حضرت علی‌اکبر؛ الگوی جوان تراز انقلاب اسلامی
کد خبر: 3889171
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۶

حضرت علی‌اکبر؛ الگوی جوان تراز انقلاب اسلامی

مدرس حوزه علمیه قم با برشمردن برخی امتیازات و ویژگی‌های شخصیتی حضرت علی اکبر، به تبیین ویژگی‌های جوانان تراز انقلاب اسلامی پرداخت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید عبدالرزاق پیردهقان، مدرس حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به سخنی از مقام معظم رهبری در خصوص جوانان، اظهار کرد: از دیدگاه رهبر انقلاب، جوانان محور هر حرکت در یک جامعه به شمار می‌روند که دست آنان جلوتر و کارآمدتر از دست دیگران است و در انقلاب مهدی موعود(عج) نیز همین جوانان نقشی پررنگی را ایفا خواهند کرد.

وی ادامه داد: برای آنکه جوانانی پا در رکاب حضرت ولی‌عصر(عج) داشته باشیم، آنان باید در برهه زمانی کنونی به الگوگیری و تمرین خدمت به اهل‌بیت(ع) و امام زمان خود بپردازند، اجازه ندهند آفت‌های زمانه آنان را از اهل‌بیت دور کند و برای انقلاب مهدی(عج) آماده شوند، در زمینه پا در رکاب بودن امام زمان چه الگویی بالاتر از حضرت علی‌اکبر که پا در رکاب پدر بزرگوارش، امام حسین(ع) به شهادت رسید.

حجت‌الاسلام پیردهقان در تبیین جایگاه شخصیتی علی‌اکبر و با تقسیم‌بندی حیات آن بزرگوار به سه بخش، گفت: بخش نخست حیات آن حضرت در زمان حیات جد بزرگوارش حضرت علی(ع) اتفاق افتاد که در حال طی کردن دوران کودکیشان بودند و در محضر حضرت به فراگیری قرآن کریم و آموزه‌های دین می‌پرداخت، ضمن اینکه شیوه مبارزه امیرمومنان(ع) را با ظلم و جور زمان مشاهده می‌کرد و درس می‌گرفت.

وی ادامه داد: دوره دوم حیات حضرت علی‌اکبر در زمان حیات عموی بزرگوارش‌، امام حسن مجتبی(ع) سپری شد که ایشان را در جریانات سیاسی و حوادث همراهی می‌کرد و همواره برای جانفشانی آماده بود.

این کارشناس مذهبی دوره سوم حیات حضرت علی‌اکبر را مربوط به حضور در رکاب امام حسین(ع) دانست و افزود: در کتاب مقاتل‌الطالبین ابوالفرج اصفهانی آمده که دوست و دشمن به جایگاه با عظمت علی‌اکبر اقرار می‌کنند، از جمله معاویه که در مورد آن بزرگوار گفته بود علی‌اکبر لیاقت رهبری و زعامت جامعه را دارد.

ویژگی‌های شخصیتی حضرت علی‌اکبر

این مدرس حوزه در تشریح امتیازات شخصیتی حضرت علی‌اکبر، بیان کرد: شهادت در رکاب امام زمان خود، «اشبه‌الناس» بودن به جد بزرگوارش رسول خدا(ص)، برخورداری از سلام و صلوات حضرت ولی‌عصر(عج) در زیارت ناحیه مقدسه در فرازی که می‌فرمایند «السَّلامُ عَلَیکَ یا أوَّلَ قَتیلٍ مِن نَسلِ خَیرِ سَلیلٍ مِن سُلالَةِ إبراهیمَ الخَلیلِ»، از جمله امتیازات شاخص‌ شخصیتی آن بزرگوار است.

حجت‌الاسلام پیردهقان در ادامه برخی ویژگی‌های حضرت علی‌اکبر را که می‌تواند سرلوحه جوانان و معرفى شاخص‌های جوان تراز انقلاب اسلامی باشد یادآوری کرد و گفت: در کلام بزرگان داریم که جوان به دلیل فطرت پاک و روحیه عظیم و خداجوی، از لطف پروردگار برخوردار است لذا اگر جوانان این فطرت را در خود زنده نگه دارند، مشمول لطف و رحمت الهی می‌شوند همچنان که علی‌اکبر اینگونه بود.

وی ادامه داد: غرق در معنویت و عشق خدا بودن ویژگی دیگر حضرت علی‌اکبر است که می‌تواند الگوی خوبی برای جوان تراز انقلاب باشد، همچنان که در کتاب معالی‌السبطین محمدمهدی حایری مازندرانی می‌خوانیم که امام حسین(ع) در مورد حضرت علی‌اکبر (ع) فرمودند:  غرق در عشق خدا بود و کشته راه خدا شد.

جوانان، شهيد زندگى كنند

حجت‌الاسلام پیردهقان تصریح کرد: سردار شهید قاسم سلیمانی معتقد بود که اگر کسی می‌خواهد شهید شود باید شهید زندگی کند، حضرت علی‌اکبر نیز که غرق در عشق خدا و معنویت زندگی کرد در راه حق شهید شد، لذا جوانان باید به دنبال عشق الهی و کسب معنویت باشند.

وی با بیان اینکه امروزه بسیاری از جوانان به برکت انقلاب اسلامی، غرق در معنویت هستند، گفت: نقش و حضور شمار زیادی از جوانان در برنامه‌های معنوی و دینی مانند اعتکاف، لیالی قدر، اربعین و ... شاهد این مدعا است.

این مدرس حوزه فراگیری آموزه‌های دینی و انتقال آن به دیگران را یکی دیگر از ویژگی‌های شخصیتی حضرت علی‌اکبر دانست و بیان کرد: امروزه فضای مجازی بستر بسیار مناسبی برای حضور معنوی و فعالیت دینی جوانان تراز انقلاب اسلامی است تا علاوه بر فراگیری معالم و معارف اسلامی، آموخته‌های خود را به سایر جوانان جوامع اسلامی انتقال دهند.

حجت‌الاسلام پیردهقان با بیان اینکه گره‌گشایی از کار دیگران در دوره‌های سخت از دیگر ویژگی‌های علی‌اکبر است، تصریح کرد: این خصیصه را در رفتار و کردار آن بزرگوار در کمک به نیازمندان و در راه ماندگان می‌توان مشاهده کرد که به عنوان «کریم مدینه» شناخته می‌شد، ضمن اینکه در حادثه کربلا، زمانی که آب بر روی اهل‌بیت و یاران امام حسین(ع) بسته شده بود، علی‌اکبر به دل دشمن می‌زد و آب می‌آورد.

وی ادامه داد: در زمان ما نیز همواره حضور جوانان در دوران‌های سخت مانند جنگ تحمیلی‌، حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله و ... گره‌گشا بوده و هست، همچنان که امروز در مبارزه با کرونا شاهد هستیم جوانان انقلابی در سنگرهای جهادی و سلامت، بدون چشمداشت و به صورت خودجوش مشغول کار و خدمت هستند.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: روح مبارزه و ایستادگی در برابر استکبار، ویژگی دیگر حضرت علی‌اکبر است که با درس‌آموزی از مکتب علی(ع)، اوج استکبارستیزی او در کربلا تجلی یافت، روحیه استکبار ستیزی مرهون بصیرت، شناخت وظیفه و انجام به موقع آن است که این روحیه باید سرلوحه جوانان تراز انقلاب باشد.

انتهای پیام
captcha