
به گزارش ایکنا از چهارمحالوبختیاری،
قاسم خالدی، مشاور رئیس شورای عالی فضای مجازی کشور، شامگاه ۳۱ تیرماه در نشست تبیینی با عنوان «
مدیریت رسانه در بحران» در چهارمحالوبختیاری اظهار کرد: هرچه شدت درگیریهای نظامی و صدای موشکها کاهش یابد،
جنگ رسانهای و مدیریت افکار عمومی در فضای مجازی پررنگتر و تأثیرگذارتر میشود. معجزه بزرگی که رخ داد، این بود که نشان داد ملت ما هرگاه با دشمن خارجی مواجه شود، اختلافات داخلی و تفاوتهای سلیقهای را کنار میگذارد و یکپارچه برای مقابله با دشمن متحد میشود.
وی افزود: دشمن در
جنگ ترکیبی دیگر مانند گذشته عمل نمیکند، بهویژه وقتی پای جمهوری اسلامی ایران در میان باشد، ابزارها و سلاحهایش تغییر کرده و شیوههای جدیدی بهکار میگیرد. در ایام جنگ ۱۲ روزه، صحنههای بسیار زیبایی از همدلی و
انسجام که رسانهها ایجاد کردند، مشاهده شد، این نشان میدهد که میتوانیم از سلاح رسانه برای تقویت
امنیت روانی جامعه، همدلی و انسجام ملی استفاده کنیم.
مشاور رئیس شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: دشمن با توجه به اینکه در جنگ ۱۲ روزه به اهداف خود نرسید در تلاش است با مدیریت افکار وحدت عمومی را خدشهدار کند. نباید اجازه دهیم دشمن به اهداف خود برسد، وظیفه رسانهها در این حوزه تأثیرگذار است. در این ایام، صحنههای بسیار زیبایی از همدلی و انسجامی که رسانهها ایجاد کردند، مشاهده شد، این نشان میدهد که میتوانیم از سلاح رسانه برای تقویت امنیت روانی جامعه، همدلی و انسجام ملی استفاده کنیم.
وی با تأکید بر اینکه نقد بسیار سازنده است، بیان کرد: اختلاف سلیقه در جامعه و در هر کشوری طبیعی است، همچنین نقد سازنده لازمه رشد و توسعه است و این موضوع آسیبی به اقتدار کشور وارد نمیکند. از طرفی رسانه نباید آب به آسیاب دشمن بریزد، چراکه میشود از راه درست نقد سازنده داشت و اجازه نداد دشمن از مطالبهگری درست و نقد سوءاستفاده کند.
مشاور رئیس شورای عالی فضای مجازی کشور با اشاره به نقش رسانه در حفظ اقتدار کشور در بحرانها گفت: در مقالههای علمی منتشر شده، رسانه و فضای مجازی بهعنوان یک سلاح شناخته میشود، تبیین نقش فضای مجازی کارکرد این نوع رسانه را بهخوبی بیان میکند.
وی با بیان اینکه رسانه چشم بیدار یک جامعه است، گفت: رسانههای میتوانند دیدهبان خوبی در پایش آسیبهای اجتماعی در کشور باشند. رسانهها در مدیریت بحرانها در کشور نقش مؤثری دارند، بنابراین در بحرانها باید ظرفیت رسانه بهکار گرفته شود، همواره بر نقش فضای مجازی در ایجاد بحران تأکید میشود، اما هیچگاه به نقش فضای مجازی در حل بحرانها توجه جدی صورت نگرفته است، باید مصادیق استفاده از ظرفیت مجازی در حل بحرانها را احصا کنیم.
خالدی با تأکید بر اینکه در بحث امنیت روانی دو مؤلفه مهم وجود دارد، ادامه داد: بزرگترین عامل ناامنساز در حوزه رسانه، فیک نیوزها هستند که به تولید اخبار جعلی و شایعه و دروغ میپردازند، گاهی اخبار جعلی میتواند نتایج یک انتخابات بزرگ را نیز تغییر دهد. تولید اخبار جعلی در جنگ 12 روزه بیسابقه بود و این اخبار جعلی افکار عمومی مردم را متأثر میکرد، همچنین مقابله با اخبار جعلی کار دشواری است.
مشاور رئیس شورای عالی فضای مجازی کشور مقابله با اخبار جعلی را یکی از راهکارهای تأمین امنیت روانی و ملی در کشور بیان کرد و گفت: اصحاب رسانه باید خبرها را دروازهبانی کنند و کیفیت را فدای سرعت نکنند، همچنین خبرنگار زمانی که خبری را دریافت میکند باید قبل از انتشار صحتسنجیهای اولیه را بر روی خبر انجام دهد. خبرنگار نباید عامل انتشار خبر یا تحلیل جعلی باشد، این موضوع میتواند باعث به خطر انداختن امنیت روانی جامعه شود.
وی با بیان اینکه رسانه امروز مهمترین سلاح جنگهای نوین است، اظهار کرد: تأثیر رسانه در بحرانها از بمب و موشک به مراتب بیشتر است. تخریب موشک با انجام هزینه در یک مدت مشخص قابل جبران و بازسازی است، اما رسانه میتواند باوری را تغییر دهد که اثرات آن به آسانی قابل جبران نیست، دشمن از این سلاح بر علیه کشور در حال استفاده است، دشمن با استفاده از سلاح رسانه امنیت روانی در جامعه را تخریب میکند.
انتهای پیام