فرهنگ وقف آموزش داده شود/موقوفات قرآنی چهارمحال‌و‌بختیاری به تعداد انگشتان دست
کد خبر: 3852076
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۱

فرهنگ وقف آموزش داده شود/موقوفات قرآنی چهارمحال‌و‌بختیاری به تعداد انگشتان دست

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری گفت: فرهنگ وقف باید در مدارس و دانشگاه‌ها به فرزندانمان آموزش داده شود زیرا واقف حتماً نباید سن و سال بالایی داشته باشد و مال بزرگی را وقف کند بلکه دانش‌آموزان هم می‌توانند با وقف یک قرآن به مدرسه و یا وقف دفتر و کتاب خود به نیازمندان، واقف شوند.

فرهنگ وقف آموزش داده شود/موقوفات قرآنی چهارمحال‌و‌بختیاری به تعداد انگشتان دست

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، اگر بخواهد تحولی در حوزه فعالیت‌های قرآنی بیفتد باید زیرساختی به نام وقف در فعالیت‌های قرآنی ایجاد شود.

بی‌شک ترویج فرهنگ قرآنی، نتایج بی‌نظیری در افراد و جامعه خواهد گذاشت و باعث خواهد شد که در دل‌های مسلمانان انقلابی رخ دهد؛ اما پیش‌نیاز عمل کردن به نسخه‌های شفابخش قرآن، آگاهی از آنهاست.

 اگر واقع‌بینانه نگاه کنیم، باید اعتراف کنیم که شاید درصد بالایی از افراد جامعه، با محتوای قرآن نامأنوس باشند و دلیل اصلی آن، عدم آگاهی و شناخت نسبت به این کتاب نورانی و مقدس است. همانطور که ترویج فرهنگ حسینی منجر به انقلاب اسلامی ایران شد، ترویج فرهنگ قرآنی هم در زندگی‌هایمان انقلاب ایجاد می‌کند.

 وقتی به علل و عوامل ترویج موفق فرهنگ حسینی نگاه می‌کنیم، در می‌یابیم که بخش مهمی از تأمین هزینه‌های این اقدام، موقوفات فوق‌العاده فراوانی است که هزینه‌های ناگزیرِ آن‌را تأمین کرده و می‌کند؛ اما برای قرآن و ترویج فرهنگ قرآنی، موقوفات بسیاری کمی صورت گرفته است که طبق آمار رسمی، تنها دو درصد از موقوفات کشور به این امر اختصاص دارد.

یکی از اولویت‌هایی که در حوزه وقف دنبال می‌شود ایجاد وقف بر اساس نیازهای روز جامعه است و یکی از مهم‌ترین زمینه‌های وقف که نیاز جامعه نیز محسوب می‌شود وقف قرآنی است بنابراین باید تلاش کرد تا جامعه متوجه نیاز به وقف قرآنی شود،‌ در این زمینه هیچ چیزی مانند رسانه‌ها نمی‌توانند کمک‌کننده باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن امیری، مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه مشکلات جامعه قرآنی در سطح کشور و استان مشهود است و در بحث برگزاری جلسات و محافل قرآنی مشکلات بسیاری وجود دارد، بیان کرد: وقف قرآنی عامل ماندگار در استان و کشور است که متأسفانه در این حوزه به خوبی کار نشده است.

وی ادامه داد: اساتید و چهره‌های قرآنی می‌توانند در این زمینه اثرگذار باشند که هم از سمت اساتید و هم از سمت جامعه در حوزه وقف قرآنی کوتاهی شده است؛ همان‌گونه که محافل قرآنی در مجالس عزاداری اهل بیت جا افتاده است و با کار کردن در این حوزه شناخت مردم نسبت به عزای امام حسین(ع) بیشتر شده است و البته می‌توان گفت این افزایش شناخت به دلیل افزایش موقوفات برای امام حسین(ع) است.

حجت‌الاسلام امیری افزود: اگر موقوفات قرآنی نیز افزایش یابد شاهد درخشش بیشتری در حوزه وقف خواهیم بود زیرا قرآن قلب‌ها را زنده می‌کند و مایه حیات بشری است و می‌تواند اثرگذار باشد لذا می‌طلبد در زمینه قرآن بیشتر کار شود.

