تجربه‌های یک جوان قرآنی/ از جذب نوجوانان تا راه‌اندازی جلسات خانگی
کد خبر: 4042752
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۱

تجربه‌های یک جوان قرآنی/ از جذب نوجوانان تا راه‌اندازی جلسات خانگی

مجید رحمانی، نمونه‌ای از جوانان قرآنی و انقلابی چهارمحال‌وبختیاری است که با پویایی و نشاط جوانی و با تکیه بر سرمایه مردمی، توانسته کارهای قرآنی بزرگی را در منطقه‌ای دوردست در لردگان انجام دهد، کارهایی که هیچ یک از نهادهای متولی و مسئولان و مدیران تاکنون نتوانسته‌اند انجام دهند.

فعالیت های قرآنی مجید رحمانی در فلارد

توجه و اعتماد به جوانان به‌ویژه در سال‌های اخیر همواره اولویت مقام معظم رهبری بوده و ایشان در طی این سال‌ها با انتصاب مدیران جوان، پیام لزوم استفاده از ظرفیت‌های جوانان را به گوش همگان رسانده‌اند. ایشان اعتماد به جوانان را راه‌حل اصلی پیشرفت و تعالی در تمام ساحت‌ها می‌دانند و در یکی از سخنرانی‌ها بیان کردند: «هر جا به نسل جوان اعتماد کردیم و حداقلِ امکانات را در اختیارش گذاشتیم، پیش رفتیم.»

مجید رحمانی، نمونه‌ای از این جوانان قرآنی و انقلابی چهارمحال‌وبختیاری است که با پویایی و نشاط جوانی و با تکیه بر سرمایه مردمی، توانسته کارهای قرآنی بزرگی را در منطقه‌ای دوردست در لردگان انجام دهد، کارهایی که هیچ یک از نهادهای متولی عریض و طویل و مسئولان و مدیران تاکنون نتوانسته‌اند انجام دهند.

رحمانی، معلم پایه ابتدایی بخش فلارد از توابع شهرستان لردگان است که شغل مقدس آموزگاری را از همین امسال آغاز کرده اما ۱۴ سال است که در عرصه قرائت قرآن فعالیت کرده و از شش سال پیش به‌عنوان مربی قرآن در منطقه در راه خدمت به قرآن کریم تلاش می‌کند. این قاری جوان همچنین مسئول جامعه قرآنی عصر در منطقه فلارد و نیز مربی کانون تخصصی قرآن خادمیاری حرم علی بن موسی الرضا(ع) است که فعالیت‌های پررنگ و درخشانی را در این دو مجموعه برای مردم منطقه داشته است. نقطه درخشان فعالیت این چهره جوان قرآنی توفیق در جذب عموم مردم به‌ویژه جوانان و نوجوانان و راه‌اندازی جلسات خانگی قرآن در منطقه فلارد است که بر این اساس، وی در حال حاضر ۶۰ جلسه خانگی قرآن را در شهرها و روستاهای منطقه فعال کرده و بیش از ۳۰۰ نفر در این جلسات حضور مستمر و منظم دارند. این آمار در منطقه نه چندان وسیع فلارد، به‌تنهایی یک پنجم از کل آمار جلسات خانگی قرآن استان را تشکیل می‌دهد. میلاد پر برکت حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان بهانه‌ای شد تا با این جوان فعال قرآنی گفت‌وگویی داشته باشیم که از نظر خوانندگان ایکنا می‌گذرد.

ایکنا ـ فعالیت‌های قرآنی شما بیشتر کدام گروه‌های جامعه را پوشش می‌دهد؟

حوزه فعالیت بنده بیشتر معطوف بر نوجوانان و جوانان است، اگرچه از کودکان و بزرگسالان نیز غافل نیستیم اما با توجه به هجمه قدرتمند دشمن علیه جوانان و نوجوانان ما، می‌طلبد که کارهای فرهنگی و قرآنی در این رده سنی بیشتر و قوی‌تر شود. البته جلسات خانگی قرآن تمام رده‌های سنی را در خانواده‌ها پوشش می‌دهد و درواقع خانواده‌محور است.

در راستای فعالیت در کانون تخصصی قرآن کریم کانون خادمیاری آستان مقدس امام رضا(ع) در روستاهای مختلف بخش فلارد، نوجوانان بسیاری در روستاها وارد عرصه قرآنی شده و مشغول فراگیری هستند که از جمله ۴۰ نوجوان قرآن‌آموز در روستای شهریار تحت آموزش قرار دارند.

برای گسترش دامنه فعالیت‌ها و نیز شرایطی که کرونا بر ما تحمیل کرد، بخشی از امر آموزش قرآن در فضای مجازی و به‌صورت آنلاین پیگیری می‌شود و هر هفته یک تا دو جلسه تمامی مخاطبان در گروه‌های سنی مختلف یک دورهمی تشکیل داده و از قرآن بهره‌مند می‌شویم. خوشبختانه استقبال از کلاس‌های مجازی آنلاین در طی مدت اخیر قابل توجه بوده است به‌طوری که در ابتدا این کلاس‌ها با سه تا چهار نفر تشکیل می‌شد و امروز بیش از ۳۰ خانواده قرآن‌آموز در این جلسات حضور دارند.

