کد خبر: 4226986
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۴
مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری:

گریه بر امام حسین(ع) اشک اقتدار است

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با تأکید بر اینکه اشک برای امام حسین(ع) نه اشک ضعف بلکه اشک اقتدار است، گفت: در کنار محبوبیت و مظلومیت امام حسین(ع)، باید مقاومت و استقامت ایشان نیز در روضه‌ها و هیئت‌ها اشاعه شود.

مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری، شامگاه گذشته، ۲۵ تیرماه در مراسم سوگواری شب عاشورای حسینی در تپه نورالشهدای شهرکرد با تسلیت شهادت حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و یاران باوفای ایشان و با استناد به آیه ۱۷۸ سوره مبارکه آل‌عمران «وَلَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ ۚ إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُوا إِثْمًا ۚ وَلَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ»، اظهار کرد: کسانی که ظلمی را به مؤمنان و جامعه اسلامی تحمیل کردند تصور نکنند بدون پاسخ می‌مانند بلکه بر طبق این آیه شریفه، خداوند در جایی به حساب آنان رسیدگی می‌کند همچنان که به حساب قاتلان امام حسین(ع) رسید.

وی با ذکر اینکه ظلم روا شده در حق دیگران در کنار عذاب اخروی، عقوبت دنیوی نیز دارد، ادامه داد: تعمق در مفهوم این آیه به‌ویژه فراز «إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُوا إِثْمًا» تکان‌دهنده بوده و گویای این نکته است که شیطان پلید در هیچ حالتی حتی پس از ارتکاب گناه، انسان را رها نمی‌کند. یعنی این‌گونه نیست که وقتی انسان گناهی کرد و از دایره محبوبان خدا خارج شد شیطان با او کاری نداشته باشد بلکه مأموریت شیطان، سرمایه‌سوزی است. 

سرمایه‌سوزی؛ مأموریت شیطان 

طاهری بیان کرد: دشمنان اباعبدالله(ع) اینطور نبودند که با به شهادت رساندن حضرت آرام بگیرند بلکه شیطان پلید آنان را تا پست‌ترین مراتب پایین کشاند و لذا وعده الهی این است که اگر با یک گناه تنزل رتبه یافتیم باز هم از شیطان در امان نیستیم زیرا کار شیطان، سرمایه‌زدایی و سرمایه‌سوزی است که اشک برای مصیبت اباعبدالله(ع) یکی از سرمایه‌های ماست.  

این مدرس حوزه و دانشگاه با یادآوری «عهد ایستادگی» که پیامبر(ص) در مسیر رسالت داشتند، توضیح داد: ایشان ضرورتاً به‌صورت تک‌تک به سراغ آدم‌ها نمی‌رفتند بلکه گروه‌هایی را برای هدایت جامعه تربیت می‌کردند تا این گروه‌ها یک الگوی عملی در اختیار جامعه قرار دهند و مردم با تأسی به آنان مسیر درست را پیدا کنند. وقتی وسعت تربیت از حیطه نهاد کوچکی همچون خانواده فراتر می‌رود و یک کشور بلکه یک تاریخ را شامل می‌شود، الگوپروری نقش اساسی را ایفا خواهد کرد و لذا مدل تربیت پیامبر(ص) ایجاد عهدهای جمعی، گروهی و تاریخی بود.

مدل تربیت پیامبر(ص) الگوپروری بود

طاهری افزود: آیه 23 سوره احزاب «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ» مصداق جمعی از مردان دین همچون حمزة بن عبدالمطلب، جعفر بن ابى‌طالب و على بن ابى‌طالب(ع) است که در صدر اسلام با پیامبر(ص) عهد ایستادگی بستند تا پای عهد خود بمانند و دین اسلام و محبت اهل بیت(ع) را به دست ما برسانند. 

