همه‌گیری کرونا قطعاً یک آزمون الهی است
کد خبر: 3891505
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹
یادداشت /

همه‌گیری کرونا قطعاً یک آزمون الهی است

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، جواد محمودی، رئیس شبکه بزرگ آرمانشهر مهدوی، در سلسله یادداشت‌هایی که در اختیار ایکنا قرار داده، به بررسی و تحلیل ابعاد گوناگون دنیای پساکرونا پرداخته است که امروز بخش دوم آن را با هم می‌خوانیم.

جهان‌گیر شدن یکباره ویروس کرونا بیانگر این است که بسیاری از شهروندان جهان به ویژه کشورهایی که سفرهای بین‌المللی در آن‌ها بیشتر است، به این ویروس مبتلا شده بودند و بعد از گذراندن دوره مخفی، علائم ابتلای تعدادی در حد انفجاری اعلام شد و همچنان ادامه دارد.

هرازگاهی مطالبی در فضای مجازی به چشم می‌خورد که مردم جهان حتی از ادیان دیگر به قرآن و اسلام پناه آورده‌اند: قرآن‌هایی که در چین، تعدادی از مردم تهیه می‌کردند، مصاحبه فرانسیس فورد کاپولا و اشاره به قرآن، نماز خواندن پشت سر مسلمانانی که در خیابان و اماکن عمومی نماز جماعت بر پا کرده بودند.

این کارها چه واقعی و چه ساختگی باشند و یا بعضی‌شان بر چسب اشتباه خورده باشند، نمی‌توان از استغاثه‌های جمعی مردم دنیا با هر دینی به راحتی چشم‌پوشی کرد. از همه مهم‌تر اینکه کشورهای صنعتی و ابرقدرت جهانی در کنترل این ویروس بسیار ضعیف و شکننده عمل می‌کنند و دچار بحرانی شده‌اند که ادامه‌دار خواهد بود و به این زودی توان کنترل را به دست نمی‌آورند. چند روز پیش، رسانه‌های خارجی به ویژه آمریکایی، ایران را مرکز شیوع معرفی می‌کردند ولی چیزی نگذشت که ورق برگشت و کوس رسوایی آمریکا و رفقای اروپایی‌اش بدجور به صدا در آمد.

کرونا با اینکه ویروس منحوسی است و قطعاً یکی از اقسام شیاطین شناخته و به صورت بسیار جدی، به عنوان یک سلاح بیولوژیک ساخته آمریکا از آن یاد می‌شود اما ناخواسته خدماتی هم به جامعه جهانی رسانده است که به چند مورد آن اشاره می‌کنیم:

۱- این ویروس در بسیاری از کشورها، شهرهای بزرگ با جمعیت بالا را که از ترافیک رنج می‌بردند و شرایط بحرانی و خطرناک در آلودگی هوا را تجربه می‌کردند به یکباره خلوت و مانند شهر مردگان خالی از سکنه کرد، کدام دولت یا قانون توان چنین کاری را داشت؟

۲- جهانی‌سازی که حربه جدید کشورهای غربی برای حفظ سلطه خود بر کشورهای ضعیف‌تر بود، به راحتی با یک ویروس زیر سؤال رفت و همین ارتباطات و تعاملاتِ باز مهم‌ترین عامل گسترش شیوع ویروس کرونا شد يعنى ویروس کرونا را به یک پاندمی جهانی تبدیل کرد. هرچند در اتحادیه اروپا کشورهای عضو به دنبال خروج از آن بودند و ماجرای برگزیت انگلیس در حال نهایی شدن بود، اما کرونا یک‌شبه ره صدساله را برایشان طی کرد و توانست گلوبالیزاسیون را منفور و کشورها را مجاب به انزوا کند؛ مشاهده کردیم که کشورهای متمدن اروپایی محموله‌های بهداشتی یکدیگر را غارت کردند.

۳- شکسته شدن ابهت آمریکا شاید جذاب‌ترین ثمره سیاسی پاندمی کرونا برای کشورهای جهان به ویژه کشورهای لطمه‌دیده از سیاست‌های یک‌جانبه آمریکا در قبال آن‌ها بود.

