کتاب «استاد تراز در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب» منتشر شد
کد خبر: 4031455
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰

کتاب «استاد تراز در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب» منتشر شد

کتاب «استاد تراز انقلاب اسلامی در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب» به قلم احمدرضا بسیج، رئیس بسیج اساتید استان و عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان وارد بازار نشر شد.

معرفی کتاب

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، کتاب «استاد تراز انقلاب اسلامی در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب» به قلم احمدرضا بسیج، رئیس بسیج اساتید استان و عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان وارد بازار نشر شد.

این کتاب در ۴۳۵ صفحه و ۹ فصل شامل منظومه فکری مقام معظم رهبری، الزامات ولایتمداری، استاد در تراز و مسئولیت‌های اندیشه‌ای و رفتاری در ساحت فردی، استاد در تراز و مسئولیت‌های شغلی در حوزه سیاسی، استاد در تراز و مسئولیت در حوزه علم و پژوهش، استاد در تراز و مسئولیت در حوزه شاگردپروری، استاد در تراز و مسئولیت‌های فرهنگی، استاد در تراز و مسئولیت‌های تمدنی تدوین شده است.

نویسنده کتاب در بخشی از مقدمه کتاب آورده است: مفهوم بسیج در فرهنگ ایران بعد از انقلاب اسلامی مساوی با مسئولیت‌پذیری، ایمان و تعهد است، وقتی نام بسیج به میان می‌آید جوانمردی مؤمنانه در ذهن ترسیم می‌شود، کسی که پیوسته دغدغه حفظ ایمان و گسترش دین و پاسداری از اصل و دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی را با خود دارد. بسیجی مفتخر به همراهی سنت حسنه به مصداق آیه مَنْ يَشْفَعْ شَفَاعَةً حَسَنَةً يَكُنْ لَهُ نَصِيبٌ مِنْهَا (نسا/۸۵) است.

بسیج ادامه داد: برای رسیدن به جایگاه و مقام حزب‌الله که به تصریح آیه ۲۲ سوره مبارکه مجادله، حزب خدا رستگار هستند، در سه ساحت نظری و بینشی، گرایشی و منشی و کنشی و عملی باید سرآمد شد. در ساحت بینشی، بایستی هست و نیست‌های معرفی شده از جانب خداوند را دانست، پذیرفت و به آن باور داشت. در ساحت گرایشی باید به ایمان مذهبی رسید و در سه حیطه نیت، حب و بغض و خوف و رجا مهندسی و مراقبت داشت. در نیت به مدال «نَحْنُ لَهُ مُخْلِصُونَ» دست یافت، در حد و بغض به مقام «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ» نائل شد و در حال و رجا به درجه «وَيَدْعُونَنَا رَغَبًا وَرَهَبًا ۖ وَكَانُوا لَنَا خَاشِعِينَ» راه پیدا کرد. در ساحت عملی نیز باید به جرگه مجاهدان در آمد، خداوند در آیه ۹۵ سوره مبارکه نساء می‌فرماید: «هرگز مؤمنانی که بدون عذر از جهاد بازنشستند با آنان که به مال و جان در راه خدا جهاد کنند یکسان نخواهند بود، خدا مجاهدان فداکار به مال و جان را بر بازنشستگان از جهاد بلندی و برتری بخشیده و همه اهل ایمان را وعده پاداش نیکو فرموده و خداوند مجاهدان را بر بازنشستگان به اجر و ثوابی بزرگ برتری داده است.»

در بخش دیگری از مقدمه کتاب استاد تراز انقلاب اسلامی در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب، می‌خوانیم: حضور بسیج مسئول و مسئولیت‌پذیر در اجتماع و انجام وظایف و تکالیف نوعی امامت و پیشوایی است، امام علی(ع) در حکمت ۷۳ نهج‌البلاغه فرمود: «آنکه خود را در مرتبه پیشوایی قرار می‌دهد باید پیش از مودب نمودن مردم به مودب نمودن خود اقدام کند و پیش از آنکه دیگران را به گفتار ادب کند، باید با کردارش مودب به آداب کند، و آنکه خود را بیاموزد و ادب نماید به تعلیم سزاوارتر است از کسی که فقط دیگران را بیاموزد و تعلیم کند.» در این میان نقش اهل علم و دانش به‌ویژه آنان که عهده‌دار تعلیم و تربیت هستند، از جمله اساتید دانشگاه بسیار مهم و اساسی است همچنان که مقام معظم رهبری اساتید را فرماندهان جنگ نرم می‌دانند.

نویسنده در فصل پایانی کتاب با موضوع مسئولیت‌های تمدنی استاد تراز انقلاب، آورده است: انقلاب اسلامی ایران از حیث سیاسی و فرهنگی پدیده‌ای متمایز و استثنایی در تاریخ جهان است که ویژگی اصلی آن وارد ساختن دین به صحنه زندگی اجتماعی انسان است. متفکران غربی قرن‌هاست دم از جدایی دین از سیاست و اخلاق و اجتماع و اقتصاد می‌زنند و انسان خدای خود روی زمین معرفی شده است. در تفکر اومانیستی دوران جدید، دین و اعتقاد به هدایت ادیان و نقش آن در زندگی بشر در ساحت‌های گوناگون منفی شده و از قرن هفدهم، غرب در جهت غیردینی کردن نگاه مردم و سست ساختن علایق دینی آنان در زندگی روزمره و جدایی دین از بخش‌های مختلف سیاست و اقتصاد و هنر و ادبیات و غیره تلاش می‌کند. اما انقلاب اسلامی نقطه آغازین نیست‌انگاری تمدن غرب بود و اصلی‌ترین پیام انقلاب، بها دادن به دین در ساحت‌های گوناگون حیات بشر است چرا که عدالت‌، امنیت، رفاه، اخلاق و مواردی از این دست جز با تمسک و توجه به این حاصل نخواهد شد.

بسیج ادامه داد: بر اساس منظومه فکری رهبر معظم انقلاب، در سیر و سلوک کمالی باید به تمدن نوین اسلامی برسیم که مقدمه ظهور و حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) خواهد بود که اساتید بسیجی و در تراز انقلاب در این راستا دارای مسئولیت و رسالت ذاتی هستند. سازندگی در خود و دانشجویان، ایجاد روحیه خودباوری در میان جوانان، ایجاد امید با بیان مصادیقی از توانمندی‌های دانشمندان ایرانی، شناخت اسلام انقلابی و پیش‌رونده، هوشمندسازی دانشجویان نسبت به دسیسه دشمن، تبدیل تمدن اسلامی به گفتمان رایج، هدایتگری علمی، توجه دادن دانشجویان به ارزش‌های دینی و قرآنی و ترویج فرهنگ اسلامی بخشی از وظایف اساتید تراز انقلاب در قبال فرآیند حرکت به سمت ایجاد تمدن نوین اسلامی است.

انتهای پیام
captcha