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با تأکید بر اینکه انبیای الهی برای عمل به «عهد عاشقی» آمدند تا به تصریح فراز قرآنی «أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ» مردم را عاشق خدا و متنفر از طاغوت کنند، اضافه کرد: اگر مردم محب خدا شوند اما دشمنی با طاغوت را باور نداشته باشند، تربیت دینی صحیح اتفاق نیفتاده است،بنابراین کم‌کم طاغوت، سرمایه آنان یعنی محبت خدا را از بین می‌برد. روش تربیت درست این است که هم خوبی‌ها را به فرزندان یاد بدهیم و هم بداند بدی‌ها کدامند و از آنها بیزار شود. اگر بدی‌ها را نشناسد مانند سرمایه‌داری که تجارت بلد نیست، ضرر خواهد کرد و سرمایه خود را از دست می‌دهد.

تأملی بر مفهوم «أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ»

طاهری با بیان اینکه طاغوت در برابر انبیا ایستاد، تصریح کرد: انبیای الهی بر اساس «عهد قیام» به تصریح آیه شریفه «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ» (سبا/۴۶) برای خدا قیام کرده و مردم را به قیام دعوت کردند. آنان همچنین در این قیام «عهد استقامت» بستند تا خداوند متعال نصرت خود را شامل حال حرکت قدسی قیام لله کند. 

وی با تصریح اینکه مسیر دشوار استقامت مستلزم بستن «عهد شهادت» است، توضیح داد: هر نوع محبت و عشق سخت و دشوار است، اما عده‌ای مانند یاران حضرت امام حسین(ع) «رنج عاشقی» را تحمل می‌کنند؛ رنجی که برخی ملت‌ها از جمله ملت ایران تحمل کردند، آنان را در مسیر صعود به قله اعتلا داد و در برابر زورگویان عالم تبدیل به ابرقدرت کرد.

طاهری با بیان اینکه انسان‌ها و ملت‌ها برای رسیدن به این مقام متعالی با هم «عهد اتحاد» می‌بندند، افزود: ملت برای تحقق این حرکت نیاز به اتحاد دارد و در این راستا، «عهد اخوت» با هم دارند. ما عهد اخوت را از قمر بنی‌هاشم(ع) یاد گرفتیم، بنابراین رابطه محبت‌آمیز نه فقط در خانواده بلکه در قبال همسایگان و خویشان نیز باید ساری و جاری باشد تا محبت و انسجام اجتماعی شکل بگیرد و در مسیر حرکت به سمت قله دچار ایستایی نشویم.

این مدرس حوزه و دانشگاه به تبیین مفهوم «عهد اشک و اقتدار» پرداخت و اظهار کرد: کامِلُ الزّیارات ابن قولویه قمی در خصوص ثواب زیارت و اشک برای اهل بیت(ع) و از جمله اباعبدالله‌الحسین(ع) مطالب مفصلی آورده و جای تأمل دارد که چرا اشک برای حضرت تا این حد پرفضیلت است. 

وی اظهار کرد: بر طبق قرآن کریم، وقتی فراعنه و طواغیت عالم می‌خواستند قدرت خود را بر مردم تثبیت کنند، تفرقه و جدایی را در جامعه رواج می‌دادند و مردم را به گروه‌های مختلف با طرز تفکر متفاوت تقسیم می‌کردند، بنابراین در هر جا تفرقه بر جامعه حکمفرما باشد، ندای طاغوت بر آن مستولی شده است. 

طاهری با استناد به آیه چهارم سوره قصص «إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِي الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعًا يَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْنَاءَهُمْ وَيَسْتَحْيِي نِسَاءَهُمْ»، ادامه داد: مدل مدیریتی فرعون این بود که مردم را فرقه فرقه کرد و به جان هم انداخت، پسران و فرزندان آنان را می‌کشت تا قدرت نیابند و مقتدر نشوند و در یک کلام، ذهن جامعه را از جریان حق یعنی حضرت موسی منحرف می‌کرد.

