ویژه‌برنامه‌های هفته معلولان در چهارمحال‌وبختیاری تشریح شد
کد خبر: 4104392
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴

ویژه‌برنامه‌های هفته معلولان در چهارمحال‌وبختیاری تشریح شد

مدیرکل بهزیستی چهارمحال‌وبختیاری با تشریح برنامه‌های هفته معلولان، گفت: سال گذشته تنها در مرکز استان جشن بزرگداشت این هفته برگزار می‌شد اما امسال در تمامی شهرستان‌های استان برگزاری جشن هفته معلولان انجام خواهد شد، چرا که رعایت عدالت یکی از سیاست‌های اساسی سازمان بهزیستی است.

علی نصیری، مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، علی نصیری، مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری امروز، ۱۳ آذرماه در نشست خبری که به‌مناسبت هفته معلولان چهارمحال و بختیاری برگزار شد ضمن تبریک این هفته و روز جهانی معلولان، اظهار کرد: سازمان بهزیستی یکی از متولیان ارائه‌کننده خدمت به افراد معلول است و اگر همکاری سایر سازمان‌ها وجود نداشته باشد امکان ارائه خدمت به این قشر وجود ندارد.

نصیری افزود: سازمان بهزیستی یکی از سازمان‌های حمایتی است که فعالیت‌های گسترده‌ای دارد چرا که افراد از زمان پیش از تولد تا پس از مرگ از خدمات این سازمان استفاده می‌کنند برای مثال پیش از تولد مداخلات پیشگیری از معلولیت‌ها برای اشخاص انجام می‌شود در ادامه نیز خدمات سازمان بهزیستی با گروه‌های سنی گوناگون تا میانسالی، کهنسالی و حتی پس از مرگ ادامه پیدا می‌کند.

وی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه‌ای که دشمن علیه جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته است، ادامه داد: متأسفانه عمده فشار تحریم‌ها بر قشر معلولان وارد می‌شود چرا که دارو یکی از اصلی‌ترین موارد موجود در تحریم‌های ظالمانه دشمن است همچنین مورد هدف قرار دادن اقتصاد کشور توسط دشمنان فشار زیادی بر افراد تحت پوشش بهزیستی وارد می‌کند بنابراین برای حل مشکلات این قشر همکاری تمامی دستگاه‌ها نیاز است.

مددکاری و توانمندسازی؛ رویکرد بهزیستی

نصیری تصریح کرد: مددکاری و توانمندسازی دو موضوع اساسی و مورد توجه در سازمان بهزیستی است، با تقویت روحیه مددکاری سازمان بهزیستی امکان گسترش خدمات خود را پیدا می‌کند همچنین توانمندسازی استعدادهای افراد معلول را تقویت می‌کند و موجب می‌شود این افراد مانند سایرین به زندگی عادی خود ادامه دهند.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: حمایت‌های این سازمان به دو صورت مستمر و غیرمستمر هستند، در حوزه خدمات مستمر ۳۲ هزارنفر معلوم تحت پوشش بهزیستی هستند که ۱۵ هزار نفر مستمری دریافت می‌کنند و پنج هزار نفر نیز در مراکز شبانه‌روزی یا روزانه سازمان درحال دریافت خدمات هستند، تیم‌های سیار سازمان بهزیستی نیز با حضور در منازل مسکونی جامعه هدف خدماتی همچون مددکاری، ارائه دارو رایگان و... به آن‌ها ارائه می‌کنند.

وی تصریح کرد: ارائه کمک و مساعدت‌هایی همچون کمک هزینه مسکن، اشتغال، ازدواج، کمک هزینه تحصیل، خدمات مشاوره‌ای، توانبخشی، مددکاری، پرداخت حق پرستاری به افراد واجد شرایط و ... از دیگر خدماتی است که سازمان بهزیستی به جامعه هدف خود ارائه می‌کند همچنین یکی از دغدغه‌های مهم در بهزیستی موضوع مناسب‌سازی معابر و اماکن پرتردد است که توسط کارشناسان سازمان بهزیستی شناسایی شده‌اند و طی جلساتی که در این زمینه با استاندار برگزار شده مقرر است مناسب‌سازی این معابر و به ویژه مراکز درمانی به صورت ویژه پیگیری شود.

نصیری با بیان اینکه معلولان به ترحم نیاز ندارند بلکه باید احترام و حرمت آن‌ها حفظ شود چراکه افراد دارای معلولیت تفاوتی با سایر انسان‌ها ندارند، یادآور شد: سازمان بهزیستی رفع مشکلات جامعه هدف خود را در اولویت قرار داده و برای حمایت از معلولان موفق نیز برنامه‌های خوبی درنظر گرفته شده است.

مدیرکل بهزیستی استان با تأکید بر اهمیت شفاف‌سازی خدمات این سازمان، بیان کرد: این شفاف‌سازی موجب می‌شود تمامی افراد جامعه هدف از خدمات متنوعی که در سازمان بهزیستی وجود دارد آگاهی داشته باشند و بتوانند از این خدمات بهره‌مند شوند.

آمار معلولان استان

وی افزود: درحال حاضر افراد دارای معلولیت موجود در چهارمحال و بختیاری حدود ۳۲ هزار نفر هستند که از این تعداد حدود ۱۳ هزار نفر معلول جسمی و حرکتی، بیش از چهار هزار نفر معلول بینایی و بیش از سه هزار نفر معلول شنوایی هستند. همچنین حدود ۳۸۵۳ نفر با بیماری روان مزمن و ۶۳۲۱ نفر معلول ذهنی در استان وجود دارد، تعداد بیماران با معلولیت خیلی شدید نیز ۱۸۳۲ نفر، معلولیت شدید ۱۱ هزار و ۲۵۹ نفر، معلولیت متوسط ۱۰ هزار و ۲۵۵ نفر و افراد دارای معلولیت خفیف نیز ۶۸۷۲ نفر است.

نصیری با اشاره به برنامه‌های هفته معلولان، خاطرنشان کرد: سال گذشته تنها در مرکز استان جشن بزرگداشت این هفته برگزار می‌شد اما امسال در تمامی شهرستان‌های استان برگزاری جشن هفته معلولان انجام خواهد شد چراکه رعایت عدالت یکی از سیاست‌های اساسی سازمان بهزیستی است همچنین در این جشن‌ها از معلولان موفق در رشته‌های ورزشی، علمی، هنری، قرآنی و... تجلیل می‌شود.

وی گفت: بازدید از مراکز تحت نظارت بهزیستی، بازدید از خانواده‌های چندمعلولی، توزیع بسته‌های فرهنگی، برگزاری بازی‌های بومی و محله‌ای و... نیز از دیگر برنامه‌های این هفته به شمار می‌آید. همچنین ارائه کلیه خدمات پزشکی و مشاوره‌ای بهزیستی به جامعه هدف خود در هفته معلولان به صورت رایگان خواهد بود.

انتهای پیام
captcha