اسلام برای من حکم رهایی داشت / برپایی کلاس‌های قرآن در فرانسه در ایام کرونا
کد خبر: 3904440
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۲
بانوی مسلمان آرژانتینی در گفتگو با ایکنا:

اسلام برای من حکم رهایی داشت / برپایی کلاس‌های قرآن در فرانسه در ایام کرونا

اسلام برای من حکم رهایی و تحول داشت. قطعا پس از تشرف به اسلام نیاز داشتم که از مسیر انتخاب شده‌ام مطمئن شوم و این کار را با مطالعه و پژوهش و مباحثه با دیگر مسلمانان انجام می‌دادم که هر چه پیش رفتم بر ایمان و اطمینان قلبی‌ام افزوده شد.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، دین مبین اسلام از دیرباز پذیرنده افراد روشن‌ضمیری بوده است که در برهه‌ای از زندگی، به واسطه الهام یا اتفاق، ندای أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ را با گوش جان شنیدند و با زبان دل فریاد قَالُوا بَلَىٰ سر دادند.

ماریا سوزانا، بانوی ۵۰ ساله آرژانتینی یکی از این میلیون‌ها انسان است که در نوجوانی بارقه‌هایی از نور اسلام از ذهن و دلش عبور کرد. پرتوهایی که در عنفوان جوانیِ ماریا، تبدیل به خورشیدی فروزنده شدند و نور و روشنایی آن شاکله یک خانواده مسلمان در فرانسه را شکل داد و قوام بخشید تا این والدین مسلمان در تربیت دینی فرزندان کوشا و موفق باشند. گفت‌وگوی ایکنا را با ماریا سوزانا، مسلمان آرژانتینی ساکن فرانسه می‌خوانیم.

ایکنا - لطفا خودتان را معرفی کنید.

ماریا سالاری (سوزانا) هستم، ۵۰ ساله. متولد آرژانتین و از خانواده مسیحی هستم. اوایل دهه ۹۰ میلادی، آرژانتین را به مقصد فرانسه ترک کردم و در حال حاضر در این کشور زندگی می‌کنم.

ایکنا - سابقه آشنایی شما با دین اسلام به چه زمانی بر می‌گردد؟

خانواده من در آرژانتین مسیحی است و پدر و مادرم مرا بر اساس آموزه‌های کاتولیک تربیت کردند. در دوران دانشجویی‌ در کشورم همواره با دانشجویان مسلمان به بحث و گفت‌وگو در مورد دین اسلام می‌پرداختیم و برایم جذاب بود.

در دهه ۹۰ میلادی در فرانسه با همسرم که یک مسلمان ایرانی‌الاصل عراقی است، آشنا شدم و باب گفت‌وگو و مباحثه جدی در مورد دین اسلام با او باز شد. ما نه تنها در مورد اسلام بلکه در مورد سایر ادیان از جمله مسیحیت که دین خودم بود، صحبت می‌کردیم.

کم‌کم علاقه به اسلام با مطالعه فراوان و پژوهش در مورد ادیان گوناگون بیش از پیش تقویت شد و با گذر زمان، مطالعاتم را در مورد دین اسلام به شیوه عمیق‌تر و جدی‌تر دنبال کردم. در همین دوران با همسرم ازدواج کردم و به دین مبین اسلام مشرف شدم.

ایکنا - خانواده شما با این موضوع مشکلی نداشتند؟

در ابتدا نه، اما وقتی که آن‌ها مرا با حجاب دیدند، عکس‌العمل خوبی نداشتند به‌ویژه مادرم که از این موضوع ناراحت بود. با گذشت زمان، آنان چون رضایت خاطر مرا می‌دیدند کم‌کم با این موضوع کنار آمدند و حتی گاهی برایشان جالب است و پرسش‌هایی از من می‌پرسند.

ایکنا - از سختی‌های این مسیر بگویید.

در ابتدا، کار بسیار دشوار بود چرا که منابع و کتاب‌های فراوانی وجود داشت که باید می‌خواندم و انجام می‌دادم. برای خواندن نماز، ذکرها را پیش از آنکه بتوانم کاملا از حفظ کنم، با آواشناسی هر کلمه روی کاغذ می‌نوشتم و به هنگام ادای نماز از روی آن می‌خواندم.

کم‌کم در کلاس‌های فراگیری اعمال مذهبی که توسط بانوان مسلمان فرانسه برگزار می‌شد شرکت کردم. این کلاس‌ها هفته‌ای یکبار تشکیل می‌شد و اعمالی نظیر ادای نماز، وضو گرفتن، آداب روزه‌داری و ... را آموزش می‌دیدم که خوشبختانه توانستم این اعمال را به طور کامل فرا بگیرم.

از سال ۱۹۹۲، می‌توانستم نماز و روزه‌هایم را انجام دهم و آن کلاس‌های مذهبی کمک بزرگی برایم بود زیرا بانوان تازه‌مسلمان زیادی به این کلاس‌ها می‌آمدند و فضا برای یادگیری در کنار دوستان فراهم بود.

ایکنا - برای خواندن دعا یا قرائت قرآن به زبان عربی مشکلی ندارید؟

یک سال پس از تشرف به اسلام، یادگیری زبان عربی را آغاز کردم تا بتوانم دعاها و قرآن را قرائت کنم. در ابتدا ترجمه قرآن را به زبان فرانسوی که منابع غنی‌تری در مقایسه با زبان مادری‌ام، یعنی اسپانیایی، دارد مطالعه می‌کردم. نه تنها قرآن بلکه تمام اطلاعاتی که باید از اسلام و دیگر ادیان و نیز داستان گذشتگان کسب می‌کردم از طریق این زبان بود.

