وحدت گفتمانی؛ از ویژگی‌های انقلابی ماندن
کد خبر: 3828398
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹

وحدت گفتمانی؛ از ویژگی‌های انقلابی ماندن

گروه معارف ــ مسئول نهضت بین‌المللی نهج‌البلاغه‌خوانی گفت: صدها ویژگی فردی و اجتماعی درخصوص انقلابی ماندن می‌توان برشمرد اما دو ویژگی مهم، یعنی وحدت گفتمانی و تعریف نسبت خود با دنیا، بر محور بیانیه گام دوم برجسته‌تر هستند.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمیدرضا مهدوی‌ارفع، مسئول نهضت بین‌المللی نهج‌البلاغه‌خوانی، شب گذشته، ۲۸ تیرماه در شانزدهمین شب از سلسله جلسات بیست‌وششمین دوره طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه‌زدایی دینی در مهدیه مصلی شهرکرد، با اشاره به اینکه در گفت‌وگوهای علمی علت محدثه در امری علت مبقیه آن امر نیز هست، اظهار کرد: در جریان شکل‌گیری انقلاب، فهم، مطالبه و زیست انقلابی سبب پیروزی آن شد و همین نگرش بقای آن‌را نیز تضمین می‌کند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی سبب عزت‌بخشی به مردم ایران شد، گفت: در زمان منحوس پهلوی حتی برخی سردمداران حکومت ملت ایران را رسماً وحشی و عقب‌مانده می‌خواندند اما امروز شاهد پیشرفت ایرانی در تمام عرصه‌های علم و فناوری در دنیا هستیم.

مهدوی‌ارفع اتفاق مهم در این خصوص را ماندگاری بینش ایرانیان بر فهم و زیست انقلابی اعلام کرد و گفت: همیشه این موضوع مطرح بود که بدون وابستگی به شرق و غرب نمی‌توان کاری از پیش برد حال آنکه به فرموده امام راحل(ره)، پیشرفت و تعالی ملت‌ها جز با استقلال از شرق و غرب محقق نمی‌شود.

ویژگی‌های انقلابی ماندن
وی با تأکید بر ویژگی‌های انقلابی ماندن، بیان کرد: صدها ویژگی فردی و اجتماعی در این خصوص می‌توان برشمرد اما دو ویژگی مهم، یعنی وحدت گفتمانی و تعریف نسبت خود با دنیا، بر محور بیانیه گام دوم برجسته‌تر هستند.

مسئول نهضت بین‌المللی نهج‌البلاغه‌خوانی در تشریح وحدت گفتمانی، بیان کرد: عصاره ادبیات امام خمینی(ره) حول دو محور توحید و وحدت کلمه قرار دارد و مراد از وحدت کلمه نه وحدت تاکتیکی و استراتژیک بلکه وحدت ایدئولوژیکی است.

‌مهدوی‌ارفع در بیان تفاوت انواع وحدت یادآور شد: در وحدت تاکتیکی، مانند وحدت طلحه و زبیر، دشمنی و کینه درونی میان طرفین جود دارد و وحدت استراتژیک نیز برپایه منافع شکل می‌گیرد که ریشه‌دار نیست که وحدت ایران و روسیه برای مبارزه با داعش در سوریه مثال آن است.

مسئول نهضت بین‌المللی نهج‌البلاغه‌خوانی در تشریح وحدت گفتمانی، گفت: این وحدت از عمق فهم و باور و در عمیق‌ترین لایه‌های اعتقادی طرفین شکل می‌گیرد و نا گسستنی است که امروز، تلاش برای وحدت گفتمانی معنای اصلی انقلابی ماندن است.

مهدوی‌ارفع با بیان اینکه امام علی(ع) در خطبه ۱۹۲ نهج‌البلاغه وحدت گفتمانی را به زیباترین عبارت تبیین می‌کنند‌، ادامه داد: در فرازی از این خطبه آمده که مسلمانان اگر برای خداوند و عزت اسلام مبارزه کنند از دوره ذلت و حقارت پا به دوره عزت و پیشرفت می‌گذارند که مصداق بارز آن انقلاب اسلامی مردم ایران است.

