چهل‌سال خودباوری با جهاد دانشگاهی
کد خبر: 3915054
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۴

چهل‌سال خودباوری با جهاد دانشگاهی

قطعاً گستردگی اقدامات جهاددانشگاهی در طول ۴۰ سال گذشته در کشور قابل چشم‌پوشی و انکار نیست و معمولاً انتظارات از این نهاد عمومی غیردولتی روز به روز بالاتر می‌رود، به نظر می‌رسد حمایت مسئولان از این نهاد می‌تواند دریچه‌هایی را به روی پیشرفت در کشور در زمینه‌های مختلف باز کند.

به گزارش ایكنا از چهارمحال‌وبختیاری، تلفیق جهاد، علم، پژوهش و فرهنگ می‌تواند موجب توسعه و آبادانی در هر کشوری شود. نهادها، ارگان‌ها و مؤسسات بسیاری برای رسیدن به اهداف جمهوری اسلامی در طول چهار دهه گذشته در کشور شکل گرفتند، برخی در زمینه علمی، برخی از زمینه پژوهشی، برخی در زمینه فرهنگ و برخی نیز متولی کارها و اقدامات جهادی برای توسعه و آبادانی بودند.

رسیدن به سن ۴۰ سالگی به معنای رسیدن به تکامل است، به گفته کارشناسان اگر ۴۰ سال از عمر یک انقلاب، نهاد، فرد و یا دستگاهی بگذرد، به این معنا است که شکست‌پذیری آن بسیار مشکل است و به نوعی می‌توان گفت این بلوغ باعث می‌شود که اشتباهات در آن تکرار نشود.

با این تفاسیر، جهاد دانشگاهی در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با هدف فرهنگی شدن محیط دانشگاه‌ها و حرکت جهادی در تحقق اهداف علمی در کشور به دستور شورای انقلاب فرهنگی تشکیل شد، امسال جهاد دانشگاهی وارد ۴۰ سالگی خود شده است و می‌توان گفت در طول این چهار دهه با پشت سر گذاشتن فراز و نشیب‌های بسیار اکنون به بلوغ رسیده است و قطعاً در حل بسیاری از مشکلات کشور می‌تواند راهگشا باشد.

شاید کمتر کسی در کشور نام پژوهشکده رویان را نشنیده باشد، اما قطعاً بسیاری از افراد جامعه نمی‌دانند که این پژوهشکده یکی از زیرمجموعه‌های جهاد دانشگاهی است که در طول سالیان اخیر خدمات بسیاری را در حوزه خدمات پزشکی، درمان ناباوری، شبیه‌سازی سلول‌های بنیادی، ذخیره بند ناف خون نوزدان برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و .... انجام داده است.

قطعاً گستردگی اقدامات جهاددانشگاهی در طول ۴۰ سال گذشته در کشور قابل چشم‌پوشی و انکار نیست و معمولا انتظارات در این نهاد عمومی غیردولتی روز به روز بالاتر می‌رود، امروز شاهدیم در سراسر کشور مجموعه‌های جهاددانشگاهی اقدامات بسیاری را حوزه آموزش‌های کوتاه‌مدت، توانمندسازی جوانان برای ایجاد کارآفرینی، پژوهش در زمینه‌های مختلف، ایجاد اشتغال پایدار و ... انجام می‌دهند.

همچنین در کنار این خدمات دو خبرگزاری معتبر ایسنا و ایکنا با حمایت این نهاد مشغول اطلاع‌رسانی در حوزه‌های مختلف در کشور هستند.

سیروس رضایی رئیس جهاددانشگاهی واحد چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: واحد جهاددانشگاهی چهارمحال‌وبختیاری به‌ منظور بسط، ترویج و تحکیم اهداف والای انقلاب اسلامی و همچنین دستیابی به اهداف شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، درسال ۱۳۶۱ به عنوان ضمیمه جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان فعالیت خود را در استان آغاز کرد و از سال ۱۳۸۱ به‌عنوان واحد مستقل استانی به فعالیت خود ادامه داد.

وی اسلامی کردن دانشگاه‌ها را از اهداف تشکیل جهاددانشگاهی عنوان کرد و گفت: گسترش تحقیقات و شکوفایی استعدادها در سطح جامعه برای رسیدن به خوداتکایی، توسعه امور فرهنگی در سطح جامعه از طریق همکاری با حوزه، دانشگاه و سایر مراجع و نهادها به خصوص برای نسل جوان، گسترش طرح‌های کاربردی و نیمه‌صنعتی از طریق پیوند با مراکز علمی و تحقیقاتی به منظور به‌کارگیری نتایج پژوهش، از دیگر اهداف تشکیل این نهاد بود.