اکنون خوشبختانه قرآن را به زبان عربی قرائت می‌کنم اما چون معانی تمام آیات را نمی‌دانم گاهی از ترجمه در کنار تلاوت استفاده می‌کنم تا معانی را متوجه شوم.

در ایام قرنطینه در فرانسه، کلاس‌های مجازی تلاوت قرآن را با دوستان برپا کردیم و در گروه مجازی که تشکیل شده به روخوانی و فصیح‌خوانی قرآن کریم می‌پردازیم. اگرچه قرنطینه در فرانسه پایان یافته اما این کلاس‌های مجازی همچنان پا برجا است و خوشبختانه شاهد پیشرفت اعضا هستیم.

ایکنا - برداشت شخصی و توصیف شما از قرآن کریم چیست؟

قرآن کریم کتاب آسمانی است که برای بسیاری از پرسش‌های ما پاسخی دارد. تعالیم فراوانی را از طریق این کتاب مقدس می‌توانیم بیاموزیم تا زندگی ما به سمت سعادت پیش برود.

ما مسلمانان در قرآن کریم با تاریخ دین اسلام و اعمال عبادی این دین آشنا می‌شویم، این اعمال به‌صورت تفصیلی و مبسوط‌ توسط پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) برای ما آورده شده است.

در حال حاضر، تلاش می‌کنم جنبه‌های گوناگون این کتاب آسمانی را بیش از پیش یاد بگیرم و همچنین تلاش‌هایی را برای حفظ سوره‌های قرآن آغاز کرده‌ام.

ایکنا - به‌نظر شما معایب جوامع غربی در مقایسه با جامعه اسلامی چیست؟

معایب زیادی وجود دارد. نبود اعتقادات سبب نابودی زندگی می‌شود و زندگی فرد غیرمعتقد، پوچ و بی‌هدف است. چنین فردی در این جهان زندگی می‌کند بی‌آنکه توشه‌ای برای جهان دیگر بیندوزد اما فردی که به خدا ایمان دارد و متصل به دین است، تمام مشکلاتش حل می‌شود و مشکلی برای او وجود ندارد.

پر واضح است که بهترین دین، دین اسلام است که آخرین و کامل‌ترین دین الهی می‌باشد. اسلام برای من حکم رهایی و تحول زندگی داشت. قطعا پس از تشرف به اسلام نیاز داشتم که از مسیر انتخاب شده‌ام مطمئن شوم و این کار را با مطالعه و پژوهش و مباحثه با دیگر مسلمانان انجام می‌دادم که هر چه پیش رفتم بر ایمان و اطمینان قلبی‌ام افزوده شد.

ایکنا - وضعیت مسلمانان در فرانسه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در فرانسه با آنکه اسلام دین دوم این کشور است، وضعیت زندگی مسلمانان آسان نیست و موانع زیادی سر راه آنان قرار دارد. در این کشور مسلمانان و تازه‌مسلمانان فراوانی زندگی می‌کنند که شامگاه هر پنج‌شنبه در مساجد حضور می‌یابند و دعای کمیل می‌خوانند، همچنین نماز جمعه، اعیاد یا سوگواری‌های مذهبی و سایر آیین‌های اسلامی در مساجد این کشور از سوی مسلمانان برگزار می‌شود. مساجد همچنین پایگاه آموزش قرآن و مبانی دینی به‌ویژه به کودکان مسلمان در فرانسه است.

باید گفت که دختران مسلمان از زمان تصویب قانون ضد حجاب اسلامی در فرانسه با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کرده‌اند. آنان یا مجبورند بدون پوشش به مدرسه بروند و یا در خانه به تحصیل بپردازند، افرادی هم هستند که مدرسه را ترک می‌کنند.

شما زنان در ایران این شانس بزرگ را دارید که اعمال و تکالیف دینی از جمله حجاب اسلامی را در کمال آرامش و آزادی انجام دهید. شما می‌توانید بر اساس اعتقادات و اهداف خودتان به کار و تحصیل بپردازید بی‌آنکه کسی مانع شما شود.

ایکنا - در خصوص تاریخ ورود اسلام به آرژانتین و وضعیت مسلمانان در کشورتان توضیح دهید.

ورود مسلمانان به آمریکای جنوبی پیشینه طولانی دارد و دست‌نوشته‌های کشف شده از این منطقه حاکی از آن است که مسلمانان حتی پیش از کشف این منطقه در آن حضور داشتند.

تاریخ مدون ورود اسلام به آرژانتین مربوط به حدود یک قرن و نیم پیش است که مسلمانانی از سوریه و لبنان وارد این کشور شدند و فرهنگ و تمدن اسلامی را در آن ترویج دادند.

امروزه بسیاری از مسلمانان در آرژانتین در مؤسسات معتبر مانند دانشگاه‌ها و مراکز اقتصادی مشغول فعالیت هستند و نقش بزرگی در زمینه تجارت دارند. در این کشور، مراکز فعال اسلامی و مساجد مشغول فعالیت و ترویج دین هستند که به آموزش قرآن و آموزه‌های به علاقمندان می‌پردازند.

ایکنا - در مورد فرزندانتان بگویید.

ما سه فرزند به نام‌های سکینه، فاطمه و محمدعلی داریم که سکینه ازدواج کرده و صاحب دو فرزند است و فاطمه در تهران به تحصیل در رشته زبان فرانسه مشغول است، محمدعلی نیز دانشجوی رشته زبان عربی است.

خوشبختانه دخترانم چه در ایران باشند و چه زمانی که به فرانسه می‌آیند، مزین به حجاب اسلامی هستند و فرزندانم در عمل به دستورات دینی و آموزه‌های قرآنی کوشا هستند که از این بابت شاکر خداوند هستیم.

انتهای پیام
captcha