نگاهی به آداب و رسوم ماه رمضان در گینه‌ / برپایی جلسات قرآن 5 ساعته
کد خبر: 3896816
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۲
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد:

نگاهی به آداب و رسوم ماه رمضان در گینه‌ / برپایی جلسات قرآن 5 ساعته

خانواده‌های گینه‌ای به دلیل جایگاه بسیار ویژه‌ای که برای قرآن قائل هستند، کودکان را در سنین پایین برای فراگیری و حفظ قرآن کریم در مدارس قرآنی ثبت‌نام می‌کنند. در گینه مدارس قرآنی فرانسوی - عربی که تحت نظر وزارت آموزش ملی فعالیت می‌کنند، امر آموزش قرآن را به کودکان، نوجوانان و جوانان بر عهده دارند.

قرآن جایگاه ویژه‌ای در میان خانواده‌های گینه‌ای دارد/ رمضان در گینهبه گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، جمهوری گینه، که با نام گینه کوناکری نیز شناخته می‌شود، با ۱۰ میلیون جمعیت در شمال غربی آفریقا و در سواحل اقیانوس اطلس قرار دارد. اسلام از قرن سیزدهم میلادی در این کشور پا گرفته است که حدود ۹۰ درصد جمعیت این کشور مسلمان و مابقی مسیحی هستند. زبان رسمی مردم این کشورِ معدن‌خیز و ثروتمند با مردمانی غالبا فقیر، فرانسوی است و در سال ۱۹۸۵، که حدود یک قرن جزو مستعمره فرانسه بود، از این کشور اروپایی اعلام استقلال کرد.

حدود ۱۰ درصد از جمعیت مسلمان گینه کوناکری شیعه هستند و علاقه‌ای وصف‌ناشدنی به اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) به‌ویژه امام علی(ع) و حضرت سیدالشهدا(ع) دارند. شیعیان هر ساله در ايام شهادت امام حسین(ع) با برپايی مراسم نوحه خوانی، سينه‌زنی و روضه، فرياد يا حسين(ع) سر داده و بر مظلوميت سرور و سالار شهيدان و ياران باوفايش اشک ماتم می‌ریزند.

برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های مسلمانان گینه کوناکری به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان، گفت‌وگوی ایکنا را با سلیمان کامارا بخوانید. کامارا طلبه ۲۹ ساله از شیعیان کشور گینه است که از حدود چهار سال پیش در جامعة‌المصطفی مشهد مقدس و در رشته حقوق مشغول تحصیل است.

ایکنا - انگیزه شما از ادامه تحصیل در ایران چیست؟

در گینه در رشته روابط بین‌الملل تحصیل کردم و همواره معتقد بودم که شناخت زبان جدید یک امتیاز برای هر شخص است. لذا تصمیم گرفتم برای فراگیری زبان فارسی و عربی در یک کشور مسلمان و در رشته مرتبط با رشته تحصیلی خودم به ادامه تحصیل بپردازم.

بنابراین، ایران را به دو دلیل انتخاب کردم. نخست به دلیل ثبات و آرامش این کشور در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر منطقه و دوم اینکه بنده به عنوان یک شیعه معتقد بودم که در ایران در مقایسه با دیگر کشورهای مسلمان، فضای فعالیت و تحصیل برای یک مسلمان شیعه بیشتر فراهم است.

ایکنا - با توجه به تجربه چند سال حضور در ایران، این کشور را چگونه دیدید؟

ایرانی‌ها مردمانی مهربان و مهمان‌دوست هستند. پیش از اقامت در ایران آشنایی نسبی در مورد تاریخ این کشور به‌ویژه تاریخ و حوادث انقلاب مردم به رهبری بنیانگذار جمهوری اسلامی، امام خمینی(ره) داشتم. خوشبختانه این فرصت برایم فراهم شده است که در شهر مقدس مشهد و در همجواری امام هشتم شیعیان باشم و از این فضای بی‌نظیر معنوی برای عمق‌بخشی و ارتقای اعتقادات خودم بهره بگیرم.

ایکنا - در ماه مبارک رمضان قرار داریم. از حال و هوای این ماه در گینه بگویید.

ماه مبارک رمضان در مجموعه فرهنگ و سنت زندگی جمعی مردم گینه کاملاً رسوخ یافته و به بخشی از هویت فرهنگی مردم این کشور تبدیل شده است. در طول این ماه، برخی اعمال دینی که مردم گینه در طول سال نیز دنبال می‌کنند، پررنگ‌تر می‌شود. از جمله می‌توان به قرائت قرآن کریم اشاره کرد که جلسات متعدد تلاوت و تفسیر قرآن برگزار می‌شود. در این جلسات، قرآن‌آموزان گرداگرد استاد می‌نشینند و با اشتیاق فراوان به فراگیری می‌پردازند.

قرآن جایگاه ویژه‌ای در میان مسلمانان به‌ویژه شیعیان گینه دارد. این کتاب آسمانی در مراسم مختلف از قبیل ازدواج، غسل میت، نذری‌ها و قربانی و ... بدون وقفه تلاوت می‌شود. به ویژه در ماه مبارک رمضان شاهد برپایی روزانه تا ۵ ساعت جلسات قرائت جمعی قرآن کریم در مساجد هستیم که بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد.

