نسبت‌یابی سه‌گانه «پدافند غیرعامل، امنیت اجتماعی، دستگاه قرآنی»
کد خبر: 4095455
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۲
به‌مناسبت روز پدافند غیرعامل

نسبت‌یابی سه‌گانه «پدافند غیرعامل، امنیت اجتماعی، دستگاه قرآنی»

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری گفت: پدافند غیرعامل، امنیت اجتماعی و دستگاه‌های فرهنگی قرآنی نسبتی مستقیم و بسیار قوی با یکدیگر دارند، حاکمیت اگر بخواهد فضای عمومی جامعه از امنیت اجتماعی برخوردار باشد، باید دستگاه‌های فرهنگی به‌ویژه در حوزه دینی و قرآنی نقش‌آفرین باشند و به وظیفه خود عمل کنند.

ابوذر کارگر رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از استان با اشاره به اینکه امنیت اجتماعی یکی از شئون بسیار مهم امنیت است، اظهار کرد: یکی از کارکردهای حوزه امنیت اجتماعی این است که اقدامات دشمن را خنثی می‌کند؛ در پدافند غیرعامل سخن از این است که نظام حاکمیت و تمامی دستگاه‌های ذیل آن با هر عنوان و مأموریتی اعم از فرهنگی‌‌‌‌، فنی، اجتماعی، مذهبی و غیره باید مراقب و گوش به زنگ هرگونه تهدید، حمله یا خطر احتمالی غیرنظامی باشد.

وی با ذکر اینکه نظام حاکمیت اسلامی در هر لحظه در مظان خطر و تهدید و اقدام دشمن قرار دارد و ممکن است با اقدام دشمنان از کوچکترین نقطه ضعف نیز بزرگترین ضربه‌ها را متحمل شود، ادامه داد: اینجاست که دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی نیز مانند سایر نهادها، دارای وظایف و تکالیفی بوده و ضمن اینکه مراقبند باید اقداماتی نیز در راستای پدافند غیرعامل انجام دهند.

قرآنیان؛ جهادگران تبیین اسلام ناب

کارگر با تأکید بر اینکه نهادهای فرهنگی و قرآنی وظیفه تقویت مبانی فکری آن و جامعه و اصلاح سبک زندگی‌ها را دارند، گفت: جهاد تبیین فریضه‌ای است که مقام معظم رهبری در همین راستا بر دوش خواص و عوام جامعه نهاده‌اند و رویکرد نهادهای قرآنی باید جهاد تبیین باشد.

وی تهدید دشمن در حوزه دین را بسیار جدی و گسترده بیان کرد و توضیح داد: ما قرآنیان باید جهادگران تبیین اسلام ناب و مبانی و مفاهیم نورانی قرآن باشیم و با این نگاه، جلسه و محفل قرآنی، جامعه قرآنی، تک‌تک قرآنیان و نهادهای متولی قرآنی تکالیفی متوجهشان می‌شود. خروجی رویکرد ما در جهاد تبیین باید ناظر بر تقویت مبانی و اندیشه عموم جامعه باشد تا آگاه و روشن شوند و در برابر آفندهای دشمن آسیب نبینند.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان بیان کرد: پدافند غیرعامل، امنیت اجتماعی و دستگاه‌های فرهنگی قرآنی نسبتی مستقیم و بسیار قوی با یکدیگر دارند، حاکمیت اگر بخواهد فضای عمومی جامعه از امنیت اجتماعی برخوردار باشد تا مردم در محیطی امن و بدون دغدغه زندگی عادی خود را داشته باشند، باید دستگاه‌های فرهنگی به‌ویژه در حوزه دینی و قرآنی نقش‌آفرین باشند و به وظیفه خود عمل کنند.

پدافند غیرعامل؛ موضوع فعالیت مراکز قرآنی

کارگر تصریح کرد: نهادهای متولی قرآنی با متن مردم در ارتباط است و فعالیت‌هایی در قالب جلسات، دوره‌ها، کلاس‌های قرآنی و غیره ذیل این امر تعریف و اجرا می‌شوند، در این راستا همه اقشار جامعه از مردم عادی گرفته تا خواص مخاطب نهاد قرآنی و به‌عنوان یک سرمایه اجتماعی مهم هستند. مؤسسات و مراکز قرآنی، خانه‌های قرآن شهرها و روستاها و جلسات خانگی قرآن درواقع موضوع و حیطه فعالیتشان پدافند غیرعامل است چرا که این مجموعه‌ها با هدف توسعه فرهنگ قرآنی و اصلاح سبک زندگی در جامعه فعالیت می‌کنند و اگر این اتفاق بیفتد، خروجی آن مصون ماندن آحاد جامعه از حملات و تهدیدات فکری و فرهنگی دشمن خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه مراکز قرآنی باید به‌گونه‌ای کار کنند که انس مردم با قرآن مهارت‌محور نباشد بلکه معرفت‌محور باشد، گفت: اگر انس معرفت‌محور با قرآن اتفاق بیفتد، در روش‌ها، رفتارها، موضع‌گیری‌ها، گوش شنوای دین یافتن و سبک زندگی آحاد مردم شاهد تحول مثبت خواهیم بود. کسی که مبنای فکرش بر مبانی و مفاهیم نورانی قرآن مبتنی باشد از رذایل اخلاقی دوری می‌جوید و روش‌ها و عادات غلط خود را کنار می‌گذارد.

کارگر افزود: اگر اصلاح سبک زندگی‌ها با اتکا به دستورالعمل‌های قرآنی در تک‌تک افراد جامعه اتفاق بیفتد، آن اجتماع در برابر هر تهدید و اقدام دشمن واکسینه خواهد شد و آسیبی نمی‌بیند یا آسیب‌ها به حداقل تقلیل می‌یابد.

وی با تأکید بر اینکه در مراکز قرآنی استان از مدیران و مربیان قرآنی همواره می‌خواهم که شبهات را در کلاس‌های خود مطرح کنند، گفت: البته این بدان شرط است که مربی و معلم قرآن با مطالعه و بررسی پاسخی متقن و قانع‌کننده برای آن شبهه داشته باشد، اگر این اتفاق بیفتد و تداوم یابد، علاوه بر اینکه نوجوان و جوان پاسخ ابهامات و گره‌های ذهنی خود را دریافت می‌کنند بتدریج به کلاس قرآن و چهره قرآنی و مبانی و اندیشه‌های قرآنی اعتماد می‌کند و جذب می‌شود. جلسه قرآنی ما اگر با اتکا به محتوای غنی قرآن پرمحتوا و اقناع‌کننده باشد قطعاً جوان و نوجوان پاسخ خود را دریافت می‌کنند و کمتر دچار آشفتگی می‌شوند.

وظیفه نهادهای قرآنی در واکسینه کردن جامعه

کارگر با اشاره به اغتشاشات و آشوب‌های اخیر و با تصریح اینکه امنیت اجتماعی ما طی روزهای اخیر به‌هم ریخته است، گفت: عموم جامعه نگران است و در اینجا وظیفه نهادهای فرهنگی و قرآنی و مراکز دینی و آموزشی در راستای تأمین امنیت اجتماعی دارای تکلیف هستند که حاصل این موضوع باید واکسینه ساختن عموم جامعه در برابر آفندهای غیرعامل دشمن داخلی و خارجی باشد.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان تأکید کرد: مراکز و جلسات و کلاس‌های قرآنی که در دل آن نکات مرتبط با مباحث مبتلا به روز مطرح نباشد نمی‌تواند تأثیرگذار باشد، توصیه ما به متولیان و مربیان مؤسسات و مراکز قرآنی همیشه این بوده است که از روش‌های پیشین فاصله بگیرند و رویکردشان این باشد که رنج‌ها و آلام مردم را با پاسخ‌های قرآنی تقلیل دهند و پاسخگو باشند.

کارگر با بیان اینکه مشکل امروز ما حجاب بانوانمان نیست بلکه بی‌اعتمادی مردم نسبت به حاکمیت دینی است، افزود: ذهن جوان ما با مشاهده تضادها و تناقض‌ها به‌هم ریخته است زیرا از یک طرف آموخته است که مبانی و مفاهیم دینی متعالی و بلند هستند و از دیگرسو رفتار و عملکرد برخی داعیه‌داران دین را مشاهده می‌کند و پمپاژ مستمر محتوایی دشمن نیز مزید بر علت می‌شود تا ذهن جوان آشفته و به‌هم ریخته شود. وظیفه نهادها و مراکز قرآنی این است که جوان را از این آشفتگی نجات دهد که خروجی آن پدافند جوانان و عموم جامعه در برابر آفندها و سم‌پاشی‌های دشمن خواهد بود.

وی تأکید کرد: قرآن کریم برای تمام آفندهای دشمن راهکارهای پدافندی دارد که این راهکارها باید استخراج شود و در اختیار همگان قرار گیرد، برای نمونه قرآن برای تهدید بیولوژیکی دشمن در آیه شریفه فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَىٰ طَعَامِهِ (عبس/۲۴) راهکار دارد و دین به ما می‌آموزد که در هر زمینه‌ای ولو جزئی که احساس می‌کنیم ممکن است دچار آسیب شویم باید حساس و بینا باشیم.

پاسخ‌های قرآن به آفندهای دشمن

کارگر با تصریح اینکه دستگاه‌های قرآنی در زمینه پدافند غیرعامل ناظر بر تأمین امنیت اجتماعی و واکسینه ساختن عموم جامعه در برابر تهدیدهای دشمن موظف و مکلفند، افزود: امید است این مجموعه‌ها هم در اعتبارات و برنامه‌ها و هم در رویکردها و جهت‌دهی‌ها به یک انسجام مطلوب برسند و نگاه و دغدغه تبیینی داشته باشند.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان گفت: نهاد و شخص قرآنی حتی یک لحظه نباید آرام و آسوده بنیشند بلکه خود را موظف به تبیین کرده و مسائل و مشکلات روز را با بهره‌گیری از محتوای پربار قرآن کریم تقلیل دهد، در اینجا مخاطبان اتفاقاً باید همان اذهان به‌هم ریخته جوانانی باشد که اعتراض دارند و هنجارشکنی می‌کنند و حتی به مقدسات بی‌احترامی می‌کنند.

کارگر با تصریح اینکه هیچ دستگاهی در نظام اسلامی وجود ندارد مگر آنکه نسبت به قرآن کریم دارای وظیفه باشد، بیان کرد: هر دستگاه یک مجموعه مخاطب دارد که می‌تواند تحت پوشش قرار دهد و برای کار قرآنی برنامه‌ریزی کند البته این امر نیازمند سواد و دانش است.

وی در پایان گفت: وقتی جامعه قرآن را بلد باشد و بشناسد با اتکا به آموزه‌های قرآنی و با طیب خاطر در برابر هر آفندی می‌ایستد، جبهه می‌گیرد و تلاش دشمن را کوچک می‌شمارد. ما در حیطه نظامی صاحب چنین قدرت و صلابتی هستیم و اگر دشمن نیت حمله نظامی داشته باشد جوانان ما با طیب خاطر و اطمینان قلبی در برابر تهدید موضع می‌گیرند زیرا به قدرت پدافند نظامی کشور اطمینان دارند.

انتهای پیام
captcha