ایکناـ حضور پررنگ و فعالیت همزمان را در دو مجموعه جامعه قرآنی عصر و کانون تخصصی قرآن کانون خادمیاری چگونه مدیریت می‌کنید؟

این دو مجموعه جدای از هم نیستند و در یک مسیر و راستا قرار دارند اما اصل مسئله این است که در کنار آموزش و ترویج قرآن، کنش‌های اجتماعی فعال و مستمر را در دستور کار قرار داده و در واقع در راه اجتماعی ساختن آموزه‌های نورانی قرآن تلاش می‌کنیم؛ درواقع، تلاش شده تا جامعه قرآنی صرفاً دامنه خدمات خود را به ارائه آموزش به مردم محدود نکند بلکه با بدنه جامعه پیوند بخورد و آحاد مردم را در عرصه‌های گوناگون به‌ویژه در برهه‌های سخت و دشوار همراهی کند.

از جمله این اقدامات می‌توان به راه‌اندازی گروه مجازی متشکل از مخاطبان و قرآن‌آموزان و خانواده‌های درگیر در هر دو مجموعه یعنی جامعه قرآنی عصر و کانون تخصصی قرآن کانون خادمیاری و فراخوان جمع‌آوری کمک‌های نقدی برای دستگیری از نیازمندان منطقه فلارد اشاره کرد. همچنین مراسم ختم‌های آنلاین برای شادی روح متوفیان و به یاد رفتگان باعث پیوند و نزدیکی اقشار مختلف جامعه با اهالی قرآن و ایجاد اتصال میان قرآن و عموم مردم شده است و نظیر این خدمات اجتماعی تأثیرگذار فراوان است. برپایی مستمر محافل قرآنی و تشویق قرآن‌آموزان نوجوان و جوان برای یادگیری و تلاوت قرآن کریم از دیگر اقدامات است.

ایکناـ شما در کنار فعالیت در مدارس به‌عنوان معلم ابتدایی، در روستاها نیز حضور پیدا می‌کنید و به قرآن‌آموزان نوجوان آموزش قرآن ارائه می‌کنید، در این خصوص بیشتر توضیح دهید.

بله، در طی چندماهی که تجربه کار با دانش‌آموزان پایه ابتدایی را دارم این نکته برایم محرز شده است که این کودکان و نوجوانان تأثیرپذیری بسیار بالایی دارند و هر فضایی که برایشان ایجاد شود در همان فضا رشد و پرورش می‌یابند و لذا چه خوب است که بستر حشر و نشر با فرهنگ غنی قرآنی و معارف اهل‌بیت(ع) برای آنان فراهم باشد.

بنده در چهار روستا فعالیت مستمر آموزش قرآن را پیگیری می‌کنم و خوشبختانه اقبال نوجوانان به فراگیری قرآن بسیار فراوان است، در روستای شیرمرد که پیش از این سابقه فعالیت قرآنی اندکی داشت، ۳۵ دانش‌آموز با شوق و علاقه به یادگیری می‌پردازند تا جایی که در مسابقات قرآن دانش‌آموزان حائز ۱۱ رتبه برتر منطقه شدند. در روستای قره حدود ۳۰ دانش‌آموز، در روستای شهریار حدود ۵۰ دانش‌آموز و در روستای کندر، حدود ۲۵ قرآن‌آموز مشغول فراگیری قرآن هستند که بنده به‌صورت حضوری به آموزش آنان می‌پردازم. این کلاس‌ها با همکاری و مساعدت پایگاه‌های بسیج این روستاها در ساعات بعدازظهر تشکیل می‌شود؛ برای علاقه‌مندان روستاهای دوردست که فرصت حضور دست نمی‌دهد، کلاس‌ها به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود.

ایکنا ـ راهکارهای شما برای جذب و ماندگاری قرآن‌آموزان در کلاس‌ها چیست؟

کلاس‌های بنده به دور از فضای استاد و شاگردی و با همدلی و صمیمیت همراه است، همه ما دور هم می‌نشینیم و علاوه بر یادگیری قرآن در خصوص همه مسائل و دغدغه‌ها نیز صحبت می‌کنیم و یک فضای رفاقتی و دوستانه با قرآن‌آموزان ایجاد شده است. لذا رویکرد بنده این نیست که در ساعتی مشخص در کلاس حاضر شوم و مطالبی را بگویم و بروم بلکه تعامل و ارتباط دوستانه با قرآن‌آموزان در محیطی صمیمی و ایجاد شور و شوق برای یادگیری در دستور کارم قرار دارد. تهیه کلیپ‌های آموزنده و جذاب قرآنی، استفاده از اشعار قرآنی و فعالیت‌های جنبی از این دست نیز در افزایش شور و نشاط در نوجوانان تأثیرگذار است.

