نقش انتخاب و یاری‌گری مردم در توفیق حکام
کد خبر: 4201592
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۷
در نشست هفتگی معالم‌القرآن مطرح شد

نقش انتخاب و یاری‌گری مردم در توفیق حکام

زمانی که حضرت علی(ع) به خلافت رسیدند، فرمودند اگر یاور و ناصری نبود، من حکمرانی را ادامه نمی‌دادم. بنابر این، اینکه خداوند ایشان را منصوب کرده صحیح است، اما اگر مردم نیایند و یاری ندهند حتی حضرت علی(ع) با وجود انتصاب از جانب خدا، کاری از پیش نمی‌برد.

نقش انتخاب و یاری‌گری مردم در  توفیق حاکم برای اداره جامعهبه گزارش ایکنا، آیت‌الله علی رازینی؛ رئیس شعبه 41 دیوان عالی کشور و حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری؛ دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در  جلسات هفتگی معالم‌القرآن حسینیه قرآن و عترت بنیاد قرآن به تدریس موضوع نقش انتخابات در حکمرانی قرآنی پرداختند.

آیت‌الله رازینی در ابتدای سخنان خود گفت: انتخابات از مصادیق امر جامع است و لذا حق نداریم، متفرق شویم و باید به دستور ولی امر گرد هم آییم تا پیرامون مسائل روز با هم مشورت کنیم. در سوره مبارکه «مائده» چند آیه است که پسوند آن‌ها با وزنی مشابه هم است همچون «فاسقون» و «کافرون» و «ظالمون» و آنهایی که حکم نکنند به دستور خدا فاسق، کافر و ظالم شمرده می‌شوند.

وی ادامه داد: سِرّ این موضوع این است که توحید، نبوت و معاد است از جمله اعتقادات ماست و خداوند انبیاء را فرستاده است تا مردم از آن‌ها تبعیت کنند در نتیجه آنها برای حکمرانی و حاکمیت آمده‌اند و اگر حاکم شوند دنیا گلستان خواهد شد و اگر کسی خداوند را دوست داشته باشد، باید از آنها پیروی کند تا خدا هم او را دوست داشته باشد.

رازینی با اشاره به اینکه آیه «إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْرَاةَ فِيهَا هُدًى وَ نُورٌ يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ» در رابطه با ولایت فقیه است گفت: پیامبران بنی‌اسرائیل با تورات حکم می‌کنند و این حاکمیت پس از آنها به اسلام رسیده و لذا همه انبیاء تسلیم حکم خدا بودند، نتیجه‌ای که می‌توان گرفت این است که ما امروز موظفیم تا براساس کتاب الهی قرآن، حاکمیت و حکمرانی کنیم.

نقش انتخاب و یاری‌گری مردم در  توفیق حاکم برای اداره جامعه

رئیس شعبه 41 دیوان عالی کشور تصریح کرد: حضرت علی(ع) انسان اول زمین بعد از پیامبر(ص) است، اما از ایشان بعد از وفات پیامبر(ص) در حکمرانی و حکومت استفاده نشد تا بعد از عثمان که مردم پی به اشتباه خودشان بردند و به سراغش رفتند. ایشان فرموده‌اند اگر یاور و ناصری نبود، من حکمرانی را ادامه نمی‌دادم. بنابراین اینکه خداوند ایشان را منصوب کرده صحیح است، اما اگر مردم نیایند و یاری ندهند حتی حضرت علی(ع) با وجود انتصاب از جانب خدا، کاری را از پیش نمی‌برد.

رازینی ادامه داد: در نتیجه حضور مردم مهم است و بخشی از حاکمیت است، ما باید در این شرایط حساس به منویات مقام معظم رهبری پاسخی مثبت دهیم و کمک کنیم. ضمن اینکه آن کسی که خواهان حاکمیت است باید همچون سلمان فارسی هوشمند باشد هر چند که همه اینطور نیستند؛ سلمان فارسی بسیار هوشیار و با‌سیاست بود و در مواقع حساس انتخاب‌هایی صحیح داشت، هر چند که همه نمی‌توانند اینگونه باشند اما لااقل وقتی که صدایشان می‌زنند برای حضور در صحنه دیگر باید از خواب غفلت بیدار شوند.

آیت‌الله حمید شهریاری، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی نیز در این نشست به ایراد سخن پرداخت و گفت: چیزی که این روزها در جوامع مختلف رواج پیدا کرده با عنوان حکمرانی خوب تعریف دقیقی از حکمرانی متعالی نیست. همانطور که می‌دانید ائمه نتوانستند آن طور که باید به حکومت برسند تا ما معنای حکمرانی متعالی رو به درستی دریافت کنیم.

وی ادامه داد: قرآن در خیلی از مسائل، نام امور دنیوی را خیر گذاشته که براین اساس ما سه خیر داریم؛ ثروت، شهرت و مقام؛ در جایی داریم که فقط خیر دست خداست یعنی تمام مواردی که عرض کردم دست خدا بوده و خداوند به هر کسی که بخواهد عزت می‌دهد و به هر کسی هم که نخواهد آن را نمی‌دهد. بنابراین تلاش‌های ما برای این موارد بدون خواسته خداوند، هیچ فایده‌ای نخواهد داشت.

شهریاری با اشاره به اینکه بزرگترین دستاورد جمهوری اسلامی امنیت، تأکید کرد: امروز ما صاحب استقلال هستیم و اراده ما دست خودمان است و اگر بخواهیم حکمرانان خوبی باشیم باید پیش از هر چیزی مراقبت کنیم. کشور ما در روزگار کنونی چون مقابل آمریکا ایستاده، تحریم است و مثلاً نفت را به سختی می‌فروشد، در این سال‌ها جنگ به ما تحمیل شده و بخشی از مشکلات اقتصادی ما از این دشمنی‌ها ریشه گرفته است.

نقش انتخاب و یاری‌گری مردم در  توفیق حاکم برای اداره جامعهدبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه تحمیل برخی از این تحریم ها نتیجه اشتباهات خودمان بوده است، گفت: با این حال باید بدانیم که در طول این 45 سال کشورمان مستقیم با جنگ درگیر بحران بوده و این‌ها همه بحران‌هایی هست که ما طی این دوران گذراندیم پس باید آدم‌های باهوش در میانه میدان باشند تا بتوانند شرایط را کنترل کنند و  اگر یک مقدار سستی کنیم و انسان‌های هوشمند را انتخاب نکنیم دچار بحران بیشتری می‌شویم هر چند که در شرایط کنونی مدیریت بحران نیز مهم است.

وی ادامه داد: ما نیازمند راهبرانی هستیم که بتوانند بحران را مدیریت کنند. پس ما باید الگوهایی مانند مقام معظم رهبری و امام(ره) را انتخاب کنیم و پیدا کنیم. امام که رحلت فرمودند همه می‌گفتند چطور می‌شود کسی مثل ایشان پیدا شود. خداوند عنایت کردند و امروز هم ما اگر نتوانیم کسی مثل معظم‌له را پیدا کنیم باید نگران باشیم و علاوه بر این باید مراقب باشیم اسیر انسان‌های سودجو نشویم. باید بتوانیم تشخیص دهیم و نکته آخر اینکه ما در کشور نیازمند تدبیر اجرایی هستیم.

انتهای پیام
captcha