سه‌ رکن نقش‌آفرین در گسترش جلسات خانگی قرآن
کد خبر: 4055014
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۶
جلسات خانگی قرآن؛ ضرورت و کارکرد/ ۲

سه‌ رکن نقش‌آفرین در گسترش جلسات خانگی قرآن

جامعه قرآنی عصر بروجن در راستای ترویج و گسترش جلسات خانگی قرآن از ظرفیت‌های مسجد و مدرسه برای تبلیغ و تعمیق فرهنگ قرآنی در خانه‌ها و خانواده‌ها بهره می‌گیرد.

جلسات خانگی قرآن

مهدی جعفری، مدرس و فعال قرآنی و فرهنگی بازنشسته آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری و شهرستان بروجن در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه آموزش قرآن و فعالیت‌های قرآنی را پس از بازنشستگی نیز با علاقه و پشتکار در جامعة‌القرآن و نیز جامعه قرآنی عصر در بروجن پی گرفته است، اظهار کرد: ترویج و نهادینه ساختن قرآن کریم در میان نوجوانان و جوانان از اهمیت بسیاری برخوردار است چرا که این قشر جایگاهی مهم و تأثیرگذار در خانواده و جامعه دارند و تلاش در این عرصه همان قدم برداشتن در مسیر حرکت به سوی جامعه اسلامی و تمدن نوین جهانی و پیروی از منویات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب است.

وی با ذکر اینکه جامعه قرآنی عصر در مأموریت جدید خود بر گسترش جلسات خانگی قرآن معطوف است، ادامه داد: مبنای این ضرورت از تأکیدات مقام معظم رهبری به‌ویژه از سال ۹۸ تا کنون است که قائل به این نکته هستند که اگرچه کارهای قرآنی بسیاری در کشور در رشته‌های گوناگون انجام شده اما از جلسات خانگی قرآن غفلت شده است.

جعفری بیان کرد: در سال‌های اخیر به‌ویژه با گسترش رسانه‌ها و ابزار ارتباطی نظیر رادیو و تلویزیون و فضای مجازی، مردم نیاز خود به استماع و بهره‌گیری از معارف قرآن کریم را از این طریق تأمین می‌کنند و احساس نیاز کمتری به تشکیل جلسات و محافل خانگی دارند لذا رهبر معظم انقلاب نیز بر ترویج این جلسات همواره تأکید دارند. امروز بسیاری از خانواده‌ها از سوی فضای مجازی تسخیر شده‌اند و ضرورت ایجاب می‌کند که با ترویج جلسات قرآنی در منازل، گفتمان قرآنی را در خانواده‌ها ایجاد کنیم.


بیشتر بخوانید:


رابط جامعه قرآنی عصر در شهرستان بروجن با تصریح اینکه این مجموعه داعیه‌دار حرکت به سوی اشاعه جلسات خانگی قرآن است، گفت: پویش ترویج و گسترش جلسات خانگی قرآن در بروجن نیز با قوت پیگیری می‌شود و نقطه آغاز این حرکت مساجد بودند، به‌طوری که امروز در هر مسجد بروجن یک رابط قرآنی وجود دارد و تمامی مساجد بروجن به‌صورت هفتگی میزبان یک محفل قرآنی هستند. این محافل طی جلسات هماهنگی با ائمه جماعات و رابطان قرآنی مساجد برنامه‌ریزی و به‌صورت مرتب برگزار می‌شوند، در این جلسات همچنین بر ضرورت این موضوع تأکید و چرایی کار برای اهالی مسجد تبیین شده است.

جعفری تصریح کرد: برپایی محافل و جلسات در منازل نیز در حال پیشرفت است و در پیروی از دستور پیامبر(ص) که فرمودند خانه‌های خود را به تلاوت قرآن کریم نورانی کنید، باید به نقطه‌ای برسیم که هر خانه در بروجن محل برپایی یک محفل قرآنی باشد. این مهم خیرات و برکات فراوان آسمانی و زمینی برای خانواده‌ها دارد یعنی دوری دل‌ها از یکدیگر را به‌مدد قرآن می‌توان از میان برد و انس و الفت در قلب‌ها ایجاد کرد.

نقش‌ کودکان و نوجوانان در اشاعه جلسات خانگی قرآن

وی با تأکید بر اینکه مبنای کار جلسات خانگی قرآن بر نوجوانان و جوانان معطوف است، افزود: این افراد برای آغاز و تداوم کارهای فرهنگی و قرآنی در خانواده‌ها می‌توانند نقش‌آفرین باشند؛ در این راستا در طول ماه مبارک رمضان و جهت ترغیب خانواده‌ها به ایجاد جلسات خانگی قرآن، جشنواره کلیپ کوتاه راه‌اندازی شد و دانش‌آموزان کودک و نوجوان ۶ تا ۱۷ ساله برای تهیه کلیپ‌های حداقل یک‌دقیقه‌ای از جلسات قرآنی منازل خود و ارسال به دبیرخانه جشنواره فراخوان شدند.

جعفری در پاسخ به این پرسش که با توجه به تجربه کار قرآنی در سطح خانواده، مدرسه و مسجد‌، نقش کدام پایگاه را در تربیت قرآنی مهم‌تر می‌داند، گفت: خانواده رکن اصلی تربیت افراد است چرا که کودک و نوجوان با سخنرانی و امر و نهی پرورش نمی‌یابد بلکه از آنچه در عمل می‌بیند، الگو می‌گیرد، تأثیر می‌پذیرد و تربیت می‌شود.