تلاش بنده این است که با اخلاق حسنه و حُسن برخورد با دانش‌آموزان آنان را به فراگیری قرآن تشویق کنم و خوشبختانه این افراد را ماندگار و حفظ کنم و مانع ریزش در کلاس‌ها شوم و در این راستا صدها دانش‌آموز دختر و پسر منطقه فلارد در گروه‌های مجازی شبکه‌های اجتماعی عضو هستند و از آموزش‌های قرآن بهره‌مند می‌شوند.

ایکنا ـ چگونه توانستید در طی فعالیت در جامعه قرآنی عصر ۶۰ جلسه خانگی قرآن را راه‌اندازی و ساماندهی کنید؟

در گام نخست شناسایی افراد علاقه‌مند و دغدغه‌مند را در دستور کار قرار دادیم که این افراد در گروه‌ها و رده‌های سنی و اقشار گوناگون قرار دارند، ضمن اینکه تمامی فعالیت‌های ساماندهی جلسات خانگی به‌صورت شورامحوری مدیریت می‌شوند لذا هر تصمیمی با همفکری و نظر شورا و نه بر پایه نظرات شخصی اتخاذ می‌شود. در گام بعدی، افراد شناسایی شده را با بهره‌گیری از تبلیغات گسترده در فضای مجازی و دعوت چهره به چهره جذب کردیم تا در جلسات خانگی قرآن به‌کارگیری شوند.

درواقع بسیاری از چهره‌های قرآنی و فعالان، اساتید و حافظان و قاریان قرآن محصول جلسات خانگی قرآن هستند، بنده نیز از کودکی و از زمانی که به یاد دارم در این جلسات رشد کرده و بالنده شده‌ام لذا در راستای خدمت به قرآن کریم رسالت دارم کارکرد جلسات خانگی را به آحاد جامعه ابلاغ و مردم را از آثار و برکات این جلسات آگاه کنم.

ایکنا ـ از دیدگاه شما، بایسته‌های گسترش جلسات خانگی قرآن کدامند؟

برای گسترش جلسات خانگی قرآن نیازمند مربی آگاه و توانمند هستیم و لذا تربیت مربی قرآن برای آینده از میان همین نوجوانان و جوانان امروز باید شکل بگیرد و توجه به آموزش قرآن در مدارس و مؤسسات و مراکز قرآنی به‌صورت جدی پیگیری شود. برگزاری مسابقات قوی و رویدادها و محافل قرآنی برای تشویق نوجوانان به یادگیری و انس با قرآن نیز نکته‌ای است که نباید از آن غافل باشیم.

در همین راستا با کمک خیران برای جذب نوجوانان به قرآن برگزاری محافل انس با قرآن به‌صورت مجازی در ماه مبارک رمضان در دستور کار قرار دارد تا بتوان شور قرآنی را با حضور قاریان ممتاز استان در میان نوجوانان و خانواده‌های آنان ایجاد کرد و افرادی که حضور فعالی در این محافل داشته باشند به قید قرعه هزینه سفر به مشهد مقدس را دریافت خواهند کرد. این دست کارهای ساده اما تأثیرگذار سبب جذب نوجوانان و جوانان به قرآن می‌شود و هر یک از این افراد مبلغ پیام قرآن به خانواده‌های خود هستند، ضمن اینکه می‌توان از این افراد علاقه‌مند و مستعد مربیان و اساتید توانمند برای جلسات خانگی قرآن و آموزش و ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه بهره‌ گرفت.

ایکنا ـ جلسات خانگی قرآن در کنار آثار و برکات فراوان، ممکن است از حیث محتوایی دچار آسیب بشوند و افرادی سهواً یا از روی غرض، تفکرات خاص تحریف شده را به مردم القا کنند، برای پیشگیری از این امر چه راهکاری داشته‌اید؟

این نکته بسیار مهمی است که باید مورد دقت و توجه قرار گیرد. متأسفانه در منطقه فلارد مربیان دوره دیده در مباحث تفسیر و تدبر و نیز حفظ قرآن کریم وجود ندارد و از همین فرصت استفاده می‌کنم و این مطالبه را از مسئولان دارم که در تربیت و تأمین مربیان توانمند و باسواد برای منطقه فلارد که مملو از خیل علاقه‌مندان به فراگیری قرآن است، چاره‌اندیشی کنند. برگزاری دوره‌های حفظ موضوعی و تفسیر موضوعی قرآن در ماه رمضان با بهره‌گیری از تفسیرهای ساده مانند تفسیر نور در دستور کار قرار دارد.

ایکنا ـ کلام پایانی...

خوشبختانه خانواده‌های فلاردی از فضای ایجاد شده و فعالیت‌های قرآنی موجود استقبال و ابراز خرسندی می‌کنند. بار دیگر از مسئولان می‌خواهم که توجه ویژه‌ای به منطقه فلارد داشته باشند چرا که افراد علاقه‌مند بسیاری دارد که شوق فراگیری قرآن را دارند و برای تعمیق مباحث قرآنی در این افراد نیازمند اساتید و مربیان متخصص هستیم که امید است با تلاش دسته‌جمعی بتوان این منطقه قرآن‌دوست را به مهد قرآن استان تبدیل کرد.

انتهای پیام
captcha