دولت هلند مسئول قتل سه مسلمان در كشتار سربرنيتسا شناخته شد
کد خبر: 2585288
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۲

دولت هلند مسئول قتل سه مسلمان در كشتار سربرنيتسا شناخته شد

گروه بين‌الملل: دادگاه تجديدنظر لاهه پس از گذشت هجده‌ سال از قتل‌عام مسلمانان در بوسنی و هرزگوين، ديروز، پانزدهم شهريورماه، دولت هلند را به دليل كوتاهی در حفظ جان سه نفر از كشته‌شدگان، مسئول دانست.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی «سفيرنيوز»، يك دادگاه تجديدنظر در هلند در سال 2011 ميلادی، با صدور حكمی دولت اين كشور را مسئول مرگ سه مسلمان بوسنيايی دانست كه در جريان قتل عام سال 1995 در شهر سربرنيتسا كشته شدند ولی اين رای از طرف هلند مورد قبول واقع نشد و جلسه سوم رسيدگی به اين پرونده، 29 دی‌ماه سال 91 در شهر لاهه برگزار شد.
بر اساس شكايتی كه از سوی «حسن نوهانويچ»، مترجم نيروهای هلندی در شهر سربرنيتسا در سال 1995، به دادگاه شهر لاهه ارائه شده است، نيروهای حافظ صلح هلندی كه مسئول حفاظت از سربرنيتسا بودند، سه مسلمان بوسنيايی را بدون هيچ دليلی به نيروهای صرب تحويل دادند و بقايای جنازه‌های اين افراد در سال‌های 2007 و 2010 ميلادی كشف شد.
دادگاه تجديدنظر در هلند در سال 2011، با صدور حكمی دولت اين كشور را مسئول مرگ سه مسلمان بوسنيايی دانست كه در جريان قتل عام سال 1995 در شهر سربرنيتسا كشته شدند، اما دولت هلند همواره هر نوع مسئوليتی در قبال كشتار سربرنيتسا را مردود دانسته و تاكيد كرده بود كه سازمان ملل از نيروهای پاسدار صلح اعزامی سازمان به بوسنی پشتيبانی كافی نمی‌كرد.
هنگامی كه در ماه ژوئيه سال 1995 صرب‌های بوسنيايی، شهر سربرنيتسا را تحت كنترل خود گرفته و 8000 مرد و پسر مسلمان را به قتل رساندند، اين شهر از سوی سازمان ملل متحد «منطقه امن» اعلام شده بود و نيروهای پاسدار صلح هلندی هم مسئول حفاظت از اين منطقه بودند.
دولت هلند همواره تاكيد داشته است كه سازمان ملل از سربازانش پشتيبانی كافی نكرده است. سخنگوی دادگاه لاهه پس از صدور اين حكم در سال 2011 عنوان كرده بود: بر اساس حكم دادگاه، دولت هلند مسئول مرگ اين افراد است چون سربازان پاسدار صلح هلندی نبايد آنان را تحويل (نظاميان صرب بوسنی) می‌دادند.
پيش از اين در سال 2008 نيز دادگاهی ديگر حكم كرده بود كه مسئوليت مرگ مسلمانان بوسنيايی كه برای نيروهای هلندی كار می‌كردند، بر دوش دولت هلند نيست، چرا كه نيروهای هلندی در آن زمان تحت نظر و فرمان سازمان ملل عمل می‌كردند.
حكم دادگاه تجديدنظر سال 2011 در چارچوب رسيدگی به شكايت حقوقی خانواده ريزو مصطفيچ، برق‌كار نيروهای هلندی و همچنين شكايت حسن نوهانويچ، مترجم نيروهای هلندی كه پدر، مادر و برادرش در سربرنيتسا كشته شدند، صادر شده است.
دليل شكايت حقوقی اين افراد عليه دولت هلند اين بود كه نيروهای پاسدار صلح هلندی بستگان آنها را به صرب‌های بوسنيايی كه تحت فرمان ژنرال «راتكو ملاديچ» قرار داشتند، تحويل دادند. «ريزو مصطفيچ» و حسن نوهانويچ هر دو در زمان سقوط سربرنيتسا به مقر نيروهای پاسدار صلح هلندی پناه آورده بودند. حسن نوهانويچ، در مقر نيروهای پاسدار صلح هلندی پناه داده شد اما بستگان او مجبور به ترك اين محل امن شدند و بقايای جسد پدر و برادر او به ترتيب در سال‌های 2007 و 2010 ميلادی كشف شد.
دادگاه تجديدنظر در لاهه در حكم خود گفته است كه نيروهای هلندی كه در مواجهه با نيروهای پرقدرت صرب بوسنيايی ناچار به عقب‌نشينی و خروج از سربرنيتسا شدند، بايد پيش‌بينی می‌كردند كه سربازان تحت امر ژنرال ملاديچ آنها را خواهند كشت؛ چرا كه به گفته قضات دادگاه، نيروهای هلندی اعدام و اذيت و آزار مردان مسلمان توسط نيروهای صرب بوسنی را مشاهده كرده بودند.
حال پس از كشمكش‌های زياد و برگزاری جلسه تجديدنظر دادگاه در هلند، دولت اين كشور مسئول كشته شدن اين سه بوسنيايی شناخته شد و بايد بر اساس قوانين بين‌المللی ديه اين سه مسلمان را بپردازد.
captcha