کد خبر: 4226404
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۲
مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری:

حمایت از مظلوم امتحان الهی‌ است

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری با استناد به آیه دوم از سوره عنکبوت حمایت از مظلومان عالم را یکی از عرصه‌های امتحان الهی دانست و گفت: اگر با هم عهد حمایت از مظلوم می‌بندیم، مظلوم‌تر از جمهوری اسلامی نیست که باید مدافع آن باشیم و نیز، در مقابل ظلم به ملت غزه که نماد مقاومت هستند، نباید سکوت کنیم.

مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان شامگاه گذشته، 22 تیرماه در مراسم سوگواری شب هفتم محرم در تپه نورالشهدای شهرکرد با اشاره به اینکه یکی از شیوه‌های تربیت انبیای الهی تشکیل گروه‌هایی برای تربیت مردم بود، اظهار کرد: آنان برای تربیت گروهی، پیمان‌هایی را می‌بستند که «حلف الفضول» یکی از این پیمان‌ها بود و بر طبق آن، پیامبر(ص) پیش از بعثت با گروهی از جوانان عهد بستند تا نگذارند در شهرشان به کسی اعم از نیازمندان و ستمدیدگان بومی یا غریبه، ظلم شود.

وی با ذکر اینکه در طول تاریخ بعد از اهل‌ بیت(ع)، شیعیان با هم «عهد ایستادگی» بستند، ادامه داد: بر مبنای این عهد، شیعیان متعهد شدند تا معارفی را که از آن بزرگواران فرا گرفتند، به بقیه برسانند و اگر این گروه‌ها نبودند ما امروز معارف اهل‌ بیت(ع) را در دسترس نداشتیم. 

طاهری بیان کرد: ما نیز امروز باید این عهد را با هم ببندیم که نسل آینده تاریخ و تمدنمان را محب اهل‌ بیت(ع) بار بیاوریم اما پرسش اینجاست که چه برنامه‌ای برای تحقق این مهم باید داشته باشیم تا ۱۰ نسل بعد از ما نیز دوستدار اهل‌ بیت(ع) باشند. روات احادیث، عهد می‌بستند تا بیانات اهل‌ بیت(ع) را کتابت کرده و برای نسل‌های بعدی به یادگار بگذارند و باید دید امروز ما چه وظیفه‌ای در این زمینه داریم؟ 

عهد عاشقی حول محور امام جامعه

این مدرس حوزه و دانشگاه با تصریح اینکه گروهی از مؤمنان «عهد عاشقی» بستند تا عالم را عاشق امام(ع) کنند، گفت: پرسش اینجاست که ما امروز چکار کردیم تا جهان حول امام(ع) خیزش عمومی داشته باشد؟ مادر در خانواده چون معشوق همه اعضاست، همه او را دوست دارند و حمایت می‌کنند، امام(ع) نیز معشوق آحاد جامعه است و همه باید حول او گرد آیند.

طاهری با استناد به آیه 36 سوره نحل «وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ» و آیه 46 سوره سبا «أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ»، بیان کرد: مؤمنان به مصداق این آیات شریفه حول امام جامعه گرد آمدند و قیام لله کردند؛ فرق امام خمینی(ره) با سایر بزرگان و عالمان دینی در تبلیغ دین در آیه 19 سوره توبه نهفته است که «أَجَعَلْتُمْ سِقَايَةَ الْحَاجِّ وَعِمَارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ كَمَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَجَاهَدَ فِي سَبِيلِ اللّهِ»، ویژگی امام(ره)، بنابراین وجه تمایز امام(ره)، مجاهدت فی سبیل الله و قیام برای خدا بود. 

وی تصریح کرد: امام خمینی(ره) اگرچه مساجد بسیاری احداث نکرد اما مساجد فراوانی با نام ایشان ساخته شد و مسجدی‌های بی‌شماری تربیت کرد و این تفاوت ایشان با سایر علمای بزرگ بود. ایشان مسجد نساخت اما با قیام خود مردم را متوجه کرد که دین و دیانت، انقلاب و هویتشان را انتخاب کنند و قدر بدانند. 

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه مجاهدان و شهدا برای قیام لله با امام خمینی(ره) عهد ایستادگی و استقامت و «عهد شهادت» بستند، افزود: آنان پای این عهد استقامت کردند و جانشان فدا شد؛ انسان وقتی عاشق مکتب و دین و محب اباعبدالله(ع) می‌شود، در مسیر عاشقی رنج‌ها را به جان می‌خرد و این رنج‌ها برایش عزیز و لذت‌بخش است.

رنج عاشقانه یک ملت برای دستیابی به قله

طاهری ادامه داد: تصور کنید عاطفه مشحون با رنج و محبت نسبت به کودک از مادر گرفته شود، در این صورت هیچ کودکی حیات نخواهد یافت. مادر رنج مقدس را تحمل می‌کند تا فرزندش رشد یابد و بالنده شود. در سطحی وسیع‌تر نیز یک ملت با بستن «عهد رنج عاشقانه» رنجی را از سنخ ابرقدرت شدن تحمل می‌کنند تا در دنیا تأثیرگذار شوند، هیمنه استکبار را بشکنند و فراعنه عالم را ذلیل کنند، این ملت وقتی به قله برسد، رنج‌ها پایان می‌یابد و جای خود را به غرور و عزت و افتخار ملی خواهد داد. همه اینها را مدیون امام راحل(ره) و شهدای والامقام هستیم که عهد ایستادگی در قیام لله را وفادار بودند.