وقف نفوس ماندگار نیست

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان با اشاره به تعریف وقف نفوس گفت: زمانی که شخصی وقت، علم و هنر خود را وقف می‌کند یعنی وقف نفوس انجام داده است این وقف نیز کار پسندیده‌ای است اما ماندگار نیست زیرا بعد از مرگ انسان اثر این وقف نیز از بین خواهد رفت؛ وقفی ماندگار و اثرگذار است که جاریه باشد و جزء فرهنگ ناملموس جامعه حساب بشود، اما زمانی که مالی را وقف می‌کنیم و تا زمانی که آن مال اثر مالیت داشته باشد بر جامعه اثر خواهد گذاشت.

دانش‌آموزان هم می‌توانند واقف شوند

وی با بیان اینکه وقف حتماً نباید مال گزاف و سنگینی باشد ادامه داد: فرهنگ وقف باید در مدارس و دانشگاه‌ها به فرزندانمان آموزش داده شود زیرا واقف حتماً نباید سن و سال بالایی داشته باشد و مال بزرگی را وقف کند بلکه دانش‌آموزان هم می‌توانند با وقف یک قرآن به مدرسه و یا وقف دفتر و کتاب خود به نیازمندان واقف شوند.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان افزود: همان‌گونه که برای دروس در مدارس میزان یادگیری با کارنامه ارزیابی می‌شود باید اخلاق دانش‌آموزان نیز مورد ارزیابی قرار گیرد تا فرهنگ نوع‌دوستی در مدارس جا بیفتد و دانش‌آموزان برای  این اخلاق پسندیده تجلیل شوند.

وی با بیان اینکه اساتید و فعالان قرآنی در جلب اعتماد مردم به موقوفه‌های قرآنی نقش مهمی دارند، تصریح کرد: برجستگان قرآنی در این زمینه باید به یک نظر واحد برسند و بدانند که وقف قرآنی پایه همه فعالیت‌های قرآنی است، حال  آنکه کمتر اتفاق می‌افتد اوقاف نیز در این زمینه کوتاهی کرده و این موضوع را به درستی تببیین نکرده و مردم را نسبت به وقف قرآنی آگاه نکرده است.

حجت‌الاسلام امیری با بیان اینکه خانواده‌ها و رسانه‌ها در افزایش موقوفات قرآنی اثر گذار هستند، گفت: برای ترویج این فرهنگ می‌توان به جلسات و محافلی که به برکت وقف انجام می‌شود بیشتر بها داده شود و همچنین اجرای امینانه وقف بیشتر احیا و تبلیغ شود.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان با بیان اینکه واقفان مردم را با وقف قرآنی آشنا کنند، افزود: مردم هرجا حس کنند پول و یا حرکتشان گره‌ای از زندگی همنوعانشان باز می‌کند وارد عمل می‌شوند که حرکت مردم در جریان سیل، زلزله و وقف‌های زمان جنگ تاییدکننده این ادعا است لذا از ناحیه مردم در حوزه وقف مشکل نداریم و تنها راهِ خط‌دهی به مردم ایراد دارد که مبلغان وقف و مسئولان در این زمینه کم توجهی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه مراکز علمیه، دانشگاه‌ها و ... نیز به وقف قرآنی توجه نکرده‌اند، ادامه داد: نباید بگذاریم همه چیز در گرو عملکرد مسئولان باشد و اگر در این صحنه نیز خودجوش عمل کرده بودیم تا کنون بسیاری از مشکلات اقتصادی توسط وقف مردم حل و فصل شده بود، اما با کم‌کاری مسئولان مواجه شدیم لذا آنچه که باید در این حوزه مشاهده می‌کردیم هنوز اتفاق نیفتاده است.

حجت‌الاسلام امیری با بیان اینکه رسانه‌ها نفش فرهنگ‌سازی در جامعه را دارند، تبیین کرد: رسانه زبان گویای جامعه است و از آن جا که مردم به آن‌ها اعتماد دارند در ترویج فرهنگ وقف و شفاف سازی‌ها می‌توانند خوب عمل کنند.