این معلم پیشکسوت قرآن در استان تأکید کرد: اگر کودکان و نوجوانان در بستر خانواده تربیت صحیح را دریافت کنند، کار کردن با آنان در مسجد و مدرسه راحت‌تر خواهد بود و آنان حتی اگر بهترین تربیت را در مسجد و مدرسه دریافت کنند اما در خانواده محیطی دور از تربیت را تجربه کنند، در نهایت تربیت واقعی اتفاق نخواهد افتاد.

جعفری در خصوص تأکید اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل مساجد به پایگاه قرآنی، بیان کرد: تأکید ایشان بر ایجاد پایگاه قرآنی در مساجد گویای ظرفیت‌های بالای این مکان مقدس است، از جمله امام جماعت، هیئت امنا، پایگاه بسیج، کانون‌های فرهنگی و مجموعه‌های مردم‌نهاد که ذیل مسجد فعال هستند می‌توانند منشأ خدمت به نمازگزاران و آحاد مردم محله در ساحت‌های گوناگون و با محوریت برنامه‌های قرآنی و ترویج فرهنگ قرآن باشند تا تأثیرات و برکات این خدمت در محلات جاری و ساری شود.

توجه به نقش مسجد در گسترش فرهنگ جلسات خانگی

وی با ذکر اینکه تبلیغ برای ایجاد جلسات خانوادگی قرآن از پایگاه مساجد و به همت ائمه جمعه و جماعات انجام می‌شود، ادامه داد: در حال حاضر خانواده‌های بسیاری با ما همراه شده و اقدام به تشکیل جلسات خانگی قرآن با حضور اعضای خانواده می‌کنند و برآورد ما نشان می‌دهد که بیش از ۳۰۰ خانواده جلسات قرآنی خانوادگی را در منزل خود برپا می‌کنند، همچنین در هر محله چند خانه داوطلب میزبانی از جلسات خانگی قرآن برای اهالی هستند که این جلسات نیز در حال برگزاری است. برنامه‌ریزی شده است که علاوه بر مساجد که اقدام به برگزاری محافل هفتگی می‌کنند، در محلات بروجن نیز به‌صورت دوره‌ای در منازل اهالی محله جلسات خانگی قرآن به‌صورت هفتگی و مستمر تشکیل شود.

این فعال قرآنی استان با تأکید بر اینکه کارهای انجام شده خوب است اما قانع کننده نیست، گفت: در اشاعه و ترویج جلسات خانگی قرآن در یکی دو سال اخیر باوجود شرایط کرونایی قدم‌های بسیار خوبی برداشته شده اما باید به جایی برسیم که هر کوچه و هر خانه در سراسر شهر پای کار بیاید.

رابط جامعه قرآنی عصر در شهرستان بروجن با تصریح اینکه محتوا و برنامه‌‌های پیشنهادی برای راهبری جلسات خانگی قرآن در اختیار فعالان این حوزه قرار گرفته است، بیان کرد: سطح و گروه‌های سنی افراد شرکت‌کننده نیز تعیین کننده است و چه بسیار جلساتی که به آموزش قرآن نیز می‌پردازند و مربیان روخوانی و روانخوانی و تجوید و غیره را به علاقه‌مندان یاد می‌دهند؛ برخی جلسات خانگی قرآن نیز به مباحث تفسیری می‌پردازند. در زمینه تأمین مربی قرآن به متولیان جلسات خانگی قرآن اعلام شده است که نیاز خود به مربی را به ما اعلام کنند.

جعفری تأکید کرد: والدین برای مأنوس کردن خود و فرزندان با قرآن کریم ابتدا باید این احساس نیاز به مبانی و مفاهیم نورانی را داشته باشند و یقین بدانند که اگر بخواهند فرزندان اسیر فتنه‌ها و ناهنجاری‌ها نشوند باید در پرتو قرآن قرار گیرند که جلسات خانگی قرآن یکی از بهترین بسترها برای ترویج فرهنگ قرآنی در خانواده‌هاست. دشمن نیز بنیان خانواده‌ را نشانه گرفته تا با از کار انداختن کارکرد این نهاد مهم، جامعه را به قهقرا ببرد که ترویج فعالیت‌های قرآنی در سطح خانواده‌ها می‌تواند تلاش‌های گسترده دشمن را بی‌اثر کند.

این فعال قرآنی استان گفت: مسجد می‌تواند طلیعه بسیاری از فعالیت‌های تأثیرگذار قرآنی از جمله جلسات خانگی قرآن باشد؛ ما نیز در مسجد امام رضا(ع) بروجن در مناسبت‌هایی چون ماه‌های محرم و صفر که حضور حداکثری مردم در مسجد را شاهدیم، برنامه‌ها و طرح‌های قرآنی را در دل برنامه‌های هیئت‌های مذهبی می‌گنجانیم و یک غرفه قرآنی در مسجد برپا می‌شود که به‌ویژه با استقبال کودکان و نوجوانان مواجه است؛ طرح‌هایی مانند قرآن بخوان جایزه بگیر، حفظ قرآن و غیره به افراد مراجعه کننده در این غرفه ارائه می‌شود که خوشبختانه برکات این کارِ هر چند کوچک برای قرآن را شاهد بوده‌ایم.

انتهای پیام
captcha