كنفرانس بين‌المللی صلح سوريه اواخر آبان برگزار می‌شود
کد خبر: 2596429
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۳

كنفرانس بين‌المللی صلح سوريه اواخر آبان برگزار می‌شود

گروه بين‌الملل: بان‌كی مون، ديروز، شنبه 6 مهرماه، از آمادگی جامعه بين‌الملل (اصطلاحی كه در روابط بين‌الملل برای اشاره به آمريكا و متحدانش به كار می‌رود) برای برگزاری كنفرانس بين‌المللی صلح با تمركز بر سوريه در اواسط ماه نوامبر، مصادف با اواخر آبان‌ماه امسال، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن‌(ايكنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی «صدای روسيه»، دبيركل سازمان ملل با بيان اينكه امروز می‌توان و می‌بايست قدم نخست را برای برقراری صلح در سوريه برداشت، اعلام كرد: سازمان ملل آمادگی برگزاری كنفرانس صلح ژنو 2 را دارد.
وی همچنين افزود: اكنون وقت آن است كه طرفين بر چگونگی ساخت آينده‌ دموكراتيك و صلح‌آميز مورد نياز سوريه تمركز كنند و اين كنفرانس بايد نماينده تمام و كمال مردم سوريه باشد. تمام عوامل تأثيرگذار بر شرايط سوريه اكنون بايد از نفوذ خود برای برقراری صلح در سوريه استفاده كنند.
سرگئی لاوروف، وزير خارجه روسيه، از همه طرفين منازعات داخلی سوريه خواست تا در اين مذاكرات صلح شركت كنند.
وی گفت: ما انتظار داريم كه گروه‌های پراكنده مخالف سوری در نهايت قادر به اعلام آمادگی برای شركت در كنفرانس بين‌المللی صلح بدون تعيين پيش‌شرط شوند، همان‌طور كه دولت سوريه بدون تعيين پيش‌شرط برای شركت در اين كنفرانس اعلام آمادگی كرد.
«بشار جعفری»، نماينده سوريه در سازمان ملل، نيز ديروز اعلام كرد كه دولت سوريه «كاملاً متعهد» است تا در اين كنفرانس شركت كند.
تاكنون، مهم‌ترين مانع برای برگزاری كنفرانس ژنو 2، نشاندن دولت سوريه و گروه‌های شورشی در پشت ميز مذاكره و بی‌ميلی ائتلاف ملی سوريه(بزرگ‌ترين ائتلاف گروه‌های مخالف در جنگ داخلی سوريه) به انجام مذاكرات بوده است.
لوران فابيوس، وزير خارجه فرانسه، روز پنج‌شنبه، 4 مهر، پس از ديدار با «احمد جبرا»، رئيس ائتلاف ملی سوريه اعلام كرد: اين ائتلاف از آمادگی خود برای شركت در اين كنفرانس خبر داده است.
captcha