شورای فرهنگ عمومی چهارمحال‌وبختیاری با موضوع قرآن تشکیل جلسه داد
کد خبر: 3984245
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۹

شورای فرهنگ عمومی چهارمحال‌وبختیاری با موضوع قرآن تشکیل جلسه داد

دومین نشست شورای فرهنگ عمومی چهارمحال‌وبختیاری در سال ۱۴۰۰ عصر روز گذشته ۲۳ تیرماه با دستور جلسه از سرگیری فعالیت شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی استان برگزار و تشکیل کمیته قرآن ذیل شورای فرهنگ عمومی با دبیری اداره‌کل تبلیغات اسلامی به تصویب این شورا رسید.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، دومین نشست شورای فرهنگ عمومی چهارمحال‌وبختیاری در سال ۱۴۰۰ عصر روز گذشته ۲۳ تیرماه با دستور جلسه از سرگیری فعالیت شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی استان برگزار و تشکیل کمیته قرآن ذیل شورای فرهنگ عمومی با دبیری اداره‌کل تبلیغات اسلامی به تصویب این شورا رسید.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان در این جلسه با اشاره به پیشنهاد این اداره به رئیس شورای فرهنگ عمومی استان مبنی بر تشکیل کمیته قرآن ذیل شورای فرهنگ عمومی استان به‌منظور از سرگیری رسالت شورای توسعه فرهنگ قرآنی که از بیش از سه سال پیش منحل شده است، اظهار کرد: در تاریخ دوم بهمن‌ماه ۹۹ نامه‌ای از نماینده ولی‌فقیه در استان دریافت کردیم که بر ضرورت احیای سند راهبردی قرآن استان و شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی تأکید شده بود، در همین راستا مطالعاتی از سوی اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی انجام شد.

وی ادامه داد: در تاریخ هفتم فرودین‌ماه امسال نامه‌ای به نماینده ولی‌فقیه ارسال و ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در راستای احیای سند راهبردی قرآن در شورای فرهنگ عمومی، پیشنهاد تشکیل کمیته قرآن برای انسجام و قوام بخشیدن به فعالیت‌های قرآنی مطرح شد که پیرو این نامه، رئیس شورای فرهنگ عمومی استان دستور قرارگیری و طرح این موضوع در یکی از جلسات آینده شورای فرهنگ عمومی را صادر کرد و امروز این اتفاق را شاهد هستیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با یادآوری وظیفه همگانی نهادها برای توسعه فعالیت‌های قرآنی استان، گفت: این اداره نیز در راستای رسالت خود اقداماتی انجام داده است که از جمله می‌توان به تأسیس نخستین مدرسه تخصصی حفظ قرآن کریم در بروجن، راه‌اندازی فعالیت سفیران قرآن در مناطق محروم از مربی قرآن، سرکشی و تقدیر از مؤسسات و خانه‌های قرآن فعال شهرستانی و پیگیری و ساماندهی جلسات خانگی قرآنی و گسترش فرهنگ قرآنی با طرح محله مقاوم اشاره کرد.

طاهری بیان کرد: پیشنهاد اداره تبلیغات اسلامی برای اعتلای فرهنگ قرآنی استان، تشکیل کمیته قرآن است که برای دبیری این کمیته اعلام آمادگی می‌کنیم. همچنین این نهاد آمادگی خود را برای برگزاری دوره‌های آموزشی قرآنی و سبک زندگی اسلامی ویژه کارمندان و خانواده‌های آن‌ها اعلام می‌کند لذا از دستگاه‌های دولتی انتظار می‌رود که بخشی از اعتبارات فرهنگی و قرآنی خود را صرف این مهم کنند.

