وحدت مسلمانان سدی برای رسیدن دشمن به هدف خود است
کد خبر: 3856496
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۱
به مناسبت هفته وحدت؛

وحدت مسلمانان سدی برای رسیدن دشمن به هدف خود است

گروه اجتماعی - رئیس اداره تبلیغات شهرستان شهرکرد: در نگاهِ دینی مسلمانان، قدرت ابزار رسیدن به نورانیت است اما برای کشورهای مقابل، قدرت تبدیل به یک هدف شده است و وحدت مسلمانان سدی برای رسیدن دشمن به هدف خود است.

وحدت مسلمانان سدی برای رسیدن دشمن به هدف خود است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدابراهیم حجت‌پناه، رئیس اداره تبلیغات شهرستان شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری در خصوص لزوم وحدت، اظهار کرد: در سوره قصص به رفتار پیامبر در میان مردم اشاره شده است که روش ایشان در جامعه برای ایجاد وحدت الفت، مجذوبانه بود یعنی مردم در ابتدا جذب اخلاق ایشان می‌شدند و این اخلاق به عنوان ویترین اسلام جذابیت بالایی داشت.

وی ادامه داد: درواقع پیامبر ابتدا از قلب‌ها وارد می‌شد و اعتقادات را با کمک پیامبر درونی مردم به آن‌ها آموزش می‌داد که این الفت و فکر و اندیشه منجر به انجام اعمال خوب و تشکیل یک جامعه فردی و در نهایت تبدیل به جامعه اجتماعی می‌شد.

حجت‌الاسلام حجت‌پناه با اشاره به آیه 63 سوره انفال، ادامه داد: خداوند در این آیه می‌فرماید: «وَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنْفَقْتَ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مَا أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ»، الفت داد دل‌های مؤمنان را، دل‌هایی که اگر تو با تمام ثروت روی زمین می‌خواستی میان آنها الفت دهی نتوانستی، لیکن خدا تألیف قلوب آن‌ها کرد که او مقتدر و داناست؛ این بدان معناست که خداوند سبب ایجاد این الفت میان مؤمنان است و با زور و یا ثروت الفتی ایجاد نخواهد شد.

وی تصریح کرد: از دیرباز تقابل دو نوع مدیریت در جامعه وجود داشته و خواهد داشت و زمانی این تقابل به پیروزی کامل جبهه حق منتج می‌شود که حضرت حجت(عج) ظهور کند؛ البته اکنون مدل کوچک‌تری از این تقابل را در جامعه اسلامی تجربه می‌کنیم یعنی کشور ایران به عنوان ام‌القراء جهان اسلام است اگر چه کعبه که ابزار ظاهری ام‌القراء بودن است، در دست سعودی‌هاست اما ابزار واقعی جهان اسلام که ریشه و خاستگاه منویات اسلام است در کشور در حال اجرا است و ایران به یک محور مقاومت تبدیل شده است.

قدرت ابزار رسیدن به نورانیت است

رئیس اداره تبلیغات شهرستان شهرکرد اظهار کرد: مدیریت ترامپی، بنی‌امیه‌ای و بنی‌عباسی همچنان در جوامع وجود دارد و شمرهای زمان حال همان آمریکا و اسرائیل هستند که به سبک فرعون رفتار می‌کنند یعنی به فکر اسلام نیستند بلکه به فکر قدرت هستند؛ در نگاهِ دینی مسلمانان، قدرت ابزار رسیدن به نورانیت است اما برای کشورهای مقابل، قدرت تبدیل به یک هدف شده است و وحدت انسان‌ها سدی برای رسیدن دشمن به هدف خود است.

وی با بیان اینکه کم هزینه‌ترین راه برای از بین بردن طرف مقابل استفاده از قدرت خودشان ضد آن‌ها است، به برداشت شخصی خود از سفر حج اشاره کرد و گفت: در این سفر که کنگره جهانی است همه اهل کتاب حضور دارند و چه بسا مشترکات اهل کتاب با یکدیگر خیلی بیشتر از مشترکات اسلام با مسیحیت است پس چرا این گروه‌ها نمی‌توانند با هم ارتباط قوی داشته باشند.

حجت‌الاسلام حجت‌پناه افزود: مقام معظم رهبری در این باره فرمودند: زمانی که از وحدت سخن به میان می‌آید به این معنا نیست که از مبانی خود کوتاه بیاییم بلکه همه مباحث و سؤالات حوزوی و دانشگاهی‌یمان به قوت خود باقی می‌ماند و تنها در مواجهه با دشمن مشترک باید با هم متحد شویم.

رئیس اداره تبلیغات شهرکرد تصریح کرد: حکومت مستضعفان بر روی کره زمین وجود دارد، برخی افراد در اثر زوربینی، زورشنوی و ناتوانی‌شان و گروهی بر اثر مقاومتشان ضعیف می‌شوند و پیکر بی‌جانشان زیر سم ستوران چاک‌چاک می‌شود، هر دو پایمال می‌شوند اما گروه اول نابود و گروه دوم به سمت بالا صعود می‌کنند.

وی در رابطه با ضرورت این وحدت به مشترکات دو مذهب اشاره و بیان کرد: نخست باید ضرورت‌های سلبی را یادآور شد که مقابله با دشمن اعم از داعش، طالبان و تکفیری‌ها نمونه‌های آن است و دوم ضرورت‌های ایجابی که برگزاری کنگره حج و برائت‌ از مشرکان از نمونه‌های این حوزه است که همه باید دست به دست هم دهیم و با یکدیگر در برپایی برائت از مشرکان به نحو احسن متحد شویم که اگر این اتحاد شکل نگیرد عین بی‌تدبیری و حماقت است چرا که دشمن مشترک، از مشترکات این دو مذهب است.