وی با تأکید بر اینکه همه این عهدها از عهد استقامت و ایستادگی گرفته تا عهد عاشقی، قیام لله، عهد شهادت و عهد رنج عاشقانه پازل‌های منظومه فکری امام خمینی(ره) است، گفت: موارد دیگری همچون «عهد حمایت از مظلوم» تکمیل‌کننده این پازل هستند، امام خمینی(ره) به ما یاد دادند که با هم عهد کنیم تا حامی مظلومان باشیم و خداوند متعال گاهی ما را با این موضوع مورد امتحان قرار می‌دهد.

این مدرس حوزه و دانشگاه با استناد به آیه دوم از سوره عنکبوت «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ»، تصریح کرد: مردم نباید گمان کنند همین که ایمان به خدا را ابراز کنند، رها خواهند شد، اینکه لباس عزای اباعبدالله(ع) را بپوشیم و در مجلس ایشان شرکت کنیم و نمازمان را بخوانیم برای دینداری کافی نیست، بلکه باید از امتحانات و ابتلائات و فتنه‌ها نیز سربلند بیرون بیاییم. خداوند متعال بر طبق آنچه قرآن به ما می‌گوید، همه انسان‌ها را در بوته آزمایش قرار داده که گاهی این امتحان‌ها ناظر به افراد و گاهی ناظر به اقوام است. 

ابتلائات الهی باعث کمال می‌شود 

طاهری با تأکید بر اینکه امتحان برای ارتقای مرتبه انجام می‌گیرد، تصریح کرد: اساس اینکه خداوند بخواهد جامعه‌ای را به کمال برساند برای او امتحان و فتنه قرار می‌دهد و بر همین مبناست که امام صادق(ع) فرمودند «تَمَنَّوُا الفِتنَةَ» زیرا به واسطه همین فتنه‌ها و ابتلائات، انسان‌ها اگر به سلامت عبور کنند به کمال می‌رسند بنابراین در طول تاریخ نیز انبیای الهی یا اقوام و جوامع مختلف به انحاء مختلف مورد امتحان قرار گرفتند که در قرآن آمده است. 

وی با بیان اینکه مبنای رنج عاشقانه حُب به ولی خدا و مبنای رنج ظالمانه ترس و وحشت از ظالم است، افزود: در سوره بقره داستان قوم طالوت که خواهان مقابله با لشکر دشمن بود آمده است که وقتی این قوم با عظمت سپاه دشمن مواجه شدند وحشت کردند و گفتند «لَا طَاقَةَ لَنَا الْيَوْمَ بِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ». امام خمینی(ره) در پاسخ به کسانی که از هیمنه و تجهیزات آمریکا وحشت داشتند، به ما یاد دادند که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند و امروز می‌بینیم که پایگاه آنان در عین‌الاسد را هدف قرار می‌دهیم بی‌آنکه قدرت پاسخ‌ داشته باشند.

طاهری با تأکید بر اینکه تربیت دینی باید بر مبنای رنج عاشقانه انجام گیرد، ادامه داد: در این صورت، زهیرها تربیت خواهند شد، اما اگر بر مبنای ترس و استیصال تربیت دینی صورت گیرد، عمر سعدها تربیت خواهند شد. هر دو نوع تربیت مستلزم رنج و زجر است اما خروجی‌های متفاوت دارد. بنابراین در طول تاریخ قوم‌ها و جوامع مختلف با امتحان‌های اقتصادی، اخلاقی، اعتقادی، سیاسی و ... مورد آزمایش قرار گرفتند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با تأکید بر اینکه بهترین عباد خدا باید بهترین نعمت‌های خدا را داشته باشند، اظهار کرد: با اینحال، قرآن کریم از جمله در آیه ۶۱ سوره بقره داستان قوم موسی را نقل کرده و به ما می‌گوید این‌گونه نیست که اگر مردم مشکلات اقتصادی نداشته باشند و از رفاه و آسایش برخوردار شوند، محکم پای ارزش‌ها بایستند. اگر این بود قاعدتاً ثروتمندترین مردمان عالم باید دیندارترین مؤمنان بودند.

طاهری ادامه داد: خداوند در آیه 96 سوره اعراف «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ» می‌فرماید که راه برخورداری از برکات آسمان‌ها و زمین، تقویت ایمان است. کسی که می‌گوید اگر مشکلات اقتصادی حل شود، مردم دیندار می‌شوند یقیناً آدرس غلط داده است، با اینحال، کسی هم منکر این نیست که دولت اسلامی وظیفه دارد برای مؤمنان تلاش کند تا ثروتمندترین در عالم باشند.

این مدرس حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه ظلم به دین یکی از مظاهر ظلم است، توضیح داد: قاعده قرآن این است که اگر ما امداد الهی برای نظام اسلامی را بارها و بارها از ماجرای صحرای طبس گرفته تا دفاع مقدس و دیگر صحنه‌ها دیدیم و سکوت کردیم، مبتلا به عذاب خدا می‌شویم. در ماجرای کربلا، خیلی‌ها نصرت خدا و امدادهای الهی را دیدند اما عبرت نگرفتند و امام(ع) را همراهی نکردند زیرا وحشت وجودشان را گرفته بود.

طاهری در پایان گفت: اگر با هم عهد حمایت از مظلوم می‌بندیم، مظلوم‌تر از جمهوری اسلامی نیست که باید مدافع آن باشیم و نیز، در مقابل ظلم به ملت غزه که نماد مقاومت هستند، نباید سکوت کنیم.

انتهای پیام
captcha