کد خبر: 4237880
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۷

شیوه‌نامه اجرایی سند تحول بنیادین به مدارس ابلاغ می‌شود

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به اینکه شیوه‌نامه اجرایی سند تحول بنیادین هفته آینده به مدارس ابلاغ می‌شود، گفت: از این پس مدارس براساس خروجی خود ارزیابی می‌شوند.

علی محبی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، علی محبی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش امروز، یکم مهرماه در مراسم نمادین آغاز سال تحصیلی جدید در دبیرستان دخترانه فرزانگان شهرکرد با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره شهدای والامقام و با قرائت پیام وزیر آموزش‌ و پرورش به‌مناسبت بازگشایی مدارس به مرور برخی نکات این پیام پرداخت و اظهار کرد: مدرسه، کانون اصلی تربیت به‌شمار می‌رود و معلمان محور این مأموریت مهم هستند بنابراین باید شأن و جایگاه این قشر اعتلا بیابد. همچنین وضعیت مدارس دولتی باید بهبود و ارتقا یابد و مهارت‌افزایی در کنار دانش‌افزایی در مدارس اتفاق بیفتد.

وی با طرح این پرسش که هدف از فعالیت مدارس و تعلیم و تربیت عمومی چیست؟ ادامه داد: در دوره تعلیم و تربیت رسمی و عمومی یعنی آموزش و پرورش، در همه دنیا اهداف مشترکی دنبال می‌شود که چهار هدف اصلی را می‌توان نام برد از نخستین، جمله «یاد دادن لذت بردن از یادگیری» که اگر محقق شود، دانش‌آموز با شور و اشتیاق به مدرسه پا می‌گذارد، یعنی باید بتوان تشنگی یادگیری را در دانش‌آموز ایجاد کرد تا جایی که برای یاد گرفتن و علم‌آموزی و پیشرفت تحصیلی و تربیتی خواب و خوراک نداشته باشد. 

محبی افزود: دومین مورد «یادگیری مهارت و کار»، سومین «یادگیری مهارت‌های زندگی» و چهارمین موضوع «مهارت زندگی اجتماعی» از دیگر اهداف مشترک و اصلی آموزش و پرورش در دنیاست.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با یادآوری اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۰ تصویب و ابلاغ شد، توضیح داد: در آنجا رسالت‌هایی تعریف شده است اما ما مسیرهایی را حقیقتاً اشتباه رفتیم از جمله اینکه به تصریح سند، دوره تعلیم و تربیت عمومی باید بستر آموزش شایستگی‌های زندگی باشد یعنی موضوعات مختلف درسی اعم از ریاضی، زبان فارسی، علوم و ... همگی باید در خدمت تحقق و کسب مهارت‌های زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی و ملی قرار گیرد. 

محبی ادامه داد: هر کشوری برای دانش‌آموزان خودش چند شایستگی را در نظام تعلیم و تربیت عمومی تعریف کرده و به‌دنبال تحقق آن است و در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز شایستگی‌هایی همچون هویت ملی، خودیابی و خودشناسی، خودمدیریتی، عزت نفس، اعتماد به نفس و ... دنبال می‌شود. اینها مهارت‌هایی هستند که دانش‌آموزان ما در پایان دوره متوسطه دوم بتواند زندگی فردی و اجتماعی را به‌خوبی اداره کند.

چرایی اجرا نشدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش 

وی در خصوص چرایی اجرا نشدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: ما در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در این خصوص بررسی داشتیم و علت‌های مختلفی احصا شد از جمله اینکه این سند در حوزه ستاد آموزش‌ و پرورش مورد بررسی قرار می‌گرفت اما نقشه راه دقیقی که تکلیف ستاد و تکلیف مدرسه را روشن کرده باشد، دیده نشده بود. 

محبی تأکید کرد: برای رفع این مشکل، نسخه مدرسه‌ای سند تحول بنیادین با عنوان «مدرسه قوی، ایران قوی» تدوین شد که همه مراحل تصویب را نیز طی کرد. در گام اول از این الگوی مدرسه تراز سند تحول، افق چشم‌انداز مدرسه در چندین بعد شامل مدیریت و راهبری، کنشگران، معلمان، مدیران و دانش‌آموزان، جامعه محلی، برنامه‌های درسی و تربیتی، محیط فیزیکی مدرسه و حتی خروجی مدرسه مشخص شده است.  

وی با تأکید بر اینکه در حوزه دانش‌آموزان به‌دنبال تحقق ۲ اتفاق هستیم، افزود: نخست شایستگی‌های دانش‌آموزان باید محقق و دیگر آنکه اهداف دوره‌های تحصیلی از حیث دانشی باید حاصل شود. در حوزه معلم نیز صلاحیت‌های حرفه‌ای این قشر در تراز سند تحول باید محقق شود. والدین نیز باید شرایط و صلاحیت‌ها و سواد تربیتی لازم را کسب کرده باشند تا مدرسه صالح یعنی مدرسه یادگیرنده و پژوهنده و هویت‌ساز محقق شود. 

محبی با تصریح اینکه در گام بعدی وضعیت موجود هر مدرسه باید بر طبق ۳۶ مؤلفه و ۵۶ شاخص مشخص شده احصا شود، افزود: گام سوم این است که هر مدرسه در هر سطحی که قرار دارد باید تحول خود را آغاز کند و در این راستا افقی که برای هر مدرسه تعریف می‌شود متفاوت از دیگری خواهد بود اما اصل این است که همه مدارس را برای حرکت به سمت تحول آماده کرد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه شیوه‌نامه اجرایی سند تحول بنیادین هفته آینده به مدارس ابلاغ می‌شود، گفت: از این پس مدارس براساس خروجی خود ارزیابی می‌شود و مدیر مدرسه، مدیران منطقه و مدیرکل بر اساس این خروجی قضاوت خواهند شد. 

محبی اظهار کرد: ۱۴۷ پروژه یا وظیفه نیز برای ستاد آموزش‌وپرورش در قبال مدارس تعریف شده است که امیدواریم با کمک معلمان و والدین و با شادابی و نشاط دانش‌آموزان، کشور را در تمام زمینه‌های علم و فناوری به در صدر بنشانیم و شایستگی‌های زندگی ایرانی اسلامی را در فرزندان این مرز و بوم نهادینه کنیم.

انتهای پیام
captcha