناطق دوردست مرکزی را راه‌اندازی کرده و مشغول فعالیت قرآنی و فرهنگی هستند. 

رئیس اداره قرآن، عترت(ع) و نماز اداره‌کل آموزش و پرورش استان ادامه داد: این افراد وقتی معرفی شوند، طبعاً دایره مخاطبان ایکنا نیز در این مناطق افزایش یافته و بُرد نفوذ این رسانه بیشتر می‌شود.

اروجی با تأکید بر اینکه امروز مخاطبان کمتر به مطالعه متن طولانی رغبت دارند، گفت: امروز دیگر مردم حوصله یا وقت خواندن خبر ندارند و باید وارد فضای جدید شویم تا در رقابت عقب نمانیم؛ ایکنا به عنوان رسانه قرآنی در پربازدیدهای گوگل به چشم نمی‌خورد زیرا پربازدیدترین اخبار گوگل اغلب فیلم و عکس هستند لذا این رسانه باید به تولید محتوای چند رسانه‌ای روی بیاورد و خبرها و مطالب را در قالب‌های چندرسانه‌ای انتقال دهد.

ظرفیت سفیران رسانه آموزش و پرورش 

وی با اشاره به اهمیت نیروی انسانی، تصریح کرد: ایکنا می‌تواند مشکل نبود نیروی انسانی را با فعال ساختن ظرفیت خبرنگاران افتخاری جبران کند. روابط عمومی اداره‌کل آموزش و پرورش استان از دو سال قبل ظرفیت سفیران رسانه را فعال کرده است که پیشنهاد می‌شود ایکنا از این ظرفيت در جهت اطلاع‌رسانی اخبار قرآنی بهره بگیرد. 

رئیس اداره قرآن، عترت(ع) و نماز اداره‌کل آموزش و پرورش استان تأکید کرد: دانش‌آموزان ما با گوشی همراه خود جذاب‌ترین فیلم‌ها را می‌سازند؛ یک فراخوان با موضوع «عفاف و حجاب» در اوج اغتشاشات سال گذشته داشتیم که ۵۰ هزار کلیپ از دانش‌آموزان به دست ما رسید که به رقابت گذاشتیم که همه باید این کلیپ‌ها را می‌دیدند و ارزیابی می‌کردند.

اروجی افزود: برای برجسته‌سازی ایکنا، نیازسنجی مخاطب بسیار مهم است؛ عموم مخاطبان قطعاً سؤالات و ابهاماتی در ذهن دارند که رسانه می‌تواند پاسخگو باشد. منِ مخاطب باید وقتی به ایکنا مراجعه می‌کنم، این رسانه بتواند دغدغه‌ام را برطرف کند و لااقل فعالان قرآنی بتوانند پاسخ‌های خود را از این رسانه بگیرند. دامنه اخبار و اطلاعات قرآنی استان فقط به این یا آن محفل یا برنامه محدود نیست بلکه گاهی به استانداری می‌رسد یا گاهی حوزه زیرساختی یا بودجه‌ای و... را شامل می‌شود که ایکنا باید به همه اینها بپردازد.

ایکنا پاسخگوی دغدغه‌های قرآنی باشد

وی تصریح کرد: بنده همواره این دغدغه را دارم و در این جلسه نیز مطرح شد که چرا ما در استان یا شهرکرد یک محفل دائمی هفتگی نداریم و چرا اگر تشکیل شده دوام نمی‌آورد و مخاطب ندارد؟ خوب است که ایکنا به این دغدغه‌ها ورود کند و برای این سؤالات راهکار بجوید تا نیاز مخاطبان برطرف شود.

اروجی اهمیت تبلیغ برای ایکنا را نیز یادآور شد و بیان کرد: مردم به سبب نیاز به اطلاعات و اخبار شاید مراجعه مکرر به کانال دهکردآنلاین دارند، ایکنا می‌تواند در این کانال و دیگر پایگاه‌های پرمخاطب برای خود تبلیغ داشته باشد و مخاطب برای کانالش جذب کند. 

