بیانیه کمیته مشترک عربی و اسلامی درباره رژیم صهیونیستی
کد خبر: 4212870
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۵

بیانیه کمیته مشترک عربی و اسلامی درباره رژیم صهیونیستی

کمیته مشترک عربی و اسلامی بیانیه‌ای را درباره تحولات جاری در سرزمین‌های اشغالی فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه صادر کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، امروز یکشنبه جلسه کمیته وزرای تعیین شده از سوی سران کشورهای عربی و اسلامی در خصوص تحولات نوار غزه برگزار و بیانیه‌ای توسط آن صادر شد.   

در این نشست که به ریاست فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در ریاض برگزار شد، بر لزوم اعمال تحریم‌های مؤثر جامعه بین‌المللی علیه رژیم صهیونیستی، از جمله توقف صادرات سلاح به این رژیم تأکید شد. 

این اقدام در پاسخ به نقض قانون بین‌المللی انسانی و نیز جنایات جنگی که در غزه و کرانه باختری اشغالی توسط این رژیم صورت می‌گیرد، اتخاذ شده است. 

وزیران حاضر در این دیدار بر لزوم فعال‌سازی ابزارهای حقوقی بین‌المللی برای پاسخ‌گو کردن مقامات اسرائیلی در قبال جنایاتی که مرتکب شده‌اند و لزوم توقف تروریسم شهرک‌نشینان و اتخاذ مواضع صریح و قاطع در برابر آن تأکید کردند.

در این بیانیه آمده است که در این نشست مکانیسم‌هایی برای تشدید اقدامات مشترک عربی و اسلامی برای توقف فوری و پایان دادن به جنگ در نوار غزه، تضمین حفاظت از غیرنظامیان مطابق با قانون بین‌المللی انسانی و ارائه کمک‌های بشردوستانه کافی و پایدار برای سراسر نوار غزه بحث و گفت‌وگو شده و بر ادامه تلاش‌ها برای به رسمیت شناخته شدن کشور مستقل فلسطین و محقق کردن خواسته‌های مردم فلسطین تأکید شده است.

در این بیانیه خاطرنشان شده است که در این دیدار درباره تلاش برای انجام اقدامات لازم به منظور اجرای راه حل دو کشوری و به رسمیت شناختن کشور فلسطین در چارچوب مرزهای 4 ژوئن 1967 به پایتختی قدس شرقی و مطابق با قوانین بین‌المللی مربوطه بحث و تبادل نظر شده و تأکید شده است که نوار غزه بخشی جدایی‌ناپذیر از سرزمین فلسطین است و شرکت‌کنندگان قاطعانه با هرگونه تلاش برای جابجایی مردم فلسطین به خارج از سرزمین خود و هرگونه عملیات نظامی در شهر رفح مخالفت می‌کنند.

این دیدار با حضور وزیران امور خارجه عربستان سعودی، اردن، مصر و ترکیه، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین، وزیر امور دینی و مشاور وزیر خارجه قطر در ریاض برگزار شد.

انتهای پیام
captcha