انجمن واقفان قرآنی استان در مرحله عضوگیری است

وی در رابطه با انجمن واقفان قرآنی استان بیان کرد: برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه انجام داده‌ایم اما هنوز به ثبت نرسیده است؛ در حال حاضر در مرحله عضوگیری هستیم و اعضا را از میان افراد باانگیزه، پر انرژی، با اعتماد به امر وقف و کسانی که دغدغه وقف قرآنی دارند انتخاب می‌کنیم.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان در پاسخ به این سؤال که چرا بسیاری از واقفان موقوفه خود را ثبت نمی‌کنند، بیان کرد: قبل از انقلاب مردم به کشور و دستگاه‌های حکومتی بی‌توجه بودنند لذا هر موقوفه را چند بار ثبت می‌کردند و چندین نسخه از وقف‌نامه را نزد خود نگه‌ می‌داشتند تا ملکشان از بین نرود اما بعد از انقلاب، این رویه عوض شد و اعتماد به کشور و ادارات بیشتر شد لذا مردم حس می‌کنند که اگر موقوفه خود را وقف نکنند نیز اتفاقی نخواهد افتاد.

وی با بیان اینکه بعد از انقلاب میزان وقف افزایش یافت اما ثبت وقف کاهش پیدا کرد، تصریح کرد: خیرین مدرسه‌ساز، مسجدساز و یا بیمارستان‌ساز موقوفه‌های خود را در قالب هدیه به ادارات می‌دهند و موقوفه را در اداره اوقاف ثبت نمی‌کنند.

حجت‌الاسلام امیری به جنبه منفی عدم وقف واقفان اشاره و اظهار کرد: این عملکرد باعث شده است تا بانک اطلاعاتی جامعی از تعدا کارهای خیر و وقف‌های استان نداشته باشیم زیرا این کارهای خیر در همه دستگاه‌ها ثبت می‌شوند و در یک جا متمرکز نیستند همچنین زمانی که ملکی وقف نمی‌شود بعد از گذشت زمان دستخوش تغیرات قرار می‌گیرد یعنی یا کل ملک تصرف می‌شود و یا کاربری آن تغییر می‌کند.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان به جنبه مثبت عدم وقف اشاره کرد و گفت: خوشبختانه حس همدوستی و نوع‌دوستی در بین مردم استان افزایش پیدا کرده است و بسیاری از مشکلات مالی و اقتصادی کشور و استان توسط همین واقفان حل و فصل شده است، از جمله شهیدان که خون خود را وقف زندگی و امنیت دیگران کرده‌اند.

وی در توصیه‌ای به واقفان ادامه داد: همه افراد موقوفه‌هایشان را ثبت کنند تا دستخوش تغییرات قرار نگیرد زیرا اگر کاربری مدرسه وقفی به هتل تبدیل شود و یا فرزندان واقف مال وقفی را پس بگیرند و این موقوفه‌ها در اداره اوقاف ثبت نشده باشند ما نمی‌توانیم هیچ دفاعی از موقوفه و یا نیت واقف داشته باشیم.

حجت‌الاسلام امیری در پایان با بیان اینکه لایحه اطلاعاتی اداره کل اوقاف دقیق و ثابت است و با این سامانه موقوفه و نیت امینانه وقف از بین نخواهد رفت، گفت: اداره اوقاف وظیفه دارد مردم را نسبت به وقف و ثبت موقوفه‌هایشان بیشتر آگاه کند و رسانه‌ها نیز در این جریان می‌توانند کمک بزرگی به این اداره داشته باشند .

در ادامه این گزارش برای کسب اطلاع از وضعیت موقوفه‌های قرآنی، مصاحبه‌ای کوتاه با آیت‌الله روحانی، رئیس امور قرآنی اداره اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری تهیه شده است که در ذیل می‌خوانیم.

فرهنگ وقف در مدارس و دانشگاه‌ها آموزش داده شود/موقوفات قرآنی چهارمحال‌و‌بختیاری به اندازه انگشتان دست

 آیت‌الله روحانی، رئیس امور قرآنی اداره اوقاف و امور خیریه چهارمحال‌و بختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری در رابطه با تعداد وقف‌های قرآنی سال جاری بیان کرد: از ابتدای سال تا کنون هیچ وقف قرآنی در استان ثبت نشده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته تنها یک قطعه زمین مسکونی به مساحت 430 متر در شهر جونقان وقف امور قرآنی شد که همچنان در انتظار خیر و یا اعتبارات لازم برای ساخت یک مکان قرآنی است.

روحانی در رابطه با فرهنگ‌سازی موقوفه‌های قرانی در استان تصریح کرد: هر شخصی که بخواهد مال یا مکانی را وقف کند کارشناسان ما با آن‌ها صحبت می‌کنند و نیازهای جامعه مخصوصاً نیازهای قرآنی را به آن‌ها گوش‌زد می‌کنند تا شاید بتوانند نظر واقف را برای ساختن چهارمین مسجد در محله‌ برگردانند اما واقف بر ادای وقف با نیت اولیه پافشاری می‌کند.