وی تأکید کرد: محافل و جلسات فعالان قرآنی و جلسات قرآنی از سوی ادارات و نهادها و نیز نشست‌های ایکنا با دعوت از مسئولان و فعالان قرآنی بهانه بسیار خوبی برای دور هم جمع شدن قرآنیان است که سبب تعامل و همدلی بیشتر فعالان این عرصه می‌شود و جا دارد تقویت شود. 

حیدرقلی صدقی، فعال قرآنی

ضعف مدیران قرآنی مطرح شود

حیدرقلی صدقی، فعال قرآنی چهارمحال‌وبختیاری و مدیر اجرایی مؤسسات قرآنی نور و الرحمن شهرکرد با اشاره به اقدام خوب ایکنا مبنی بر گرد هم آوردن فعالان و مسئولان قرآنی استان در این نشست، اظهار کرد: ایکنا خبرهای قرآنی استان را به‌خوبی انعکاس می‌دهد اما متأسفانه ضعف‌هایی که مسئولان قرآنی دارند در این خبرگزاری بیان نمی‌شود؛ ضعف‌ها و کاستی‌های مدیران فرهنگی که در حوزه فعالیت‌های قرآنی مشغولند باید در کنار نقاط قوت آنها بیان شود و مطالبه‌گری صورت بگیرد.

وی با ذکر اینکه اعتبارات خوبی در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان یکی از متصدیان فعالیت‌های قرآنی وجود دارد، ادامه داد: پرسش اینجاست که این مسئولان کجا هستند در حالی که باید پاسخگو باشند؛ از سرفصل مجموع اعتبارات کشور، سازمان تبلیغات اسلامی و اوقاف سهمی ندارند اما حدود ۲۳.۵ درصد از اعتبارات کلان قرآنی کشور به معاونت قرآن و عترت(ع) تخصیص داده می‌شود.

صدقی بیان کرد: از این سهم اعتبارات در کشور، ما در استان یک ریال هم ندیده‌ایم و نمود و آثار آن را در استان نمی‌بینیم. از ایکنا انتظار داریم که برای پاسخگویی به این کاستی‌ها و سؤالات کار تأثیرگذار انجام دهد. وزارت آموزش و پرورش حدود ۴۷.۵ درصد کل اعتبارات قرآنی را دریافت می‌کند و پرسش اینجاست که این هزینه‌ها چه خروجی‌هایی دارد. 

مطالبه‌گری از دستگاه‌ها

مدیرعامل سابق اتحادیه قرآنی چهارمحال‌وبختیاری با ابراز خرسندی از انتقال شورای توسعه فرهنگ قرآنی به سازمان تبلیغات اسلامی، تصریح کرد: از ایکنا انتظار می‌رود بعد از آغاز به کار نسخه استانی این شورا در استان، مطالبه‌گری کند و شاهد عملکرد قوی مسئولان در این حوزه جدید باشیم. نهادهای قرآنی عموماً از مراکز قرآنی آمار می‌خواهند در حالی‌که انجام هر طرح و برنامه‌ای مستلزم نیرو و هزینه است که تأمین نمی‌شود. 

صدقی با تأکید بر اینکه تعریف و تمجید مسئولان بدون پرداختن به کاستی‌ها شایسته نیست، توضیح داد: از رسانه قرآنی می‌خواهیم که این مطالبه‌گری از مسئولان را همیشه داشته باشد تا در کنار سایر فعالیت‌های خوبی که انجام می‌دهد، کارش تکمیل شود. 

وی در پایان گفت: ایکنا در انعکاس اخبار مؤسسات و مراکز قرآنی در طول سال تلاش دارد اما خوب است به مراکز قرآنی دیگر شهرستان‌ها نیز قوی‌تر پرداخته شود، مثلاً یک مؤسسه در بازفت داریم که فعال است و باید معرفی شود. در بارده‌، بن‌، لاران، مالخلیفه، گندمان و بسیاری مناطق دیگر فعالیت‌های قرآنی زیادی انجام می‌شود که نیاز به معرفی دارند تا انگيزه پیدا کنند، ضمن اینکه مخاطبان زیادی نیز از این باب جذب ایکنا خواهند شد. 

