آرامش با نیایش/ چرا برای سلامتی امام زمان(عج) دعا می‌کنیم
کد خبر: 3734133
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶

آرامش با نیایش/ چرا برای سلامتی امام زمان(عج) دعا می‌کنیم

کانون خبرنگاران نبأ ــ با توجه به کلمات گوهربار معصومین(ع) دعا برای سلامتی و حفظ وجود مبارک امام عصر(عج) صحیح و بایسته است؛ البته خداوند متعال، خلیفه و ولی خود را از هرگونه آسیب و آفات حفظ و حمایت می‌فرماید، ولی ما نیز وظیفه داریم برای سلامتی آن حضرت بکوشیم و به این وسیله اظهار عشق و ارادت خود را ابراز کنیم.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، کارگاه آموزشی «آرامش با نیایش از دیدگاه صحیفه سجادیه و رساله حقوقيه» با همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، اداره‌کل تبلیغات اسلامی، بنیاد شهید و امور ایثار‌گران قم با حضور جمعی از طلاب و پرستاران شرکت‌کننده در طرح آشنایی با مبانی طب تسکینی و مراقبت معنوی صبح امروز، هفتم مردادماه در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمود لطفیان سرگزی، مدیرعامل مؤسسه صحیفه سجادیه و رساله حقوقيه در این کارگاه آموزشی با اشاره به تکنیک‌های معنوی برای تقویت نگرش بیمار گفت: از جمله مهارت‌های معنوی و راه‌های تقویت روحیه بیمار، دعا و نمازدرمانی است؛ گاهی به دلیل بیماری، عطش عشق به خدا و ارتباط معنوی در انسان بیشتر می‌شود. لذا، بهتر است افکار معنوی و مثبت و احساسات خوب را تقویت کنیم تا به ارتقای سلامت روانی و جسمانی ما بیانجامد.
کارشناس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: ایمان، نماز و دعا انسان را به‌سوی امیدواری و خوش‌بینی سوق می‌دهد؛ نیایش و دعا می‌تواند بینش و ادراکات نیایشگر را تعالی بخشد، در واقع این امر کنشی است که واکنش مثبت در پی دارد.
وی گفت: به تعبیر آیت‌الله سیدجواد حسینی تبریزی خامنه‌ای، مقصود از معنویت دینی و داشتن روحیه یعنی داشتن باورهای ایمانی و افکار مثبت قدسی و نگرش صحیح به مسائل و سختی‌های زندگی که به زندگی ما آرامش، امنیت، معنا و جهت می‌دهد.
لطفیان سرگزی در پاسخ به این پرسش شرکت‌کنندگان که خداوند هميشه نگهدار امام زمان(عج) است پس چرا ما بايد دعای سلامتی آن حضرت را بخوانيم؟ عنوان کرد: دعا، صدقه و صلوات برای سلامتی حضرت مهدی(عج) بی‌تأثیر نیست و محفوظ ماندن ایشان توسط خداوند که در آیات آمده عموما به معنای حفظ جان ایشان است. امام زمان(عج) مانند ما بدنی طبیعی و معمولی دارند و ممکن است در اثر سرما و گرما و دیگر عوامل دچار بیماری شوند و ما برای جلوگیری از آنها دعا می‌کنیم و صدقه می‌دهیم؛ پیشوایان معصوم ما در دعاها و مناجات خود برای حفظ و سلامتی امام عصر(عج) دعا کرده و به ما یاد داده‌اند که چگونه برای ایشان دعا کنیم.
وی ادامه داد: به‌عنوان نمونه امام رضا(ع) پیوسته به دعا کردن برای امام زمان(عج) با این دعا امر می‌کرد « اللَّهُمَّ ادْفَعْ عَنْ وَلِيِّكَ ... وَ أَعِذْهُ مِنْ شَرِّ جَمِيعِ مَا خَلَقْتَ وَ بَرَأْتَ وَ أَنْشَأْتَ وَ صَوَّرْتَ وَ احْفَظْهُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ وَ عَنْ يَمِينِهِ وَ عَنْ شِمَالِهِ وَ مِنْ فَوْقِهِ وَ مِنْ تَحْتِهِ بِحِفْظِكَ الَّذِي لا يَضِيعُ مَنْ حَفِظْتَهُ بِهِ؛ خداوندا هرگونه بلا را از ساحت ولی خود دور گردان...و او را در پناه خود از شر تمام آنچه آفریده و ایجاد و انشا و صورت‌گری فرموده‌ای، محفوظ بدار و او را از پیش رو و پشت سر و راست و چپ و بلایای آسمانی و زمینی محفوظ بدار، حفظ کردنی که هر کس را آن طور محفوظ گردانی از بین نرود»(مصباح‌المتهجد، ص409).
لطفیان سرگزی عنوان کرد: همچنین امام حسن عسکری(ع) نیز در قنوت نمازهای‌شان این‌گونه دعا می‌فرمود: «...فاجعله اللهم فی امن مما نشفق علیه منه ورد عنه من سهام المکائد مایوجهه اهل الشنان الیه؛ خداوندا! او (امام زمان) را در پناهگاهی قرار داده تا از شر متجاوزان در امان باشد. خدایا! او را از چیزهایی در امان بدار که برایش می‌ترسیم و تیرهای نیرنگ را که کینه بدخواهانش به‌سوی او پرتاب می‌کنند برطرف ساز». (مصباح‌المتهجد)
وی گفت: بنابراین با توجه به کلمات گوهربار معصومین(ع) دعا برای سلامتی و حفظ وجود مبارک امام عصر(عج) صحیح و بایسته است؛ البته خداوند متعال، خلیفه و ولی خود را از هرگونه آسیب و آفات حفظ و حمایت می‌فرماید، ولی ما نیز وظیفه داریم برای سلامتی آن حضرت بکوشیم و به این وسیله اظهار عشق و ارادت خود را ابراز کنیم. با تمام وجود او را بر خود مقدم بداریم و ازاین راه رضایت و نظر لطف او را نسبت به خود جلب کنیم.
مدیرعامل مؤسسه صحیفه سجادیه و رساله حقوقيه اظهار کرد: بر این اساس دعا و صدقه پیش از آنکه برای امام عصر(عج) فایده و اثر داشته باشد برای شخص دعا‌کننده تأثیر دارد. اگر کسی برای حجت الهی کاری انجام دهد و او را برخود مقدم بدارد، او این اعمال را می‌بیند و پاسخ در خوری می‌دهد.
فاطمه بغدادی
انتهای پیام

captcha