وی با اشاره به عمده فعالیت‌های جهاددانشگاهی در دهه چهارم خدمت خود، افزود: جهاددانشگاهی برنامه‌ریزی برای تبدیل جهاددانشگاهی به یک نهاد الهام‌بخش و موثر در استان و پیش‌گام در توسعه علمی، پژوهشی، فناوری و فرهنگی با تعامل سازنده در عرصه استانی و کشور با توجه به نیازهای ملی و مزیت‌های بومی چهارمحال و بختیاری، گسترش فعالیت‌های فرهنگی، رشد و توسعه آموزش‌های تخصصی و اشتغال‌محورکوتاه‌مدت و بلندمدت، تلاش در عرصه اشتغال دانش‌آموختگان و ایجاد مراکز تخصصی پژوهشی را در مسیرهای پیش‌روی خود قرار داده است.

رضایی تأکید کرد: جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری با ۴ معاونت ‌«فرهنگی، آموزشی، پژوهش‌ و فناوری و پشتیبانی» و حوزه تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان «ستفا» درحال خدمت‌رسانی به مردم استان است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی بنا به رسالت و مأموریت خود در زمینه‌های علمی و پژوهشی در کنار سایر مراکز آموزشی، علمی و پژوهشی استان باتوجه به ظرفیت‎های موجود با تعامل سازنده و ارتباط بسیار خوب در رفع نیاز و توسعه همه جانبه استان، خدمات و فعالیت های ارزنده و مفیدی به مردم خوب استان ارایه داده است، این مسائل وجه تمایز این نهاد علمی با سایر نهادها است.

وی با اشاره به محدودیت‌های جهاددانشگاهی در ارائه خدمات در تمامی نقاط چهارمحال و بختیاری، یادآور شد: جهاد دانشگاهی استان برای پیشبرد اهداف خود در حوزه‌های آموزش، فرهنگ، پژوهش و فناوری و اشتغال و توسعه خدمات در سایر نقاط استان قطعا نیاز به امکانات از جمله فضای فیزیکی مانند ساختمان ملکی و تجهیزات مورد نیاز و جذب نیروی انسانی متخصص دارد، اما این نهاد انقلابی تا حدودی در رفع این مشکلات در مرکز استان و برخی از شهرستان‌ها اقدامات بسیار خوبی انجام داده است.

رضایی در خصوص حمایت مسئولان از جهاددانشگاهی توضیح داد: حمایت مسئولان  اجرایی چهارمحال و بختیاری از جهاددانشگاهی نسبتا خوب بود، اما این نهاد انقلابی نیاز به حمایت و پشتیبانی بیشتر از طرف مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران ارشد استانی دارد و هر چقدر این نهاد انقلابی در استان تقویت و حمایت شود منجر به توسعه خدمات بیشتر در حوزه آموزشی ، پژوهشی، فرهنگی و اشتغال و ارایه این خدمات به هموطنان در استان می‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری با همه خدماتی که در حوزه آموزشی، فرهنگی و پژوهشی انجام داده است اما در بحث توسعه این نهاد در استان در یکسال گذشته اقدام به راه‌اندازی مرکز آموزش کوتاه‌مدت شهرستان لردگان،  افتتاح شعبه سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان، راه‌اندازی مرکز آزمون جهاد دانشگاهی استان، اخذ موافقت دو مرکز خدمات تخصصی پژوهشی، پیگیری راه‌اندازی مرکز شتابدهی کسب و کار فناورانه جوانان، مرکز آموزش مهارتی و حرفه ای پزشکی، ایجاد چهار کانون فرهنگی دانشجویی، مرکز تولید و خدمات محصولات فرهنگی، رشد 230 درصدی آموزش های تخصصی کوتاه مدت و اشتغال محور، کسب 8 رتبه برتر کشوری، اجرای بیش از 100 برنامه فرهنگی دانشجویی، انجام 18 طرح پژوهشی، اشتغال‌زایی و افکارسنجی، رشد 120 درصدی نمونه‌های خون بندناف و انتشار بیش از 4000 خبر توسط خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا و چاپ بیش از 40 عنوان کتاب دانشگاهی از دیگر خدمات این نهاد انقلابی در استان است.

انتهای پیام
captcha