با فعالیت جامعة‌المصطفی العالمیه در پایتخت گینه و برخی شهرهای دیگر، کلاس‌های قرآن در رشته‌های مختلف و با حضور پرشور مردم در طول ماه مبارک رمضان برپا می‌شود‌.

ایکنا - وضعیت آموزش قرآن در گینه چگونه است؟

خانواده‌های گینه‌ای به دلیل جایگاه بسیار ویژه‌ای که برای قرآن قائل هستند، کودکان را در سنین پایین برای فراگیری و حفظ قرآن کریم در مدارس قرآنی ثبت‌نام می‌کنند. در گینه مدارس قرآنی فرانسوی - عربی که تحت نظر وزارت آموزش ملی فعالیت می‌کنند، امر آموزش قرآن را به کودکان، نوجوانان و جوانان بر عهده دارند.

در کنار این مراکز، مدارس سنتی نیز وجود دارند که به صورت آزاد و مستقل از وزارت آموزش ملی مشغول فعالیت هستند. حفظ و قرائت قرآن در گینه بسیار رواج دارد اما متأسفانه در مورد آمار حافظان و قاریان اطلاع دقیقی ندارم.

ایکنا - علاوه بر برپایی دورهمی‌های قرآنی، چه فعالیتهای دیگری در این ماه مرسوم است؟

دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی نیز در این ماه بسیار مرسوم است. مسلمانان در این ماه اعضای خانواده یا دوستان را برای صرف افطاری به خانه خود دعوت می‌کنند. هر ساله در پانزدهمین روز ماه مبارک، همزمان با ولادت امام حسن(ع)، نوه پیامبر گرامی اسلام و امام دوم شیعیان، مسلمانان شیعه جشن‌های افطاری با شکوهی را با جمع‌های صدنفره یا بیشتر در منازل برپا می‌کنند.

روز عید فطر با پرداخت زکاتی که میزان آن از سوی متولیان دینی اعلام شده است‌، آغاز می‌شود. این مبالغ به مسئولان دینی پرداخت می‌شود تا بتوانند به دست افراد فقیر برسانند. در این روز، مردم پس از پرداخت زکات، در مسجد گرد هم می‌آیند تا نماز عید را برپا دارند و پس از پایان نماز، دید و بازدیدهای عید آغاز می‌شود یعنی خانواده‌ها و دوستان و آشنایان به مناسبت این عید بزرگ، به دیدار یکدیگر می‌روند و برای هم خوشبختی، سلامتی، موفقیت را آرزو می‌کنند.

ایکنا - از لحظات سحر و افطار و نذری دادن بگویید.

این لحظات ناب‌ترین لحظات ماه روزه برای هر خانواده هستند. در گینه بیشتر خانواده‌ها در زمان سحری و افطار دور سفره می‌نشینند. البته روزه‌دارانی نیز این لحظات معنوی را با سایر مسلمانان در مسجد می‌گذرانند. همچنین، نذری دادن در طول سال و در مناسبت‌های معنوی گوناگون مرسوم است، اما در ماه مبارک رمضان خیرات کردن و نذری دادن بسیار افزایش می‌یابد و هر فردی در حد توانایی مالی خودش، به کمک فقرا و نیازمندان جامعه می‌شتابد. این کمک‌ها شامل مواد خوراکی از قبیل غذای گرم، شکر، شیر داغ، میوه و ... هستند که مردم در لحظات افطار در مساجد پخش می‌کنند.

ایکنا - آیا غذا یا شیرینی خاصی در این ماه پخته می‌شود؟

خیر، اما مصرف برخی خوراکی‌ها مانند فرنی در مقایسه با سایر ایام سال بسیار افزایش می‌یابد.

ایکنا - با توجه به اقامت چند ساله در ایران، چه تفاوت‌هایی میان ماه رمضان در ایران و گینه وجود دارد؟

به نظرم فضای ماه رمضان در کشورهای مختلف اسلامی تفاوت چندانی ندارد. در همه کشورها در طول ماه روزه فعالیت روزانه کاهش می‌یابد، شهرها به ‌ویژه در ساعات افطار خلوت‌تر می‌شوند، مساجد شلوغ‌تر می‌شوند و چیزی که در ایران توجهم را جلب کرد شلوغ شدن اماکن مذهبی و امامزادگان به ‌ویژه حرم مطهر امام رضا(ع) است.

ایکنا - روزهای قرنطینه را چگونه می‌گذرانید؟

امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، حرم مطهر رضوی به روی زائران بسته است و بنده نیز مانند دیگر مشتاقان اهل‌بیت(ع) از فرصت زیارت محروم هستم و در قرنطینه به سر می‌برم و در کنار کلاس‌های مجازی، سعی می‌کنم با خواندن کتاب‌، تلاوت قرآن و ادعیه و نیز عبادت و تفکر، لحظات پرباری را در ایام قرنطینه داشته باشم.

انتهای پیام
captcha