گله‌مندی از جای خالی موضوعات قرآنی در جلسات شورای فرهنگ عمومی استان

در ادامه، حیدرقلی صدقی، فعال با سابقه قرآن در استان و عضو هیئت رئیسه اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان با اشاره به منحل شدن فعالیت مستقل شورای گسترش فعالیت‌های قرآنی و ادغام جلسات این شورا با شورای فرهنگ عمومی استان، گفت: از زمان این ادغام تا کنون، متأسفانه شورای فرهنگ عمومی استان در هیچیک از جلسات خود به مباحث قرآنی نپرداخته بود؛ جای گله‌مندی وجود دارد که از هیچیک از فعالان قرآنی یا اعضای اتحادیه مؤسسات و مراکز قرآنی برای حضور در جلسات شورای فرهنگ عمومی استان دعوت نمی‌شود.

صدقی بیان کرد: شورای فرهنگ عمومی استان ظرفیت بالایی در ساماندهی مسائل فرهنگی و قرآنی استان دارد و می‌تواند در مسائلی نظیر اوضاع اسف‌بار حجاب و عفاف جامعه و ازدواج کار کند.

وی با اشاره به ماده ۱۶ و ۱۷ قانون شهرداری‌ها در خصوص حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی، بیان کرد: می‌طلبد که شهرداری‌ها با عمل به این قانون بخشی از اعتبارات فرهنگی خود را صرف این امور کند.

بار اجرایی طرح‌های قرآنی بر دوش مؤسسات است

در ادامه، مرضیه خسروی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان با ابراز خرسندی از طرح موضوعات قرآنی در شورای فرهنگ عمومی استان پس از سه سال، بیان کرد: جلسات شورای فرهنگ عمومی استان‌ها معمولا سه یا چهار بار در سال به موضوعات قرآنی اختصاص می‌یابند و این جلسات همواره با حضور ثابت یکی از قرآنیان استان برگزار می‌شود که از زمان توقف فعالیت مستقل شورای گسترش فعالیت‌های قرآنی، این اتفاق در استان ما نیفتاده است.

وی با اشاره به اینکه بار اصلی و اجرایی طرح‌ها و برنامه‌های قرآنی بر دوش مؤسسات و مراکز قرآنی است، گفت: با اینحال حمایت‌های حداقلی از این مراکز اتفاق نمی‌افتد و این مجموعه‌ها مظلوم‌ترین مراکز هستند؛ بهترین مؤسسه قرآنی استان و پیشکسوت و چهره قرآنی که اغلب استعدادهای قرآنی استان در کلاس‌هایش پرورش یافته‌اند، مکانی برای فعالیت ندارد.

پیشنهاد تخصیص فضاهای بلااستفاده دولتی به فعالیت‌های قرآنی

در ادامه، روح‌الله امیریان، مدیر مؤسسه قرآنی تبیان فارسان بیان کرد: حضور فعالان قرآنی شهرستانی در جلسات شورای فرهنگ عمومی استان و شنیده شدن صدای این افراد اقدام خوبی است که جای خالی آن محسوس است و اگر این رویه ادامه‌دار باشد قطعا در جهت تعالی قرآنی تأثیرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به اهتمام فعالان قرآنی در راستای ارتقای سطح فعالیت‌های قرآنی استان، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات این فعالان در خصوص تخصیص اعتبارات قرآنی است که باید در ادارات ذیربط در رفت و آمد باشند و بنا به سلیقه مدیران در تخصیص اعتبار به فعالیت‌های قرآنی، تلاش خود را پیش ببرند. اگرچه مؤسسات قرآنی غیرانتفاعی و غیروابسته به دولت اما نیازمند حمایت هستند.

امیریان لازمه تمرکز و هم‌افزایی فعالیت‌های قرآنی استان را رسیدگی به مشکلات مؤسسات و مراکز قرآنی دانست و بیان کرد: فقدان مکان برای فعالیت این مراکز از مهم‌ترین مشکلات است حال آنکه در دستگاه‌های دولتی شاهد بلااستفاده ماندن فضاها و ساختمان‌ها در گوشه و کنار شهرها و روستاها هستیم، می‌طلبد قانونی مصوب یا دستوری صادر شود که مؤسسات و خانه‌های قرآن روستایی و شهری قرآنی بتوانند از امکانات مکانی دستگاه‌ها در راستای فعالیت خودشان استفاده کنند.

انتهای پیام
captcha