محبت اهل بیت(ع) به شرط عدم اطاعت 

وی با بیان اینکه کار فرعون زمان حضرت امام حسین(ع) برای ایجاد تفرقه بسیار دشوار بود، توضیح داد: در آن برهه زمان زیادی از عصر پیامبر(ص) نگذشته بود و مردم می‌توانستند به شاهدان عینی که پیامبر(ص) را درک کرده بودند، مراجعه کنند. بنابراین یکی از کارهای جریان دستگاه ابوسفیانی در این شرایط آن بود اطاعت مردم از اهل بیت(ع) را تا توانستند کمرنگ کردند. آنان در واقع برای تفرقه‌اندازی در صف محبان و پیروان اباعبدالله(ع) کاری با محبت مردم نسبت به ایشان نداشتند بلکه تبعیت را کمرنگ کردند که ماجراها و مصادیق این تلاش جبهه باطل مبنی بر جداسازی محبت و اطاعت اهل بیت(ع) فراوان است. 

طاهری بیان کرد: برخی‌ها نسبتشان با اهل بیت(ع) صرفاً محبت است یعنی آنان را دوست دارند، اما اهل اطاعت و تبعیت نبوده و مسیر دلخواه خودشان را می‌روند؛ قاطبه مردم ما قرآن را در منزل خود نگه می‌دارند اما بسیاری از ما در ماه شاید به سراغ کتاب آسمانی نرویم و آیه‌ای تلاوت نکنیم یعنی قرآن در نزدمان کتاب مقدس است و نه کتاب زندگی. همین تلاش را جبهه کفر در مورد اهل بیت(ع) داشت تا مردم این بزرگواران را مقدس و گرامی دارند اما الگو قرار ندهند. 

وی ادامه داد: تلاش دوم جبهه کفار این بود که بعد از شهادت امام حسین(ع) ایشان را یک انسان مظلوم معرفی کنند بی‌آنکه به قیام و مقاومت و رشادت ایشان و همراهانشان اشاره‌ای شود؛ تصور کنید اگر در این هیئت از محبت و مظلومیت اباعبدالله(ع) گفته شود اما ابعاد قیام و استقامت حضرت تبیین و منتشر نشود، هیئت انقلابی که باید پایگاه معرفتی اسلام باشد، نخواهیم داشت. اشک و آه و ناله، روضه و مداحی و منبر خوب است و برکت دارد اما باید به انسان جهت بدهد و هیئت کانون جهاد باشد.

طاهری با تأکید بر اینکه اشک بر اباعبدالله(ع) و برجسته‌سازی مظلومیت ایشان بدون پرداختن به حقیقت نهضت اثرگذار نخواهد بود، توضیح داد: روایت می‌گوید که اشک برای مصیبت اباعبدالله(ع)، آتش‌های جهنم را از محبان ایشان دور می‌کند اما امام(ع) صرفاً برای این اشک‌ها و محبت‌ها قیام نکردند. اگر صرفاً محبت و مظلومیت حضرت در جامعه منتشر شود، سفیر انگلستان هم در روضه امام حسین(ع) کنار عزاداران می‌نشیند. 

وی ادامه داد: در کنار محبوبیت و مظلومیت امام حسین(ع)، باید مقاومت و استقامت ایشان نیز در روضه‌ها و هیئت‌ها اشاعه شود. برخی‌ها این تفکر را القا می‌کنند که انبیا و اهل بیت(ع) آمدند تا آخرت انسان را سعادتمند کنند، بنابراین انسان در دنیا هر مسیری را که دوست دارد می‌تواند طی کند که نتیجه این نگاه را امروز در انواع آسیب‌های اجتماعی می‌بینیم زیرا سبک زندگی آل‌الله را نخواستیم پیاده کنیم. 

طاهری بیان کرد: برخی‌ها می‌خواهند این تلقی را در مردم ایجاد کنند که امام(ع) هیچ رسالتی در قبال دنیای انسان ندارد که طبعاً این امام نخواهد توانست جامعه را مقتدر کند. امام مظلوم محبوب آیا می‌تواند اقتداربخش باشد، مسیر جامعه را روشن و پیشرفت را تضمین کند؟ لذا چنین تفکری از امام فقط برای برپایی روضه‌ها و خیمه‌ها و مجالس خانگی خوب است که البته برکت دارد. 