حجت‌الاسلام حجت‌پناه بیان کرد: امام صادق (ع) می‌فرماید: در سوره توحید تمام انرژی لازم که می‌توان از اسلام کسب کرد نهفته است پس با این دین ظرفیت‌های بسیاری در جامعه تقویت می‌شود و این مأموریت اسلام و مسلمانان است که قرار است بشریت به جایی برسد که دین حق را دین اصلی در جامعه بداند.

وی با بیان اینکه این دو مذهب مشکلی با هم ندارند، افزود: اهل سنت همگی اهل احترام و ادب هستند و داعش دشمن و مشکل اصلی و مشترک شیعه و سنی است که در درگیری‌ها نیز مشاهده شد؛ هم اهل سنت و هم شیعیان را به شهادت رساندند و چه بسا آمار شهیدان اهل سنت بر دستان داعش بیشتر از آمار شیعیان نیز باشد زیرا این گروه برای شیعه و یا اهل‌سنت دل نمی‌سوزاند و تنها به فکر آباد کردن وهابیت است، امت‌ها از این جریان‌ها مطلع شدند و می‌طلبد دولت‌ها نیز در این حوزه وارد شوند تا کار به نقاط اصلی خود برسد.

این کارشناس مذهبی در رابطه با آثار مثبت وحدت میان شیعه و سنی اظهار کرد: دفاع مقدس تمام اقشار جامعه و ارکان نظام را با یکدیگر متحد کرد و برکات بسیاری داشت که این برکت را در مواجهه با داعش می‌بینیم، ایجاد وحدت میان شیعه و سنی نتیجه دفاع مقدس است حال اینکه تا چه حد بتوانیم از این گنج بی‌انتها طلا استخراج کنیم به همت مسئولان و مردم بستگی دارد.

تبدیل وحدت شیعه و سنی به باور قلبی

حجت الاسلام حجت ‌پناه در پاسخ به این سؤال که چه کنیم تا دستور رهبر معظم انقلاب در رابطه با وحدت شیعه و سنی به باور قلبی و اعتقادی تبدیل شود، با بیان اینکه اگر قسمتی از بدن بیمار شود در کل بدن اختلال ایجاد می‌شود، ادامه داد: پیامبر(ص) فرمودند که امت من همانند یک جسم هستند یعنی اگر از قسمتی از این جسم که ادیان مختلف را شامل می‌شود غفلت کنیم همه امت آسیب می‌بیند و این آسیب، شیعه و سنی را توأمان فرا می‌گیرد.

وی افزود: تبدیل این دستور مقام معظم رهبری به اعتقاد و باور قلبی به مشاهدات میدانی نیاز دارد اما چون در استان میزبان برادران اهل سنت نیستیم این موضوع را نمی‌توان به سادگی درک کرد لذا اگر فعالیت‌های مشترک از جمله شرکت در جشنواره‌های عمار، مسابقات حوزه‌های هنری، شرکت در جنگ‌ها و ... را ببینیم که با مشارکت این دو فرقه انجام می‌شود، به این باور و اعتقاد می‌رسیم بنابراین توصیه می‌شود خانواده‌ها در ایام تعطیل به مناطق سنی‌نشین بروند و این فعالیت‌ها را از نزدیک شاهد باشند و میزبانی این برادران را حس کنند.

حجت‌الاسلام حجت‌پناه با بیان اینکه در استان دانشجویان اهل‌سنت رفت و آمد می‌کنند اما این آمار نسبت به استان‌های دیگر ضعیف است و احترام این برادران به مسلمانان و اعتقادات شیعیان قابل مشاهده است، اظهار کرد: به لطف الهی هم شیعیان انس با قرآن بالا و محسات زیبایی دارند که به اهل‌سنت پیش کش کنند و هم اهل‌سنت از کمالات و رفتارهای شایسته‌ای برخوردار هستند که این امت واحد با سرشکن کردن همه امت‌ها به جهانیان از خود نشان دهند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرکرد در پایان با بیان اینکه اگر اشخاص با این مشاهده میدانی مثبت باز هم نتوانستند چرایی وحدت را درک کنند می‌توانند به قسمت سلبی ماجرا دقت کنند، اظهار کرد: عدم وحدت باعث متولد شدن داعش و طالبان و ... می‌شود که به شیعه و سنی رحم نمی‌کند همان گونه که صدام گفت «امروز مهران فردا تهران» و داعش نیز این لفظ را تکرار کرد که «امروز سوریه فردا تهران» و حتی در خیابان خود برای استان‌های ما نام جدید نیز انتخاب کردند که به همت جوانان این آرزو را به گور بردند.

وی گفت: جوانان برای درک بهتر این ماجرا می‌توانند به پای خاطرات مدافعان حرم بشینند زیرا در این جنگ، شیعه، سنی و مسیحیت در کنار هم علیه یک دشمن جنگیدند.

حجت‌الاسلام حجت‌پناه در پایان گفت: محور مقاومت برکات جهانی دارد، که امام خمینی(ره) در این خصوص فرمودند: ما با کفر و شرک مواجه هستیم که امروز شرک و کفر را در قالب مستکبران می‌بینیم و جبهه امروز تنها متشکل از مسلمانان و شیعیان نیست بلکه امروز جبهه متشکل از مستضعفان جهان شده است و شامل همه فرقه‌ها و ادیان می‌شود.

انتهای پیام
captcha