وی افزود: موقوفات قرآنی در سطح استان بسیار ضعیف است و این آمار از قدیم‌الایام تا امروز به تعداد انگشتان دست می‌رسد.

 رئیس امور قرآنی اداره اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه کل موقوفات قرآنی استان 10 عدد هستند، اظهار کرد: از این تعداد دو واحد مسکونی موقوفه به برگزاری کلاس‌های قرآنی اختصاص داده شده است، درآمد حاصل از فروش محصولات دو زمین زراعی، 20 درصد از درآمد مجتمع تجاری حسینیه امامیه شهرکرد، دو مورد مزار متعلق به حاج عباس علی که جلسات قرآنی در این مکان برگزار می‌شود، دو ساختمان تجاری غیر متصرف و یک زمین مسکونی وقف کارهای قرآنی شده است.

روحانی گفت: مسئولان ذی‌نفوذ استانی باید در زمینه وقف قرآنی پیش‌قدم شوند و یا در جلسات از آثار و برکات وقف قرآنی برای مردم صحبت کنند تا مردم نسبت به این وقف نیز آگاهی کسب کنند و بدانند وقف تنها مربوط به مسجد، بیمارستان و مدرسه نیست، بلکه ساخت مؤسسات و خانه‌های قرآنی نیز یکی از مهم‌ترین وقف‌های مورد نیاز هستند.

وی ادامه داد: موقوفات قرآنی در تربیت جامعه نیز مؤثر است زیرا اگر جوانی با قرآن مأنوس شود و راه درست را انتخاب کند گرفتار مشکلات و آسیب‌های اجتماعی نمی‌شود.

فرامرز فولادی‌نسب، واقف یک قطعه زمین در شهر جونقان به مساحت 465 متر مربع در مهرماه سال گذشته آخرین نفری است که در این گزارش با او به گفت‌وگویی کوتاه نشسته‌ایم تا از انگیزه و هدف این واقف قرآنی اطلاع پیدا کنیم.

فرامرز فولادی‌نسب، واقف قرآنی در شهر جونقان در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، بیان کرد: نیت بنده از این وقف، کار خیر و ترویج فعالیت‌های قرآنی بود تا ساختمانی برای قرآنی شدن بانوان و اهالی محل ایجاد شود.

این واقف قرآنی با بیان اینکه این قطعه زمین اولین وقف او بود، افزود: قصد و نیتم از این وقف، مشارکت در کار قرآنی و فراهم کردن رفاه مردم است؛ مسئولان اوقاف نیز توصیه کردند که نیتم محدود نباشد تا زمینه و امکان کار برای فعالیت‌های قرآنی بازتر باشد.

این بازنشسته تأمین اجتماعی ادامه داد: متأسفانه با گذشت یک سال هنور هیچ فعالیتی بر روی زمین اجرا نشده است و همچنان در انتظار خیران هستیم تا برای ساخت این مکان کمک کنند؛ البته اداره اوقاف از بنده خواسته تا تولیت این مکان را برعهده بگیرم تا خیران بیشتر کمک کنند اما هنوز اتفاقی نیفتاده است.

فولادی‌نسب در پاسخ به این سؤال که برای تشویق دیگران به وقف قرآنی نیز قدمی برداشته‌اید، گفت: ما مبلغ نیستیم و اوقاف باید در این زمینه بیشتر کار کند اما بنده در حد توان خودم در جمع‌های دوستانه و خیران در رابطه با نیاز جامعه به مکان‌های قرآنی و وقف قرآنی صحبت کرده‌ام.

وی در خطاب به مسئولان اظهار کرد: مسئولان خود از اهمیت وقف قرآنی آگاهی دارند لذا از آن‌ها تقاضا داریم تا بیشتر در این زمینه دقت و توجه کنند زیرا مردم با خود قرآن هم بیگانه شده‌اند که تقویت رابطه مردم با قرآن همت مسئولان را می‌طلبد.

وی در پایان گفت: ارتباط با قرآن در مدارس و دانشگاه‌ها باید تقویت شود و بعد هم اثرش در ادارات مشاهد شود تا زندگی‌هایمان قرآنی شود زیرا آنچه‌ که بر زندگی بشریت تأثیر چشم‌گیری دارد و سبب ارتقاء انسان می‌شود، قرآن است.   

گزارش از زینب رحیمی

انتهای پیام
captcha