ابراز نگرانی مسلمانان از انتخاب كانديدای صرب به‌عنوان شهردار سربرنيتسا
کد خبر: 2426302
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۰

ابراز نگرانی مسلمانان از انتخاب كانديدای صرب به‌عنوان شهردار سربرنيتسا

گروه بين‌الملل: شهروندان مسلمان سربرنيتسا در بوسنی و هرزگوين، با ابراز نگرانی از احتمال انتخاب كانديدای صرب به عنوان شهردار، اين امر را به مثابه كشتار دوباره دانستند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی «corsematin»، در حالی‌كه فقط يك روز به برگزاری انتخابات شهرداری سربرنيستا باقی مانده است، شهروندان مسلمان نگران پيروزی كانديدای صرب در اين انتخابات هستند.
پس از جنگ سال 1992 تا 1995 و مهاجرت اجباری مسلمانان سربرنيستا از ترس قتل‌عام توسط نيروهای صرب، اكنون جمعيت مسلمانان اين شهر بسيار پايين آمده و همين امر احتمال پيروزی كانديدای صرب به عنوان شهردار را افزايش داده است.
بر اساس قانونی بين‌المللی كه تا سال ‌جاری در بوسنی و هرزگوين اجرا می‌شد، شهروندان سربرنيتسا كه در زمان جنگ از اين شهر خارج شده بودند و اكنون در ديگر شهرهای بوسنی زندگی می‌كنند، اجازه داشتند تا در انتخابات شهرداری شركت كنند و با اكثريت آرا، باعث پيروزی كانديدای مسلمان شوند، ولی اين قانون پس از اين به اجرا در نخواهد آمد.
اين قانون توسط جامعه بين‌الملل با هدف تشويق ساكنان قبلی سربرنيستا برای بازگشت به سرزمينشان تصويب شده بود و تا سال پيش اجرا می‌شد ولی امسال، مقامات سياسی صرب با ادامه اين روند مخالفت كردند و جامعه بين‌الملل نيز هيچ واكنشی به لغو اين قانون نشان نداد.
بر اساس قانون جديد، تنها كسانی می‌توانند در اين انتخابات شركت كنند كه خانه‌ای در سربرنيتسا دارند و آدرسی به نامشان ثبت شده است.
يكی از شهروندان سربرنيتسا با بيان اين‌كه انتخاب يك صرب به عنوان شهردار، كشتار دوباره مسلمانان محسوب می‌شود، گفت: جامعه بين‌الملل در سال 1995 و در حالی‌كه وظيفه حفاظت از سربرنيستا را داشت، ما را تنها گذاشت و ارتش صرب مسلمانان را قتل‌عام كرد؛ امروز نيز، برای بار دوم، ما را به حال خود رها كرده‌اند.
وی افزود: اگر صرب‌ها می‌دانستند كه برای كشتاری كه انجام داده‌اند، مورد تقدير قرار خواهند گرفت، به طور قطع همه ما را قتل عام می‌كردند.
اين شهروند مسلمان تأكيد كرد: اگر كانديدای صرب پيروز شود همه مسلمانان شهر در سارايوو در مقابل مقر سازمان‌های بين‌المللی تجمع خواهند كرد.
captcha