امام حسین(ع) حضور فراتاریخی دارد

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با تأکید بر اینکه سیدالشهدا(ع) قیام و حرکت داشت و کاری را رقم زد، افزود: امام(ع) در جامعه سه حضور دارد که یکی «حضور فردی» است، حسین بن علی(ع) فرزند پیامبر(ص)، بی‌نظیر و بی‌مانند بود و همه ایشان را دوست داشتند؛ امام(ع) همچنین «حضور اجتماعی» دارد و امام جامعه نیز هست. امام(ع) یک «حضور فراتاریخی» هم دارد یعنی آنکه امام جامعه خود و همه جوامع پس از خود است.

طاهری ادامه داد: برخی‌ها تلاش کردند تا حاکمیت و امامت امام حسین(ع) در طول تاریخ را از بین ببرند و آن‌ را به مظلومیت ایشان تقلیل دهند؛ چه بسیار روضه‌ها که در طول تاریخ برای حسین مظلوم و نه امام حسین(ع) برپا شد و امام خمینی(ره) با تأسی به قیام امام حسین(ع)، انقلاب اسلامی را بنیان نهادند و این حرکت، الهام‌بخش حرکت‌های جهانی شد. 

وی با تأکید بر اینکه اگر أباعبدالله(ع) نبود امروز شیعه هم وجود نداشت، بیان کرد: گاندی می‌گوید من از امام حسین(ع) یاد گرفتم چطور پیروز شوم در حالی که مظلوم ستمدیده هستم. شیعیان هر ساله برای حضرت عزاداری می‌کنند زیرا هر چه دارند از ایشان است. اگر حسین(ع) امام جامعه بود و نه امام تاریخ، در همان دهه ۶۰ باید به فراموشی سپرده می‌شد اما باقی ماند و قیامش بر حرکت‌ها و نهضت‌های بزرگ عالم تأثیر گذاشت لذا چنین امامی در تاریخ جریان دارد.

ارزش اشک بر مصیبت کربلا

طاهری با تأکید بر اینکه اشک برای امام حسین(ع) نه اشک ضعف بلکه اشک انتظار و اقتدار است، تصریح کرد: گریه حضرت یعقوب برای فرزندش یوسف، از سر ضعف نبود بلکه می‌خواست به عالم بگوید که او خواهد آمد چراکه وعده الهی است که فرمود: «وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ» (قصص/۵).

وی در خصوص ارزش اشک برای امام حسین(ع) با قرائت فرازهایی از جلد ۱۶ صحیفه امام خمینی(ره)، گفت: ایشان فرمودند: «مجلس عزا نه برای این است که گریه کنند برای سید الشهدا و اجر ببرند- البته این هم هست و دیگران را اجر اخروی نصیب کند- بلکه مهم، آن جنبه سیاسی است که ائمه ما در صدر اسلام نقشه‌اش را کشیده‌اند که تا آخر باشد و آن، اینکه‌ اجتماع تحت یک بیرق، اجتماع تحت یک ایده و هیچ چیز نمی‌تواند این کار را به مقداری که عزای حضرت سید الشهدا در او تأثیر دارد، تأثیر بکند». امشب تمام عالم حول محور اباعبدالله(ع) و اشک بر مصائب ایشان گرد آمده‌اند. 

طاهری عشق به امام(ع) را محور گرد آمدن جامعه دانست و افزود: مادر محور محبت خانواده است که همه اعضا را گردهم می‌آورد و خانواده یک مدل است و در جامعه، همه آحاد باید عاشق امام باشند و حول محور امام جمع شوند. همانطور که همه مادر را دوست دارند و به او احترام می‌کنند مردم نیز با هم عقد اخوت دارند و امام جامعه محور این محبت و عاطفه است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در پایان گفت: امشب همه ما برای مصیبت اباعبدالله(ع) سیاه پوشیدیم و همگی عاشق امامان هستیم و دور کعبه وجودی ایشان طواف می‌کنیم و اشک می‌ریزیم.

انتهای پیام
captcha