روح انگیز بهرامی، فعال قرآنی

مخاطب‌یابی در اقشار غیر قرآنی

در ادامه، روح‌انگیز بهرامی، مدیر مؤسسات قرآنی نور و الرحمن شهرکرد با اشاره به اینکه ایکنا باید در کنار تلاشی که در فضای مجازی جهت انتشار اخبار دارد در فضای واقعی هم رویکرد انتشار اخبار را داشته باشد، تصریح کرد: ایکنا علاوه بر سایت خبرگزاری، اخبار خود را در گروه‌ها و کانال‌های مجازی قرآنی که مخاطبان آنها عموماً از جامعه قرآنی و دوستدار مصحف شریف هستند، بارگذاری می‌کند اما جا دارد برای عمومیت‌بخشی و افزایش دامنه مخاطبان در میان اقشار مختلف، دست به ابتکارعمل‌هایی هم بزند.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌شود برای تبلیغ و اطلاع‌رسانی اخبار قرآنی از بنرها و حتی تلویزیون‌های سطح شهر استفاده شود تا فعالیت‌های قرآنی و آموزه‌های نورانی قرآن در جامعه نمود و جلوه پررنگی داشته باشد.

این چهره قرآنی استان تأکید کرد: در جریان اغتشاشات شاهد بودیم که ایجاد آشوب و اغتشاش چند نفر معدود چگونه با رسانه‌‌ای شدن پررنگ شد و به چشم آمد؛ متأسفانه در نشر معارف و ارزش‌های قرآنی و اخبار قرآنی این رسانه‌ای شدن را کمتر شاهدیم و جا دارد این اخبار بیشتر به سمع و نظر مردم و لایه‌های مختلف جامعه برسد تا همگان بدانند همچنان قرآن و فعالیت‌های قرآنی با قدرت پیش می‌رود.

بهرامی بیان کرد: ایکنا باید بسترهای قوی و اثرگذار را در فضای شهر برای نشر اخبار و موضوعات قرآنی ایجاد کند همان‌طور که مسئولان و متولیان شهر نیز باید بسترهای خوبی که در اختیار دارند را در جهت نشر تذکرات و معارف قرآنی به کار گیرند. نشر ارزش‌ها و مفاهیم والای دینی در جامعه باید به قدری قوی باشد که همگان آن را احساس کنند نه آنکه خدای نکرده این تصور ایجاد شود که دین در جامعه رنگ باخته است.

این بانوی قرآنی در خصوص میزان نمود و اثرگذاری فعالیت خبرگزاری ایکنا در جامعه قرآنی استان، بیان کرد: بنده پیوسته اخبار این رسانه را دنبال می‌کنم و بسیاری از اخبار را از طریق ایکنا مطلع می‌شوم که جای قدردانی دارد اما به نظرم باید دامنه مخاطبان گسترده‌تر و پردامنه‌تر شود. 

رسالت ایکنا در قبال مؤسسات و مراکز قرآنی 

مدیر مؤسسات قرآنی نور و الرحمن شهرکرد تأکید کرد: جا دارد ایکنا ورود بیشتری به مؤسسات قرآنی و خانه‌های قرآن و نحوه فعالیت‌های آموزشی آنها داشته باشد و نقاط ضعف و قوت آموزشی این مراکز قرآنی را که نقش مهمی در آموزش قرآن کریم دارند، احصا کند و به اطلاع عموم برساند؛ در این حیطه آسیب‌هایی وجود دارد زیرا اگر مربی مسلط نباشد ممکن است به روند آموزش آسیب بزند و مخاطب را از دست بدهد.

اعظم صابری، فعال قرآنی

اعظم صابری، مدیر جامعة‌القرآن خردسالان شهرکرد با اشاره به اینکه ایکنا خوشبختانه نقاط قوت فراوانی دارد و اخبار قرآنی را به خوبی به اطلاع مخاطبان می‌رساند، اظهار کرد: با اینحال خوب است که این رسانه مخاطبان خود را توسعه دهد و کار را به‌صورت مردمی‌تر پیش ببرد تا فرهنگ قرآنی به یاری خدا هم در نهادهای دولتی و هم در خانواده‌ها و مردم اشاعه یابد. 

