از پیگیری سند راهبردی قرآن چهارمحال‌وبختیاری تا حمایت‌ از مؤسسات قرآنی
کد خبر: 3980010
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱

از پیگیری سند راهبردی قرآن چهارمحال‌وبختیاری تا حمایت‌ از مؤسسات قرآنی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با تشریح فعالیت‌‌های قرآنی شش ماهه اخیر این نهاد، مباحثی مانند پیگیری در راستای احیای سند راهبردی قرآن در شورای فرهنگ عمومی استان، تخصیص اعتبارات خوب برای حمایت از مؤسسات قرآنی آسیب‌دیده از کرونا، پالایش بیمه فعالان قرآنی، حمایت از هنرمندان قرآنی و... مطرح کرد.

از پیگیری سند راهبردی قرآن چهارمحال‌وبختیاری تا حمایت‌ از مؤسسات قرآنی

ابراهیم شریفی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌و‌بختیاری در تشریح فعالیت‌های قرآنی این نهاد در طی ماه‌های اخیر با اشاره به اینکه بخشی از فعالیت‌های فرهنگی، هنری، قرآنی و رسانه‌ای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از شیوع کرونا متأثر بوده است، اظهار کرد: همه دستگاه‌ها به‌ویژه دستگاه‌های فرهنگی و هنری که مخاطب‌محور بوده و در فضای حقیقی فعالیت می‌کردند از این موضوع بیشترین آسیب را دیدند.

وی ادامه داد: فضای مجازی بستری بود که با معرفی قابلیت‌ها و چهره‌های جدید در دوران شیوع کرونا ظهور و بروز یافت لذا بهترین راهکار این بود که از این بستر که در سند راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی استان نیز بندهای مهمی را به خود اختصاص داده است، در راستای تداوم فعالیت‌های قرآنی و اجرایی شدن سند بهره‌برداری شود.

شریفی با اشاره به همفکری و جلسات متعدد با نهادها و قرآنیان استان از جمله اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی، فعالان قرآنی و مدیران مؤسسات قرآنی‌، تصریح کرد: این جلسات و بازدیدهای میدانی از مؤسسات برای مشاهده فعالیت این مراکز در بستر فضای مجازی و رایزنی با مسئولان همواره در دستور کار قرار داشت و دارد؛ انتقال یکباره فعالیت‌های قرآنی به بستر فضای مجازی طبیعتاً مستلزم امکاناتی بود و مؤسسات قرآنی در طی این نقل مکان بخشی از مخاطبان خود را دست دادند اما خوشبختانه هیچ مؤسسه قرآنی تحت نظارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعطیل نشد و فعالیت‌ها کمابیش ادامه دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در تشریح برنامه‌های قرآنی این نهاد در شش ماهه گذشته‌، بیان کرد: در ایام دهه فجر فعالیت‌های متنوع قرآنی در دستور کار قرار گرفت که مؤسسات قرآنی مشارکت فعالی در این خصوص داشتند و شاخص‌ترین برنامه برگزاری جشنواره استانی «قرآن، منشور انقلاب اسلامی» بود؛ این جشنواره ما را بار دیگر متوجه خیل عظیم مخاطبان مباحث فرهنگی کرد که همگی می‌توانند حول محور فعالیت‌های قرآنی یا به بیان دیگر، سند راهبردی قرآن کریم، گرد آیند و ظرفیت خوبی به شمار می‌آیند.

پیگیری سند راهبردی قرآن در شورای فرهنگ عمومی استان

شریفی احیا و پیگیری سند راهبردی قرآن استان را یکی از برنامه‌های اصلی پیش روی اداره‌‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خواند و بیان کرد: بر این اساس، هماهنگی‌های لازم برای تشکیل جلسه ماه آینده شورای فرهنگ عمومی استان با موضوع فعالیت‌های قرآنی در دست اقدام است؛ از جمله سه نفر از مدیران مؤسسات و فعالان قرآنی در این جلسه به بیان نظرات خود خواهند پرداخت، همچنین مسئولان نهادهای قرآنی پیشنهادات خود را ارائه خواهند داد و خروجی جلسه این خواهد بود که چه بخش‌هایی از فعالیت‌های قرآنی به‌صورت ملی و کدام بخش‌ها در سطح استان پیگیری شوند.

حمایت‌های کرونایی از مؤسسات قرآنی

وی در خصوص جذب اعتبارات در راستای حمایت از مؤسسات قرآنی آسیب‌دیده از کرونا، گفت: طی دیداری که با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون قرآن و عترت در جلسه شورای معاونین داشتم خوشبختانه اعتبار حمایتی خوبی به چهار استان کمتر برخوردار از جمله چهارمحال و بختیاری تخصیص یافت که به زودی به حساب مؤسسات قرآنی فعال استان واریز می‌شود، ضمن اینکه مؤسسات کمتر فعال نیز میزان حداقلی از این حمایت را دریافت خواهند کرد تا تشویق و تقویت شوند.

