کاهش محسوس قرآن‌آموزان مکتب قرآن شهرکرد/ طرح‌های خوب اما بی‌نتیجه
کد خبر: 3858176
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰

کاهش محسوس قرآن‌آموزان مکتب قرآن شهرکرد/ طرح‌های خوب اما بی‌نتیجه

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ استاد پیشکسوت قرآنی در چهارمحال‌وبختیاری گفت: به دلیل کمبود قرآن‌آموز و کاهش محسوس مراجعه‌کنندگان، مکتب قرآن با سابقه ۴۵ سال فعالیت در عرصه قرآنی شهرکرد، بیشتر شبیه تشکلی تازه‌تأسیس و ناشناخته است چرا که افراد معدودی در آن رفت‌وآمد دارند اگرچه تلاش شده است درب این مجموعه همیشه باز باشد.

اا

اسدالله مجدزاده، استاد پیشکسوت قرآنی در چهارمحال‌وبختیاری، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، با اشاره به سابقه 5 ساله فعالیت مرکز تخصصی بصائر شهرکرد، اظهار کرد: این مرکز تخصصی با مجوز اداره تبلیغات اسلامی استان و تحت نظارت مکتب قرآن شهرکرد به ارائه آموزش‌های تخصصی قرآن به علاقمندان می‌پردازد.

وی ادامه داد:  فعالیت این مرکز بر آموزش تخصصی رشته‌های ترجمه، مفاهیم، تفسیر، تجوید تخصصی و تربیت معلم قرآن معطوف است که تجوید تخصصی در 50 ساعت، تفسیر موضوعی در یک دوره یک ماه و نیمه و آموزش تخصصی مفاهیم تا پایان قرآن به علاقمندان آموزش داده می‌شود و افراد پس از طی این دوره گواهی‌نامه معتبر دریافت می‌کنند.

این فعال باسابقه قرآنی با بیان اینکه در مکتب قرآن آموزش‌های عمومی قرآن اعم از روخوانی، روانخوانی، تجوید و ... به کودکان، نوجوانان و بزرگسالان استان ارائه می‌شود، افزود: این کلاس‌ها به ویژه در فصل تابستان با استقبال بهتری برگزار می‌شود اما در حال حاضر کلاس‌ها با تعداد انگشت‌شمار قرآن‌آموزان در حال برگزاری است؛ ضمن اینکه دفتر و کلاس‌های مرکز تخصصی بصائر در مکتب قرآن و علی‌رغم استقبال اندک، فعال است.

مدیر و مؤسس مکتب قرآن شهرکرد در خصوص علل استقبال اندک مردم از فعالیت‌های قرآنی، بیان کرد: گسترش مصادیق عصر جدید از جمله فضای مجازی توانسته است جذابیت فراوانی برای جوانان داشته باشد و آنان را از سایر وادی‌ها غافل کند، ضمن اینکه عدم حمایت مناسب مسئولان نیز مزید بر علت است.

وی به نقش تأثیرگذار رسانه‌ها به ویژه رسانه قرآنی ایکنا اشاره و تصریح کرد: رسانه‌ها می‌توانند با طرح مشکلات فرهنگی به ویژه قرآنی و پیگیری موضوعات و پرسش و مطالبه از مسئولان، نقش بسزایی در پرداختن به مشکلات داشته باشند و چه بسا به رفع یا کمرنگ شدنشان کمک کنند.

فروشگاه محصولات قرآنی بصائر

مجدزاده به فعالیت فروشگاه تخصصی محصولات قرآنی در کنار فعالیت آموزشی مرکز تخصصی بصائر اشاره کرد و گفت: در این فروشگاه محصولات قرآنی به مردم و خانواده‌ها عرضه می‌شود که متأسفانه در یکی دو سال اخیر استقبال از این محصولات کاهش یافته است به طوری که ادامه فعالیت با وضعیت فعلی مقدور نیست.

این چهره برتر قرآنی در استان با اشاره به محصولات قرآنی عرضه شده در این فروشگاه، بیان کرد: در این مکان که در جنب اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قرار دارد، کتاب‌ها و ابزار کمک آموزشی قرآنی و نیز کتب مذهبی و ملزومات فراگیری، آموزش و تلاوت قرآن به علاقه‌مندان عرضه می‌شود و در واقع زیر نظر دارالقرآن الکریم کشور نماینده عرضه محصولات و آموزش نحوه استفاده هستیم.

مجدزاده با ابراز نارضایتی از عدم استقبال مخاطبان از خدمات قرآنی مکتب‌ قرآن و مرکز تخصصی بصائر، بیان کرد: به دلیل کمبود قرآن‌آموز و کاهش محسوس مراجعه‌کنندگان، این مجموعه با سابقه ۴۵ سال فعالیت در عرصه قرآنی شهرکرد، بیشتر شبیه تشکلی تازه‌تأسیس و ناشناخته است چرا که افراد معدودی در آن رفت‌وآمد دارند اگرچه تلاش شده است درب این مجموعه همیشه باز باشد.

وی با اشاره به چند دهه فعالیت در عرصه آموزش عمومی و تخصصی قرآن در داخل و خارج کشور، ادامه داد: بنده به عنوان معلم قرآن، همواره برای آموزش اعلام آمادگی کرده‌ام اما در حال حاضر به دلیل استقبال اندک مخاطبان، فعالیت آموزشی بنده محدودتر شده است و بیشتر وقتم در فروشگاه تخصصی قرآنی می‌گذرد که باید گفت اقبال و مراجعه مردم به این فروشگاه نیز بسیار کاهش یافته است.

طرح «قرآن در خانه» در مرکز تخصصی بصائر

این پیشکسوت قرآنی با اشاره به یکی از طرح‌های قرآنی در حال اجرا توسط مرکز تخصصی بصائر، تصریح کرد: طرح «قرآن در خانه» که به آموزش ترجمه و مفاهیم از راه دور اختصاص دارد با همکاری بیت‌القرآن امام علی(ع) قم در حال اجرا است.

مجدزاده ادامه داد: در این طرح افراد علاقمند یک بسته آموزشی را که در فروشگاه عرضه شده است تهیه و آن‌را مطالعه می‌کنند، این مجموعه شامل ۳۰ کتاب جیبی است که به ارائه ترجمه واژگان و مفاهیم آیات با بیان ساده و روشن می‌پردازد و پس از آموزش و فراگیری، آزمون مجازی آن برگزار و به افراد حائز شرایط گواهی‌نامه اعطا می‌شود.

مجدزاده در پایان با اشاره به طرح‌های خوب اما بی‌نتیجه در عرصه فعالیت‌های قرآنی استان، گفت: تا کنون دو بار و در فاصله چند سال، برای تأسیس دانشکده علوم قرآنی در استان اقدام جدی صورت گرفته است اما به دلیل نیافتن مکان مناسب و عدم همکاری متولیان امر، تلاش‌ها به نتیجه نرسید، ضمن اینکه نشریه قرآنی «شمیم‌ وحی» که از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد، علی‌رغم همکاری و اعلام آمادگی قرآنیان استان برای تهیه مطالب و مقالات پربار، پس از یک‌بار انتشار، از فعالیت بازماند.

انتهای پیام
captcha