پیگیری خروجی برنامه‌‌های قرآنی 

وی ادامه داد: مؤسسات و مراکز قرآنی بعضاً کارهای خوبی در دست انجام دارند که ایکنا نیز این برنامه‌ها را حتی‌الامکان اطلاع‌رسانی می‌کند اما انتظار می‌رود این رسانه قرآنی در خصوص نحوه انجام و سرانجام و خروجی‌های این برنامه‌ها نیز ورود داشته باشد و پیگیری کند که آیا برنامه‌ها اجرایی شدند و اینکه نتایج و خروجی کار چه بوده و چه تأثیراتی داشته است. 

بانوی قرآنی چهارمحال‌وبختیاری تعامل‌افزایی میان نهادها و مؤسسات و مراکز و فعالان قرآنی را از رسالت‌های ایکنا برشمرد و افزود: وقتی مشاهده می‌کنیم که یک نهاد قرآنی برنامه‌ای را اجرا می‌کند اما دیگر نهادهای قرآنی یا چهره‌ها و فعالان در آن برنامه غایب هستند، حقیقتاً ناراحت کننده است.

صابری تأکید کرد: ایکنا حتی می‌تواند محور برنامه‌های تعاملی نهادهای قرآنی استان و حلقه اتصال مؤسسات قرآنی و خانه‌های قرآن باشد و راهکارهای ایجاد ارتباط بین مجموعه‌های قرآنی را بررسی کند.

مخاطبان ایکنا صرفاً قرآنیان نباشند

مدیر جامعة‌القرآن خردسالان شهرکرد با تأکید بر اینکه مخاطبان ایکنا صرفاً قرآنیان نباشند، توضیح داد: همچنین جا دارد که ایکنا به اطلاع‌رسانی در خصوص مؤلفه‌های سبک زندگی قرآنی در جامعه بپردازد؛ ما در جامعة‌القرآن طرحی را در دستور کار قرار داریم که سبک زندگی قرآنی را به کودکان آموزش دهیم تا خودشان مربی خود باشند و راه صحیح و غلط را تشخیص دهند؛ خوب است که این دست کارها به مردم اطلاع‌رسانی شود و مردم بدانند که ما می‌خواهیم قرآن را به زندگی آنها بیاوریم. انس با قرآن باعث مهارت‌افزایی برای زندگی می‌شود.

اشاعه سبک زندگی قرآنی

وی با تأکید بر اینکه مبانی نورانی قرآن بهترین مأخذ و مرجع برای سبک زندگی قرآنی است، بیان کرد: ایکنا شایسته است در این زمینه ورود داشته باشد و باید در وهله اول خودمان عامل باشیم و بعد بتوانیم مردم را به سبک زندگی مبتنی بر دستورات قرآنی سوق دهیم. 

صابری در پاسخ به پرسشی مبنی بر چگونگی همراه ساختن فعالان قرآنی مبنی بر همراهی و کمک به ایکنا در امر اطلاع‌رسانی، بیان کرد: این دغدغه به امر خبری شدن فعالیت‌ها چه در مدیران و چه فعالان قرآنی باید ایجاد شود زیرا کارهای خوبی در مؤسسات یا حتی جلسات خانگی قرآن در دست انجام است که جا دارد به اطلاع عموم مردم برسد و نشر این کارها مصداق نشر خیر است و آحاد جامعه باید آگاه شوند.

وی گفت: اگر این همراهی وجود ندارد ایکنا باید خودش ورود داشته باشد و به‌تدریج این دغدغه را ایجاد کند که قرآنیان فعاليت‌های خود را رسانه‌ای کنند و به آحاد جامعه انتقال دهند تا ان‌شاءالله نشر حداکثری بیابد.

ادامه دارد...

 

انتهای پیام
captcha