البته از آن شیرین‌تر، تحقیر ترامپ به دلیل واکنش‌های احساسی و به ظاهر شجاعانه در مواجهه با شیوع ویروس کرونا بود که زیاد طول نکشید، چرا که با انتقادات زیادی مواجه شد و به سرعت عقب‌نشینی کرد تا حدی که دست کمک به سمت کشورهای مختلف از کره جنوبی تا چین دراز کرد. باید منتظر ماند و دید که آیا این شروعی بر پایان آمریکا خواهد بود!؟

۴- در سال‌های قبل در کشور خودمان، گزارش‌های ناراحت‌کننده‌ای از مصدومان و کشته‌های تصادفات جاده‌ای مسافران نوروزی منتشر می‌شد. بسیار جای تأمل و تعجب داشت و دارد که چرا با اینکه مردم می‌دانند در ایام نوروزی مسافرت‌ها بسیار زیاد است و ممکن است جدای از خطرات، خدمات مناسبی هم دریافت نکنند، باز هم تصمیم برای سفر در این روزها تکرار می‌شود؟!

البته هستند هموطنانی که جز این بازه زمانی تعطیلات مناسبی برای سفر در طول سال ندارند که باز هم سؤال بزرگ این است كه چرا مدیریت و برنامه‌ریزی از سوی برخی مسئولان مربوطه آشفته است و این مسائل جدی گرفته نمی‌شود؟! البته یادی هم کنیم از کیفیت خودروها و وضعیت بیشتر جاده‌ها...!

ولی مشاهده كرديم كه بازهم یک عامل غیر دولتی و کاملاً غیرمترقبه توانست جور مسئولان را بکشد و با كاهش قابل توجه سفرها، مرگ و میر و صدمات ناشی از حوادث رانندگی این روزها را بسیار کاهش دهد.

۵- دنیا باوجود سیاستمداران زیاده‌خواه و جنگ‌طلب همیشه مستعد جنگ است و عجیب به نظر می‌رسد اگر در روزی یک جایی تجاوز و جنگی بین کشورها و ملت ها رخ ندهد.

بحرانی که کرونا برای دولت‌ها ایجاد کرد باعث شد لااقل فعلاً جنگ و کشتار متوقف یا برنامه‌های تجاوزکارانه دولت‌های متخاصم لغو شود. اما در این شرایط، هستند دولت‌هایی مانند آمریکا، اسراییل و عربستان سعودی که فارغ از غم دنیا همچنان تشنه جنگ باشند و در سایه حواس‌پرتی دنیا به خونریزی و جنایت‌های خود ادامه دهند، غافل از اینکه این اقدامات وحشیانه در این شرایط بیشتر مورد توجه و صدالبته انتقاد بین‌المللی واقع شده است.

جالب‌تر اینکه این دولت‌ها اکنون بلاتکلیف هستند و نمی‌دانند چگونه از این مخمصه خارج شوند، از یک سو بحران کرونا و از سوی دیگر، باتلاق جنگ...

۶- در شرایطی که همه کشورها (به جز چند دولت خاص!) و مردم جهان برای نابودی کرونا با یکدیگر همکاری می‌کنند و دریافته‌اند که وحدت و هماهنگی جهانی راه برون‌رفت از این بحران است، همچنان دولت آمریکا اصرار بر حفظ تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران و حتی اعمال تحریم های جدید دارد. ولی دولت‌های دیگر مانند روسیه، چین و... با اینکه خودشان درگیر کرونا هستند برای لغو تحریم‌های یک‌جانبه علیه کشورمان اقدامات سیاسی و رسانه‌ای انجام می‌دهند.

در این شرایط اگر اتفاقی برای لغو تحریم‌ها رخ ندهد، حداقل دولت آمریکا منزوی‌تر از قبل شده، ظالمانه بودن تحریم‌های یکجانبه این دولت و چندجانبه شورای امنیت ملی و اتحادیه اروپا علیه ایران بر جوامع بین‌المللی و مردم جهان روشن می‌شود.

آنچه گفته شد یک انتقاد با چاشنی طنز تلخ بود، با این حال خیلی تلخ و دردآور است، یک ویروس که یک دشمن غیرخصمانه است اقداماتی انجام دهد که به نفع انسان‌ها باشد درحالی که خودشان می‌دانند چه ایرادهایی دارند و باید چه کنند، ولی چرا سکوت کرده و دست روی دست گذاشته‌اند؟! واقعا چرا؟!

 

جواد محمودی 

انتهای پیام
captcha