تربیت طلاب با رویکرد قرآنی در مدرسه تخصصی حفظ قرآن بروجن
کد خبر: 3985555
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۶

تربیت طلاب با رویکرد قرآنی در مدرسه تخصصی حفظ قرآن بروجن

مدیر مدرسه تخصصی حفظ قرآن بروجن با اشاره به تربیت طلاب با رویکرد قرآنی در این مدرسه، از پذیرش طلاب برای ترم پاییز سال جاری خبر داد.

مجتبی برجیان، مدیر مدرسه تخصصی حفظ قرآن کریم بروجن و مدرس حوزه علمیه برادران بروجن در گفت‌وگو با ایکنا با اعلام این خبر که نخستین مدرسه تخصصی حفظ استان از ترم پاییزی کار خود را آغاز می‌کند، با اشاره به سابقه ده‌ساله فعالیت خود در مؤسسه قرآنی نورالثقلین بروجن، اظهار کرد: در این مؤسسه قرآنی آموزش در تمامی حوزه‌های قرآنی اعم از روخوانی، روانخوانی، تجوید، قرائت، ترجمه، تفسیر و حفظ قرآن را به قرآن‌آموزان ارائه شده است اما در طی این سال‌ها به این نتیجه رسیدیم که محفوظات حافظان پس از اتمام دوره آموزشی و اشتغال به امور زندگی و تحصیل و کار از بین می‌رفت و حافظان در صورت عدم اهتمام به مرور و تثبیت، تمامی محفوظات را از دست می‌دادند، لذا جای خالی دوره‌های تخصصی حفظ قرآن که قرآن کریم را برای همیشه در ذهن حافظان ماندگار کند، احساس می‌شد.

وی ادامه داد: تصمیم بر آن شد که با دایر کردن مدرسه تخصصی حفظ قرآن علاوه بر تربیت نیروهای حوزوی و دینی، آموزش پنج‌ساله حفظ قرآن در دستور کار قرار گیرد تا شاهد ورود حافظان قوی و توانمند به عرصه فعالیت‌های قرآنی استان باشیم؛ اولویت پذیرش طلاب در این مدرسه از میان دانش‌آموزان پایه نهم متوسطه است اما افراد علاقمند در سنین بالاتر نیز پذیرش می‌شوند.

حافظ کل قرآن استان در خصوص روند حفظ قرآن در مدرسه تخصصی حفظ، گفت: افراد پذیرش شده در کنار فراگیری دروس حوزوی، هر ساله شش جزء قرآن را با روش‌های اصولی و تخصصی حفظ می‌کنند و به مباحث مفاهیم و ترجمه و تفسیر نیز می‌پردازند، دوره حفظ این افراد همزمان با فراغت از تحصیل حوزوی به پایان می‌رسد و می‌توانند در آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی که هر ساله از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود شرکت و مدرک معادل دانشگاهی در رشته علوم قرآنی نیز دریافت کنند.

برجیان گفت: بر اساس توافق با آموزش و پرورش، گذراندن سه سال تحصیلی در مدرسه تخصصی حفظ معادل سه سال دبیرستان محسوب می‌شود، افرادی که احیانا در حین تحصیل در مدرسه تخصصی حفظ قرآن از ادامه تحصیل در این مدرسه منصرف شوند این سه سال برای آنان لحاظ شده و می‌توانند در آموزش و پرورش در رشته‌های علوم انسانی و معارف اسلامی یا سایر رشته‌ها ادامه تحصیل دهند.

مدیر مدرسه تخصصی حفظ قرآن بروجن با اشاره به اینکه این مدرسه از پاییز امسال کار رسمی خود را آغاز می‌کند، تصریح کرد: با اینحال از اسفندماه سال گذشته بخشی از کار به‌صورت آزمایشی با جذب طلاب سطح دو در این مدرسه آغاز شد و در حال حاضر این طلاب حافظ چهار جزء قرآن هستند.

برجیان با اشاره به اجرای طرح تابستانی موسوم به طرح تسنیم، توضیح داد: حدود ۳۵ دانش‌آموز در این طرح و دوره آموزشی شرکت دارند که پس از گذراندن دوره و ارزیابی و آزمون ورودی، ۱۰ نفر از آنان برای ترم پاییز در مدرسه تخصصی حفظ قرآن پذیرش خواهند شد. در این طرح دانش‌آموزان طی مدت چهل روز یک جزء از قرآن را بر اساس معیارها و روش‌های حفظ مدرسه تخصصی حفظ می‌کنند و افراد مستعد از میان آنان انتخاب می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح حفظ یکساله نتایج مطلوبی ندارد، اضافه کرد: در این طرح قرآن‌آموز فشار زیادی را متحمل می‌شود و اگرچه می‌تواند حافظ کل قرآن شود اما تسلط کامل ندارد چرا که محفوظات تثبیت نمی‌شوند و ماندگاری لازم را ندارند؛ طرح حفظ تخصصی پنج‌ساله به‌گونه‌ای طراحی شده که فرد در طی پنج سال علاوه بر تسلط کامل در حفظ در علوم قرآن، لغت و تفسیر نیز تخصص لازم را می‌‌یابد.

مدرس حوزه علمیه بروجن در خصوص اساتید مدرسه تخصصی حفظ قرآن بروجن، بیان کرد: اساتید قرآنی این مدرسه از میان حافظان کل قرآن استان و شهرستان انتخاب شده‌اند. این مدرسه زیرمجموعه حوزه علمیه استان قرار دارد و مجری طرح حوزه علمیه قم برای تربیت طلاب با رویکرد قرآنی به‌شمار می‌رود و یکی از معدود مدارس تخصصی حفظ قرآن در کشور است.

برجیان با تصریح اینکه مدرسه تخصصی حفظ قرآن از امکانات خوابگاهی برخوردار است، گفت: تمامی علاقمندان از سراسر استان امکان تحصیل در این مدرسه را دارند، البته امسال به‌دلیل شرایط کرونایی محدودیت‌هایی برای پذیرش وجود دارد و اگر واکسیناسیون عمومی انجام شود این ظرفیت قطعا وجود خواهد داشت. می‌طلبد که حوزه علمیه خواهران نیز در راستای تأسیس این مدرسه برای بانوان طلبه اقدام کند.

انتهای پیام
captcha