تلاش شهید چمران در انتقال مبانی حکمرانی اسلامی به فلسطینان
کد خبر: 4203917
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۲

تلاش شهید چمران در انتقال مبانی حکمرانی اسلامی به فلسطینان

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه شهید چمران با رهبران آزادی‌خواه فلسطینی زندگی کرده بود، گفت: وی تلاش داشت مبانی اسلامی و حکمرانی اسلامی را به آن‌ها منتقل کند به همین دلیل هم عده‌ای از فلسطینیان با وی دشمن شدند و از همه مهم‌تر افرادی که با او جنگ و ستیز داشتند، چپ‌گرایان و کمونیست‌های فلسطینی بودند.

سخنرانی مهدی چمران با موضوع حکمرانی قرآنی در معالم‌القرآنبه گزارش ایکنا، در ابتدای جلسه هفتگی معالم‌القرآن حسینیه قرآن و عترت بنیاد قرآن، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمهدی حسین‌زاده؛ دبیرکل بنیاد قرآن نکاتی درباره پایان دوره آموزشی شهید چمران به ایراد سخن پرداخت و گفت: بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم؛ «رَبِّ هَبۡ لِي حُكۡمٗا وَأَلۡحِقۡنِي بِٱلصَّـٰلِحِينَ» این آیه بسیار مدیریتی است و به حق است که در ابتدای سخنان از آن اسم ببریم. اینجانب مدتی است تفسیر شریف لاهیجی را مطالعه می‌کنم و انصافاً که خیلی زیباست لذا در این آیه که مصداق حکمرانی است از خداوند می‌خواهیم تا از قدرت نظری و قدرت عملی به ما عطا کند و حکومت و حکمرانی شایسته ایجاد شود.

وی ادامه داد: بنیاد قرآن در سال 1359 تأسیس شد و تا به امروز قریب به نیم‌قرن فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی، انتشاراتی و تربیتی خود را انجام داده است اما در سال 1395 در  این بنیاد حکمرانی قرآنی شکل گرفت و جمعی از عزیزان که در این جلسه حضور دارند، به ما کمک کردند.

حسین‌زاده تصریح کرد: ما در ابتدا طرح مهندسی نظام تربیتی مدیران حکمران قرآنی را با دوره «شهید بهشتی» آغاز کردیم و پس از آن دوره دوم را با نام شهید چمران آغاز کردیم که به مدد الهی توفیقات زیادی هم داشتیم. بنابراین امروز مفتخریم تا پایان دوره «شهید چمران» را اعلام کنیم و این مژده را بدهیم که به لطف خدا دوره جدید مهندسی نظام تربیتی مدیران حکمران قرآنی در سال جدید به نام دوره «امام موسی صدر» است.

دبیرکل بنیاد قرآن ادامه داد: اگر بخواهیم نگاهی کوتاه به شیوه تفکر حکمرانی امام موسی صدر بیندازیم می‌بینیم که ایشان روشنفکر دینی است که از قم بر می‌خیزد و به جنوب لبنان سفر می‌کند، یعنی هجرت؛ هجرت نقش اساسی در حکمرانی دارد، با دین و دیانت و فقاهت و سیاست همزیستی را در سطح جهانی مطرح می‌کند و این ابتکار حکمرانی امام موسی صدر است و از جمله دیگر تفکرات وی در حوزه حکمرانی این است که قدرت خود را بر مبنای سرمایه انسانی قرار می‌دهد.

وی به اقدامات بنیاد قرآن در زمینه حکمرانی قرآن اشاره کرد و گفت: کتابی تحت عنوان درسنامه حکمرانی قرآنی در 5 جلد آماده شده که یک جلد آن آماده چاپ و پیرامون مبانی حکمرانی است. همچنین دوره‌ای در حوزه امام حسین(ع) و دیگر سازمان‌های اداری به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

این گزارش حاکی است در ادامه مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران به سخنرانی پرداخت گفت: شهید چمران هم بر این موضوع بارها تأکید داشتند که آرزویشان این است روزی حضرت امام عبای خودشان را به دوش بکشند و بگویند پیش به سوی فلسطین.

وی ادامه داد: شهید چمران با رهبران آزادی‌خواه فلسطینی زندگی کرده و وقت گذرانده بود. وی تلاش داشت مبانی اسلامی و حکمرانی اسلامی را به آن‌ها منتقل کند به همین دلیل هم عده‌ای از فلسطینیان با وی دشمن شدند و از همه مهم‌تر افرادی که با او جنگ و ستیز داشتند، چپ‌گرایان و کمونیست‌های فلسطینی بودند.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه شهید چمران به این جمله معروف امام موسی صدر که تقدس قدس ایجاب نمی‌کند که کسی جز مسلمین معتقد به فکر آزادی آن باشد، اعتقاد داشت و گفت: همانطور هم که می‌بینید از وقتی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید تأثیرات آن در میان مردمان آزادی‌خواه بروز پیدا کرد، مثل لبنان که با حضور امام موسی صدر و شهید چمران جنگ واقعی با اسرائیل را تجربه کرد و پیروزی انقلاب اسلامی نشان داد که مسیر توحید و خداپرستی کشوری را به آزادی می‌رساند؛ لبنان هم یک نمونه موفق بود که این مسیر را طی کرد و موفق شد.

چمران روش مبارزه با استعمار که مبتکر آن ما بودیم را به عنوان دلیل اصلی دشمنی با نظام اسلامی ایران دانست و گفت: این امر برای دنیای غرب و آمریکا خطرناک هست و به همین دلیل با ما مبارزه می‌کنند.

سخنرانی مهدی چمران با موضوع حکمرانی قرآنی در معالم‌القرآن

وی افزود: روش تربیتی که شهید چمران داشت به این شکل بود که نباید بنشینیم و سخن بگوییم البته موعظه خوب است و ارزشمند ولی فقط به این نباید بسنده کرد. روش تربیتی باید روش عینی باشد تا فرزند ما از ما درس می‌گیرد و ما باید عملاً به او بیاموزیم. در هر صورت روش تربیت ایشان این بود که با رزمندگان باید رفت به سنگر و زندگی کرد و به آن‌ها آموخت. برای وی خیلی مهم بود که همواره پیش رزمندگان در پادگان باشد، در جبهه هم همینطور بود و آموزش عملی به رزمندگان را می‌پسندید.

رئیس شورای شهر تهران در پایان گفت: در ارتباط با شناخت خدا و روش‌هایی که قرآن به ما می‌آموزد نیز شهید چمران اینگونه اظهار نظر کرد که قرآن نمی‌خواهد با علوم مادی یا فیزیکی یا شیمیایی و نظایر آن‌ها خدا را اثبات کند بلکه می‌خواهد انسان، خدا را بفهمد و از این مسیر به خدا برسد. در واقع راه‌های خداشناسی از علوم ریاضی و هندسی و امثال آن نیامده که حالا نیاز به اثبات خدا باشد. در واقع باید با روح سالم و روح عالی خود، خدا را حس کرد.

یادآور می‌شود، در پایان این جلسه از نشریه آموزشی «شهید چمران» رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha