اتحادیه‌ مؤسسات قرآنی پویا و مطالبه‌گر باشند
کد خبر: 4042155
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۹

اتحادیه‌ مؤسسات قرآنی پویا و مطالبه‌گر باشند

نماینده معاونت قرآن و عترت(ع) وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از اتحادیه قرآنی استان‌ها انتظار داریم در عین فعالیت و پویایی مطالبه‌گر باشند و حقوق و انتظارات و نیازهای فعالان قرآنی خود را احصا کرده و از نهادهای دولتی متناظر مطالبه کنند.

مجمع عمومی اتحادیه قرآنی استان

مجمع عمومی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی قرآن و عترت(ع) چهارمحال‌وبختیاری و انتخابات هیئت مدیره اتحادیه و بازرسین این اتحادیه، روز گذشته، ۲۰ اسفندماه در سالن غدیر اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد که به دلیل به حدنصاب نرسیدن تعداد مؤسسات و مراکز قرآنی حاضر رسمیت نیافت و به دور بعدی موکول شد.

در نخستین مجمع انتخاباتی اتحادیه قرآنی استان با حضور دو ناظر انتخابات از معاونت قرآن و عترت(ع) و اتحادیه قرآن کشور، ۲۳ مدیر مؤسسات قرآنی استان، اعضای هیئت مدیره و هیئت بازرسان اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان و رئیس گروه قرآن و عترت(ع) اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان حضور داشتند، ضمن اینکه نماینده دارالقرآن به‌عنوان دیگر ناظر این انتخابات در این مجمع غایب بود. ایکنای چهارمحال‌وبختیاری در حاشیه این مجمع گفت‌‌وگویی با ناظران انتخابات اتحادیه داشته است که باهم می‌خوانیم.

حسین‌علی جان‌نثاری، نماینده اتحادیه قرآنی کشور و ناظر انتخابات در چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه اتحادیه قرآنی نهادی فرهنگی و مردمی است، اظهار کرد: دیدگاه و انتظار مقام معظم رهبری به‌ویژه در مسائل فرهنگی و قرآنی معطوف بر واگذاری امور و وظایف به مردم است و تمامی نهادهایی که در این حوزه دارای وظیفه هستند باید تمام امور خود را دیر یا زود به نیروهای مردمی و نهادهای مردم‌نهاد واگذار کنند.

وی با تأکید بر اینکه اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت(ع) یک نهاد عالی و مجهز به تجارب سالیان متمادی فعالان قرآنی کشور است، افزود: ضرورت ایجاد چنین نهاد مبتنی بر نقش‌آفرینی مردم گویای آن است که نهادهای دولتی متولی اعم از آموزش و پرورش و آموزش عالی نتوانسته‌اند در امر تعلیم و تربیت قرآنی کارکرد خود را به خوبی ایفا کنند لذا اتحادیه‌های قرآنی در مقام جبران این نقاط ضعف برآمده و با تکیه بر سرمایه مردمی در راستای ارتقای سطح قرآنی عموم جامعه کار می‌کنند.

نقش اتحادیه قرآنی در جبران ضعف‌ها

مدیرعامل اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت اصفهان بیان کرد: نهادهای دولتی و حکومتی اعم از تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، اوقاف و امور خیریه، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و غیره وظیفه دارند با تمام وجود از اتحادیه‌های قرآنی در استان‌ها حمایت کنند چرا که این مؤسسات و تشکل‌ها جهادگرانه در راه اعتلای امر قرآن و عترت(ع) می‌کوشند. ضمن اینکه برای حصول نتیجه، اتحادیه‌ها نیز باید در تعامل با نهادهای دولتی و حکومتی همدلی و همکاری لازم را داشته باشند.

جان‌‌نثاری ادامه داد: نهادهای دولتی اگر می‌خواهند در حوزه قرآن و عترت(ع) کار اثربخش انجام دهند باید امور خود را به نهادهای مردمی فعال در این عرصه واگذار کنند و نقش خود را تا حد حمایت و پشتیبانی تقلیل دهند؛ اتحادیه‌های برآمده از دل مردم نیز باید با قدرت و برخورداری از پشتیبانی نهادهای دولتی کار و فعالیت کنند.

نماینده و ناظر اتحادیه کشوری در انتخابات اتحادیه قرآنی استان فعالیت هیئت‌های مذهبی را نمونه گویای اثربخشی و وسعت کار مردمی برشمرد و توضیح داد: اگر بنا باشد کار هیئت‌های مذهبی را به دولت واگذار کنیم قطعاً این اثربخشی را شاهد نخواهیم بود.

وی گفت: نمایه کشوری فعالیت اتحادیه‌ها گویای آن است که این مجموعه‌ها فعال و پویا هستند و امید است که با حمایت‌های بهتر و بیشتر شاهد افزایش این پویایی باشیم.

اختلافات موجود قابل حل هستند

سیدجبار موسوی، نماینده معاونت قرآن و عترت(ع) وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ناظر انتخابات اتحادیه قرآنی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اقدام خوب نهادهای متولی مؤسسات قرآنی و نیز شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر ادغام اتحادیه‌های قرآنی تحت نظارت سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار کرد: با ادغام این دو اتحادیه، انشقاق موجود از میان رفت و هر دو اتحادیه با پرهیز از تشتت و موازی‌کاری در یک مسیر قرار گرفتند تا با همکاری و انسجام بیشتر اعضای اتحادیه‌ها و فعالان و مسئولان شاهد این اتفاق مبارک در حوزه فعالیت‌های قرآن و عترت(ع) کشور باشیم.

