جزئیات یک طرح قرآنی که اعتبار مصوب آن تخصیص نیافت
کد خبر: 4144649
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱

جزئیات یک طرح قرآنی که اعتبار مصوب آن تخصیص نیافت

طرح حمایت از محافل جزءخوانی چهارمحال‌وبختیاری در قالب تبصره ۱۴ که با اختصاص ۱۰۰ میلیون تومان مورد پذیرش اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان واقع شده بود اما در گام نهایی، پرداخت این اعتبار از دستور کار خارج شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاریحجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از استان در خصوص جزئیات طرح «حمایت از محافل جزءخوانی قرآن کریم» که به اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ارائه و جهت حمایت مورد پذیرش واقع شد، اظهار کرد: در سال‌های اخیر، محافل جزءخوانی ماه مبارک رمضان در بین مردم جا باز کرده و مورد استقبال عموم در منازل و محلات، مساجد و اماکن مذهبی و... قرار می‌گیرد و فرصت ویژه‌ای است که باید مورد توجه قرار گیرد و می‌توان کارهای خلاقانه‌ای را با محوریت این محافل قرآنی یک‌ساعته طراحی و اجرا کرد.

وی با ذکر اینکه طرح تقویت محافل جزءخوانی در قالب تبصره ۱۴ با اختصاص ۱۰۰ میلیون تومان مورد پذیرش ارشاد واقع شد، ادامه داد: بر این اساس، تمامی امور مربوط به قرارداد و تعیین مؤسسه قرآنی مُعین نیز انجام شد اما در نهایت حمایت از این طرح به‌یکباره از سوی ارشاد استان منتفی اعلام شد و تخصیص اعتبار صورت نگرفت.

کارگر با اشاره به پیگیری‌های بعدی برای چرایی این تغییر رویکرد، گفت: متأسفانه توضیحاتی که از متولیان ارشاد در خصوص این موضوع دریافت کردیم، قانع‌کننده نیست و لذا اعتباری که برای آن برنامه‌ریزی کرده بودیم، منتفی شده است.

وی تصریح کرد: البته طرح‌های فرهنگی و دینی دیگری ذیل مجموعه تبلیغات اسلامی در قالب تبصره ۱۴ فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد حمایت واقع شدند و اعتبارات توافق شده نیز به این طرح‌ها پرداخت شده است اما جای تأسف دارد که از بین تمامی طرح‌هایی که در مرحله نهایی دریافت اعتبار بودند، فقط طرح قرآنی را از دستور کار خارج کردند و اعتبارش تخصیص نیافت.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان با بیان اینکه بر طبق اعلام متولیان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان این اعتبار به برپایی نمایشگاه قرآن استان اختصاص یافته است، توضیح داد: امسال خوشبختانه شاهد یک نمايشگاه قوی قرآنی بودیم که با سال گذشته تفاوت محسوسی داشت و منکر ضرورت حمایت از آن و اثرات این رویداد فرهنگی و قرآنی هم نيستيم، اما نکته اینجاست که تمامی مراحل اداری و مالی و جلسات هماهنگی و در یک کلام، تمامی ملزومات و جوانب کار برای برخورداری محافل جزءخوانی استان از این حمایت سپری شده بود اما در گام نهایی منتفی شد.

کارگر افزود: موضوع دیگر آنکه، اعتبارات برخی طرح‌ها بسیار بیشتر از مبلغی بود که برای طرح قرآنی تعیین شده بود که همه اعتبارات به‌صورت کامل واریز شد اما طرح قرآنی تحت‌الشعاع هزینه غیرمنتظره واجب‌تر دیگری قرار گرفت.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان بیان کرد: اگرچه تصویب و حمایت از باقی طرح‌ها نیز واجب و لازم بود و باید حمایت می‌شدند، اما جا داشت که عدالت رعایت شود و وقتی هزینه غیرمنتظره‌ای پیش آمد، به‌جای منتفی اعلام کردن تنها یک طرح درصدی از رقم هزینه‌های هر طرح برای این موضوع کاهش بیابد تا هزینه غیرمنتظره جبران شود نه آنکه فقط طرح قرآنی را منتفی اعلام کنند و هزینه آن‌ صرف طرح دیگری ولو قرآنی شود. 

کارگر با تأکید بر اینکه گلایه خودمان را بارها به متولیان ارشاد اعلام کرده‌ایم، گفت: پرسش اینجاست که چرا تمامی طرح‌هایی که فرایندی مشابه طرح قرآنی را در قالب تبصره ۱۴ طی کرده و جلسات و هماهنگی‌های لازم برایشان انجام شده بود، مورد حمایت واقع شدند اما تنها طرح قرآنی که اتفاقاً هزینه‌ای کمتر در مقایسه با دیگر طرح‌ها برایش تصویب شده بود، منتفی اعلام شد؟

خبرگزاری ایکنا آمادگی دریافت و انعکاس پاسخ مسئولان را در خصوص این موضوع اعلام می‌کند. 

انتهای پیام
captcha