وحدت حوزه و دانشگاه در راستای ایجاد جامعه اسلامی است
کد خبر: 3941999
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۶

وحدت حوزه و دانشگاه در راستای ایجاد جامعه اسلامی است

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه حوزه و دانشگاه در هدف وحدت دارند، تصریح کرد: در گام دوم انقلاب اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه در راستای ایجاد جامعه اسلامی است که باید برای این موضوع برنامه داشته باشند.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید صفی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان، امروز ۲۹ آذرماه، در همایش مجازی «حوزه و دانشگاه» و افتتاح «رویداد گفتمان حوزه و دانشگاه» که به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی استان و با حمایت و مشارکت مرکز فرهنگی_ دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی جهاددانشگاهی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان و با حضور رؤسای دانشگاه‌ها و مدیران حوزه علمیه سراسر استان در دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در استان و به طور همزمان در شهرستان‌های استان برگزار شد، اظهار کرد: به فرموده مقام معظم رهبری، وحدت حوزه و دانشگاه به معنی وحدت در هدف است و هدف این است که جامعه اسلامی پیشرفته مستقل و الگو حرکت کنند، بنابراین نگاه همه حوزویان و دانشگاهیان ما باید به سمت این هدف سوق یابد.

وی ادامه داد: حوزه و دانشگاه به‌عنوان دو بال برای ترقی و پیشرفت ایران اسلامی به‌شمار می‌روند و اگر این دو بال حرکتی یک‌سو نداشته باشند، پیشرفت کُند خواهد شد که این دو نهاد وظایفی را در این راستا دارند.

این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ابتدا باید معنای همکاری و ارتباط متقابل حوزه و دانشگاه تبیین شود، تصریح کرد: هر کدام از این دو نهاد وظایفی را بر عهده دارند که وظیفه حوزه کسب علوم مربوط به وحی و تبلیغ دین است، باید ادبیات گفتمان دینی تغییر کند و اصلاحات ساختاری در حوزه و دانشگاه شکل بگیرد، برای تغییر ادبیات باید به قرآن و سنت بازگشت چرا که با فطرت و روح بشر تطابق دارند که این ادبیات ناب دینی باید منفعت‌گرایانه، واقع‌بینانه و کارکردگرایانه باشد.

صفی گفت: امروز ما چه در حوزه و چه در دانشگاه از 50 سال گذشته غرب پیروی می‌کنیم حال آنکه باید توجه ویژه‌ای به علوم انسانی و علوم اسلامی داشته باشیم، ما امروز در تبیین دین، دانشجو را به ۱۴۰۰ سال پیش حواله می‌دهیم در حالی‌که باید متناسب با امروز سخن گفته شود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان، بیان کرد: همکاری و وحدت حوزه و دانشگاه باید در حیطه کسب علوم مربوط به کار و تبلیغ علوم دینی، تبیین مسائل دینی و فراگیر کردن دین در همه شئون زندگی تعریف شود چرا که اسلام دین جامعی است که برای تمام زوایای سبک زندگی دارای برنامه است که باید بتوان این برنامه‌ها را استخراج و کاربردی کرد.

صفی وظیفه دانشگاه را بهبود بخشیدن زندگی مردم از طریق علوم دانست و ادامه داد: این مهم از طریق همکاری متقابل حوزه و دانشگاه محقق می‌شود اما گاه مشاهده می‌شود که این دو نهاد مقابل یکدیگر هستند.

وی با بیان اینکه حوزه و دانشگاه در هدف وحدت دارند، تصریح کرد: در گام دوم انقلاب اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه ایجاد جامعه اسلامی است که باید برای این موضوع برنامه داشته باشند.

در ادامه، اسماعیل رحیمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد درباره موانع تحقق وحدت حوزه و دانشگاه، بیان کرد: عدم وضوح و تبیین چیستی وحدت، نبود همدلی و خوشبینی متقابل میان حوزویان و دانشگاهیان و سخنان غیر دوستانه از جمله موانع تحقق وحدت هستند.

وی ادامه داد: اتخاذ شیوه‌های مشترک پژوهشی، مبادله متقابل استاد، ارتباط علمی و فرهنگی و از جمله عوامل زمینه‌ساز وحدت حوزه و دانشگاه هستند که دانشگاه آزاد اسلامی گام‌هایی در این خصوص برداشته و طرح «اندیشه تمدن‌ساز» از جمله این گام‌هاست.

همچنین حجت‌الاسلام سیدمحمد احمدی، مدیر حوزه علمیه برادران چهارمحال‌وبختیاری اظهار کرد: حوزه و دانشگاه مکمل یکدیگر هستند و برای اهداف مشترک گام بر می‌دارند، می‌طلبد که این دو نهاد برای همسویی، کارهای مورد علاقه یکدیگر را به بحث بگذارند و کارهای مشترک انجام دهند. یکی از مصادیق وحدت این است که بتوان موضوعات گوناگون جامعه مانند گرانی، معیشت و مشکلات جامعه را در سطوح مختلف به بحث و تبادل نظر گذاشت و به خروجی‌های کاربردی دست یافت.

در ادامه، تیمور نظری‌فرد رئیس دانشگاه فرهنگیان استان، تصریح کرد: صرف‌نظر از ماموریت‌های تعریف شده در راستای وحدت حوزه و دانشگاه باید دید از حیث تربیت نیرو در حوزه علوم انسانی چقدر موفق بوده‌ایم، امروز اگر در موضوعاتی مانند مسائل اعتقادی، اجتماعی، اقتصادی و بخواهیم از حوزه و دانشگاه کسب نظر کنیم، دستمان چندان پر نیست لذا پیشنهاد می‌شود در سطح استانی بررسی شود که حوزه و دانشگاه تا چه میزان در تربیت نیرو توفیق دارند.

وی اظهار کرد: باید بررسی شود که از زمان شیوع کرونا، طلاب و دانشجویان یا اساتید حوزه و دانشگاه تا چه اندازه در تولید محتواهای ارزشی مرتبط با نیاز جامعه فعالیت کرده‌ و چقدر در تأمین محتوا مطابق با ذائقه جامعه گام برداشته‌اند.

انتهای پیام
captcha