وی با اشاره به هویت اصلی اتحادیه قرآنی مبنی بر مردم‌نهاد بودن، افزود: اتحادیه‌های قرآنی در استان‌ها وظیفه انسجام‌بخشی به فعالیت‌های قرآن و عترت(ع) در راستای سیاست‌های کلی نظام و ترویج و بسط فرهنگ قرآنی و اهل‌بیت(ع) را بر عهده دارند که در غالب استان‌ها این رویه به خوبی طی می‌شود و در برخی استان‌ها نیز اختلاف‌نظرهایی وجود دارد که البته قابل حل هستند.

موسوی با تأکید بر ضرورت انسجام و همدلی قرآنیان در سراسر کشور بیان کرد: این انسجام سبب می‌شود که کمک‌ها و حمایت‌های دولتی نیز مسیری مشخص و شفاف را طی کند و فعالان قرآنی نیز در فضایی همدلانه و دوستانه مطالبات خود را مطرح کنند و پاسخ بگیرند و در این چرخه مطلوب، شاهد رشد و ارتقای فعالیت‌های قرآنی و ترویج و تبلیغ فرهنگ قرآنی و روایی در میان آحاد جامعه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در برخی موارد اهداف پیش‌بینی شده محقق نشده است، گفت: برخی اختلافات موجود و تشتت آراء و قابل حل وجود دارند که نیاز به خلوص نیت در افکار و افعال و گفتار وجود دارد تا این موانع و مشکلات حل شوند؛ می‌طلبد که فعالان قرانی، مدیران و مربیان موسسات قرآنی اتحاد و انسجام را حفظ کنند چراکه تجربه‌ها نشان می‌دهد در هر جا اختلاف‌نظرات غالب و مشکل‌ساز شده‌اند، ضربه خورده‌ایم لذا از تمام اهالی قرآن انتظار می‌رود که همدل و همراه یکدیگر باشند.

موسوی تأکید کرد: اختلاف‌نظر در هر مجموعه‌ امری طبیعی و غیر قابل اجتناب است و تمام تلاش وزارت ارشاد و معاونت قرآن و عترت(ع) این است که انسجام و اتحاد میان فعالان و مدیران و مسئولان اتحادیه‌ها و مؤسسات قرآنی اتفاق بیفتند لذا از تمام قرآنیان انتظار می‌رود که هر قدمی در این مسیر بر می‌داریم در جهت انسجام‌بخشی و اتحاد باشد و از دامن زدن به تفرقه‌ها و اختلافات پرهیز کنیم و مسیری را پیش رو باز کنیم که عاری از اختلاف نظر و در نهایت وحدت و همدلی عمومی در شأن قرآن کریم و اهل‌بیت(ع) باشد.

نماینده معاونت قرآن و عترت(ع) وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه نهادهای دولتی بر طبق چارچوب‌ها و در حد توان وظیفه حمایتی خود را از فعالان قرآنی انجام می‌دهند، تصریح کرد: در حال حاضر موضوع بیمه فعالان قرآنی طی رایزنی و تفاهم وزارت ارشاد با صندوق اعتباری هنر به نتیجه مطلوب رسیده و فرآیند ثبت‌نام و بیمه فعالان قرآنی در حال انجام است و این تفاهم‌نامه با اعتبارات بیشتر در آینده تجدید خواهد شد.

موسوی با ذکر اینکه تمام سرمایه دولت و بازوی قدرتمند حمایتی نهادهای دولتی خود مردم هستند، ادامه داد: از اتحادیه قرآنی استان‌ها انتظار داریم در عین فعالیت و پویایی مطالبه‌گر باشند و حقوق و انتظارات و نیازهای فعالان قرآنی خود را احصا کرده و از نهادهای دولتی متناظر مطالبه کنند.

وی با اشاره به فعالیت سامانه جامع مدیریت امور قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موسوم به سامانه حمد از یک سال قبل تا کنون، بیان کرد: این سامانه تمام موضوعات فعالیت‌های قرآنی مؤسسات را تعریف کرده و حوزه‌ها مشخص هستند که هر فردی با توجه به حیطه علاقه‌مندی خود می‌تواند درخواست مجوز و سایر خدمات را دریافت کند. این سامانه که بانک اطلاعات جامع قرآنی نیز محسوب می‌شود تمام مؤسسات فعال ذیل نظارت وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات و تمامی فعالان قرآنی کشور را در بر می‌گیرد و تمام راه‌ها اعم از درخواست حمایت‌ها، شناسایی مراکز برتر، ثبت‌نام در بیمه فعالان قرآنی و دیگر خدمات به جامعه قرآنی در این سامانه جامع تعبیه شده است.

موسوی در پایان با اشاره به تخصصی شدن برخی موضوعات فعالیت‌های قرآنی در سامانه حمد، گفت: فعالان قرآنی و مدیران و مسئولان مؤسسات قرآنی استان‌ها می‌توانند از محتوای سامانه در موضوعات تخصصی نیز بهره‌مند شوند؛ ضمن اینکه از حدود چهار سال پیش هر ساله دوره توانمندسازی مدیران مؤسسات قرآنی وزارت ارشاد به‌صورت مجازی برگزار می‌شود و محتوا و منابع علمی در موضوعات مرتبط در اختیار آنان قرار داده می‌شود که در انتها آزمون دوره را برگزار و گواهی‌نامه پایان دوره را دریافت می‌کنند.

انتهای پیام
captcha