وحدت گفتمانی؛ عامل عزتمندی انقلاب اسلامی
مسئول نهضت بین‌المللی نهج‌البلاغه‌خوانی در ادامه تأکید کرد: انقلاب اسلامی علی‌رغم ضعف در معرفی و تبلیغ به جهانیان و نیز تبلیغات سوء دشمنان، در اقصی نقاط دنیا عزیز است و مصادیق این عزت‌مندی پرشمارند که جای بحث ندارد.

وی عامل این عزتمندی را به فرموده امام علی(ع) وحدت گفتمانی اعلام کرد و افزود: البته نباید معنای آشتی ملی را از وحدت گفتمانی استنباط کرد چرا که انقلابی‌های واقعی با فتنه‌گران وحدت ندارند.

مهدوی‌ارفع با استناد به خطبه مذکور، ادامه داد: وحدت در نگاه امام علی(ع) معیاری هم دارد که همانا رهبر جامعه دینی است یعنی امت واحده باید ذیل نگاه رهبری حرکت کند که در همین راستا باید از دوقطبی بودن جامعه که امروز گوشزد رهبری است، پرهیز کرد.

مسئول نهضت بین‌المللی نهج‌البلاغه‌خوانی اتخاذ رویکرد وحدت گفتمانی را متوجه مسئولان دانست و تأکید کرد: این امر باید مورد توجه کارگزاران باشد که در مسائل کلان امت نقش دارند تا دیدگاه خودشان را هم‌سو با دیدگاه رهبری پیش ببرند.

دیدگاه رهبری را در تمام امور جاسازی کنیم
مهدوی‌ارفع تصریح کرد: اگر مسئولان وحدت گفتمانی نداشته باشند وحدت عمومی و به دنبال آن، آبادانی تهدید می‌شوند پس انقلابیِ واقعی کسی است که تلاش می‌کند دیدگاه رهبری را در تمام امور تبیین و جاسازی کند.

وی با اشاره به پیش کشیدن مبحث آشتی ملی از سوی برخی مزدوران در آستانه انتخابات، بیان کرد: آشتی ملی یک دروغ بزرگ است چرا که آشتی ملی آشتی با دزدِ رأی مردم و دزد اعتماد مردم به نظام است.

مهدوی‌ارفع با اشاره به مؤلفه دوم انقلابی ماندن، یعنی تعریف نسبت خود با دنیا، بیان کرد: خطبه ۴۵۳ نهج‌البلاغه زبیر را فردی می‌خواند که لقب سیف‌الاسلام را از پیامبر(ص) دریافت کرد و پس از قتل خلیفه سوم، در صف نخست مبلغان برای دعوت مردم به بیعت با امیرمؤمنان(ع) بود، اما پرسش اینجاست که چرا زبیر فتنه کرد؟

وی در ادامه تأکید کرد: امام علی(ع) در پاسخ این پرسش سه محور اساسی را یادآور می‌شوند که حب قدرت، حب مال و حب فرزند هستند و این تعبیر برای وضعیت امروز جامعه ما نیز قابل تعمیم است.

مسئول نهضت بین‌المللی نهج‌البلاغه‌خوانی در تشریح حب فرزند که مصداق امروز آن‌را در تعبیر فتنه آقازاده‌ها می‌توان دید، یادآور شد: در انقلابی ماندن پرهیز باید از جانب خواص باشد و نه توده مردم، چرا که مسئولان حتی اگر صاحب ثروت حلال میلیاردی هم باشند باید در زمان مسئولیت به سبک مردم ضعیف جامعه زیست کنند و مردم هم حق دارند با این شاخص مسئولان را رصد کنند.

وی پیامد مهم ساده‌زیستی مسئولان را رضایت خاطر عامه مردم خواند و بیان کرد: مصداق بارز ساده‌زیستی مسئولان را در حیات رهبر معظم انقلاب می‌توان یافت که حتی به اذعان مخالفان و ضدانقلاب‌ها، به قدر یک نقطه خاکستری در مسائل مالی خودشان و خانواده‌شان نمی‌توان یافت.

انتهای پیام

captcha