توصیه‌های طب سنتی برای ماه رمضان
کد خبر: 3964505
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶

توصیه‌های طب سنتی برای ماه رمضان

یک محقق طب سنتی در چهارمحال و بختیاری به تشریح استفاده از مواد غذایی مناسب برای روزه‌داران ماه رمضان پرداخت.

سید ابوالفتح شیرمردی، محقق طب سنتی در چهارمحال و بختیاری، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری با اشاره به استفاده از مواد غذایی مناسب برای ماه رمضان، اظهار کرد: در وعده سحری، بهتر است از خورشت‌هایی همچون کدو، خورشت آلو یا خورشت بامیه استفاده شود، نباید در وعده سحری به هیچ عنوان ماهی مصرف شود و بهتر است در این ماه از روغن کنجد و زیتون استفاده کرد.

این محقق طب سنتی با بیان اینکه برای افراد لاغر وعده سحری واجب بوده و باید حتما میل شود، افزود: افراد روزه‌دار سعی کنند از زولبیا و بامیه که از شیرینی‌جات مصنوعی درست شده‌ است، کمتر استفاده کنند، علاوه بر این از خوردن ماست در افطار اجتناب شود.

وی بیان کرد: افراد روزه‌دار از خوابیدن بلافاصله بعد از خوردن سحری اجتناب و خواب خود را به یک ساعت پس از خوردن سحری موکول کنند، همچنین به‌ منظور جلوگیری از بوی نامطبوع دهان پس از مسواک زدن دهان را با آب و نمک شست‌وشو دهند.

شیرمردی در مورد افرادی که با روزه گرفتن دچار معده درد می‌شوند، تصریح کرد: این‌گونه افراد در زمان سحر مقداری ترنجبین و خاکشیر مخلوط کرده و میل کنند، همچنین هنگام افطار می‌توانند یک لیوان عرق نعناع با نبات یا عسل برای جلوگیری از درد معده در برنامه خود قرار دهند.

این محقق طب سنتی با اشاره به اینکه دیابتی‌ها مشکلی برای روزه‌داری ندارند، بیان کرد: این افراد حتما بایستی تحت نظر پزشک معالج تصمیم به روزه گرفتن یا نگرفتن داشته باشند، همچنین کسانی که مشکل کلیوی دارند می‌توانند با مجوز پزشک روزه بگیرند، از طرفی افرادی که سنگ کلیه داشته اما سنگ در حد سنگریزه باشد، باید موقع سحر یک استکان عرق خارشتر بخورند اما در هر صورت برای روزه گرفتن نظر پزشک معالج اهمیت دارد.

شیرمردی برای جلوگیری از عطش روزه‌داران، اضافه کرد: افراد گرم‌مزاج برای پیشگیری از عطش در هنگام سحر از عرق کاسنی، بید و شاه‌تره به‌صورت شربت استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه افراد سعی کنند افطار را با خرما و یک استکان گلاب گرم شده شروع کنند، یادآور شد: نان و پنیر و سبزی در راس افطار نباشد، زیرا برای معده مضر بوده، بنابراین بهتر است افراد افطار را با سوپ، فرنی گرم یا حلوای آرد گندم شروع کنند.

این محقق طب سنتی در چهارمحال و بختیاری در خصوص فواید آب گرم در هنگام افطار، گفت: این کار موجب شستشوی معده و کبد، آرام کننده رگ‌های به هیجان آمده،خوشبو شدن دهان، استحکام دندان‌ها و تقویت چشم می‌شود، همچنین صفرا را از بین می‌برد، بلغم را برطرف کرده، حرارت معده را فرو می‌نشاند و درد سر را آرامش می‌بخشد.

 

انتهای پیام
captcha