شریفی تصریح کرد: در طی ماه‌های شیوع کرونا، دو کمک بلاعوض یک و یک‌ونیم میلیون تومانی به حساب تمامی مؤسسات و مراکز قرآنی استان و به‌طور ویژه، مؤسسات تحت نظارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان واریز شد. چهار مؤسسه قرآنی نیز که دارای طرح خلاقانه قرآنی بودند مبلغ حمایتی ۱۵ میلیون تومانی برای اجرای طرح دریافت کردند. همچنین اعطای ۴۳۰ میلیون تومان تسهیلات با کارمزد چهاردرصد با همکاری اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی و اتحادیه مؤسسات قرآنی استان از دیگر اقدامات حمایتی در ایام کرونا بود. در حال حاضر سامانه کارا مجدداً امکان ثبت‌نام از متقاضیان برای دریافت تسهیلات حمایتی را تا پایان شهریورماه فراهم کرده است.

وی با اشاره به برگزاری نوزدهمین دوره آزمون قرآن و عترت در ایام شیوع کرونا، بیان کرد: شیوع کرونا مانع پیشرفت کمی آمار شرکت‌کنندگان آزمون نشد و ما شاهد ثبت‌نام و حضور ۱۳۴۶ نفر در این آزمون بودیم که در مقایسه با آمار ۷۸۰ نفری سال پیش از آن، رشد خوبی داشت؛ ارزیابی عملکرد مبین آن است که مؤسسات ۲۰ درصد در حوزه حفظ رشد داشته‌اند.

شریفی با تصریح اینکه در ماه‌های اخیر مؤسسه جدیدی به فهرست مؤسسات قرآنی اضافه نشده است، افزود: علت این امر، افت محسوس جمعیت مخاطبان و قرآن‌آموزان در پی شیوع کرونا است، البته تلاش شد هیچ مؤسسه‌ای تعطیل و غیرفعال نشود و خوشبختانه به مدد حمایت‌های کرونایی این امر را شاهد نبودیم. البته مکاتباتی برای تأسیس مؤسسه در مناطق محروم از مؤسسه قرآنی مانند اردل و کوهرنگ انجام شد و معیارهای تشویقی نیز در نظر گرفته شده است که امیدواریم امسال بتوان در این مناطق شاهد آغاز فعالیت مؤسسات قرآنی باشیم.

وی به برگزاری دو دوره تربیت مربی در استان اشاره کرد و توضیح داد: یک دوره تربیت مربی صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه که ثبت‌نام آن تا ۱۵ تیرماه ادامه دارد، در دستور کار قرار دارد، این دوره به‌طور مشترک با شش استان و تحت نظارت مؤسسه ثقلین یزد برگزار می‌شود و سهمیه استان ما ۲۰ نفر است که افراد پس از ثبت‌نام در دوره حضور خواهند داشت.

پالایش بیمه فعالان قرآنی در استان

شریفی با اشاره به پالایش بیمه فعالان قرآنی در استان، بیان کرد: این کار برای اولین بار انجام شد و در حال حاضر، فرهنگ و ارشاد ۴۱ فعال قرآنی را تحت حمایت بیمه قرار داده است و پیگیری‌هایی برای افزایش این تعداد در دست انجام است اگرچه اعتبارات این اجازه را به ما نمی‌دهد؛ در حال حاضر، ۱۲۷ فعال قرآنی استان در صف انتظار بیمه هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت از آثار هنرمندان قرآنی را یکی از رویکردهای این نهاد برشمرد و گفت: در همین راستا، سال گذشته آثار هنری فاخر و خوبی از هنرمندان قرآنی تمامی شهرستان‌ها به‌ویژه در رشته کتابت خریداری شد که در اولین فرصت در یک نمایشگاه به معرض دید عموم گذاشته خواهند شد.

شریفی گفت: برگزاری دوره‌های تدبر در قرآن از سوی مؤسسه قرآنی نسیم وحی، تهیه پادکست، کلیپ‌های آموزشی، تهیه دو فیلم کوتاه با موضوع نماز، برگزاری جشنواره فضایل امام علی(ع) در ماه مبارک رمضان، اهدای ۴۰۰ جلد قرآن و ۷۰۰ جلد ادعیه و کتب مذهبی به مراکز فرهنگی و هنری استان بخش دیگری از اقدامات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای توسعه فرهنگ قرآن و عترت و نماز در استان بوده است.

انتهای پیام
captcha